OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3410
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav eljulio » 2022-10-08 16:57

Kalejdokom skrev:Lindome, Göteborg.
Ja, det ska bli kul att lyssna på dom... :lol:


Ha, ha... är gäddan en fisk eller?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7335
Blev medlem: 2007-10-28

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav Kalejdokom » 2022-10-08 20:07

Sådärja, då ska vi se om vi kan redogöra lite för eftermiddagens övningar. :)

Steg 1 är att prova ut ett analogt filter mellan mellanregistret (Dayton Audio RS125P-8) och diskanten Dayton Audio AMTPRO-4). Övriga delningar kommer att ske digitalt via MiniDSP 2x4 HD; en för varje kanal, som jag nämnt om tidigare.
Jag börjar med att mäta upp elementen via närfältsmätning. Jag använder REW och en OM1 från Line Audio som mikrofon. Som ljudinterface använder jag ett Zoom F4.
Diskanten är på 4 ohm och med lite högre verkningsgsgrad än mellanregistret, så jag mäter med ett 3,9 ohms motstånd i serie, för att hamna hyfsat nära mellanregistret i ljudnivå:

Bild

Bild

Jag exporterar ut mätningarna till FRD-filer som jag importerar i Xsim för simulering av delningsfilter.
Jag vill gärna dela så högt som möjligt. Runt 3kHz verkar lagom. Där är kurvorna hyfsat "raka" för båda elementen:

Bild

Eftersom jag är rastlös och snål sneglar jag i gottepåsen med tillgängliga filterkomponenter under tiden jag leker med Xsim. Landar slutligen i ett enkelt andra ordningens filter och tänker att eventuella ojämnheter sedan får jämnas till i DSP:

Bild

Den resulterande (simulerade) frekvenskurvan med detta filter ser ju förvånansvärt elegant ut:

Bild

Jag snickrar till filtret med lite sockerbitar och går tillbaks till REW. Kopplar nu även in den nya tolvtums midbasen och höftar till ett 24dB/okt @ 400 Hz filter mellan bas och mellanregister (i MiniDSP). Än så länge struntar vi i de lägre frekvenserna utan fokuserar på området ovanför 200 Hz. Jag mäter med högtalare och mik enligt tidigare visad bild, med mikrofonen mitt framför baffeln på 1 meters avstånd. Som ni sett är rummet inte särskilt akustikfixat, utan ganska kalt med parkett och ryggåstak med 360 cm höjd i mitten. Stora fönster, en vägg med bokhyllor, två lite större mattor, soffa+bord och fåtöljer. Så här ser det ut då:

Bild

Har inte tidigare testat auto-EQ i REW, men eftersom där finns exportfilter för MiniDSP testar jag detta. Jag lägger en försiktigt lutad housekurve och ber REW att sikta mot 80dB. Så här föreslår REW då att jag skall ställa filtret i min DSP:

Bild

Sagt och gjort, med filtret importerat till MiniDSP blir mätningen så här:

Bild

För första gången testar jag nu att spela lite musik... 8O
To be continued.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3684
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav juanth » 2022-10-08 22:41

Det ser ut som en bra start. Spännande!!
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7335
Blev medlem: 2007-10-28

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav Kalejdokom » 2022-10-09 00:16

Allting tar förstås mycket längre tid än man tror...

Men nu är i alla fall montaget helt klart. Efter att ha konstaterat att jag var nöjd med fronten och dipoldelen av högtalarna har jag ägnat resten av kvällen åt subbarna.
Först på med tätningslister:

Bild

Lite ovetenskaplig fellgood-moffning med polyester från Biltema och lite fårull:

Bild

Första basen monterad:

Bild

Och här är hela härligheten klar:

Bild

Subbarna är ju den del av bygget som jag varit minst orolig över. Jag har ju levt med mina XLS-basar i många år och i alla möjliga konfigurationer så jag vet att dom brukar prestera när det gäller. Denna push-pull-variant är dock oprövad så för att sova gott gjorde jag ett snabb koll med närfältsmätning. Här först helt utan EQ:

Bild

Och med lite rattande i DSP:n går det lätt att kräma ur riktigt djup bas, här med +10dB@20Hz:

Bild

Nu mätte jag med lådan stående mitt på golvet. Vid rätt placering i burspråket kommer det förmodligen inte behövas någon EQ alls med hänsyn till den roomgain jag har där.
Imorgon ska jag spela musik på mina nya högtalare, gonatt! 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32028
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav Bill50x » 2022-10-09 02:13

Ett fantastiskt bygge!
Mycket sällan man ser ett så snyggt bygge, vare sig hemgjort eller från etablerad tillverkare.

Har du tänkt att applicera någon form av skydd/tyg framför den övre delen? Det är iofs läckert med de snygga elementen men personligen skulle jag nog vilja ha dem bakom ett tyg.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7335
Blev medlem: 2007-10-28

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav Kalejdokom » 2022-10-09 08:58

Tack för fina ord!
Hela finessen med sandwichfronten med framsidan klädd i konstläder och försänkta element är just att den skall synas, så det blir inget tyg på framsidan. :)

Vårt barnbarn på 3,5 år har redan varit och tryckt på elementen lite men dom är ju rätt så tåliga med metallameller framför diskanten och en fast fasplugg i metall på midden. PA-basen tål också en del handgemäng så jag är inte direkt orolig. Vi har dessutom kommit överens om att han inte ska röra högtalarna - får då blir det ju ingen musik som han kan dansa till. :(

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7335
Blev medlem: 2007-10-28

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav Kalejdokom » 2022-10-09 09:00

Ser nu att jag missat lägga in en bild på delningsfiltren. Inte för att det är något att visa upp, utan mer för min egen dokumentation.

Bild

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav nuffe » 2022-10-09 10:48

Hatten av! så snyggt.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav NADifierad » 2022-10-09 11:06

nuffe skrev:Hatten av! så snyggt.

Tänkte säga som vanligt :D , men detta är ytterligare ett steg vidare :) .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7335
Blev medlem: 2007-10-28

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav Kalejdokom » 2022-10-11 12:44

Tack för alla glada tillrop - det har hjälpt längs vägen då detta projekt ju blev lite av ett måste-bygge som jag kanske från början inte önskade, men blev tvungen att göra av kända orsaker. :evil: :)

Nåväl, nu är jag framme vid målet - och så tacksam för att de gamla lådorna blev till brasved i källartrappan! Så himla bra detta blev! :D
Igår em/kväll fick jag till den slutliga integreringen av subbarna med topparna. Jag utgick från mätning vid en tänkt sweetspot en bit in i rummet (400 cm till respektive högtalare, 270 cm mellan högtalarna). Bilden nedan är tagen från mikrofonplacering (i öronhöjd, sittande), där jag kan placera fåtöljen om jag verkligen vill sitta och lyssna själv. Dock är jag supernöjd med ljudet i hela rummet. Upplever inga dead spots utan balanserat välljud nästan överallt. Även om man sitter i soffan låter det överraskande bra. Det blir ett maffigt, omslutande ljud från alla håll och en balanserad bas. Inte alls boomigt eller burkigt. Mycket nöjd!

Bild

För den som undrar över möbleringen, så har jag ju två helt olika setup i rummet, beroende på om man finlyssnar på musik eller tittar på film. Som på bilden ovan, utgör dessa nya högtalare en helt egen 2-kanalsanläggning med streamer/försteg, filter och slutsteg placerade i bänken till höger om soffan. Vid filmvisning byter denna anläggning till att istället spela Surround Back L/R och de inbyggda subbarna matas nu istället med LFE-signal via ett annat Bass mangement med DSP och bioreceiver i rummet bredvid.

Då ser det ut som på bilden nedan som är tagen med ryggen mot filmduken. I taket ser man Atmos takhögtalare (från Bose) fram och ovan soffan i burspråket längst bak. Sidokanalerna (surround L/R) skymtar på bilden till vänster bortanför braskaminen och till höger bakom fåtöljen. Mer om dessa byggen här: viewtopic.php?f=3&t=65886&

Bakom ryggen på fotografen finns fronthögtalarna inbyggda i bokyllan, mer info om det bygget här: viewtopic.php?f=3&t=70133
Och två slutna subbar, också inbyggda i fronthyllan: viewtopic.php?f=3&t=65732&start=30#p2068616

Ja, många kompromisslösningar i detta rum - men ovanligt välfungerande kompromisser! :) Den vakne ser även ett skymtande piano framme till höger i bild. Det som inte framgår på bilden är den öppna trappan ner till bottenvåningen samt köket i vinkel till vänster i bild... :roll:

Bild

Men hur mäter det då? Jag vill inte trötta med tusen mätningar utan väljer att sammanfatta slutresultatet. Alla mätningar alltså gjorda med mik i samma position enligt beskrivning ovan. Bildrubrikerna säger egentligen allt.
Först bara en sub helt utan EQ och filter (Left). Right mäter ungefär lika (illa), med lite variationer pga rummet förstås.

Bild

Med Auto-EQ i REW tar jag ner topparna och får på sätt även lite boost i botten, typ LT-kompensering. Jag väljer att dela med 24dB/okt @ 60Hz mellan subbar och toppar. Jag vill ju behålla så mycket PA-punch som möjligt i tolvorna.
Så här blir det då med EQ och delning:

Bild

Jag mäter även topparna separat. Jag slopade nu tidigare EQ-inställningar och gjorde om mätning och Auto-EQ. Left/Right mäter då i princip lika:

Bild

Tillsammans med subben mäter jag slutligen hela högtalaren (efter att ha skiftat polaritet på subbarna):

Bild

Sista mätning är med både Left/Right samtidigt. Dippen mellan 60-70 Hz beror sannolikt på rummet. Inget som syns vid mätning i närfält. Alla EQ-inställningar är bara gjorda som dämpning. Inga frekvenser är höjda. Däremot har jag gjort lite justering av gain på utgångarna i DSP för att matcha registren och för att få exakt lika nivå på Left och Right.

Bild

Over and out för den här gången! Får väl bjuda in till garage-loppis (och provlyssning) vid tillfälle. För nu lär det dröja länge innan fräsen gör några runda hål igen! :twisted:
Och då är det ju roligare om alla oanvända drivers kan komma till nytta hos någon annan istället... :wink:

Maarten
 
Inlägg: 3845
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav Maarten » 2022-10-11 15:05

Vet ej om jag fattade rätt men om den sista mätningen är i lyssningsplats så är det ju en riktigt fin och jämn lutning!
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7335
Blev medlem: 2007-10-28

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav Kalejdokom » 2022-10-11 15:39

Ja, alla de sista mätningarna är tagna med mik i samma position, vid en tänkt sweetspot, ungefär bredvid braskaminen på sista fotot. Någon dag när jag inte har något annat att göra (?) kanske jag gör lite kontrollmätningar på andra platser i rummet, bara för att stilla min nyfikenhet. Men som jag skrev upplever jag ett hyfsat jämnt ljud generellt i rummet oavsett plats.

I "verkligheten" är det ju ofta så att man halvligger i soffan eller sitter i någon fåtölj på random plats, kanske med en nära familjemedlem eller någon besökare på annan plats i rummet. Och då handlar det kanske mest om loungelyssning - och det verkar ju funka riktigt bra det med.

Titta gärna in om du har vägarna förbi Lindome.

Maarten
 
Inlägg: 3845
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav Maarten » 2022-10-11 15:55

Aha, ganska nära ju! Tackar för inbjudan, vore kul att höra skapelserna. Återkommer vid tillfälle när jag kanske har planer åt det hållet, eller när det blir en bra lucka i kalendern! :)

Ja, jag är heller ingen utpräglad sweetspot-lyssnare utan vill ha hyfsat ljud lite överallt :) .
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34941
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav Morello » 2022-10-11 16:41

Du är således en sötfältslyssnare.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2020-08-30

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav I-or » 2022-10-11 17:39

Nä, han är en sötpunkts-/sötplatslyssnare.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

JM
 
Inlägg: 4834
Blev medlem: 2011-08-13

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav JM » 2022-10-11 17:52

Tyvärr är svenska begreppet - optimal lyssningspositionslyssnare.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3684
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav juanth » 2022-10-11 18:07

”Loungelyssning”då, svårt att hålla på och försöka ersätta engelska,ändå invanda och i många fall vedertagna begrepp i varenda tråd. Sötpunkt är definitivt ingen vettig ersättning. Dessutom känns det som trådförstörande.

Det ser ut att ha blivit ett fenomenalt resultat av bygget tråden handlar om.
Applåder!
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7335
Blev medlem: 2007-10-28

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav Kalejdokom » 2022-10-11 18:54

Kärt barn har kanske många namn. Jag borde kanske förtydliga att jag absolut inte är någon sweetspotnörd, men någonstans måste jag ju placera mikrofonen (om man inte står och vevar med den, som vissa förespråkar). :)

Vid filmtittande, däremot, föredrar jag att sitta i fåtölj framför vardagsrumsbordet, dit jag trimmat in kanalerna i receivern. Där får man surroundljudet mer omslutande än att sitta i soffan "längst bak" i salongen, den s.k. mother-in-law-position (enligt audioholics). :lol:

JM
 
Inlägg: 4834
Blev medlem: 2011-08-13

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav JM » 2022-10-11 19:10

Mycket imponerad av ditt bygge!!! Önskat jag hade en bråkdel av snickeriskifärdighet.

Har själv frigjort tid att avsluta mitt försenade linjedipolbygge med 16 Peerless TC9FD18-08. 16 element sitter nu monterade på en test baffel.
Har sneglat på dina dipol diskanter. Hur står dom sig relativt dina tidigare diskanter?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav jonasp » 2022-10-11 19:18

Ser lovande ut. Vad har du för frekvensupplösning på mätningrna?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7335
Blev medlem: 2007-10-28

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav Kalejdokom » 2022-10-11 19:26

JM skrev:Har sneglat på dina dipol diskanter. Hur står dom sig relativt dina tidigare diskanter?

JM

Jag valde denna AMTPRO-4 i mitt sökande efter en prisvärd banddiskant som är öppen både fram och bak. Den mäter verkligen inte särskilt snyggt utan ekvalisering och faller dessutom av i de högre registren. Den Fountek jag hade i förra bygget har betydligt jämnare spl-kurva, men är ju sluten på baksidan.

Nu har jag fått hyfs på den uppmätta kurvan och jag upplever inget obehagligt i diskanten. Röster och akustiska instrument klingar av utan besvärande biljud eller essande.
Den marknadsförs också som PA-diskant av Dayton Audio, och sådana element är ju inte kända för hifi-egenskaper direkt (men jag gillar generellt att använda PA-drivers i hemmiljö, har det även i mina bio-frontar).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7335
Blev medlem: 2007-10-28

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav Kalejdokom » 2022-10-11 19:29

jonasp skrev:Ser lovande ut. Vad har du för frekvensupplösning på mätningrna?

Vad menar du med frekvensupplösning? Frekvens- och SPL-axlarna framgår av bilderna av mätningarna. 1/12 oktav smoothing är pålagt på samtliga kurvor.
Edit, du syftar kanske på gating - jag har inte tillämpat någon gating, så självklart är det stor osäkerhet vid mätning i de lägre frekvenserna. De första mätningarna, då jag trimmade mellan- och diskantregistren är dock gjorda med högtalarna på stativ mitt i rummet och då räknade jag fram att gränsfrekvensen för pålitligt resultat låg mellan 200-300 Hz och uppåt.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav jonasp » 2022-10-11 20:16

Yess, jag tänkte på gating. Men ja 1/12 oktav med långt fönster är också ett svar! :D
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav BosseS » 2022-10-13 19:39

Jag bugar mig. Har alltid följt dina byggtrådar med stor behållning.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7335
Blev medlem: 2007-10-28

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav Kalejdokom » 2022-10-13 21:02

Tack! Roligt att det kan glädja någon (utöver mig själv). :)
Ikväll har jag även fått till integrering med övrig anläggning för bioläge - och då visar de nya subbarna verkligen vad de går för. Jag valde att avnjuta Bondrullen Skyfall som premiärtest - och inledningsscenen från Mexico City var fysiskt omskakande. Riktigt roligt!

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav nuffe » 2022-10-13 21:41

Härligt!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7335
Blev medlem: 2007-10-28

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav Kalejdokom » 2024-03-23 15:55

Bump! Och lite update efter att naturens krafter levt rövare med mina klenoder. :evil:

Bild

Nästan samtidigt sprack fronten på båda högtalarna på exakt samma ställe 8O , nu nästan för ett år sedan. Förmodligen slarvade jag med limmet när dessa fronter monterades på MDF:en bakom, som dessbättre inte spruckit så denna defekt har endast varit kosmetisk - men ändå så irriterande. Jag har funderat ett tag över hur jag lämpligast åtgärdar skadan och ett tag lutade det åt att klä över fronterna med fanér, men det skulle väl så småningom spricka igen. Så jag valde att försöka med lite kemiskt trä:

Bild

Efter att ha spacklat på med guckan ser jag att färgen kanske inte stämmer helt då den sticker lite åt gult. Men nu när jag ändå kört igång får jag löpa linan ut:

Bild

Jag slipade ner hela ytan...

Bild

...och drog på en ny omgång olja:

Bild

Jag använde samma recept som vid ursprunglig behandling, med finishing oil...

Bild

...och bivax:

Bild

Polerat och klart!

Bild

Visst ser man lagningen om man letar, men jag är mer än nöjd med resultatet. Hoppas dom håller ett tag till, för dessa skapelser har jag verkligen inte tröttnat på ännu! 8)

Bild

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav smile » 2024-03-23 16:23

Snyggt löst!

Dessvärre är detta något man ofta råkar utför med limträskivor, både sprickor och vridning av olika slag som kan ställa till det.

Hoppas att du slipper flera överraskningar, men bli inte förvånad om det kommer flera :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39820
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav petersteindl » 2024-03-23 17:11

Perfekt lagning. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav nuffe » 2024-03-25 15:23

Peppar peppar.... Jag har ju byggt en hel del med limträ i ek och aldrig (ännu) haft sprick problem.

Snyggt löst, man ser knappt var sprickan var.

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster