Uppdatera filter på 70-tals högtalare (Amatörhjälp)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

fposse
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2018-11-06

Uppdatera filter på 70-tals högtalare (Amatörhjälp)

Inläggav fposse » 2022-07-18 15:23

Hejsan. Ny här på forumet och inom Hifi/DIY så ber om ursäkt i förväg för eventuella amatörfrågor och om jag redan nu postat i fel forumdel. Flytta gärna tråden isåfall.

Är i farten att lacka om/slipa dessa gamla brittiska högtalare jag haft i ett par år, och när jag plockat ut element och delningsfilter så funderade jag på om det kan vara värt att byta ut någon del på filterna nu när jag ändå håller på.
Högtalarna är 50 år gamla och jag är osäker på om något bytts ut tidigare. Jag har försökt googla på de befintliga komponenterna men hittar inga nytillverkade med samma värden. Annars hade jag bara köpt nya och ersatt de gamla.
Med min begränsade kunskap hittills inom elektronik är var osäker på vad som skulle gå att ersätta med. Eller om jag bara ska lämna dom som dom är.

Filter:
fdgdf_29.jpg
fdgdf_29.jpg (515.8 KiB) Visad 524 gånger

Delningsfilter copy.jpg
Delningsfilter copy.jpg (434.99 KiB) Visad 524 gånger


Högtalarna i fråga. "Omar CR251":
fdgdf_24.jpg
fdgdf_24.jpg (567.17 KiB) Visad 524 gånger

fdgdf_27.jpg
fdgdf_27.jpg (1.87 MiB) Visad 524 gånger

OmarMonitor_s.jpeg
OmarMonitor_s.jpeg (341.47 KiB) Visad 521 gånger



Uppskattar alla svar och tips.
/Fredrik

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Uppdatera filter på 70-tals högtalare (Amatörhjälp)

Inläggav Maarten » 2022-07-18 16:04

Kondensatorerna möjligen, kan ej ser vad det är för sort, men om du har en multimeter som kan mäta kapacitans så kan du löda loss och mäta om den har tappat mot uppgiven kapacitans. Annars köper du nya från hifikit och byter bara om du vill vara säker.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3662
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Uppdatera filter på 70-tals högtalare (Amatörhjälp)

Inläggav juanth » 2022-07-18 16:12

Välkommen till Faktiskt.
De där kondensatorna behöver garanterat bytas. Jag minns inte fabrikat men jag har bytt ut likadana i ett par äldre BC1 eller om det var i Kef…
De hade ändrat värde och esr var dåligt.
Även om de skulle mäta rätt värde i uF så är esr-värdet garanterat skit.

Allt annat kan du behålla. Om du vill så byt ut även motstånd till 10W tålighet men det är nog mest feel good utan någon egentlig mening..

12 resp 4,7 uF kondensatorer bör finnas på tex hifikit.se
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm


Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Uppdatera filter på 70-tals högtalare (Amatörhjälp)

Inläggav paa » 2022-07-18 17:32

Spolarna är det garanterat inget fel på, och om motstånden har rätt resistens så är dom ok också. När det gäller kondensatorerna så bör dom förstås bytas. Välj någon polyester- eller polypropylentyp i överkomlig prisklass, allt är bättre än de gamla bipolära elektrolytkondensatorerna.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

fposse
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2018-11-06

Re: Uppdatera filter på 70-tals högtalare (Amatörhjälp)

Inläggav fposse » 2022-07-18 18:33

Tack för svar! Kul att lära sig, och experimentera med lite nytt. Även om jag är på dagisnivå än. Drömmen är att bygga ett par högtalare helt från scratch men har lite parametrar, termer och grundläggande teori att lära mig innan dess :)

På alla nya kondensatorer verkar värdet anges i uF, är det detsamma som MFD som står på de nuvarande? 4,7MFD respektive 12MFD.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3662
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Uppdatera filter på 70-tals högtalare (Amatörhjälp)

Inläggav juanth » 2022-07-18 20:16

fposse skrev:Tack för svar! Kul att lära sig, och experimentera med lite nytt. Även om jag är på dagisnivå än. Drömmen är att bygga ett par högtalare helt från scratch men har lite parametrar, termer och grundläggande teori att lära mig innan dess :)

På alla nya kondensatorer verkar värdet anges i uF, är det detsamma som MFD som står på de nuvarande? 4,7MFD respektive 12MFD.


uF= Mikrofarad= MFD Samma alltså :)
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Uppdatera filter på 70-tals högtalare (Amatörhjälp)

Inläggav Kalejdokom » 2022-07-18 21:08

För att vara mer exakt ska det inledande u:et egentligen vara en grekisk bokstav kallad "my" men den finns ju inte i vårt alfabet, så därför använder man ofta lite slarvigt ett u som ju liknar bokstaven "my".
Men det uttalas alltså my-f och betyder mikrofarad. :)

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Uppdatera filter på 70-tals högtalare (Amatörhjälp)

Inläggav pLudio » 2022-07-18 21:20

ISO 8859-7 till undsättning; μ
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: juanth och 14 gäster