Dum fråga, men jag kan inget om filterbygge......

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Dum fråga, men jag kan inget om filterbygge......

Inläggav distad » 2022-07-26 00:23

Dum fråga, men jag kan inget om detta alls och orkar inte heller försöka sätta mig in då det är allt för komplicerat.....
Men om du har ett par högtalare som låter någorlunda vettigt, hur mycket kan man ändra karaktär på dem genom filter förändringar :?: Tänker både på två-vägshögtalare och 3-vägare
För att ta ett exempel på en högtalare som verkligen blev en "folk högtalare" då jag tror att ingen annan högtalare i den prisklassen har sålts i så många antal och det är Canton RC-L. Jag har ägt ett par på 90-talet och idag så vet jag vad jag skulle vilja ändra en liten aning för att få dem att låta ännu bättre. (Speciellt mellanregistret skulle behövas öppnas lite) Skulle det vara möjligt att få ändringar på ljudet genom filterombyggnad ? eller får man låta de låta som de låter.
OBS: Jag har inga RC-L utan det är bara ett exempel. Men jag skulle kunna tänka mig ett par i framtiden om det går att förbättra ljudet, Har också något svagt minne av att någon öppnade ett par och hittade några skitgrejer i filtret, något som inte borde sitta i en högtalare för 20.000kr.... men jag kan minnas fel.
Hittar tyvärr ingen filter bilder ifrån RC-L utan bara ifrån andra byggen när man söker på RC-L.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Dum fråga, men jag kan inget om filterbygge......

Inläggav Calleberg » 2022-07-26 00:35

FBK skrev:Dum fråga, men jag kan inget om detta alls och orkar inte heller försöka sätta mig in då det är allt för komplicerat.....
Men om du har ett par högtalare som låter någorlunda vettigt, hur mycket kan man ändra karaktär på dem genom filter förändringar :?: Tänker både på två-vägshögtalare och 3-vägare
För att ta ett exempel på en högtalare som verkligen blev en "folk högtalare" då jag tror att ingen annan högtalare i den prisklassen har sålts i så många antal och det är Canton RC-L. Jag har ägt ett par på 90-talet och idag så vet jag vad jag skulle vilja ändra en liten aning för att få dem att låta ännu bättre. (Speciellt mellanregistret skulle behövas öppnas lite) Skulle det vara möjligt att få ändringar på ljudet genom filterombyggnad ? eller får man låta de låta som de låter.
OBS: Jag har inga RC-L utan det är bara ett exempel. Men jag skulle kunna tänka mig ett par i framtiden om det går att förbättra ljudet, Har också något svagt minne av att någon öppnade ett par och hittade några skitgrejer i filtret, något som inte borde sitta i en högtalare för 20.000kr.... men jag kan minnas fel.
Hittar tyvärr ingen filter bilder ifrån RC-L utan bara ifrån andra byggen när man söker på RC-L.


Apselut, man kan ändra ljudet markant genom ganska små ändringar på filtret. Man kan ochså gå bort sig rejält om man inte har någon klangreferens och helst ochså möjlighet att mäta lite.

Mest harmlöst är att ändra lite på dämpningen av diskanten, men rätt ofta sitter det bara en serieresistor och då måste man vara lite listig innan man skrider till verket.

"Skitgrejor" sitter ofta i filtren.Trots detta är förbättringspotentialen liten. Att byta spolar och resistorer till "bättre" kan ibland ge sämre resultat än skitgrejorna". Kondensatorer kan man nog byta utan att riskera mer än att man ibland kastar bort pengarna.

Hade inte RC-L nån EQ burk? Eller var det nån annan RC-?
Senast redigerad av Calleberg 2022-07-26 00:51, redigerad totalt 1 gång.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Dum fråga, men jag kan inget om filterbygge......

Inläggav distad » 2022-07-26 00:51

Calleberg skrev:
FBK skrev:Dum fråga, men jag kan inget om detta alls och orkar inte heller försöka sätta mig in då det är allt för komplicerat.....
Men om du har ett par högtalare som låter någorlunda vettigt, hur mycket kan man ändra karaktär på dem genom filter förändringar :?: Tänker både på två-vägshögtalare och 3-vägare
För att ta ett exempel på en högtalare som verkligen blev en "folk högtalare" då jag tror att ingen annan högtalare i den prisklassen har sålts i så många antal och det är Canton RC-L. Jag har ägt ett par på 90-talet och idag så vet jag vad jag skulle vilja ändra en liten aning för att få dem att låta ännu bättre. (Speciellt mellanregistret skulle behövas öppnas lite) Skulle det vara möjligt att få ändringar på ljudet genom filterombyggnad ? eller får man låta de låta som de låter.
OBS: Jag har inga RC-L utan det är bara ett exempel. Men jag skulle kunna tänka mig ett par i framtiden om det går att förbättra ljudet, Har också något svagt minne av att någon öppnade ett par och hittade några skitgrejer i filtret, något som inte borde sitta i en högtalare för 20.000kr.... men jag kan minnas fel.
Hittar tyvärr ingen filter bilder ifrån RC-L utan bara ifrån andra byggen när man söker på RC-L.


Apselut, man kan ändra ljudet markant genom ganska små ändringar på filtret. Man kan ochså gå bort sig rejält om man inte har någon klangreferens och helst ochså möjlighet att mäta lite.

Hade inte RC-L nån EQ burk? Eller var det nån annan RC-?

De har en burk men den ändrar i basen och diskanten, och jag upplevde under min tid med RC-L att framförallt mellanregistret behövs förändras. Annars tycker jag attt RC-L är en kul högtalare om den får rätt drivning dvs ganska mycket effekt och renklingande sådan ljudmässigt. Jag testade ett Vincent steg (SP331 ?) som var poppis ihop med RC-L och det lät rent ut sagt illa. Så det behöves en viss kvalite på grejerna för att RC-L ska låta vettigt.
Här är en bild med box.
https://www.rehifi.se/arkivet/2015/canton-ergo-rc-l-5
Jag får känslan att det är ett rejält bygge när det gäller lådan, så ett par sådan här med lite fix i filtret kanske kan vara något längre fram. Man måste ju ha en högtalare som man kan mangla på med också.....
Bild
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Dum fråga, men jag kan inget om filterbygge......

Inläggav distad » 2022-07-26 01:19

På den tiden hade jag elektronik som var lite förlåtande så jag hade aldrig problem vass diskant som en del hade, och det förstår jag inte riktigt hur man kunde få till med dem även med bra upplöst ljud. Diskanten var snarare lite förlåtande och mellanregistret skulle behövas öppnas upp lite, men det var varmt och trevligt. Körde man med bra neutrala grejer med kraft så lät basen okej i min öron. Dvs jag lyssnade med andra grejer än mina egna också för att få en bra bild av högtalaren.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Dum fråga, men jag kan inget om filterbygge......

Inläggav RogerGustavsson » 2022-07-26 10:53

Den externa lådan till Canton RC-L är väl inget annat än en tonkontroll av något slag? Delningsfilter i högtalare ger högtalarna dess tonala balans och utstrålning. Ändrar man där kan andra karaktärer fås, precis som med en equalizer/tonkontroll.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Dum fråga, men jag kan inget om filterbygge......

Inläggav distad » 2022-07-26 12:46

RogerGustavsson skrev:Den externa lådan till Canton RC-L är väl inget annat än en tonkontroll av något slag? Delningsfilter i högtalare ger högtalarna dess tonala balans och utstrålning. Ändrar man där kan andra karaktärer fås, precis som med en equalizer/tonkontroll.

Det är en tonkontroll och det går utmärkt att spela utan denna om man vill.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Dum fråga, men jag kan inget om filterbygge......

Inläggav Calleberg » 2022-07-26 15:48

En bild på Filtret i RC-L.
Ser enkelt men rätt OK ut tycker jag förutom Basfiltret som verkar lite mysko med sina resistorer kombinerat med enorma mängder ferrit i Spolen. Men det finns säkert en bra anledning till detta, det brukar det göra. :)
Någon sorts löpande uppgradering verkar ochså ha gjorts, en resistor på 1,5Ohm har plockats bort och övriga Resistorer är inte längre på 9W
38558abc-8bc9-48c6-b416-c777ff1d967c.jpeg.jpg
38558abc-8bc9-48c6-b416-c777ff1d967c.jpeg.jpg (217.44 KiB) Visad 541 gånger



Edit:
6591 0,4mH
3000 3,5mH
2883 0,28mH
3483 3,2mH

1664 100uF
2893 100uF
1465 5,6uF
Senast redigerad av Calleberg 2022-07-26 17:36, redigerad totalt 2 gånger.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Dum fråga, men jag kan inget om filterbygge......

Inläggav distad » 2022-07-26 16:11

Är du säker på att det är rätt filter, då det finns flera på nätet som man tror är ifrån RC-L och så är det ifrån en annan Canton högtalare.... :?
Men om det nu är ifrån RC-L, säger bilden något om komponenterna eller är allt en mätsak så att säga... Och vilken är platta är till mellanregistret ? Och valet av komponenter, varken bu eller blä eller något annat ?
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Dum fråga, men jag kan inget om filterbygge......

Inläggav distad » 2022-07-26 16:16

Calleberg skrev:En bild på Filtret i RC-L.
Ser enkelt men rätt OK ut tycker jag förutom Basfiltret som verkar lite mysko med sina resistorer kombinerat med enorma mängder ferrit i Spolen. Men det finns säkert en bra anledning till detta, det brukar det göra. :)
Någon sorts löpande uppgradering verkar ochså ha gjorts, en resistor på 1,5Ohm har plockats bort och övriga Resistorer är inte längre på 9W

Läste inte detta. Men vilket kort är till mellanregistret,(SER DET NU) för det är där som jag tycker det bör ändras. Om det nu skulle gå. Allt är ju bara tankar ifrån mig, och går det inte att förbättra så kommer jag nog aldrig köpa några heller i framtiden.
Totalt sett var det inte mycket komponenter.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Dum fråga, men jag kan inget om filterbygge......

Inläggav Calleberg » 2022-07-26 16:38

FBK skrev:
Calleberg skrev: ...går det inte att förbättra så kommer jag nog aldrig köpa några heller i framtiden.


Jag skulle nog undvika ordet "förbättra". Men förändra så att det passar FBK bättre kan nog vara möjligt.

Hade man lyckats hitta ett foto på undersidan hade man kunnat avgöra lite mer säkert. Jag tror inte att det är (elektriskt) 12dB/okt för både bandpassfiltret och diskantfiltret. Jag gissar på 12-6 för mellanregistret och 18dB per oktav för diskanten och nivåanpassning av densamma via 7 Ohmaren. Möjligen är det lite väl mycket baffelstegskompensation i filtret för din smak som är orsaken till att du upplevt mellanregistret som dovt och återhållet. Då får man ändra hela Bandpassfiltret, (vilket i orginalutförandet troligen består av endast tre komponenter, stor risk finns att det behövs några till för att modifikationen skall bli som man vill). Och dessutom minska dämpningen av diskanten.(vilket kan innebära byte av alla fyra komponenter i diskantfiltret, beroende på hur man väljer att göra) Om det finns Mätningar på RC-L och att de där uppvisar lite antydan till hängmattekurva så är gåtan mer eller mindre löst, jag har inte letat.


Mest nyfiken är jag dock på Resistorerna i Basfiltret. Jag hoppas de sitter parallellade och i serie med kondensatorn.

Edit: Jag kom på att det finns ett enklare sätt att göra det på, i vart fall för att testa, men det är inte riktigt hifisalongsfäigt... :)
https://dbxpro.com/en/products/1231
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Dum fråga, men jag kan inget om filterbygge......

Inläggav distad » 2022-07-26 17:29

Jag har inte heller sett några mätdata på denna högtalare någonstans. Om någon ser det någonstans så får de gärna lägga in här.
Men jag fick syn på denna video som jag sett förut, ren underhållning.....https://www.youtube.com/watch?v=qcc9rRK ... tagestereo :mrgreen: Vadå tänka på akustiken....
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Dum fråga, men jag kan inget om filterbygge......

Inläggav distad » 2022-07-26 19:32

FBK skrev:
Calleberg skrev:En bild på Filtret i RC-L.
Ser enkelt men rätt OK ut tycker jag förutom Basfiltret som verkar lite mysko med sina resistorer kombinerat med enorma mängder ferrit i Spolen. Men det finns säkert en bra anledning till detta, det brukar det göra. :)
Någon sorts löpande uppgradering verkar ochså ha gjorts, en resistor på 1,5Ohm har plockats bort och övriga Resistorer är inte längre på 9W

Läste inte detta. Men vilket kort är till mellanregistret,(SER DET NU) för det är där som jag tycker det bör ändras. Om det nu skulle gå. Allt är ju bara tankar ifrån mig, och går det inte att förbättra så kommer jag nog aldrig köpa några heller i framtiden.
Totalt sett var det inte mycket komponenter.

Tanken med den här tråden är att kanske skaffa ett par extra högtalare för mangel musik längre fram och då vill jag ha något större. Sedan ska jag testa mina Spectrum 410 innan jag köper annat men de spelar ganska neutralt.
Det sitter samma diskant i dem som i Hasselvall högtalarna upplyste en kompis.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster