Dewpo planerar en aktiv mellanfältsmonitor, hjälp önskas!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5197
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Dewpo planerar en aktiv mellanfältsmonitor, hjälp önskas

Inläggav dewpo » 2022-08-03 00:42

Något sånt här? Hur förutspår man vilken delnings frekvens man hamnar på, med en sådan port?

Monitor böjport.png
Monitor böjport.png (87.65 KiB) Visad 1553 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5197
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Dewpo planerar en aktiv mellanfältsmonitor, hjälp önskas

Inläggav dewpo » 2022-08-03 00:52

Monitor ex_plo.png
Monitor ex_plo.png (148.26 KiB) Visad 1552 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7335
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Dewpo planerar en aktiv mellanfältsmonitor, hjälp önskas

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-03 07:51

Du menar avstämningsfrekvens? Jag skulle inte chansa och bygga lådan direkt utan att ha möjlighet att justera portens storlek/avstämning. Troels Gravesen gjorde ju ett test som visade att den verkliga längden på en port oftast behöver vara endast ca 70-80% av den beräknade längden, beroende på lådans och portens utformning, dämpning m.m. Det är även min erfarenhet.

Jag rekommenderar alltså att bygga en testlåda för att prova ut och mäta fram avstämningen innan du bygger den riktiga lådan.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3294
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Dewpo planerar en aktiv mellanfältsmonitor, hjälp önskas

Inläggav Calleberg » 2022-08-03 08:25

Kalejdokom skrev:Jag rekommenderar alltså att bygga en testlåda för att prova ut och mäta fram avstämningen innan du bygger den riktiga lådan.


Ett bra tips, mina portar stämde med det som beräkningen förutspådde så det kan variera. Det är ochså rätt noga med snickeriprecisionen :) , en port som skulle vara 11mm kommer missa målet rätt mycket om den råkar bli 13mm.
Senast redigerad av Calleberg 2022-08-03 08:36, redigerad totalt 1 gång.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5197
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Dewpo planerar en aktiv mellanfältsmonitor, hjälp önskas

Inläggav dewpo » 2022-08-03 08:35

Kalejdokom skrev:Du menar avstämningsfrekvens? Jag skulle inte chansa och bygga lådan direkt utan att ha möjlighet att justera portens storlek/avstämning. Troels Gravesen gjorde ju ett test som visade att den verkliga längden på en port oftast behöver vara endast ca 70-80% av den beräknade längden, beroende på lådans och portens utformning, dämpning m.m. Det är även min erfarenhet.

Jag rekommenderar alltså att bygga en testlåda för att prova ut och mäta fram avstämningen innan du bygger den riktiga lådan.


Självklart menade jag avstämnings frekvensen :oops: Får ursäkta mig med att det var sent på kvällen :|

Har jobbat vidare på modellen :D

Monitor Finjusterad.png
Monitor Finjusterad.png (88.94 KiB) Visad 1537 gånger

Monitor perspektiv.png
Monitor perspektiv.png (70.52 KiB) Visad 1537 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35509
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Dewpo planerar en aktiv mellanfältsmonitor, hjälp önskas

Inläggav paa » 2022-08-03 08:50

dewpo skrev:Något sånt här? Hur förutspår man vilken delnings frekvens man hamnar på, med en sådan port?

Monitor böjport.png

Man kommer enligt mina erfarenheter närmare verklig avstämningsfrevens om man räknar med att hela porten har höjden som på mitten, även om teorin kanske säger att man borde räkna med genomsnittshöjden längs porten. Men som sagt, det är mycket som spelar in och det kan vara bra med lite laborationer i i förväg oavsett.
Ett sätt att kunna justera arean på en port som är trängre på mitten är att göra en sån här, med utbytbara sidostycken:

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Dewpo planerar en aktiv mellanfältsmonitor, hjälp önskas

Inläggav juanth » 2022-08-03 10:18

Snygga modellbilder Dewpro.

Angående avstämning av slits/låda så räknar man alltså med portlängd och area som om det vore ett vanligt basreflexrör?

(Med viss förståelse om att det är aningen osäkrare enligt vad som sagts i tråden)
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5197
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Dewpo planerar en aktiv mellanfältsmonitor, hjälp önskas

Inläggav dewpo » 2022-08-03 12:42

Om jag skall använda standard terminaler måste jag försänka, annars når de ej igenom :evil:

Monitor slowprogress.png
Monitor slowprogress.png (51.45 KiB) Visad 1487 gånger


Monitor progress.png
Monitor progress.png (159.16 KiB) Visad 1487 gånger


Justerade porten lite :)
Moitor bättre port.png
Moitor bättre port.png (128.08 KiB) Visad 1487 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2052
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Dewpo planerar en aktiv mellanfältsmonitor, hjälp önskas

Inläggav sammel » 2022-08-03 13:00

Ser ju skitbra ut Dewpo:)
Hejar på dig :)
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Dewpo planerar en aktiv mellanfältsmonitor, hjälp önskas

Inläggav I-or » 2022-08-03 13:26

paa skrev:Den styvar upp de två största väggarna mot varann, det borde ge en viss förstyvningseffekt, men om den är hörbar är kanske en annan fråga.
Hålet i förstyvningen har naturligtvis ingen akustisk funktion, utan är ett sätt att minska förstyvningens dödvolym i lådan!
Men det bästa tricket från lådan som mellanväggen med hålet sågs i var ju skumblocket, som är lagom mycket bredare än lådan, så det spänner mellan väggarna och därmed ger en avsevärd dämpning av resonanserna i sidoväggarna, samtidigt som det ger en lämplig dämpning av ljudvågorna i luften inuti lådan.


Avstyvningen måste införas mot samtliga väggar i lådan för att vara effektiv. Eftersom MDF är ett relativt ostyvt material rekommenderas furubitar om ca 15x40 mm limmade på högkant runt om.

Hålets volym kan utan överdrifter klassificeras som fullständigt försumbar.

Jag känner inte till detaljerna kring det skumblock som det refereras till, men man kan inte både styva upp och införa mekaniska förluster i samma strukturenhet eftersom det förstnämnda leder till små förskjutningar och det sistnämnda kräver stora förskjutningar för att ge påtaglig verkan.

I det här fallet räcker det hur som helst med 15 mm MDF i kombination med en vettig avstyvning mitt i lådan för att strukturljudet ska ligga under hörbarhetströskeln.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5197
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Dewpo planerar en aktiv mellanfältsmonitor, hjälp önskas

Inläggav dewpo » 2022-08-03 13:35

I-or skrev:...
I det här fallet räcker det hur som helst med 15 mm MDF i kombination med en vettig avstyvning mitt i lådan för att strukturljudet ska ligga under hörbarhetströskeln.

Då duger 25 mm MDF som jag tänkt att använda prima :twisted: Jag gillar inte tanken på en tunn upp styvad låda, hatar mellanregister som rister :|
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Dewpo planerar en aktiv mellanfältsmonitor, hjälp önskas

Inläggav I-or » 2022-08-03 14:00

Angående beräkningarna för portlängd, kommer en slitsport inte att skilja sig från vilken annan tvärsnittsform som helst. Ofta tycks GDS:are dock glömma att lägga till den medsvängande luften på portens utsida, vilken ökar den effektiva portlängden med ungefär en portradie (d.v.s. motsvarande radien för slitsportens tvärsnittsarea om den vore cirkulär - luften förstår helt enkelt inte inte att porten har en annan form vid så långa våglängder som det handlar om här).

Sedan blir det en hårsmån mer komplicerat när tvärsnittsarean inte är konstant, men man kan ganska enkelt dela upp porten i finita element och räkna ut vilken längd de olika tvärsnittsareorna motsvarar, eftersom det bara är förhållandet An/ln som är av vikt för varje element. Om t.ex. A0 = 30 cm2, l0 = 20 cm och A1 = 60 cm2, l1 = 2x3 = 6 cm (båda ändarna), så blir ltot = 20 + 6*30/60 = 23 cm. Till detta skall förstås läggas medsvängande luft vid den yttre portöppningen så att leff = 23 + 4 = 27 cm, vilket intressant nog i just detta fall hamnar mycket nära portens faktiska längd om 26 cm.

Tilläggas bör även att avstämningsfrekvensen ofta sjunker en aning i rum relativt halvsfär (vilket i normalfallet utgör förutsättningen för luftlasten på portens utsida) när det handlar om avstämningar nedåt 20-25 Hz eller lägre eftersom den akustiska impedansen i rummet ökar märkbart här. M.a.o. blir den effektiva postlängden i detta fall ännu något längre. Detta går också att beräkna, men får nog betraktas som ordentlig överkurs i sammanhanget.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Dewpo planerar en aktiv mellanfältsmonitor, hjälp önskas

Inläggav juanth » 2022-08-03 17:23

Stort tack I:or!
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11903
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Dewpo planerar en aktiv mellanfältsmonitor, hjälp önskas

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-08-03 21:00

dewpo skrev:
Calleberg skrev:Mellanfältsmonitor är för mig ett okänt begrepp. Men ditt elementval tyder på att du prioriterat bred spridningsvinkel i vart fall i de två nedre registren. Är det rätt uppfattat?


Det heter midfield monitor på engelska, Jag gissade att det var mellanfältsmonitor på svenska :| Det kan vara fel :oops: Jag söker jämn spridning i mellanregistret, valet av bas beror på att jag vill hålla högtalaren rimligt stor :|

Har alltid tolkat midfield som talare för lyssningsavstånd medel = något närmare är normalt rum, men inte lika nära som en studiomonitor. dvs 2-3m.
Jag har alltid drömt om att ha en talare med ATC berömda 3" mellanregister. Funderat på den?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4993
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Dewpo planerar en aktiv mellanfältsmonitor, hjälp önskas

Inläggav Glebster » 2022-08-03 22:54

I-or skrev:Angående beräkningarna för portlängd, kommer en slitsport inte att skilja sig från vilken annan tvärsnittsform som helst. Ofta tycks GDS:are dock glömma att lägga till den medsvängande luften på portens utsida, vilken ökar den effektiva portlängden med ungefär en portradie (d.v.s. motsvarande radien för slitsportens tvärsnittsarea om den vore cirkulär - luften förstår helt enkelt inte inte att porten har en annan form vid så långa våglängder som det handlar om här).

Sedan blir det en hårsmån mer komplicerat när tvärsnittsarean inte är konstant, men man kan ganska enkelt dela upp porten i finita element och räkna ut vilken längd de olika tvärsnittsareorna motsvarar, eftersom det bara är förhållandet An/ln som är av vikt för varje element. Om t.ex. A0 = 30 cm2, l0 = 20 cm och A1 = 60 cm2, l1 = 2x3 = 6 cm (båda ändarna), så blir ltot = 20 + 6*30/60 = 23 cm. Till detta skall förstås läggas medsvängande luft vid den yttre portöppningen så att leff = 23 + 4 = 27 cm, vilket intressant nog i just detta fall hamnar mycket nära portens faktiska längd om 26 cm.


Basta! tar höjd för den faktiska portlängden vid simulering. I Basta! kan man dessutom leka rundor med avstämning, lådvolym, portlängd och tvärsnitt genom att fixera parametrar och låta Basta! ’beräkna’ den återstående men det är väl per se definitionen av att simulera. :lol:

Efter alla frågetecken kring beräkning av slitsport genom åren är det nästan lite penibelt att svaret är så trivialt som viktat medelvärde. :oops:

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5197
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Dewpo planerar en aktiv mellanfältsmonitor, hjälp önskas

Inläggav dewpo » 2022-08-04 18:32

Har börjat att sätta plugg :| Ett jäkligt drygt arbete redan virtuellt :evil:

Monitor plugg.png
Monitor plugg.png (118.48 KiB) Visad 1354 gånger


Monitor plugg plugg plugg.png
Monitor plugg plugg plugg.png (270.08 KiB) Visad 1354 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35509
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Dewpo planerar en aktiv mellanfältsmonitor, hjälp önskas

Inläggav paa » 2022-08-04 23:23

dewpo skrev:Har börjat att sätta plugg :| Ett jäkligt drygt arbete redan virtuellt :evil:

Monitor plugg.png


Monitor plugg plugg plugg.png

Jag brukar välja att göra yttre sidorna någon mm för stora och sedan, efter att limmet torkat, med en handöverfräs fräsa ner dom flush med dom andra sidorna med hjälp av ett frässtål med kullager ytterst.
Det ger en betydligt bättre precision än vad som är möjligt att såga med handmatade maskiner.
Ett par pluggar som håller varje sida under limningen är dock inte fel, annars glider det obönhörligt när man spänner åt alla limknektar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35509
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Dewpo planerar en aktiv mellanfältsmonitor, hjälp önskas

Inläggav paa » 2022-08-04 23:37

I-or skrev:...
Avstyvningen måste införas mot samtliga väggar i lådan för att vara effektiv. Eftersom MDF är ett relativt ostyvt material rekommenderas furubitar om ca 15x40 mm limmade på högkant runt om.
...

En vanlig modell brukar vara ett kors av trästavar, bestående av en korsarm mellan sidorna och en korsarm mellan baffel och bakstycke, ungefär mitt i lådan men nära bashögtalaröppningen. Att man på så sätt håller fast högtalarlådans största ytor på mitten, borde öka styvheten avsevärt för dessa sidor, eller?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22721
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Dewpo planerar en aktiv mellanfältsmonitor, hjälp önskas

Inläggav RogerGustavsson » 2022-08-05 13:57

sportbilsentusiasten skrev:Jag har alltid drömt om att ha en talare med ATC berömda 3" mellanregister. Funderat på den?


Undrar om det finns för gör-det-självare? Volt gör några versioner och de kostar en rejäl slant typ 7500 kr/st, https://wilmslowaudio.co.uk/volt-vm527

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5197
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Dewpo planerar en aktiv mellanfältsmonitor, hjälp önskas

Inläggav dewpo » 2022-08-05 15:09

Nu tror jag att jag kommit så långt som är möjligt innan det är dags för "verkstad" :?

Monitor Kanske Slutgiltig Plan.jpg
Monitor Kanske Slutgiltig Plan.jpg (79.76 KiB) Visad 1278 gånger


MM Monitor.jpg
MM Monitor.jpg (47.28 KiB) Visad 1278 gånger


MMM Monitor.jpg
MMM Monitor.jpg (36.24 KiB) Visad 1278 gånger


Om ni vill gissa/förutspå vilka problem som kommer tillstöta så är nu rätt ögonblick :twisted:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35509
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Dewpo planerar en aktiv mellanfältsmonitor, hjälp önskas

Inläggav paa » 2022-08-05 17:44

dewpo skrev:Om ni vill gissa/förutspå vilka problem som kommer tillstöta så är nu rätt ögonblick :twisted:

Vad ska du ha för ytbehandling?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5197
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Dewpo planerar en aktiv mellanfältsmonitor, hjälp önskas

Inläggav dewpo » 2022-08-05 17:52

Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5197
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Dewpo planerar en aktiv mellanfältsmonitor, hjälp önskas

Inläggav dewpo » 2022-08-08 18:52

Eftersom jag har 19mm MDF skivor liggande så funderar jag på att limma 3mm Björkplywood på bägge sidor om de 19mm MDF skivor jag har liggandes för att skapa en flerlagersskiva. Tror ni att detta kan fungera? Eller blir det fasliga resonanser?

https://www.conrad.se/p/bjoerkplywood-pichler-l-x-b-x-h-900-x-300-x-30-mm-2-st-1612043
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5197
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Dewpo planerar en aktiv mellanfältsmonitor, hjälp önskas

Inläggav dewpo » 2022-08-09 18:12

RogerGustavsson skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Jag har alltid drömt om att ha en talare med ATC berömda 3" mellanregister. Funderat på den?


Undrar om det finns för gör-det-självare? Volt gör några versioner och de kostar en rejäl slant typ 7500 kr/st, https://wilmslowaudio.co.uk/volt-vm527

BlieSMa verkar ha släppt 3" mellanregister BlieSMa M74A-6. De verkar riktigt bra :twisted: Men dyra :(
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3294
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Dewpo planerar en aktiv mellanfältsmonitor, hjälp önskas

Inläggav Calleberg » 2022-08-12 11:45

Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5197
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Dewpo planerar en aktiv mellanfältsmonitor, hjälp önskas

Inläggav dewpo » 2022-08-12 18:53

Ritade om modellen så att den passar BlieSMa mellanregistret :D Det blir jävligt tight :oops:

Monitor BlieSMa.png
Monitor BlieSMa.png (106.9 KiB) Visad 1070 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5197
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Dewpo planerar en aktiv mellanfältsmonitor, hjälp önskas

Inläggav dewpo » 2022-08-12 19:02

Calleberg skrev:En alternativ finish:
https://www.allparts.uk.com/collections ... tyle-tolex

Tolex har jag klätt en låda med innan :| Jävligt att få snyggt för en amatör :evil: Men det dämpar resonanser i låd-väggarna ganska effektivt, speciellt kombinerat med alubutyl på insidan :twisted:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Dewpo planerar en aktiv mellanfältsmonitor, hjälp önskas

Inläggav Belker » 2022-08-12 19:24

Jag skulle köra kex istf plugg. Mycket lättare att få bra. Kexmaskin är en bra investering. Kan användas som enkel sänksåg med hög precision, dessutom.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5197
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Dewpo planerar en aktiv mellanfältsmonitor, hjälp önskas

Inläggav dewpo » 2022-08-13 14:47

Jag har konsulterat plånboken och kommit fram till att det inte är försvarbart att köpa nytt material när jag har 19mm MDF liggandes :| Gamla planen har därför förkastats och en ny är på väg :)

Nya planen bygger i korthet på att jag gör lådans väggar i 19mm MDF som kläs med Tolex. Och att baffel samt bakstycke i dubbeltjocklek (38mm) som monteras i efterhand. Fronten kommer limmas dit permanent mot en ram av fururegler, medans bakstycket skruvas dit med en tätningslist mot en likadan ram av Furu som håller fronten. Eftersom BliSMa mellanregistret verkar överlägset alternativen :evil: Kommer projektet tids förskjutas en eller annan månad, då de är oskäligt dyra :oops: BlieSMa domen är även 3 cm större i diameter än original planens mellanregister, vilket leder till att basreflex porten måste flyttas till bakstycket :|
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3294
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Dewpo planerar en aktiv mellanfältsmonitor, hjälp önskas

Inläggav Calleberg » 2022-08-13 15:35

dewpo skrev:....Och att baffel samt bakstycke i dubbeltjocklek (38mm) som monteras i efterhand. Fronten kommer limmas dit permanent mot en ram av fururegler, medans bakstycket skruvas dit med en tätningslist mot en likadan ram av Furu som håller fronten.


Finns eg ingen anledning att ha så tjock baffel/bakstycke så där kan du spara lite material. (om du inte skall försänka djupt eller fräsa en waveguide direkt i baffeln förstås). Jag förstärker alla hörn med furulist precis som du tänkt göra med fram och baksida, (men jag fuskar lite och både skruvar och limmar) det blir oerhört mycket stadigare än att plugga/kexa i bara skivorna.

Sist körde jag med bärläkt som blivit över. Snyggade till ytan med bänkslipen, och använde kvistfria delar. Blev billigt och bra.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: pontareee och 8 gäster