Dewpo planerar en aktiv mellanfältsmonitor, hjälp önskas!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5208
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Dewpo planerar en aktiv mellanfältsmonitor, hjälp önskas

Inläggav dewpo » 2022-08-13 15:59

Calleberg skrev:
dewpo skrev:....Och att baffel samt bakstycke i dubbeltjocklek (38mm) som monteras i efterhand. Fronten kommer limmas dit permanent mot en ram av fururegler, medans bakstycket skruvas dit med en tätningslist mot en likadan ram av Furu som håller fronten.


Finns eg ingen anledning att ha så tjock baffel/bakstycke så där kan du spara lite material. (om du inte skall försänka djupt eller fräsa en waveguide direkt i baffeln förstås). Jag förstärker alla hörn med furulist precis som du tänkt göra med fram och baksida, (men jag fuskar lite och både skruvar och limmar) det blir oerhört mycket stadigare än att plugga/kexa i bara skivorna.

Sist körde jag med bärläkt som blivit över. Snyggade till ytan med bänkslipen, och använde kvistfria delar. Blev billigt och bra.


Har ganska mycket 19mm MDF liggandes :oops: Som dessvärre är kapat i lite fel dimensioner, så lådan blir lite djupare än 30 cm om jag inte skall få mycket spill :| Dubbel tjocklek ger ungefär rätt innervolym. Sen så har jag inspirerats lite av DYNAUDIO Contour 20i
Bild
mest för att jag gissar att de har tillgång till programvara för att faktiskt beräkna var sidorna skall vara tjockast :| Och så skall BlieSMa domen försänkas 10mm :roll:
Bleisma_M74A6_midrange.png
Bleisma_M74A6_midrange.png (788.21 KiB) Visad 774 gånger

Så summa samarium siktar jag på dubble tjocklek :twisted:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Dewpo planerar en aktiv mellanfältsmonitor, hjälp önskas

Inläggav galder » 2022-08-13 16:47

Mitt projekt bestod också av dubbla skivor, men i olika material. Tänkte att det skulle medföra lite positivt med olika egenskaper.
Ett tips!
Gör det inre lagret kortare mot baffel och bakstycke så kan du fälla in dessa och fästa i det inre lagrets kanter.
Jag hade även ett extra lager på bakstycket med mått så att det fälldes in/hamnade innanför det inre lagret. Hoppas att den texten blev begriplig?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4995
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Dewpo planerar en aktiv mellanfältsmonitor, hjälp önskas

Inläggav Glebster » 2022-08-13 17:51

Fina ritningar! Vad har du för tvärsnittsarea på slitsporten?

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5208
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Dewpo planerar en aktiv mellanfältsmonitor, hjälp önskas

Inläggav dewpo » 2022-08-13 18:46

Glebster skrev:Fina ritningar! Vad har du för tvärsnittsarea på slitsporten?


0,7cm*25cm =17,5cm² antagligen för lite för att utnyttja basens fulla potential :| Men nu så är ju den planen ändock skrotad! I den nya planen med portarna flyttade till baksidan så blir det antagligen en svängd längre port eller en slavbas :D
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3319
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Dewpo planerar en aktiv mellanfältsmonitor, hjälp önskas

Inläggav Calleberg » 2022-08-13 20:13

Är det fortfarande den pyttelilla basen som är på tapeten?
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5208
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Dewpo planerar en aktiv mellanfältsmonitor, hjälp önskas

Inläggav dewpo » 2022-08-13 20:58

Calleberg skrev:Är det fortfarande den pyttelilla basen som är på tapeten?

Max linear excursion (Xmax) : 14.7mm
Surface area of cone (Sd) : 136.1cm²
:|

DAYTON AUDIO EPIQUE E180HE-44
Bild
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4995
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Dewpo planerar en aktiv mellanfältsmonitor, hjälp önskas

Inläggav Glebster » 2022-08-13 21:26

Kul element men som Calleberg är inne på flyttar det inte mycket luft i jämförelse med ens medioker subwoofer, 2 dl om jag tänker rätt. Nu kanske jag sätter griller i huvudet på dig men en alternativ lösning vore två mindre slutna satelliter med en diskant och mellanregister och sen kompletterar du med baslåda som du gömmer på lämpligt ställe.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3319
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Dewpo planerar en aktiv mellanfältsmonitor, hjälp önskas

Inläggav Calleberg » 2022-08-13 21:39

Dayton RSS265HO-4 Tycker att 25liter är lite stort och ger dig 4dB till vid 2,83V plus Sd 350 cm ^2 & Xmax12mm

Men, jag tror att det är omöjligt att få till en port som funkar med så liten låda vid den avstämning som ger skön symbios.(29 Hz)

Så mest som ett jämförelseobjekt innan du slutgiltigt ändå bestämmer dig för den där pyttelilla :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5208
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Dewpo planerar en aktiv mellanfältsmonitor, hjälp önskas

Inläggav dewpo » 2022-08-13 21:50

Glebster skrev:Kul element men som Calleberg är inne på flyttar det inte mycket luft i jämförelse med ens medioker subwoofer, 2 dl om jag tänker rätt. Nu kanske jag sätter griller i huvudet på dig men en alternativ lösning vore två mindre slutna satelliter med en diskant och mellanregister och sen kompletterar du med baslåda som du gömmer på lämpligt ställe.

Jag har 8 kanaler tillgängligt :| Så det finns möjlighet att ha 3vägare delat till två basar :|
Qtc blir 0,56 om jag kör slutet på den tänkta lådan, kanske inte helt dumt?

PS : Anledningen till att jag är tveksam till tvåvägs lösning är att de elementen som är små nog att dela bra till en diskant har svårt med kapaciteten mellan 100 och 200 Hz där det ofta krävs lite EQ :|
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4995
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Dewpo planerar en aktiv mellanfältsmonitor, hjälp önskas

Inläggav Glebster » 2022-08-13 22:14

dewpo skrev:PS : Anledningen till att jag är tveksam till tvåvägs lösning är att de elementen som är små nog att dela bra till en diskant har svårt med kapaciteten mellan 100 och 200 Hz där det ofta krävs lite EQ :|


Nu tror jag du fått något om bakfoten eller så missförstår jag dig.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5208
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Dewpo planerar en aktiv mellanfältsmonitor, hjälp önskas

Inläggav dewpo » 2022-08-13 22:36

Glebster skrev:
dewpo skrev:PS : Anledningen till att jag är tveksam till tvåvägs lösning är att de elementen som är små nog att dela bra till en diskant har svårt med kapaciteten mellan 100 och 200 Hz där det ofta krävs lite EQ :|


Nu tror jag du fått något om bakfoten eller så missförstår jag dig.


Antagligen :? Vilken storlek på mellanregister går bra att dela till en diskant utan vågledare? Vid vilken frekvens är det lämplig att dela till SUB basar om dessa körs i stereo?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3319
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Dewpo planerar en aktiv mellanfältsmonitor, hjälp önskas

Inläggav Calleberg » 2022-08-13 23:54

dewpo skrev:#1 Vilken storlek på mellanregister går bra att dela till en diskant utan vågledare?

#2 Vid vilken frekvens är det lämplig att dela till SUB basar om dessa körs i stereo?


Jag moddade ditt citat lite för tydlighet.

#1 3-4 tummare brukar ha spridning som matchar diskanten och möjliggör delning vid kanske 2,3-2,7 kHz utan att off axis frekvensgången blir alltför svajig. MEN att begränsa spridningen via en waveguide i kombination med ett större mellanregister (6-8") kan i sig ha positiva effekter, liknande de som ett akustikbehandlat rum kan ge. Det är inte alls säkert att bred spridningsvinkel är att föredra, men det sista vet du redan så det skrev jag mest för andra som läser.

#2 Det beror på :D En riktig Fulsubb för bilstereo kan i värsta fall behöva delas brant vid 70-80Hz. En JBL 2216 eller Satori WO24 fixar 700Hz , 2216 kanske mer. Mitt Daytonexempel verkar klara 400, kanske 500Hz men svårt att helt säkert säga utan att titta på en distorsionsmätning. (Lämplig delning för en 300mm bred baffeln är ca 380Hz om man vill låta basen sköta baffelsteget.) Här har jag förutsatt att vi pratar om en trevägare med alla element i samma lådda.

Men man får se upp lite, en del hårdkonade Subbar har ganska brutal konuppbrytning som kan behöva hanteras på ett eller annat sätt.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3319
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Dewpo planerar en aktiv mellanfältsmonitor, hjälp önskas

Inläggav Calleberg » 2022-08-14 09:21

Hittade detta, vet inte om det länkats förut.

https://hificompass.com/en/reviews/blie ... and-m74s-6
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5208
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Dewpo planerar en aktiv mellanfältsmonitor, hjälp önskas

Inläggav dewpo » 2022-08-14 10:47

Baffelsteget löser sig nästan automagiskt med basen jag valde ursprungligen, den faller av nästan helt rätt :o

E180HE-44_fre.png
E180HE-44_fre.png (64.79 KiB) Visad 645 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3319
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Dewpo planerar en aktiv mellanfältsmonitor, hjälp önskas

Inläggav Calleberg » 2022-08-14 11:40

Om det här verkligen är vid 102-105dB så ser även distorsion riktigt skapligt ut.
Synd att de inte gör några större varianter. Den där transformerad till 15" vore mumma :)

15610-dayton-audio-epique-e180he-44-inpage8.jpg
15610-dayton-audio-epique-e180he-44-inpage8.jpg (67.47 KiB) Visad 630 gånger


Givet att ovan nämnda data har verklighetsförankring skulle man t.om kunna tänka sig en tvåvägare med t.ex en sån här om den inte vore ALLDELES för dyr:
https://hificompass.com/en/reviews/satori-tw29bnwg-4
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5208
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Dewpo planerar en aktiv mellanfältsmonitor, hjälp önskas

Inläggav dewpo » 2022-08-14 12:07

Japp 80-800Hz ser okej ut :D 20-80Hz ser det däremot ut som uppstöttning med ett större element behövs :|

Lämpligt bas stöd får dock bli ett senare projekt...
money-5688115_640.png
money-5688115_640.png (104.13 KiB) Visad 624 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster