Åter sugen på ett bygge …

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet
 
Inlägg: 12557
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Åter sugen på ett bygge …

Inläggav Kraniet » 2022-10-12 10:12

Men det kan ju bli ganska snyggt :)

Bild
https://www.soundstagehifi.com/index.ph ... udspeakers
https://www.soundstagenetwork.com/index ... Itemid=153

BRyston har ju tagit hjälp av Axiom Audio

Deras M80 har två basar

http://www.soundstagenetwork.com/revequ ... llowup.htm
https://www.soundstagenetwork.com/measu ... iom_m80v2/

Som synes går det bra att bygga så med bra resultat. Men om det är nödvändigt eller rekommenderat är ju en annan fråga.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7335
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Åter sugen på ett bygge …

Inläggav Kalejdokom » 2022-10-12 15:03

[OT]Men Bryston inför ett annat ökänt problem - utstickande skruvskallar! Dessutom inte snyggt! [/OT]

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7335
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Åter sugen på ett bygge …

Inläggav Kalejdokom » 2022-10-12 15:27

För att fortsätta klaga... :)

Jag hade inte valt den kombinationen av bas och mellanregister. Enligt databladet har ju SB15NBAC inte så särskilt mycket bättre mellanregisteregenskaper än WO24P. Med WO24P i basen hade jag letat efter ett renodlat mellanregister med mer linjär återgivning betydligt högre upp i frekvens, för att också kunna dela mot diskanten lite högre upp. Annars kan man lika gärna gå på en 2-vägare. Tycker jag.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Åter sugen på ett bygge …

Inläggav jonasp » 2022-10-12 16:42

Visa mig ett rent mellanregister som går högre upp i frekvens än SB15NBAC med lika låg distorsion?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Åter sugen på ett bygge …

Inläggav AndersP » 2022-10-12 22:37

Bygg den feta trevägaren vettja!
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Bwpeter
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2022-07-31

Re: Åter sugen på ett bygge …

Inläggav Bwpeter » 2022-10-12 22:59

Nu blir jag förvirrad

Du tycker jag ska byta mellan ? Till vad?

Eller basen?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7335
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Åter sugen på ett bygge …

Inläggav Kalejdokom » 2022-10-13 07:32

jonasp skrev:Visa mig ett rent mellanregister som går högre upp i frekvens än SB15NBAC med lika låg distorsion?

Jag skrev att jag skulle "leta efter" mellanregister. :wink: Det kanske inte finns, men jag tänker kanske spontant på ett snäpp mindre i storlek och med mer bredbandiga egenskaper, utan gummisurround som jag associerar mer med baselement. Distorsionsegenskaper har jag inte så bra koll på.

Beklagar om detta förvirrar dig Bwpeter. Jag har ju inte varit med i tråden tidigare och detta kanske bara rör till det. I så fall kryper jag ner under stenen igen... :oops:

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Åter sugen på ett bygge …

Inläggav jonasp » 2022-10-13 09:52

Kalejdokom skrev:
jonasp skrev:Visa mig ett rent mellanregister som går högre upp i frekvens än SB15NBAC med lika låg distorsion?

Jag skrev att jag skulle "leta efter" mellanregister. :wink: Det kanske inte finns, men jag tänker kanske spontant på ett snäpp mindre i storlek och med mer bredbandiga egenskaper, utan gummisurround som jag associerar mer med baselement. Distorsionsegenskaper har jag inte så bra koll på.

Beklagar om detta förvirrar dig Bwpeter. Jag har ju inte varit med i tråden tidigare och detta kanske bara rör till det. I så fall kryper jag ner under stenen igen... :oops:


Enda elementen jag har hittar med lägre distorsion är de som nämns i tråden "Den feta trevägaren", och såklart mellanregisterkalotter från Bliesma (M74) och kanske den där Tangband-domen.

Jag håller med om att en "mellanregistervariant" av SB17NBAC/SB17NBAC vore förnämligt, men faktum är att båda dessa element är nära att vara det bästa mellanregisterelement du kan hitta, oavsett pris! Så bra är de. :)

(Nej kryp inte ner under stenen, alla ska få vara med! :D )
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3294
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Åter sugen på ett bygge …

Inläggav Calleberg » 2022-10-13 10:51

jonasp skrev: ...SB17NBAC/SB17NBAC vore förnämligt...


Jonasp Den där felskrivningen är universums sätt att berätta för dig att Dubbla Mellanregister är vägen till Nirvana :D

För att inte förvilla Bandbreddspeter mer så Menas alltså eg detta:

Valfri variant av sb15 eller sb17 i antingen det Svarta utförandet "NBAC" (Svarteloxerad alukon) eller det vita "keramiska" utförandet "CAC" (Aluminiumkon? med keramisk ytbehandling? oklart) som ev har ytterligare något lite bättre distorsionsprestanda, med den eventuella nackdelen att de är VITA... :) är alldeles utmärkta alternativ och det finns egentligen ingenting i närheten i den prisklassen.

Inte ens om man helt struntar i priset så finns speciellt många konkurenter, men det är i så fall några varianter av Purifi´s element, plus de två redan nämda 3tums kalotterna från Bliesma och Tangband.

Notera att även diskanten SB26CAC är VIT (insert kräkemoji här: )
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Kraniet
 
Inlägg: 12557
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Åter sugen på ett bygge …

Inläggav Kraniet » 2022-10-13 11:30

Det du har föreslaget med ensam 15nbac och en 26ADC är precis det som diskuteras i den feta trevägaren. Således en väldigt bra idé. :)

En variant är även med dubbla wo24 basar :)

Det man kan ta ställning till är dubbla wo24 eller ensam RSS315.
Dubbla WO24 basar kräver samma volym som en RSS315HFA.

RSS315 kan dock stämmas av något lägre ifall man vill och den pumpar mer luft. Den får lägre dist för de lägsta frekvenserna.
Dubbla WO24 får högre känslighet, mycket lägre dist vid högre frekvenser.
Mvh
Magnus

Bwpeter
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2022-07-31

Re: Åter sugen på ett bygge …

Inläggav Bwpeter » 2022-10-15 18:07

Hur bör de kopplas och vilken Ohm bör man ha på respektive element ? Tanken är o ha separat steg för basarna och ett till mella/ diskant. Eller borde man dela mer ?

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3400
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Åter sugen på ett bygge …

Inläggav eljulio » 2022-10-16 05:41

Calleberg skrev:
jonasp skrev: ...SB17NBAC/SB17NBAC vore förnämligt...


Jonasp Den där felskrivningen är universums sätt att berätta för dig att Dubbla Mellanregister är vägen till Nirvana :D

För att inte förvilla Bandbreddspeter mer så Menas alltså eg detta:

Valfri variant av sb15 eller sb17 i antingen det Svarta utförandet "NBAC" (Svarteloxerad alukon) eller det vita "keramiska" utförandet "CAC" (Aluminiumkon? med keramisk ytbehandling? oklart) som ev har ytterligare något lite bättre distorsionsprestanda, med den eventuella nackdelen att de är VITA... :) är alldeles utmärkta alternativ och det finns egentligen ingenting i närheten i den prisklassen.

Inte ens om man helt struntar i priset så finns speciellt många konkurenter, men det är i så fall några varianter av Purifi´s element, plus de två redan nämda 3tums kalotterna från Bliesma och Tangband.

Notera att även diskanten SB26CAC är VIT (insert kräkemoji här: )


:lol: Du menar förstås hjärta-emoji här och inget annat ang. de vita elementen...

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3400
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Åter sugen på ett bygge …

Inläggav eljulio » 2022-10-20 04:41

Någon gång blir väl rävarna klara. De ska då få lite vettig drivning tänkte jag. Och det är primärt begagnat som gäller. Skulle detta slutsteg kunna vara något? https://nuprimeaudio.com/product/sta-9/?v=f003c44deab6 Finns begagnat ute nu för dryga 4 000, 2 för 8 000. Class A+D Stereo Amp bridgeable into a 290W mono amp

Ge mig annars era bästa tips på vad jag ska leta efter som drivning? Min gamla reciver är nog lite för trött för att göra jobbet på egen hand. :)

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3400
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Åter sugen på ett bygge …

Inläggav eljulio » 2022-10-20 12:16

Ber om ursäkt. Ovan inlägg hamnade fel.

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 12 gäster