Blir man sugen på att bygga något eget när man läser...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5186
Blev medlem: 2016-08-01

Blir man sugen på att bygga något eget när man läser...

Inläggav dewpo » 2022-08-02 19:59

.. DIY trådarna på faktiskt? Hej jag undrar hur ni tycker att samtals klimatet är i DIY trådarna på faktiskt? Känner man sig uppmuntrad till DIY projekt? Eller är det mest pekpinnar och rättesnören? Vad är viktigast när man försöker göra något själv? Är det ett fantastiskt slutresultat eller är det nyfikenhet och upptäckarglädje som driver en? Kanske något helt annat?

Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Blir man sugen på att bygga något eget när man läser...

Inläggav smile » 2022-08-03 10:27

Nej, för tusan!

Du får absolut inte presentera något som du i nyfikenheten namn vill prova för att lära dig något på vägen!

Du måste givetvis först ha simulerat det du vill bygga till absolut perfektion samt ha godkänt av minst två auktoriteter innan du ens vågar åka till brädgården.

Vidare kan du glömma att föreslå några element som inte har de absolut bästa mätdata och distsiffror, för då är det slöseri och du hade kunnat få mycket bättre slutresultat om du hade gjort rätt i från början!

Ovanstående är skrivet med en gnutta ironi, men å andra sidan inte alls, för jag upplever flertalet trådar så.

Det är lite tråkigt.

Jag har byggt säkert 50 olika högtalare genom åren, säkert hälften har åkt på tippen.
Men det är inget jag lider av i backspegeln, lärdomen längst vägen väger tyngre! :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Blir man sugen på att bygga något eget när man läser...

Inläggav I-or » 2022-08-03 14:13

Ptja, om jag vore en typisk GDS:are skulle jag vara oerhört tacksam för att andra tar sig tid och delar med sig av sina erfarenheter. Eftersom jag har tagit emot mängder av PM i sammanhanget vet jag även att den överväldigande majoriteten reagerar på just detta sätt.

Den som har en postmodern inställning till livet och därför tar illa upp när fakta i all välmening presenteras, behöver förstås inte ta till sig råden eller ens publicera sina idéer och kan på helt egen hand göra precis så fel som vederbörande har förstånd till. Detta kallas att lära sig "the hard way", men för egen del föredrar jag "the easy way".
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3376
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Blir man sugen på att bygga något eget när man läser...

Inläggav eljulio » 2022-08-03 14:18

För egen del, med obefintlig kunskap är det bara av godo att få den hjälp man behöver. Det är ju otroligt tacksamt att få hjälp i stort och smått av de som faktiskt har kunskap, istället för planlöst googlande. När det gäller min egen okunskap kan jag bjuda på att jag ibland skriver rejält tokigt och får tillbaka det i kommentarsfältet.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Blir man sugen på att bygga något eget när man läser...

Inläggav Calleberg » 2022-08-03 14:59

Vad tycker du själv?
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Blir man sugen på att bygga något eget när man läser...

Inläggav Nattlorden » 2022-08-03 15:11

Finns ju byggen som blivit klara och utlagda i sin helhet, så blir man sugen att bygga men inte nödvändigtvis något fullständigt eget, så finns de ju att göra sig ett eget exemplar av. I alla fall av de där elementen fortfarande går att få tag på, är säkert inte så med allt...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2041
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Blir man sugen på att bygga något eget när man läser...

Inläggav sammel » 2022-08-03 16:14

Jag uppskattar gds trådarna mycket.
Tycker det mycket värdefullt med all info som våra mer erfarna medlemmar delger.
Sen har man ju frihet att lyssna på det man vill. Tycker ex det är väldigt värdefullt med
råd angående prisvärda element, fast ibland vill man bara testa det elementet då gör man det,
och förmodligen kommer man att bli mer än nöjd fast det finns andra "bättre" det är ju upp till
den som bygger.
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3659
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Blir man sugen på att bygga något eget när man läser...

Inläggav juanth » 2022-08-03 17:11

smile skrev:Nej, för tusan!

Du får absolut inte presentera något som du i nyfikenheten namn vill prova för att lära dig något på vägen!

Du måste givetvis först ha simulerat det du vill bygga till absolut perfektion samt ha godkänt av minst två auktoriteter innan du ens vågar åka till brädgården.

Vidare kan du glömma att föreslå några element som inte har de absolut bästa mätdata och distsiffror, för då är det slöseri och du hade kunnat få mycket bättre slutresultat om du hade gjort rätt i från början!

Ovanstående är skrivet med en gnutta ironi, men å andra sidan inte alls, för jag upplever flertalet trådar så.

Det är lite tråkigt.

Jag har byggt säkert 50 olika högtalare genom åren, säkert hälften har åkt på tippen.
Men det är inget jag lider av i backspegeln, lärdomen längst vägen väger tyngre! :)


En gnutta ironi, helt ok men det tycks ligga något där som stör lite ändå va? :wink:


Jag älskar att optimera och jag tror att många fungerar så också och gärna tar pekpinnar i form av förslag på hur man undviker suboptimering. Jag tycker det är fantastiskt med alla som ger och bjuder på kunskap.
Det är nog bra att tala om hur budgeten ser ut och övriga eventuella begränsande faktorer. För den som kommer med förslag så är det inte lätt att gissa sig till anledningarna till att det finns eventuella begränsningar.
Kommunicera mera!
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Blir man sugen på att bygga något eget när man läser...

Inläggav smile » 2022-08-03 20:28

juanth skrev:En gnutta ironi, helt ok men det tycks ligga något där som stör lite ändå va? :wink:


Ja, det som stör är att man begränsar folk att experimentera, misslyckas och lära.

Sen får ni missförstå mig rätt.
Forum är till för att sprida kunskap och åsikter, men kanske inte på det allt för vanliga mästrande sättet som jag ofta tycker mig se.

Då kan det nog till och med bli kontraproduktivt, tror jag.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3659
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Blir man sugen på att bygga något eget när man läser...

Inläggav juanth » 2022-08-03 20:52

smile skrev:
juanth skrev:En gnutta ironi, helt ok men det tycks ligga något där som stör lite ändå va? :wink:


Ja, det som stör är att man begränsar folk att experimentera, misslyckas och lära.

Sen får ni missförstå mig rätt.
Forum är till för att sprida kunskap och åsikter, men kanske inte på det allt för vanliga mästrande sättet som jag ofta tycker mig se.

Då kan det nog till och med bli kontraproduktivt, tror jag.


Jag förstår poängen.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4992
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Blir man sugen på att bygga något eget när man läser...

Inläggav Glebster » 2022-08-04 13:14

Saknar lite av den glädje och energi som fanns på forumet back in the days men samtidigt är jag glad att det fortfarande finns eldsjälar kvar. Det märks också tydligt att vissa ämnen är mer intressanta än andra.

Jag är iaf väldigt tacksam för den hjälp jag fick när jag nyligen dimensionerade och designade baslådor. :)

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"
 
Inlägg: 1686
Blev medlem: 2003-07-15
Ort: Gôteborg

Re: Blir man sugen på att bygga något eget när man läser...

Inläggav Erik_Johansson » 2022-08-04 20:41

Jag tror hur man känner kring trådämnet beror lite på vad man har för mål. Vill man bara åstadkomma ett par bra högtalare med minsta möjliga insats och framförallt vill undvika kostsamma misstag så är det säkerligen extremt uppskattat med pekpinnar som gör att man hamnar rimligt rätt utan att gå i onödiga fallgropar.

Om däremot det övergripande målet är själva kunskapsinhämtningen i sig så tror jag att det "var bättre förr" på forumet såtillvida att folk uppmuntrades till experimenterande. Inte utan konstruktiv kritik dock. Och framförallt så fanns det under långa perioder flera tongivande personer samtidigt så det blev lite diskussioner och olika åsikter dem emellan vilket jag gillade mycket.

Men sen vet jag att jag är lite udda på så sätt att jag utöver genomgående hög prestanda också har krav såsom att högtalarna ska kunna användas länge utan att vara beroende av någon aktiv elektronik, etc. Det gör att jag är helt ointresserad av annat än helt passiva konstruktioner. Men det har inget med trådämnet att göra. Det är ju bara en personlig del av intresset.

Däremot uppskattar jag alla som tar sig att dela med sig av sin kunskap. Det finns absolut inget negativt med det. Så länge det levereras med sedvanlig ödmjukhet som man har när man ses i verkliga livet. Sen vet jag att det kan vara svårt ibland. Jag jobbar själv inom ett område där det finns en enormt mycket större hobbymarknad än inom hifi. Men också en större skillnad i teknik mellan hobby och OEM. Jag skulle aldrig ge mig in i diskussioner på de forumen då man skulle ses som en extrem besserwisser direkt. :)

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Blir man sugen på att bygga något eget när man läser...

Inläggav MacBruce » 2022-08-04 22:41

Erik_Johansson skrev:Jag tror hur man känner kring trådämnet beror lite på vad man har för mål. Vill man bara åstadkomma ett par bra högtalare med minsta möjliga insats och framförallt vill undvika kostsamma misstag så är det säkerligen extremt uppskattat med pekpinnar som gör att man hamnar rimligt rätt utan att gå i onödiga fallgropar.

Om däremot det övergripande målet är själva kunskapsinhämtningen i sig så tror jag att det "var bättre förr" på forumet såtillvida att folk uppmuntrades till experimenterande. Inte utan konstruktiv kritik dock. Och framförallt så fanns det under långa perioder flera tongivande personer samtidigt så det blev lite diskussioner och olika åsikter dem emellan vilket jag gillade mycket.

Men sen vet jag att jag är lite udda på så sätt att jag utöver genomgående hög prestanda också har krav såsom att högtalarna ska kunna användas länge utan att vara beroende av någon aktiv elektronik, etc. Det gör att jag är helt ointresserad av annat än helt passiva konstruktioner. Men det har inget med trådämnet att göra. Det är ju bara en personlig del av intresset.


Nu skall du ju inte tro att du är "lite udda" bara för att du är "lite udda"... ;-) Det du beskriver är också något av mitt eget intresse: "vem skulle komma på tanken att applicera en 'equalizer' på Birgit Nilsson, om hon händelsevis skulle uppenbara sig in persona i ens vardagsrum"? V.g. notera, att jag inte motsätter mig korrektioner av nutida inspelningar mha "ekvalisering". Har nog nämnt på andra ställen, att jag ofta finner "gamla stenkakor" åtskilligt mer "levande" än nutida fonogram. De senare "kräver" oftare ekvalisering för att "funka", då de inte är inspelade med någon som helst referens till ett reellt rum.

Dessutom är jag en anhängare av att "bra nog" inte nödvändigtvis är en fiende till "det bästa"; varför pracka på någon någonting som köparen inte har förmåga att uppskatta?

Med detta sagt: det hindrar ju mig inte från att ta till mig de senaste rönen inom området. De kan rent av hjälpa mig att uppnå "bra nog" med "skit-element"... ;-)

Däremot uppskattar jag alla som tar sig att dela med sig av sin kunskap. Det finns absolut inget negativt med det. Så länge det levereras med sedvanlig ödmjukhet som man har när man ses i verkliga livet. Sen vet jag att det kan vara svårt ibland. Jag jobbar själv inom ett område där det finns en enormt mycket större hobbymarknad än inom hifi. Men också en större skillnad i teknik mellan hobby och OEM. Jag skulle aldrig ge mig in i diskussioner på de forumen då man skulle ses som en extrem besserwisser direkt. :)

/Erik


Du behöver inte nödvändigtvis "dölja ditt ljus under ena skäppo", (som mina farföräldrars Familjebibel uttryckte det) om du är beredd att diskutera dina åsikter. De är mycket "sunda", enligt min åsikt och såvitt jag har sett så här långt.

/Mvh, Bjarne.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Blir man sugen på att bygga något eget när man läser...

Inläggav Maarten » 2022-08-05 09:25

Jag var lite osäker på om jag skulle kommentera, för jag tycker att de inledande inläggen var vaga. De ger mig dock en negativ känsla (Smile; kritiserande ”ironi” är sällan kul för andra). Jag har också varit rädd för att mitt inlägg nedan inte ska bidra positivt men försöker ändå få till ett konstruktivt inlägg:

Jag upplever överhuvudtaget inte något dåligt samtalsklimat på DIY-delen, utan bra och hjälpsamt bemötande från många. Om något har jag ibland undrat över tystnaden på forumet och ifall folk är rädda att skriva/kommentera, eller ifall det beror på att folk är äldre och mer ”trötta” eller mätta? Jag har tänkt att den större tystnaden är en naturlig utveckling, återväxten inom HiFi är dålig och diskussioner kan inte återupprepas hur mycket som helst. Men om det förstnämnda gäller så är det en viktig fråga.

Jag upplever att de två första inläggen är svepande skrivna (jag vet inte om jag eller någon annan ska känna sig träffad) och innehåller någon form av ifrågasättande eller kritik för att få till en förändring (det andra ironiserande inlägget helt klart så, det första mer diffust 'undrande'). Men eftersom de är svepande blir de svåra att bemöta och det blir då också svårt att få till någon önskad förändring. Risken är att de istället leder till negativitet.

dewpo skrev:Hej jag undrar hur ni tycker att samtals klimatet är i DIY trådarna på faktiskt? Känner man sig uppmuntrad till DIY projekt? Eller är det mest pekpinnar och rättesnören? Vad är viktigast när man försöker göra något själv? Är det ett fantastiskt slutresultat eller är det nyfikenhet och upptäckarglädje som driver en?

Varför inte både och? Varför ställa dessa mot varandra?
Hur ska jag tolka motsägelsefullheten i att ”vilja” lära och ”be om hjälp” men inte ’vilja läsa’ en del av det som skrivs i välvilligt syfte? Om bidrag och hjälp uppfattas som ”pekpinnar och rättesnören” och tar död på lusten att bygga och dela, varför då ens ha ett forum? I sådana fall innebär de första inläggen i tråden som säger sig värna öppet samtalsklimat, att de i praktiken gör motsatsen :wink: .
Ska jag tolka det som att kunskap upplevs vara ett hinder för ’fria tanken’? Är tråden (som I-or skriver ovan) ett uttryck för postmodernistiskt tankesätt?
Jag undrar om inläggen istället är en förskjutning av egna ansvaret till andra? En projektion av inre konflikter eller ambivalens och rädsla att misslyckas, inte vara tillräcklig duktig.
Vi har självklart alla olika förutsättningar och alla skapar på sin nivå, på sitt sätt. Jag tycker att responsen från många både är nivåanpassad och försök till hjälp men om någon inte tycker så får ju denne förtydliga den hjälp den önskar. Folk kan ju inte vara tankeläsare!

Återigen, frågan om samtalsklimat är viktig men samtalet tror jag bör föras utifrån konkreta exempel utifrån ett ”jag-perspektiv” och utifrån egna behov. Som det nu blev ser jag tråden som mer självdestruktiv och negativ än konstruktiv. Vilket, om det stämmer, är synd för alla.


Personligen tycker jag att Faktiskt de sista två åren har varit långt mer intressant, sakligt och fördjupande än det någonsin har varit (vilket är skälet till att jag skriver här under en längre period), med mer fakta, kunskap och vetenskap (som väl var ett av syftena med forumet vid starten), men också mer konkretisering och mindre mystifiering, vilket motverkar den inlärda hjälplösheten som jag tyckte lite för ofta blev resultatet tidigare. Utan t ex I-ors mycket initierade inlägg, som på ett pedagogiskt sätt har klargjort många frågor och även korrigerat ingrodda missuppfattningar som jag själv navigerade efter, hade jag själv så här i elfte timmen och som nybörjare aldrig startat ett byggprojekt. Faktiskt har sent omsider och med dessa bidrag blivit det som det forumet utlovade och som jag hoppades för 20 år sen men där jag hann tröttna många ggr under årens lopp.
Gällande uppmuntran har jag många ggr uppmuntrat till byggnation med hänvisning till att det idag finns bättre kunskap, element och mät- och simuleringsmöjligheter. Borde inte det uppmuntra till skapande?

Sist men inte minst, som vanligt är det lätt att tolka in saker och reagera på andras bidrag utefter egen världsbild och bakgrund. Jag tror att det därför är bättre att presentera det man själv vill bidra med och vara tydlig med sina egna önskemål.
Senast redigerad av Maarten 2022-08-05 09:52, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Blir man sugen på att bygga något eget när man läser...

Inläggav Nattlorden » 2022-08-05 09:52

Blir ju en viss skillnad på vad man får för svar beroende på hur odefinierad spec man öppnar sin tråd med...

Har man satt gränser för storlek på låda, har man något speciellt användningsfall, har man redan bestämt sig för att bygga med ett eller flera specifika element? Ambitionsnivå? Kostnadstak?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Blir man sugen på att bygga något eget när man läser...

Inläggav Calleberg » 2022-08-05 10:09

Maarten skrev:
Personligen tycker jag att Faktiskt de sista två åren har varit långt mer intressant, sakligt och fördjupande än det någonsin har varit (vilket är skälet till att jag skriver här under en längre period), med mer fakta, kunskap och vetenskap (som väl var ett av syftena med forumet vid starten), men också mer konkretisering och mindre mystifiering. Utan t ex I-ors mycket initierade inlägg, som på ett pedagogiskt sätt har klargjort många frågor och även korrigerat ingrodda missuppfattningar som jag själv navigerade efter. Faktiskt har sent omsider och med dessa bidrag blivit det som det forumet utlovade och som jag hoppades för 10 år sen men där jag hann tröttna många ggr under årens lopp.
Gällande uppmuntran har jag många ggr uppmuntrat till byggnation med hänvisning till att det idag finns bättre kunskap, element och mät- och simuleringsmöjligheter. Borde inte det uppmuntra till skapande?

Sist men inte minst, som vanligt är det lätt att tolka in saker och reagera på andras bidrag utefter egen världsbild och bakgrund. Jag tror att det därför är bättre att presentera det man själv vill bidra med och vara tydlig med sina egna önskemål.


Nu har jag fulciterat dig lite Maarten (raderat ett par meningar och halverat en siffra :wink: ), men det gjorde jag bara för att kunna säga att som jag citerat det ovan stämmer det mycket väl med min egen uppfattning, din egen distorsionssammanställning är ochså ett fall frammåt i riktning mot mer lyckade gör det själv projekt, så sträck lite på dig. :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Blir man sugen på att bygga något eget när man läser...

Inläggav Maarten » 2022-08-05 10:42

Hehe, fin fulcitering men ffa tack Calleberg, det värmde! :)

Nattis; ja, någon enkel krav eller behovsanalys, eller förväntan, alt att man börjar med blankt papper och är öppen för förslag, är en bra start gällande mycket och inom många områden. Samt bra kommunikation. Oavsett om man jobbar agilt, eller vattenfall inom teknikprojekt eller jobbar med människor.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Blir man sugen på att bygga något eget när man läser...

Inläggav Nattlorden » 2022-08-05 11:37

Maarten skrev:Nattis; ja, någon enkel krav eller behovsanalys, eller förväntan, alt att man börjar med blankt papper och är öppen för förslag, är en bra start gällande mycket och inom många områden. Samt bra kommunikation. Oavsett om man jobbar agilt, eller vattenfall inom teknikprojekt eller jobbar med människor.


Ja... och i andra änden på spektrat finns det ju tråd som skrivs i efterhand efter att ha byggt.... väldigt trevligt att läsa det med.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

rigi
 
Inlägg: 257
Blev medlem: 2019-01-07

Re: Blir man sugen på att bygga något eget när man läser...

Inläggav rigi » 2022-08-05 12:14

Kort svar. JA

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5186
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Blir man sugen på att bygga något eget när man läser...

Inläggav dewpo » 2022-08-05 12:44

Nattlorden skrev:Blir ju en viss skillnad på vad man får för svar beroende på hur odefinierad spec man öppnar sin tråd med...

Har man satt gränser för storlek på låda, har man något speciellt användningsfall, har man redan bestämt sig för att bygga med ett eller flera specifika element? Ambitionsnivå? Kostnadstak?

Jag förstår att det blir lite ointressantare att hjälpa någon som vill testa ett specifikt koncept, än någon som är helt öppen för andras förslag.
Samtidigt så har man ju oftast vissa ramar, kostnads mässigt, placerings mässigt. Man vet vad man har för maskinpark etc.

Men sen så finns det ju en ledtråd i för kortningen DIY : (Do It Yourself)
Troligtvis vill man ha stöttning från kunniga forum medlemmar, men man vill att det fortsatt skall kännas som ens egna projekt.

Fast att förstå gränsen mellan att hjälpa och ta över är ju få förunnat :| Jag för erkänna att jag själv nog inte heller är så bra på det :oops:

Maarten skrev:Hehe, fin fulcitering men ffa tack Calleberg, det värmde! :)

Nattis; ja, någon enkel krav eller behovsanalys, eller förväntan, alt att man börjar med blankt papper och är öppen för förslag, är en bra start gällande mycket och inom många områden. Samt bra kommunikation. Oavsett om man jobbar agilt, eller vattenfall inom teknikprojekt eller jobbar med människor.


Jo men en behovs analys kan se ganska annorlunda ut jämfört med hur du tänker dig den :|
Behovet behöver inte vara ett objektivt perfekt ljud, det kan lika gärna vara att man har 8 helger dötid fredag-lördag man har behov av att fylla med något meningsfullt.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Blir man sugen på att bygga något eget när man läser...

Inläggav Maarten » 2022-08-05 13:10

Jo, men Dewpo, tillskriver du mig uppfattningen att jag vet dina eller andras behov? Samt makten att styra detta? För att sen reagera på din egna uppfattning? (Inget konstigt om så skett då det är relativt vanligt bland människor men det ställer till det i dialogen). Jag tror och hoppas att jag bejakar det individanpassade (det är varje fall något som är viktigt för mig i andra sammanhang. :)
Dessutom tycker jag är dialog och utbyte ofta är intressant. Det är väl ett av skälen till att hänga här?
dewpo skrev:Fast att förstå gränsen mellan att hjälpa och ta över är ju få förunnat :|

Precis!

Men jag har sen tidigare uppfattat att integriteten kanske är viktig för dig (det är den väl för de flesta mer eller mindre) och har därför formulerat mig extra försiktigt och med reservationer i dina trådar i de enstaka inlägg jag där gjort.

Jag skriver och gör inlägg oftast utifrån det jag själv vill åstadkomma och lära mig. Många av dem har varit inspirerade av de kunskaper Dr I-or delar. En sorts revival, eller andra andningen... eller dödsrycket avseende Hifi för min del 8) .


Edit: Gällande "perfekt ljud" och perfektionism så tycker jag att det bara är ännu en suboptimering och hägring (men optimering är kul, som Juanth skrev ovan). Jag tycker att det är roligt att åstadkomma enkla saker eller mycket pang för pengarna. Och det var ett av skälen till att jag tog initiativet till MUPPS för många år sen, som Anders designade och som både är superenkel och väl är den mest byggda högtalaren här.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5186
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Blir man sugen på att bygga något eget när man läser...

Inläggav dewpo » 2022-08-05 15:25

Maarten skrev:Jo, men Dewpo, tillskriver du mig uppfattningen att jag vet dina eller andras behov? Samt makten att styra detta? För att sen reagera på din egna uppfattning? (Inget konstigt om så skett då det är relativt vanligt bland människor men det ställer till det i dialogen). Jag tror och hoppas att jag bejakar det individanpassade (det är varje fall något som är viktigt för mig i andra sammanhang. :)
Dessutom tycker jag är dialog och utbyte ofta är intressant. Det är väl ett av skälen till att hänga här?
dewpo skrev:Fast att förstå gränsen mellan att hjälpa och ta över är ju få förunnat :|

Precis!

Men jag har sen tidigare uppfattat att integriteten kanske är viktig för dig (det är den väl för de flesta mer eller mindre) och har därför formulerat mig extra försiktigt och med reservationer i dina trådar i de enstaka inlägg jag där gjort.

Jag skriver och gör inlägg oftast utifrån det jag själv vill åstadkomma och lära mig. Många av dem har varit inspirerade av de kunskaper Dr I-or delar. En sorts revival, eller andra andningen... eller dödsrycket avseende Hifi för min del 8) .


Edit: Gällande "perfekt ljud" och perfektionism så tycker jag att det bara är ännu en suboptimering och hägring (men optimering är kul, som Juanth skrev ovan). Jag tycker att det är roligt att åstadkomma enkla saker eller mycket pang för pengarna. Och det var ett av skälen till att jag tog initiativet till MUPPS för många år sen, som Anders designade och som både är superenkel och väl är den mest byggda högtalaren här.

:oops: Det blev nog lite fel där, fick intrycket av att du klagade på att människor inte hade en tillräckligt detaljerad kravspecifikation när de startade sina DIY trådar. Men det var nog min lätt autistiska sida som vilseledde mig?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Blir man sugen på att bygga något eget när man läser...

Inläggav Maarten » 2022-08-05 18:07

Ja men vad bra att detta blev utrett!
(Gällande kravspec så var det bara en allmän reflektion som spann vidare på Nattis inlägg, som egentligen handlade om behovsidentifiering och kommunikation. Min erfarenhet är att det i många sammanhang är bra med kravspec men ibland är det inte lämpligt. En del av ett projekt kan också innebära att göra en förstudie. Men på ett DIY-forum är det varken något jag förväntar mig eller kräver av andra, det vore knasigt. Däremot är betydelsen av kommunikation alltid aktuellt på ett forum som detta och det var det centrala för min del).
Nåväl, nu kör vi vidare med byggena :)

Lycka till med ditt bygge!
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 502
Blev medlem: 2006-12-08

Re: Blir man sugen på att bygga något eget när man läser...

Inläggav tordnilsson » 2022-08-05 20:05

Ja men det är ju alltid inspirerande att läsa här på " forat"


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster