Val av element

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

densomjag
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2017-05-26

Val av element

Inläggav densomjag » 2022-08-07 18:20

Hej alla kunniga medlemmar.

Jag tänkte be om en "second opinion"

Jag har fått hjälp av en vän att ta fram två olika element till en högtalare och skulle vilja höra era tankar om valet.

1 st diskant
https://www.hifikit.se/revelator-r2904-700000.html

2 st 8 " bas/mellan
https://www.hifikit.se/excel-e0022-08s- ... zontalTab2
eller
https://www.hifikit.se/sb23cacs45-8.html

Lådorna är 97 liter 31x52x85 cm

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Val av element

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-07 19:29

Har du redan färdiga lådor? Slutna, basreflex eller annan typ av låda?

densomjag
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2017-05-26

Re: Val av element

Inläggav densomjag » 2022-08-07 20:27

Ja det kan ju vara bra att veta kanske :)

Tanken va att göra en portad låda i epoxygranit (jag har jobbat lite i detta material när jag va med och byggre en cnc styrd fräs, och tänker att styvheten och vikten borde lämpa sig för högtalarbygge)

jag tänker mig en modell med rundad front och frontmonterade element.

måtten är innermått i lådan.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Val av element

Inläggav Calleberg » 2022-08-07 20:37

densomjag skrev:måtten är innermått i lådan.


Stämmer dåligt med volymen du uppgett
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3665
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Val av element

Inläggav juanth » 2022-08-07 20:42

Calleberg skrev:
densomjag skrev:måtten är innermått i lådan.


Stämmer dåligt med volymen du uppgett


Ja det blir 137 liter, iofs så går det bort volym för ev stagning och elementens volym på det men fortfarande lite högre än 97 l
Senast redigerad av juanth 2022-08-07 21:00, redigerad totalt 1 gång.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Val av element

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-07 21:00

Lite omvänt, att först välja låda och sedan element. Det är inte sannolikt att de föreslagna elementen passar så bra i den aktuella lådan.
Det är ganska stora lådor. Själv skulle jag istället byggt en 3-vägare och valt ett större baselement (med så stora lådor). En potent 10- eller 12-tummare kan ge bra mycket mer/djupare bas än de föreslagna 8-tummarna.

Eller välj två 10-tummare, även om det blir lite svårare att matcha med diskanten.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Val av element

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-07 21:16

Som svar på din fråga om vad vi "har för tankar om valet av element" så tänker jag att det är väldigt dyra element. Jag har ingen erfarenhet av någon av de aktuella elementen. Det man kan säga är att alla tre tillverkare är kända för att göra många "bra" högtalarelement, så kvalitén är säkert bra - men det är tyvärr ingen garanti för att de färdiga högtalarna kommer att låta bra.

Och, som sagt tycker jag att elementen är onödigt dyra om man inte är verkligen övertygad om att de besitter egenskaper som man verkligen vill ha och är beredd att betala för.

densomjag
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2017-05-26

Re: Val av element

Inläggav densomjag » 2022-08-07 21:21

Förlåt de måtten va första skissen. jag har minskat måtten till 70% så jag får det till 97 liter

densomjag
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2017-05-26

Re: Val av element

Inläggav densomjag » 2022-08-07 21:26

Har ni tips på andra element som är bättre eller har bättre pris?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7284
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Val av element

Inläggav avr7000 » 2022-08-07 21:40

Denna diskant är mycket bättre!
Den tål också att delas lägre än den du föreslog om det är så att du skall kombinera den med 8" bas...

https://audio-hi.fi/en/bliesma_t34a-4-p-1174.html

Samma pengar typ men mycket bättre.

Finns även med Beryllium-dome för lite mer pengar.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Val av element

Inläggav Calleberg » 2022-08-07 23:26

Hur bred är baffeln?
En tvåvägare med 8 tummare och 1-1,5 tums diskant är ingen liten utmaning om det skall bli bra.
En trevägare med dubbla åttor/tior och en femtummare osv. däremot. ...
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7284
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Val av element

Inläggav avr7000 » 2022-08-08 00:08

Köper du dessa har du 6000 kr att köpa basar (10 eller 12 tum typ) jämfört med det billigare alternativet du fått förslag på....

6 tums SB acoustics element har väldigt låg dist över 100-200 Hz så du kan välja vilken delningsfrekvens du vill som passar med låda/baffelbredd/baffelstegsfall.

https://www.hifikit.se/sb17nbac35-8.html

https://www.hifikit.se/sb26cdc-c000-4.html
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Bwpeter
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2022-07-31

Re: Val av element

Inläggav Bwpeter » 2022-08-08 00:12

Hoppas inte trådskaparen har emot att jag hoppar in här.
Jag planerar även jag ett bygge men med två tior.


Diskanten som du avr 7000 hur vet man att den går att dela längre ner? Och vad är längre ner ?
Den diskanten va på 80w medan trådskaparen hade en på 160w.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7284
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Val av element

Inläggav avr7000 » 2022-08-08 09:58

Bwpeter skrev:Hoppas inte trådskaparen har emot att jag hoppar in här.
Jag planerar även jag ett bygge men med två tior.


Diskanten som du avr 7000 hur vet man att den går att dela längre ner? Och vad är längre ner ?
Den diskanten va på 80w medan trådskaparen hade en på 160w.


Om du menar Bliesma:

http://www.bliesma.de/Datasheet%20T34A-4.pdf

Den går säkert att köra ner till 1,5 kHz... den har 3 mm peak to peak linjär slaglängd vilket är unikt för en diskant...
80 W effekttålighet men då får du betänka att den har en känslighet på 96 dB 2.83V/1m.
Det motsvarar typ 320W för en diskant som har 90 dB 2.83V/1m
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Val av element

Inläggav paa » 2022-08-08 15:01

avr7000 skrev:Denna diskant är mycket bättre!
Den tål också att delas lägre än den du föreslog om det är så att du skall kombinera den med 8" bas...

https://audio-hi.fi/en/bliesma_t34a-4-p-1174.html

Samma pengar typ men mycket bättre.

Finns även med Beryllium-dome för lite mer pengar.

Stefan

Vad gör berylliumet för nytta i detta fallet? Hf peaken verkar hamna ungefär lika för båda varianterna.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Val av element

Inläggav dewpo » 2022-08-08 15:55

Inte för att jag är så haj på detta men två åttor delat till en kupol-diskant kräver inte det att man gör en 2,5 vägs delning?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Val av element

Inläggav schmutziger » 2022-08-08 16:02

dewpo skrev:Inte för att jag är så haj på detta men två åttor delat till en kupol-diskant kräver inte det att man gör en 2,5 vägs delning?

Nej, du kan göra en 2v mtm tex.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Val av element

Inläggav Calleberg » 2022-08-08 16:08

dewpo skrev:Inte för att jag är så haj på detta men två åttor delat till en kupol-diskant kräver inte det att man gör en 2,5 vägs delning?


Kräver är ett starkt ord :) , men jo det är nog mycket lämpligt.
En vågledare til diskanten "behövs" nog ochså, men det gäller oavsett om det är en eller två åttor.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7284
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Val av element

Inläggav avr7000 » 2022-08-08 21:19

paa skrev:
avr7000 skrev:Denna diskant är mycket bättre!
Den tål också att delas lägre än den du föreslog om det är så att du skall kombinera den med 8" bas...

https://audio-hi.fi/en/bliesma_t34a-4-p-1174.html

Samma pengar typ men mycket bättre.

Finns även med Beryllium-dome för lite mer pengar.

Stefan

Vad gör berylliumet för nytta i detta fallet? Hf peaken verkar hamna ungefär lika för båda varianterna.


Jag har inte testat den själv men det har skrivits om att berylliumvarianten skall låta lite bättre...
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

densomjag
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2017-05-26

Re: Val av element

Inläggav densomjag » 2022-08-08 22:48

Calleberg: "En vågledare til diskanten "behövs" nog ochså"
Vadbetyder detta?

schmutziger: Vad är en "2v mtm" ?

dewpo: vad är en 2,5 vägs delning ?

Bwpeter: Nej bara kul om fler intresserar sig.

avr7000: vilken bas tänkte du att jag skulle ha till denna diskant ?
https://audio-hi.fi/en/bliesma_t34a-4-p-1174.html

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7284
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Val av element

Inläggav avr7000 » 2022-08-08 23:21

densomjag skrev:Calleberg: "En vågledare til diskanten "behövs" nog ochså"
Vadbetyder detta?

schmutziger: Vad är en "2v mtm" ?

dewpo: vad är en 2,5 vägs delning ?

Bwpeter: Nej bara kul om fler intresserar sig.

avr7000: vilken bas tänkte du att jag skulle ha till denna diskant ?
https://audio-hi.fi/en/bliesma_t34a-4-p-1174.html


Med den storlek på låda du bestämt dig för skulle jag göra en 3 vägare (med Bliesma diskanten), kanske med dubble 8 tum SB element till bas ( https://www.hifikit.se/sb23cacs45-4.html ) och 6 tum SB element som mellanreg ( https://www.hifikit.se/sb17cac35-4.html ).
Forfarande billigae än dubbla Seas i varje låda....
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Val av element

Inläggav Calleberg » 2022-08-08 23:33

densomjag skrev:Calleberg: "En vågledare til diskanten "behövs" nog ochså"
Vadbetyder detta?

dewpo: vad är en 2,5 vägs delning ?



Man kan väl säga att ovanstående är nördkod för "bygg en trevägare istället" :D
Senast redigerad av Calleberg 2022-08-08 23:39, redigerad totalt 1 gång.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Val av element

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-08 23:36

Nu måste tyvärr någon i all välmening vara tydlig och råda trådskaparen att kanske bygga något annat än en högtalare. Jag skriver alltså inte detta för att vara otrevlig, men om du inte vet vad som avses med begreppen som använts tidigare i tråden så tror jag inte att du heller vet varför du vill bygga en 100 liters högtalare i sten med en diskant och två basar.

Om du ändå vill bygga en högtalare råder jag dig att välja en mindre, färdig byggsats som någon redan konstruerat, för att på så sätt lära dig lite om högtalare och samtidigt vara hyfsat säker på att resultatet blir ganska bra.

Någon annan får gärna fylla i och förklara vilken hjälp man kan räkna med att få här i tråden och vad man måste ta reda på på egen hand.

Bwpeter
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2022-07-31

Re: Val av element

Inläggav Bwpeter » 2022-08-09 08:49

Nu kanske inte jag är rätt o svara då jag är nybörjare men i all välmening :)

Att bygga en med ett färdigt kit och ritningar kan nog va kul för den som gillar snickeridelen men det ger nog mycket liten förståelse i hur en en högtalare fungerar.

Trådskaparen kan nog inte kräva någonting av andra forumsmedlemmar men jag tycker det är fantastiskt när nybörjare får hjälp av erfarna. Dessutom ser jag här en med erfarenhet av att bygga med ett intressant material som i alla fall jag skulle vara intresserad av att se hur det går till.

Det hade antagligen tagit lika lång tid för dig att svara på vad dessa termer betyder som att göra det inlägget som du gjort.

Jag är delaktig i ett flertal andra forum och är av den bestämda åsikt att nybörjare är lika viktiga som erfarna rävar för dynamiken. Tillväxten i dagens olika forum är inte självklar och inlägg som ovan riskerar att släcka en låga av intresse hos en i ämnet nykläckt fågelunge med vidöppen mun. Men matar man denna mun med visdom och tips på var fågelungen ska finna egen kunskap så ser man snart en ny fågel som testar sina vingar. Och vem vet rätt som det är så är det dennes tur att lära andra på forumet det som denne har lärt sig.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Val av element

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-09 09:49

Jag håller absolut med om att man ska uppmuntra nybörjare, men det är verkligen inget nybörjarprojekt som tråden handlar om. Jag har byggt högtalare sedan träslöjden 1979 och vet vad innebär att prova sig fram. Därför tycker jag att det är helt vansinnigt att välja element för över 20.000 kr till sitt första projekt om man inte vet vad man håller på med och det vill jag vara tydlig med så att trådskaparen förstår att det inte är så enkelt och att förvänta sig att få allting serverat.

Självklart kan jag eller någon annan svara på vad termerna betyder, men det jag ville ha sagt var ju att det förmodligen ändå inte hjälper trådskaparen framåt.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3665
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Val av element

Inläggav juanth » 2022-08-09 10:10

Jag tänker att trådskaparen kan köra på men då anlita hjälp med filterkonstruktion och utformning av låda, baffel, placering av element osv men bör vara medveten om att det är där det stora jobbet ligger som kan vara väldigt tidskrävande. Det kan krävas många timmar och bli dyrt.
Som sagts tidigare så hjälper det inte hur bra eller dyra element som väljs ut om det inte finns kunskap kring hur det hela ska sättas ihop och trimmas in.

Att ta ett väl känt koncept med utvalda element och filter kan vara ett sätt men då bör även lådor och bafflar vara välliknande originalet, inte skilja sig alltför mycket då det annars kan uppstå oväntade effekter som kan göra att det låter riktigt illa.

Kanske kika på någon av Troel Gravesens projekt?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Val av element

Inläggav Calleberg » 2022-08-09 10:14

densomjag skrev:Calleberg: "En vågledare til diskanten "behövs" nog ochså"
Vadbetyder detta?

schmutziger: Vad är en "2v mtm" ?

dewpo: vad är en 2,5 vägs delning ?


Bwpeter: Nej bara kul om fler intresserar sig.

avr7000: vilken bas tänkte du att jag skulle ha till denna diskant ?
https://audio-hi.fi/en/bliesma_t34a-4-p-1174.html


Ok vågledare eller waveguide är ett sätt att kontrollera spridningen från en högtalare, i detta fall en diskant.
https://www.audiophonics.fr/en/hautparl ... -1224.html

MTM, beskriver hur högtalarelementen placeras på baffeln sett framifrån. Just MTM är nog extra olämpligt för en tvåvägare med 8 tummare som "M". TMM är mindre dåligt.

En 2,5 vägare är ett sätt att bygga filter på där i det här fallet de två åttatummarna får olika delningsfrekvens, och just i det här fallet är det nödvändigt för att undvika ett utsläckningsfenomen som ibland kallas kamfiltereffekt, google is your friend.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Val av element

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-09 10:22

Beklagar om det blivit tråkig stämning pga mina senaste inlägg i tråden. Det är inte min mening att mästra eller döma ut någon annans idéer eller entusiasm. Jag vill bara vara realistisk och peka på att det inte är så enkelt att bara snickra ihop en högtalare. Jag har själv byggt högtalare i pappkartonger och jättestora horn - som båda låtit förskräckligt illa. Men det är ju ok när man använt bilhögtalare som hittats på soptippen, eller som man fått av någon morbror...

Här är mina svar på frågorna i tråden:

MTM står för mid-tweeter-mid och är ett sätt att placera två mellanregister (eller basar) symmetriskt ovan/under ett diskantelement. Konceptet har ursprungligen designats av Joseph D'appolito och kallas därför ibland d'appolito-konfiguration. Kolla t.ex. här för en presentation: https://www.youtube.com/watch?v=E5qBl-r0zao

2,5-vägs innebär att man använder två likadana basar men bygger ett delningsfilter som gör att den ena basen bara spelar lägre frekvenser medan den andra basen spelar frekvenser ända upp till delningsfrekvensen mot diskanten. Det gör att båda basarna spelar tillsammans i de lägre frekvenserna medan bara en bas spelar hela vägen upp till där diskanten tar över. Detta kan användas för att kompensera för de problem som följer av baffelns utformning eller storlek då högre frekvenser (från mellanregister och uppåt) reflekteras i ytan bredvid elementen (baffeln) och förstärks medan lägre frekvenser har längre våglängd och inte reflekteras.
Här en kortfattad beskrivning med exempel på delningsfilter för 2,5-vägs högtalare: https://www.bambergaudio.com/technical/2pt5.php

En vågledare (waveguide) är en sorts tratt man sätter framför diskanten för att öka och/eller kontrollera spridningen. Det är lämpligt i konstruktioner där man använder lite större baselement för att få mer likartad spridning för både bas och diskant.
Här är ett exempel på en MTM med waveguide: https://www.diyaudio.com/community/thre ... ide.93882/

Utformning med MTM, 2,5-vägs eller waveguide kräver ganska noggranna beräkningar, hjälp av simuleringsprogram och uppföljande mätning för att få till fungerande delningsfilter, låda och ett lyckat resultat.

Edit: Calleberg hann före, men våra svar kompletterar varandra.

Bwpeter
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2022-07-31

Re: Val av element

Inläggav Bwpeter » 2022-08-09 13:56

Jag förstår att det inte va din mening.

Sen ang pengar så är allt relativt. Vissa köper en bil som rasar 100k första dagen de kör den. Andra bränner 2-3k på krogen varje helg. Även om ts skulle lägga 20k på element och får en dålig högtalare så är det många timmars sysselsättning och en del lärdom han fått. Dessutom finns elementen kvar.

densomjag
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2017-05-26

Re: Val av element

Inläggav densomjag » 2022-08-09 19:39

Oj tack alla för alla åsikter och hjälp.

intressanta länkar med, det med 2,5 delning verkar finnas mycket att läsa om.

Jag ska även ta en till funderare om 3 vägs. Men det verkar ju finnas en hel del 2-vägs av ok kvalitet.
fattar jag det rätt att problemet uppstår när två lika mellanrigisterelement ska jobba i samma låda? Kan man i så fall komma runt det hela med att ha en delning dom i mellan?

mtm verkar inte bli aktuellt för min del.

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster