Har ni tips på horn+driver till 15" bas?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3294
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Har ni tips på horn+driver till 15" bas?

Inläggav Calleberg » 2022-09-05 11:17

Kraniet skrev:Sen har det ju sämre hornverkan. Dvs de har högre brytfrekvens för storleken.



Vad hade du tänkt dig för delningsfrekvens?
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Kraniet
 
Inlägg: 12559
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Har ni tips på horn+driver till 15" bas?

Inläggav Kraniet » 2022-09-05 15:22

Calleberg skrev:
Kraniet skrev:Sen har det ju sämre hornverkan. Dvs de har högre brytfrekvens för storleken.



Vad hade du tänkt dig för delningsfrekvens?


Måste väl se vad som passar basen förstås. Med blir väl under 800 hz antar jag. JBL M2 delar vid 800 så det är kanske inget dåligt riktmärke.
Konen är 32cm i diameter så det sätter ju en viss begränsning.

Både XT1464 och RCF H950 ser ju ut att fungera ner till 600 Hz delning.

Seos 15 verkar funka ner till 1000 hz ungefär.
En bild från en annan tråd visar ju på ganska fint utseende dock med Seos.
Bild
Oavsett vilket så verkar ju seos inte gå att köpa.

JBL K2 delar vid 900 Hz och har ett 100x60 gr horn. Bara som kuriosa..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Har ni tips på horn+driver till 15" bas?

Inläggav Adhoc » 2022-09-05 15:30

Seos 15 och många andra horn går att köpa i glasfiber och även i önskad färg har jag för mig, från en polsk firma. Jag kommer inte ihåg namnet nu men det borde gå att googla fram.
Edit: Auto-Tech heter tillverkaren i Polen.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35510
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Har ni tips på horn+driver till 15" bas?

Inläggav paa » 2022-09-06 20:04

Adhoc skrev:Seos 15 och många andra horn går att köpa i glasfiber och även i önskad färg har jag för mig, från en polsk firma. Jag kommer inte ihåg namnet nu men det borde gå att googla fram.
Edit: Auto-Tech heter tillverkaren i Polen.

Här ligger hemsidan:
http://horns-diy.pl/
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15192
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Har ni tips på horn+driver till 15" bas?

Inläggav Harryup » 2022-09-08 12:11

Har svårt att tro att en normal 1.4" går ner till under 800Hz låtandes snyggt. Svårt ens för 2" att göra det även om man i mätningar presenterar att det går till 500Hz.

Användarvisningsbild
Nissep
 
Inlägg: 246
Blev medlem: 2011-11-07

Re: Har ni tips på horn+driver till 15" bas?

Inläggav Nissep » 2022-09-10 14:15

Skynda fynda.. https://www.tradera.com/item/557592953

När de är sålda så kan jag berätta att det var BMS4550 + seos horn i annonsen. Dock misstänker jag seos 12 istället för 15.

Användarvisningsbild
Nissep
 
Inlägg: 246
Blev medlem: 2011-11-07

Re: Har ni tips på horn+driver till 15" bas?

Inläggav Nissep » 2022-09-10 14:19

Sen skulle jag hemskt gärna vilja påverka någon att prova Obertons composit membran, de har tre materialval cn (carbon composite), ct (cotton composite dome), hb (carbon hybrid dome)

https://audioxpress.com/article/test-be ... ion-driver
https://audioxpress.com/article/compara ... ast-octave

https://www.oberton.com/en/products/neo ... ivers.html
https://www.oberton.com/en/products/fer ... ivers.html

Edit: Uppdaterade listan med de olika typerna av membran.
Senast redigerad av Nissep 2022-09-10 14:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3294
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Har ni tips på horn+driver till 15" bas?

Inläggav Calleberg » 2022-09-10 14:20

Man kan ju fråga säljaren så slipper man misstänka... :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Nissep
 
Inlägg: 246
Blev medlem: 2011-11-07

Re: Har ni tips på horn+driver till 15" bas?

Inläggav Nissep » 2022-09-10 14:30

Calleberg skrev:Man kan ju fråga säljaren så slipper man misstänka... :)


Vågade inte chansa och fråga om det var 15” versionen för jag behöver verkligen inte fler BMS4550 och egentligen inte hornen heller. Men är det 15” kanske jag köpt dem ändå..

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3294
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Har ni tips på horn+driver till 15" bas?

Inläggav Calleberg » 2022-09-10 16:01

Det är 12" jag hade redan kollat :mrgreen:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Kraniet
 
Inlägg: 12559
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Har ni tips på horn+driver till 15" bas?

Inläggav Kraniet » 2022-09-13 15:36

Harryup skrev:Har svårt att tro att en normal 1.4" går ner till under 800Hz låtandes snyggt. Svårt ens för 2" att göra det även om man i mätningar presenterar att det går till 500Hz.


Ja det är ju en bra fråga. I JBL M2 delar man vid 800 Hz, men de använder en coaxial driver, antagligen för att få bättre ljud.

Ser man på distorsionen för RCF-hornet så verkar inget speciellt konstigt hända i de lägre frekvenserna. Men det kanske finns hörbara artefakter trots det.

Bild

Nivån motsvarar 104 dB på 1m. Vilket kanske är skälet till den något höga THD-siffran.
Normal lyssningsnivå är ju ca 80 dB på 3m. Hur disten ser ut för lägre ljudnivåer går ju bara spekulera i.

Men det finns ju många byggen gjorda med 15 tum och enkelt horn och många verkar ju nöjda med ljudet. Vad nu det säger om saken.. :)
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12559
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Har ni tips på horn+driver till 15" bas?

Inläggav Kraniet » 2022-09-15 11:07

Ett bygge där hornet delas vid 650 Hz

https://www.humblehomemadehifi.com/down ... lpamos.pdf

Hörs ju funka bra om man ska tro byggaren själv (som byggt väldigt många olika högtalare)
The Calpamos produces music with the utmost ease. The extremely neutral presentation is combined with an impressive dynamic
range with heaps of detail and at the same time very smooth. The horn tweeter works like an acoustic magnifying glass letting you
hear very deep into the recording, retrieving information that otherwise gets lost with "normal" hifi speakers. The horn treble has
absolutely no "horn signature" at all other than great dynamics. It is smooth, actually even slightly on the warm side of neutral.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35510
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Har ni tips på horn+driver till 15" bas?

Inläggav paa » 2022-09-15 14:36

Kraniet skrev:Ett bygge där hornet delas vid 650 Hz

https://www.humblehomemadehifi.com/down ... lpamos.pdf

Hörs ju funka bra om man ska tro byggaren själv (som byggt väldigt många olika högtalare)
The Calpamos produces music with the utmost ease. The extremely neutral presentation is combined with an impressive dynamic
range with heaps of detail and at the same time very smooth. The horn tweeter works like an acoustic magnifying glass letting you
hear very deep into the recording, retrieving information that otherwise gets lost with "normal" hifi speakers. The horn treble has
absolutely no "horn signature" at all other than great dynamics. It is smooth, actually even slightly on the warm side of neutral.

Intressant anteckning i texten angående att man kan se på impedanskurvan topp, om den är hög och smal eller låg och bred, om det är höga eller låga förluster i upphängningen och att det påverkar hur öppet ljud och vilken upplösning högtalaren ger. Nu är det väl så att mellanregisterelement brukar ha högre dämpning än baselement, men av andra anledningar än öppet ljud?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet
 
Inlägg: 12559
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Har ni tips på horn+driver till 15" bas?

Inläggav Kraniet » 2022-09-16 09:53

paa skrev:
Kraniet skrev:Ett bygge där hornet delas vid 650 Hz

https://www.humblehomemadehifi.com/down ... lpamos.pdf

Hörs ju funka bra om man ska tro byggaren själv (som byggt väldigt många olika högtalare)
The Calpamos produces music with the utmost ease. The extremely neutral presentation is combined with an impressive dynamic
range with heaps of detail and at the same time very smooth. The horn tweeter works like an acoustic magnifying glass letting you
hear very deep into the recording, retrieving information that otherwise gets lost with "normal" hifi speakers. The horn treble has
absolutely no "horn signature" at all other than great dynamics. It is smooth, actually even slightly on the warm side of neutral.

Intressant anteckning i texten angående att man kan se på impedanskurvan topp, om den är hög och smal eller låg och bred, om det är höga eller låga förluster i upphängningen och att det påverkar hur öppet ljud och vilken upplösning högtalaren ger. Nu är det väl så att mellanregisterelement brukar ha högre dämpning än baselement, men av andra anledningar än öppet ljud?


Ja det låter ju lite flummigt.
Troels pratar mycket om det där också, att det ska vara hög Qm för att ge bra "transientsvar" osv.

IÖ har ju pratat lite om konvikt, VAS osv speciellt i samband med OB-högtalare men jag kommer inte ihåg detaljerna.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Har ni tips på horn+driver till 15" bas?

Inläggav I-or » 2022-09-16 10:54

Det där med korrelation mellan "öppenhet" och "upplösning" i ljudet och impedanstoppens form, är en mycket gammal myt som går tillbaka till 70-talet eller så. Ett odämpat system låter inte "öppet" och ett dämpat system låter inte "instängt". Det är som vanligt frekvensgång, spridning och distorsion som avgör detta.

Som bekant är transientsvaret, eller snarare impulssvaret, matematiskt kopplat till frekvensgången för minimumfassystem, varför ett gott uppträdande här även leder till god transientåtergivning.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Kraniet
 
Inlägg: 12559
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Har ni tips på horn+driver till 15" bas?

Inläggav Kraniet » 2022-09-16 11:26

Kan ju tillägga att det IÖ pratade om var kopplat till verkningsgrad, optimering av T/S mot lådprincip osv. Inte något om "snabbhet" etc..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3294
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Har ni tips på horn+driver till 15" bas?

Inläggav Calleberg » 2022-09-16 11:37

paa skrev:Intressant anteckning i texten angående att man kan se på impedanskurvan topp, om den är hög och smal eller låg och bred...


Intressant och intressant... Det avspeglar ju enbart, sedan hedenhös, Högtalarens mekaniska dämpning Qms som ju påverkas rätt kraftigt när den hamnar i låddan :) Så att Navelskåda elementets uppförande i fri luft kanske får anses som en lite tveksam kvalitetsparameter att välja element efter. Dessutom så har Q värdet bara betydande påverkan på konrörelsen vid och i närheten av resonansen.

Med det sagt... om jag skulle välja mellan två element med IDENTISKA parametrar (inklusive Qts men exklusive Prislapp :) ) med ENDA skillnaden att det ena har Qms 2 och det andra har Qms 7 så hade jag valt elementet med liten mekanisk dämpning :)

Det är alltså tveksamt, men jag gör det själv? Ja det är rätt uppfattat, men det kommer ganska långt ner på listan av urvalsparametrar, dessutom tror jag att jag kan ha drabbats av en släng av konfirmationsbias här... :mrgreen:

Ännu mera tveksamt är att gå efter konmassan, det påverkar i första hand Spänningskänsligheten, och har som enskild parameter mycket liten påverkan på elementets övre gränsfrekvens...
(men är tillsammans med VAS HELT avgörande för den undre)
Den där "accelerationsfaktorn" beskriver samma sak fast utan att han förstår det själv :roll: SPL är lika med Acceleration. För att få Samma "Accelerationsfaktor" med tyngre kon behöver man "bara" öka strömmen genom spolen.

Däremot om jag skulle byggt en tvåvägare baserat på en 15tummare så hade den parameter jag kollat på först varit Le, en 8 Ohmare med Le gärna under 1mH hade jag letat efter.
(t.ex 2216nd)

Edit: trea på bollen :roll: men förhoppningsvis har jag i vanlig ordning "dummat ner" det så vanligt folk kan förstå...
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Har ni tips på horn+driver till 15" bas?

Inläggav I-or » 2022-09-16 11:53

Nu är det omöjligt att ur specdata avgöra om den mekaniska dämpningen uppstår i surround eller spider, men om man vet att surrounden har hög dämpning (t.ex. genom användning av lämpliga gummimaterial med hög förlustfaktor), så är detta en fördel eftersom inverkan av resonanser i både surround och kon blir betydligt lägre.

Hög dämpning i spidern är dock ofta en kompensering för alltför låg elektromagnetisk dämpning, d.v.s. klen motorstyrka, och eftersom spidern dominerar den totala dämpningen så är ett lågt Qm-värde sällan ett bra tecken.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Kraniet
 
Inlägg: 12559
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Har ni tips på horn+driver till 15" bas?

Inläggav Kraniet » 2022-09-16 15:28

Men det här med driver va lite klurigare. Finns ganska lite info på olika drivers vad gäller dist.
Frekvensgång är ju ännu knepigare eftersom de mäts med ett horn och det är olika horn beroende på tillverkare.

Så exakt vad man ska gå efter blir lurigt.

Jag har identifierat tre kandidater som på sätt och vis representerar marknadsutbudet i de prisklasserna
Det är då drivers med 1,4" öppning.

P.Audio BM-740.
En titandome på 3 tum. Står inget ang några kortslutningsringar eller kopparklädda polstycken osv.
Det är samma driver som används i Humbles bygge ovan.
Pris ca 1045kr
http://www.paudiothailand.com/uploads/p ... M-D740.pdf

RCF CD650
Titandome på 2,5 tum. Kopparring i polstycket. Det länkades längre upp till en video där denna driver jämfördes med SB Audience där den senare sägs låter mer "hifi".
Pris ca 1600 kr
https://www.rcf.it/en/products/product-detail/cd650

SB Audience Bianco 75CD-T
Titankompositdome på 3 tum. Kopparklädd polstycke.
Pris 2250 kr
http://www.sbaudience.com/index.php/pro ... co-75cd-t/

SB Audience har med en uppgift i sina datablad som de andra tillverkarna inte anger och det är öppningsvinkel ut ur drivern. Detta har ju betydelse för hur matchning mot hornet blir. Men då det inte anges för hornen heller så blir det ju som irrelevant.

Utöver dessa prisnivåer så hoppar det upp ca 1000 kr innan man är på "nästa nivå". Då är det ofta drivers med neodymnmagnet och alla har nån slags kortslutningsring eller klätt polstycke. Det pratas då också om olika typer av upphängningsmaterial osv.
Men utifrån de fåtal tester jag sett och datablad där dist presenteras så är det ganska liten skillnad mellan olika drivers.
Priset verkar mer indikera effekttålighet än något som direkt har med ljudkvalitet att göra.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3294
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Har ni tips på horn+driver till 15" bas?

Inläggav Calleberg » 2022-09-16 15:53

Kraniet skrev:
P.Audio BM-740.

Det är samma driver som används i Humbles bygge ovan.


Är du helt säker?
(eller har han använt en ganska dyr tvåtummare från faital pro :) )
Senast redigerad av Calleberg 2022-09-16 15:57, redigerad totalt 2 gånger.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35510
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Har ni tips på horn+driver till 15" bas?

Inläggav paa » 2022-09-16 15:54

Vad är fördelen med titandome jämfört med andra alternativ? Kan det vara främst för effekttåligheten?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet
 
Inlägg: 12559
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Har ni tips på horn+driver till 15" bas?

Inläggav Kraniet » 2022-09-16 16:53

Calleberg skrev:
Kraniet skrev:
P.Audio BM-740.

Det är samma driver som används i Humbles bygge ovan.


Är du helt säker?
(eller har han använt en ganska dyr tvåtummare från faital pro :) )


Ja just de. Är jag som rört ihop det då jag kikat på hornet. :)
Han använder mycket riktigt en Faital Pro HF201 som kostar ca 3500 kr
Den drivern är ett exempel på en dyrare dito som inte har angivet någon kortslutningsring eller liknande.
Kanske är det ihopsatt bättre?

Ang P.audio var det kommentarer på nåt forum om hur de kan skilja sig ganska mycket från enhet till enhet. Men då pratade de om äldre versioner av drivern.
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12559
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Har ni tips på horn+driver till 15" bas?

Inläggav Kraniet » 2022-09-16 16:56

paa skrev:Vad är fördelen med titandome jämfört med andra alternativ? Kan det vara främst för effekttåligheten?


Ja det kanske är nåt med hållbarhet kontra vikt?
De dyraste har ju dome i beryllium.
Det länkades ju ovan till några drivers med kolfibermembran.

Det görs även drivers med dome i olika sorters plast och i aluminium.

Sen skiljer det sig också åt i vilket upphängningsmaterial som används.
Nästan alla har talspolebobin i kapton också så där verkar man låst.

Ang kapton så har jag fått för mig att det kan ha en del negativa aspekter vad gäller ljudet men jag vet inte hur det är med det egentligen.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Grahnbarr
 
Inlägg: 442
Blev medlem: 2004-01-26
Ort: Trollhättan

Re: Har ni tips på horn+driver till 15" bas?

Inläggav Grahnbarr » 2022-09-16 19:53

HTPC - Yamaha RX-V667 - Larsen L6

Kraniet
 
Inlägg: 12559
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Har ni tips på horn+driver till 15" bas?

Inläggav Kraniet » 2022-09-18 10:52

Grahnbarr skrev:https://www.der-akustische-untergrund.de/speakers/power-hifi-projects/asathor-preiswerte-m%C3%A4nnerbox/
https://www.diyaudio.com/community/threads/asathor-a-jbl-4367-clone.367215/

Asathor är ett projekt jag varit lite intresserad av. Använder sig av LaVoce DF10.172M ihop med Celestion H1 9040P


Absolut intressant. Kanske lite väl billiga element med något hög dist. Men stiligt slutresultat.
Just den drivern verkar ha något högre dist än en del andra(förvisso dyrare) drivers.
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12559
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Har ni tips på horn+driver till 15" bas?

Inläggav Kraniet » 2022-09-19 13:05

Rolig kuriosa. Per Elofsson säljer M2-kopior.
Hade ju varit kul på mer än ett sätt att köpa. :)

Bild

https://hifitorget.se/visa_annons.php/j ... 162486.htm

M2-hornen gillar jag verkligen utseendemässigt men de är ju lite väl dyra..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Har ni tips på horn+driver till 15" bas?

Inläggav I-or » 2022-09-19 14:43

Kraniet skrev:
Ja det kanske är nåt med hållbarhet kontra vikt?
De dyraste har ju dome i beryllium.
Det länkades ju ovan till några drivers med kolfibermembran.

Det görs även drivers med dome i olika sorters plast och i aluminium.

Sen skiljer det sig också åt i vilket upphängningsmaterial som används.
Nästan alla har talspolebobin i kapton också så där verkar man låst.

Ang kapton så har jag fått för mig att det kan ha en del negativa aspekter vad gäller ljudet men jag vet inte hur det är med det egentligen.


Titan har egentligen bara en stor fördel jämfört med metaller som stål eller aluminium och det är värmetåligheten. I övrigt är det både dyrt, svårbearbetat och med mediokert E-modul-massa-förhållande och medioker styrka (dock med en relativt hög utmattningsgräns, vilket kan vara en fördel här). En högre resistivitet än för aluminium kan dock vara en fördel ibland.

Kapton, d.v.s. polyimid, "låter" förstås inte eftersom materialegenskaper endast i kombination med dimensioner kan bilda en struktur som kan ha ljudande inverkan.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Kraniet
 
Inlägg: 12559
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Har ni tips på horn+driver till 15" bas?

Inläggav Kraniet » 2022-09-19 16:38

Eminence har numera drivers med membran av textreme

https://eminence.com/collections/1-4-hi ... textreme-r

Ser dock inte ut att mäta så mycket annorlunda än andra drivers.
https://audioxpress.com/article/test-be ... ion-driver
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12559
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Har ni tips på horn+driver till 15" bas?

Inläggav Kraniet » 2022-09-21 19:24

Såhär mäter Monacor SPH390TC i en 70 liter sluten låda först på 1m avstånd mitt i rummet utan fönstring.
Har nåt som skramlar i rummet men kan inte riktigt lokalisera vad. Så disten kanske inte är helt hundra rätt.

I olika vinklar på 1m avstånd med 3ms fönstring

Är ju bara en fulmätning så jag vet inte vinklarna exakt. Gröna är on-axis brun är nog ca 60 gr off axis.

Kanske går att passa ihop med ett horn?
Bilagor
Monacor SPH390TC dist 90db.jpg
Monacor SPH390TC dist 90db.jpg (240.46 KiB) Visad 1433 gånger
Monacor SPH390TC dist.jpg
Monacor SPH390TC dist.jpg (199 KiB) Visad 1439 gånger
Monacor SPH390TC.jpg
Monacor SPH390TC.jpg (175.69 KiB) Visad 1439 gånger
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3294
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Har ni tips på horn+driver till 15" bas?

Inläggav Calleberg » 2022-09-21 21:44

Väluppfostrad 15 tummare det där. :)
Delning vid 1KHz ser ju faktiskt möjligt ut.

Har för mig att spridningsvinkeln på hornen är definierade som den vinkel där nivån sjunkit med 6 dB. Kanske är din Bas -6dB vid 45 grader of axis @ 1kHz. Det ser inte helt omöjligt ut i din mätning. Vilket isåfall skulle funka bra ihop med ett 90/90 horn t.ex.

Ser dessutom lite lockande ut att filtrera basen endast 6-dB/Okt(elektrist) när den "självfilterar" sådär snyggt :)

Nånstans läste jag att en del gamla hifiklassiker inte har något filter alls på basen.
Senast redigerad av Calleberg 2022-09-21 21:52, redigerad totalt 1 gång.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 2 gäster