Är DIY konkurrenskraftigt? SPIN-off Räv-L EPS2 piP i14s mfl

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Är DIY konkurrenskraftigt? SPIN-off Räv-L EPS2 piP i14s

Inläggav I-or » 2023-04-04 14:41

Halsen ska vara relativt smal och djup och omkretsen för mynningen måste dessutom vara större än ca 2 våglängder för effektiv verkan.

Till slut börjar dock den djupa vågledaren att kunna klassas som ett horn med allt vad det innebär.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Är DIY konkurrenskraftigt? SPIN-off Räv-L EPS2 piP i14s

Inläggav Maarten » 2023-04-04 20:06

Efter att ha labbat och mätt en del på Sonasomus WG i slarviga testlådor och jämför med hur bra Räv-L blev, kan jag konstatera att WG inte är en lösning som nödvändigtvis gör konstruktionen enkel. Det verkar tyvärr (och mot min förhoppning) fortfarande kräva mycket jobb att optimera även med WG. Efter gårdagens tester ger jag upp för stunden. Räv-L fortfarande är helt överlägsen i rak och jämn frekvensgång och även jämn spridning, och det är förmodligen en lång resa att få detta lika bra. Med WG slipper dock den lilla minskningen i DI mellan 4-8 KHz som Räv_L (och majoriteten av alla konventionella högtalare) uppvisar (vars hörbarhet kanske är minimal eller obefintlig?):

Jmf_DI_med_utan_WG.png
Jmf_DI_med_utan_WG.png (18.66 KiB) Visad 3066 gånger




Edit: Delar man aktivt blir det enklare.
Och det är möjligt att vägen är relativt kort ändå men det vet man inte förrän man är framme.
sb17nbac till alla!

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Är DIY konkurrenskraftigt? SPIN-off Räv-L EPS2 piP i14s

Inläggav Kraniet » 2023-04-05 08:13

Maarten skrev:Efter att ha labbat och mätt en del på Sonasomus WG i slarviga testlådor och jämför med hur bra Räv-L blev, kan jag konstatera att WG inte är en lösning som nödvändigtvis gör konstruktionen enkel. Det verkar tyvärr (och mot min förhoppning) fortfarande kräva mycket jobb att optimera även med WG. Efter gårdagens tester ger jag upp för stunden. Räv-L fortfarande är helt överlägsen i rak och jämn frekvensgång och även jämn spridning, och det är förmodligen en lång resa att få detta lika bra. Med WG slipper dock den lilla minskningen i DI mellan 4-8 KHz som Räv_L (och majoriteten av alla konventionella högtalare) uppvisar (vars hörbarhet kanske är minimal eller obefintlig?):

Jmf_DI_med_utan_WG.png




Edit: Delar man aktivt blir det enklare.
Och det är möjligt att vägen är relativt kort ändå men det vet man inte förrän man är framme.


Hur menar du nu? Det mäter ju mer linjärt och homogent med WGn?
Det krävs förstås EQ för en platt frekvensgång men det är ju givet vid det här laget :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Är DIY konkurrenskraftigt? SPIN-off Räv-L EPS2 piP i14s

Inläggav juanth » 2023-04-05 11:43

I-or skrev:
johaneriksson skrev:Räknas någon av modellerna från augerpro som djup?


Vågledaren är effektiv ned till ett djup om ca 1/4 våglängd och de djupaste vågledarna ger därmed en undre gränsfrekvens om ca 2,3 kHz, vilket är aningen i underkant, men ändå fullt användbart. Dessutom vill man ha riktverkan för höga frekvenser, vilket inte blir fallet här eftersom halsarna är alltför vida.

Hur som helst lär det nog fungera ganska bra i praktiken eftersom de största vågledarna (8"x1,5") hyggligt täcker in det viktigaste frekvensområdet 2-7 kHz och för att riktverkan antagligen är tillräckligt hög ändå över 7 kHz.


Jag har en elliptisk Soma Sonus 8 x1,5”, området där guiden fortfarande expanderar är 18x12,6 cm så snarare 7x4,7 tums storlek. Djupet på 1,5” stämmer (3,9cm) så den bör då vara aktiv ner till 2225 Hz (eller från)
Vad avgör en övre gräns på ca 7 KHz?

johaneriksson skrev:Så djupare och smalare tratt vore optimalt?


När du skriver:
I-or skrev:Halsen ska vara relativt smal och djup och omkretsen för mynningen måste dessutom vara större än ca 2 våglängder för effektiv verkan.

Till slut börjar dock den djupa vågledaren att kunna klassas som ett horn med allt vad det innebär.
.

Syftar du då på det med att johaneriksson önskade bättre riktverkan på längre avstånd?
Hur ser fysiken ut för detta?
Tex min waveguide har en omkrets på ca 49 cm (elliptisk)

49 cm= ca 700 Hz
2 våglängder inom 49 cm = ca 1400 Hz? Feltänk?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Är DIY konkurrenskraftigt? SPIN-off Räv-L EPS2 piP i14s

Inläggav Maarten » 2023-04-05 12:14

Kraniet skrev:
Maarten skrev:Efter att ha labbat och mätt en del på Sonasomus WG i slarviga testlådor och jämför med hur bra Räv-L blev, kan jag konstatera att WG inte är en lösning som nödvändigtvis gör konstruktionen enkel. ...
..Snip...
Edit: Delar man aktivt blir det enklare.
Och det är möjligt att vägen är relativt kort ändå men det vet man inte förrän man är framme.

Hur menar du nu? Det mäter ju mer linjärt och homogent med WGn?
Det krävs förstås EQ för en platt frekvensgång men det är ju givet vid det här laget :)

Ja, jag kanske lät lite väl negativ men det jag menade var att man/jag behöver se över hela konstruktionen för att det ska bli ännu bättre än Räven (som iofs mäter närmast världsklass i frekvensresponsen, om man får dra till med så stora ord). Min besvikelse kom sig av att jag trodde att endast små ändringar i filtret skulle behövas. Men visst, det är fortfarande ganska bra med givet den slarviga lådan och allt fusk jag gjort för att slippa lägga mer än nödvändig tid på detta. Vilket förstås blev mer av en senväg än en genväg ...

Så här ser det ut när man jämför Räven med den slarviga testlådan och fuskfiltret. Notera att frekvensupplösningen för Räv-L är ca 60 Hz och 90 Hz för WG-varianterna ovan. Ändå är Räven jämnare i detaljerna, dock har vågledaren en utjämnade effekt över större register och sett till spridning.
Dippen 3500-4200 Hz för de båda vågledarna kan bero på kasst filter eller diffraktion.

Bild

Standardavvikelsen för frekvensresponsen ovan (180 logaritmiskt fördelade sampel) är:
Räv-L = 0,95 dB
Sonasomus wg4 i fuskbygge = 2,0 dB
Sonasomus wg6 i fuskbygge = 2,3 dB


Lite längre fram får jag kanske tid att smälla ihop en bättre låda och anpassa filtret mer. Eller om någon annan hugad vill ge sig på detta?


Noterbart är både 4-tums och 6-tums vågledaren beter sig såpass lika, trots stor skillnad i storlek (ovan dock bara visat 3000-20000 Hz och den större vågledaren ger något mer direktivitet i lägre diskanten, vilket enligt mig inte entydigt är positivt, - det beror på val av delningsfrekvens och mellanregistrets storlek).
sb17nbac till alla!

makesrain
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2017-05-15
Ort: Täby

Re: Är DIY konkurrenskraftigt? SPIN-off Räv-L EPS2 piP i14s

Inläggav makesrain » 2023-04-05 13:24

Trots att jag varken har kunskap, erfarenhet eller intresse (än?) av att bygga själv vill jag säga att jag följer denna tråd med intresse och har stor behållning av läsningen. Tack!
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Är DIY konkurrenskraftigt? SPIN-off Räv-L EPS2 piP i14s

Inläggav Maarten » 2023-04-05 20:01

Tack!

Som jag tjatat lite om det sista halvåret så finns det i mina ögon inget så lärorikt, effektivt, prisvärt och med lika hög potential till välljud som att bygga egna högtalare. Detta efter I-os goda råd, tillgången till alla bra gratisverktyg, samt bra element som finns idag. Så även om det är en liten tröskel att komma igång, är vinsterna många gånger större än att hålla på och laborera med prylbyten.
Om man är helt grön och inte vill lägga tiden på att designa, bygger man en bra och beprövad modell.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Är DIY konkurrenskraftigt? SPIN-off Räv-L EPS2 piP i14s

Inläggav sammel » 2023-05-08 15:09

rigi skrev:Jag tror jag kan fixa fler WG om någon är intresserad.

Vi tog även fram en hållare till 4” varianten


Tycker den ser fin ut. Hållare är ju kanon också :)
Är framsidan lika fin?
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

rigi
 
Inlägg: 249
Blev medlem: 2019-01-07

Re: Är DIY konkurrenskraftigt? SPIN-off Räv-L EPS2 piP i14s

Inläggav rigi » 2023-05-08 16:36

sammel skrev:
rigi skrev:Jag tror jag kan fixa fler WG om någon är intresserad.

Vi tog även fram en hållare till 4” varianten


Tycker den ser fin ut. Hållare är ju kanon också :)
Är framsidan lika fin?


Helt ok men jag slipade och lackade med mattsvart färg utan grund och det har klarat sig bra.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Är DIY konkurrenskraftigt? SPIN-off Räv-L EPS2 piP i14s

Inläggav BellsnWhistles » 2023-05-08 20:24

I-or skrev:Halsen ska vara relativt smal och djup och omkretsen för mynningen måste dessutom vara större än ca 2 våglängder för effektiv verkan.

Till slut börjar dock den djupa vågledaren att kunna klassas som ett horn med allt vad det innebär.


Är inte alla vågledare horn? Om än lågkomprimerande?
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1154
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Är DIY konkurrenskraftigt? SPIN-off Räv-L EPS2 piP i14s

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-05-08 20:44

En vågledare komprimerar inte.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1154
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Är DIY konkurrenskraftigt? SPIN-off Räv-L EPS2 piP i14s

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-05-08 20:45

Tack Maarten å alla för en intressant tråd.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Är DIY konkurrenskraftigt? SPIN-off Räv-L EPS2 piP i14s

Inläggav paa » 2023-05-08 21:01

Imperial-Blomman skrev:En vågledare komprimerar inte.

Om vågledaren komprimerar beror på om halsarenan är lika med eller mindre än driverns membranarea.
Vågledare framför domediskanter brukar inte komprimera men vågledare framför kompressionsdrivers komprimerar pga att kompressionsdriverns membranarea är större än halsöppningen.
Men, den behöver inte komprimera ljudtrycket mycket för att låta lika högt som en domediskant!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1154
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Är DIY konkurrenskraftigt? SPIN-off Räv-L EPS2 piP i14s

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-05-09 15:48

Ja undrar om de går å vinkla lr "böjja" slitsporten så den mynnar framåt?
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Är DIY konkurrenskraftigt? SPIN-off Räv-L EPS2 piP i14s

Inläggav I-or » 2023-05-09 17:12

BellsnWhistles skrev:
I-or skrev:Halsen ska vara relativt smal och djup och omkretsen för mynningen måste dessutom vara större än ca 2 våglängder för effektiv verkan.

Till slut börjar dock den djupa vågledaren att kunna klassas som ett horn med allt vad det innebär.


Är inte alla vågledare horn? Om än lågkomprimerande?


Jo, övergången mellan vågledare och horn är flytande. Oftast brukar man göra distinktionen att om syftet huvudsakligen handlar om spridningsinverkan eller akustisk terminering (vilket i praktiken handlar om bakåtstrålningen från membranet) så är det en vågledare och om det huvudsakligen handlar om verkningsgrad så är det ett horn. T.ex. är klockstycket i blåsinstrument utformat för en ökning av verkningsgraden, varför detta kan anses utgöra ett horn snarare än en vågledare. En liknande struktur i vissa högtalare benämns dock vågledare eftersom det här huvudsakligen handlar om spridning. En kavitet framför membranet kopplad till en smal öppning med en vågexpanderande struktur benämns dock alltid (kompressions-)horn. Många har dock sina egna definitioner och eftersom hornen har lite dåligt rykte så är det numer vanligt att kalla allting för vågledare i HiFi-sammanhang.

Ljudtrycket i horn-/vågledarhalsen blir alltid högre än för ett fristrålande membran och även vågledare utan kontraktion kan därför uppvisa ganska tydliga olinjäriteter vid höga ljudtrycksnivåer (över ca 140 dB i halsen, vilket inte behöver motsvara mer än ca 100 dB på ett avstånd om 1 m).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Är DIY konkurrenskraftigt? SPIN-off Räv-L EPS2 piP i14s

Inläggav I-or » 2023-05-09 17:23

Imperial-Blomman skrev:Ja undrar om de går å vinkla lr "böjja" slitsporten så den mynnar framåt?


En av de största fördelarna med slitsportar är att de utan märkbart ökade turbulensproblem går att kröka om man håller krökningsradien minst 10 ggr större än slitshöjden.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Är DIY konkurrenskraftigt? SPIN-off Räv-L EPS2 piP i14s

Inläggav paa » 2023-05-09 18:26

I-or skrev:
BellsnWhistles skrev:
I-or skrev:Halsen ska vara relativt smal och djup och omkretsen för mynningen måste dessutom vara större än ca 2 våglängder för effektiv verkan.

Till slut börjar dock den djupa vågledaren att kunna klassas som ett horn med allt vad det innebär.


Är inte alla vågledare horn? Om än lågkomprimerande?


Jo, övergången mellan vågledare och horn är flytande. Oftast brukar man göra distinktionen att om syftet huvudsakligen handlar om spridningsinverkan eller akustisk terminering (vilket i praktiken handlar om bakåtstrålningen från membranet) så är det en vågledare och om det huvudsakligen handlar om verkningsgrad så är det ett horn. T.ex. är klockstycket i blåsinstrument utformat för en ökning av verkningsgraden, varför detta kan anses utgöra ett horn snarare än en vågledare. En liknande struktur i vissa högtalare benämns dock vågledare eftersom det här huvudsakligen handlar om spridning. En kavitet framför membranet kopplad till en smal öppning med en vågexpanderande struktur benämns dock alltid (kompressions-)horn. Många har dock sina egna definitioner och eftersom hornen har lite dåligt rykte så är det numer vanligt att kalla allting för vågledare i HiFi-sammanhang.

Ljudtrycket i horn-/vågledarhalsen blir alltid högre än för ett fristrålande membran och även vågledare utan kontraktion kan därför uppvisa ganska tydliga olinjäriteter vid höga ljudtrycksnivåer (över ca 140 dB i halsen, vilket inte behöver motsvara mer än ca 100 dB på ett avstånd om 1 m).

Vad blir det för ljudtryck 1 mm framför en domediskant när den alstrar 100 dB på en meters avstånd?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Är DIY konkurrenskraftigt? SPIN-off Räv-L EPS2 piP i14s

Inläggav Glebster » 2023-05-09 20:32

I-or skrev:
Imperial-Blomman skrev:Ja undrar om de går å vinkla lr "böjja" slitsporten så den mynnar framåt?


En av de största fördelarna med slitsportar är att de utan märkbart ökade turbulensproblem går att kröka om man håller krökningsradien minst 10 ggr större än slitshöjden.


Inner, centrum eller ytterradie?

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1154
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Är DIY konkurrenskraftigt? SPIN-off Räv-L EPS2 piP i14s

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-05-09 21:03

Aha!
Tack för info.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Är DIY konkurrenskraftigt? SPIN-off Räv-L EPS2 piP i14s

Inläggav I-or » 2023-05-10 12:57

paa skrev:Vad blir det för ljudtryck 1 mm framför en domediskant när den alstrar 100 dB på en meters avstånd?


1 mm framför centrum på en 25 mm kalott blir ljudtrycksnivån 140 dB och 138 dB 1 mm framför centrum på surrounden (förutsatt att kolvens diameter är liten i förhållande till våglängden så att ingen riktverkan uppstår, d.v.s. under ca 4 kHz i det här fallet).

Ljudtrycksnivån avtar dock snabbt på avstånd som är större än membranradien. Lägger man till horn/vågledare så förblir ljudtrycksnivån mycket hög genom hela halsen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Är DIY konkurrenskraftigt? SPIN-off Räv-L EPS2 piP i14s

Inläggav I-or » 2023-05-10 13:04

Glebster skrev:
I-or skrev:
Imperial-Blomman skrev:Ja undrar om de går å vinkla lr "böjja" slitsporten så den mynnar framåt?


En av de största fördelarna med slitsportar är att de utan märkbart ökade turbulensproblem går att kröka om man håller krökningsradien minst 10 ggr större än slitshöjden.


Inner, centrum eller ytterradie?


Skillnaden blir försumbar, men centrumradie låter ju bra. 8)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Är DIY konkurrenskraftigt? SPIN-off Räv-L EPS2 piP i14s

Inläggav Glebster » 2023-05-10 21:46

I-or skrev:
Skillnaden blir försumbar, men centrumradie låter ju bra. 8)


Hade otur när jag tänkte och när turen vände åter var det för sent att ändra inlägget. :wink:

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Är DIY konkurrenskraftigt? SPIN-off Räv-L EPS2 piP i14s

Inläggav Maarten » 2023-05-17 20:31

Ang distorsionsminskning i vågledare, här är en jämförelse med den mindre vågledaren med filter enligt nedan. Då den med filter inte mäter lika rakt som Räv-L, är jämförelsen inte helt rättvisande (notera dock att diskanten även med vågledaren är i nivå med basen, liksom den är för Räv-L, se sista bilden i detta inlägg). Ändå slående att det inte framträder större skillnad.

Bild


Gjort några ytterligare tester med vågledare, då jag kände att jag ville ge dem en chans till när jag ändå hade mätriggen uppe efter hjälp med Räv-Light till vännen. Det var en härlig vårdag med sång från koltrast och näktergal och svalorna hade precis flyttat in, vilket gjorde mätningarna klart trevligare. Dock nådde nu jag inte hela vägen fram och jag känner att lusten att labba och mäta fortfarande inte finns där riktigt efter alla tester med Räven. Jag hade en idé om att i hög grad kunna utgå ganska mycket från det som gjordes för Räven men jag måste åter igen konstatera att en vågledare ger såpass annorlunda förutsättningar att merparten kanske måste göras om från grunden. Och där tar det stopp för min del. Svårigheten är dels det annorlunda fasläget som en vågledare medför, - här åker akustiskt centrum bak 16 resp 25 mm för diskanten. Dels att det blir en rätt kraftigt förändring av frekvensgången med ca 5 dB lyft i nedre diskanten relativt översta diskanten. Det var inte fullt så enkelt att kompensera för att dessa förändringar, i synnerhet inte utan att det ena påverkar det andra (t ex fasläget). Intressant nog ledde detta till högre delningsfrekvens, närmre 2,8 KHz, än Rävens 2,4 KHz. Bra ur distorsions- och effektålighetssynpunkt. Bygger man DFT (trevägare) skulle jag trots allt försöka satsa på vågledare då målet är att kunna spela riktigt högt.

Här är en jämförelse från tidigare mätning i april i en 40*120 cm stor baffel:

Bild

Dessutom skulle jag behöva bygga en ny testlåda (som fortfarande läcker) och fixa fint rundade bafflar. Inget av detta har jag nu lust med.

Dock kom jag ett steg längre och här stannar jag för obestämd tid. Fokus har varit att få till fasläget och vertikal spridning något sånär, för om det något jag ogillar är det när ljudet förändras kraftigt pga lobing (dvs att man rör sig i förhållande till högtalaren, eller att man får stora skillnader med akustik-fix (som det ju blir när frekvensgången är olika i olika riktningar). Jag ser det alltså som brister i konstruktionen när en högtalare vinner mycket på akustik-fix och rumsanpassningar.
Med lite ekvalisering och kantrundning så bör man trots allt vara hemma med nedan filter. Den nedre varianten bör kunna förbättras rätt enkelt med lite höjning i nivån men det såg jag först efter sammanställning av mätresultatet.


Storleksskillnad SonaSomus vågledare, 4-tum och 6-tum

Bild


sb26cdc i Sonasomus 4-tums vågledare, samt sb17cac

Bild


sb26cdc i Sonasomus 6-tums vågledare, samt sb17cac

Bild



Och så här mäter ovan filter jämfört med Räv-L:

Bild

OBS. 25 dB på y-axeln och 500-20000 Hz på x-axeln.
Ja ja, inte helt illa pinkat ändå. Här finns trots allt potential. Så Rigi&co som velat bygga med WG, nu finns möjligheten!

Baffelmått är inte så kinkigt men runda kanterna i vanlig ordning och c-c-avstånd om 16 cm är viktigt.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Är DIY konkurrenskraftigt? SPIN-off Räv-L EPS2 piP i14s

Inläggav Thomas_A » 2023-05-20 10:28

Ang filter, är det någon testat Xmachina?

https://xmachina-ai.blogspot.com/2022/0 ... -full.html
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Är DIY konkurrenskraftigt? SPIN-off Räv-L EPS2 piP i14s

Inläggav I-or » 2023-05-20 17:32

Maarten skrev:Ang distorsionsminskning i vågledare, här är en jämförelse med den mindre vågledaren med filter enligt nedan. Då den med filter inte mäter lika rakt som Räv-L, är jämförelsen inte helt rättvisande (notera dock att diskanten även med vågledaren är i nivå med basen, liksom den är för Räv-L, se sista bilden i detta inlägg). Ändå slående att det inte framträder större skillnad.


Prova att ratta in ungefär samma ljudtrycksnivå med och utan vågledare istället för konstant inspänning så kommer du att erhålla märkbart lägre distorsion. Eftersom distorsionen domineras av andraton i det här fallet så handlar det om upp till ca 7 dB (samma som känslighetsskillnaden ovan), eller ca 2,2 ggr.

En del av denna skillnad beror på ökad akustisk impedans (vilket leder till en ökning i den avstrålade ljudeffekten, d.v.s. en ökning i källstyrkan) och en annan del beror på ökad riktverkan, där inverkan av den senare delen reduceras påtagligt i rum.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster