I-or skrev:Som jag har varit inne på många gånger tidigare så är det ineffektivt att placera många basmoduler längs högtalarväggen. Detta beror på att lyssningspositionen vanligtvis är placerad i mitten av rummet i breddled.
Om man vill jämna ut frekvensgången en del så bör man istället utnyttja källpositioner framför och bakom lyssnaren. Detta betyder att det egentligen bara är meningsfullt med utspridda källor för hemmabio med många biofåtöljer eller om man tycker om att lyssna på musik lite överallt i rummet.
Man kommer dock aldrig ifrån ekvalisering om man vill ha jämn frekvensgång i sötpunkten.
Det bär mig emot att säga emot dig, I-or. Jag har kanske missförstått, men min erfarerhet säger precis tvärtemot, åtminstone i ett stereosystem.
Jag byggde för något år sedan ett CABS-system, med en subbas i varje hörn. Jag använde då bland annat REW enligt Maartens post ovan för placering av basarna och elementens placering på baffeln.
De bakre basarna var fasvända och tidsfördröjda.
System mätte väldigt bra över hela rummet.
Mitt hjärna kunde dock inte höra någon bas alls, speciellt inte i lyssningspositionen.
De forna CABS-lådorna fick flytta fram och placerades i vinkel för att få plats:

Det ser lite udda ut, men jag har inte orkat att bygga om lådorna en gång till; elementen, TD15H, har redan varit med tre ombyggnader och nästa gång kanske en skruvmejsel ändar ett elements liv.
Nu både mätte och hördes det bas och den nu stora konytan kunde verkligen kontrollera både basåtergivningen och rummet.
Det bevisades om inte annat än under Göteborgs Hifi Show nu i helgen där många just påtalade detta.