Moderator: Redaktörer
DVD-ai skrev:Jag har kollat en del i alla trådar där detta bygge avhandlas, jag kanske är lite trög.
Men jag får inte ihop det med om det är 4 eller 8ohm version av basen som avses om nu filtret är enligt nedan:
4 st 1,0 mH
2 st 10 uF
2 st 3,3 ohm
2 st 5,6 uF
2 st 8,2 uF
2 st 0,2mH
2 st 18 uF
2 st 5,6 ohm
DVD-ai skrev:Om man vill bygga ett par Rävar, hur viktigt är det med alla dessa böljande former på baffeln?
Jag tycker det ser ganska fult ut, och så kräver det ju tillgång till rimlig plats att arbeta på pga mycket damm osv för sig
P-O skrev:Jag är sugen på att bygga ett par slutna Rävar att dela mot basmoduler, är dock osäker på vilken volym man ska ha på lådan.
Såg att det experimenteras med en kavitet på 1,5 liter till basen men om jag vill hålla det så enkelt som möjligt och bygga en "vanlig" sluten låda vilken volym bör man sikta på då?
Morello skrev:DVD, varför inte en Räv-L som bestyckas med två potenta 10"-element och delning vid cirka 250 Hz (beroende på baffelgeometri). Det tror jag skulle kunna bli riktigt överdjävligt kompetent högtalare.
Maarten skrev:Och Callebergs variant "Vargen kommer" bara väntar på att få realiseras!
Maarten skrev:Det beror på var du vill dela av den. 1,5 liter passar för 200 Hz. ca 3-5 liter för delning runt 80-120 Hz om jag minns rätt. Tar 2 min att simulera i Basta.
Zappa skrev:SB Acoustics SB26STWGC-4 ser estetiskt trevlig ut, kan den vara ett bra alternativ till SB Acoustics SB26ADC-C000-4 för den som vill slippa böka med egen waveguide?
https://www.dibirama.altervista.org/home-page/tweeter/706-sb-acoustics-sb26stwgc-4-tweeter-1-4-ohm-240-wmax.html
SB Acoustics SB26STWGC-4 distorsion
SB Acoustics SB26ADC-C000-4 distorsion
I-or skrev:Zappa skrev:SB Acoustics SB26STWGC-4 ser estetiskt trevlig ut, kan den vara ett bra alternativ till SB Acoustics SB26ADC-C000-4 för den som vill slippa böka med egen waveguide?
https://www.dibirama.altervista.org/home-page/tweeter/706-sb-acoustics-sb26stwgc-4-tweeter-1-4-ohm-240-wmax.html
Du kan glömma mätresultaten för distorsion eftersom de helt uppenbart är fullständigt felaktiga.
Zappa skrev:I-or skrev:Zappa skrev:SB Acoustics SB26STWGC-4 ser estetiskt trevlig ut, kan den vara ett bra alternativ till SB Acoustics SB26ADC-C000-4 för den som vill slippa böka med egen waveguide?
Du kan glömma mätresultaten för distorsion eftersom de helt uppenbart är fullständigt felaktiga.
Ålrajt!
Calleberg skrev:Zappa skrev:I-or skrev:
Ålrajt!
Och "waveguiden" ser inte ut att wäijgaijda så värst mycket heller.
Kraniet skrev:I en trevägare skulle jag nog hellre använda sb15 istället för sb17.
Ang waveguide så finns ju färdiga modeller för flera olika varianter framtagna av "somasonus"
Finns några nya varianter nu också, däribland ed 6,5" rund waveguide som ser ut att prestera riktigt bra. Väldigt mycket enklare att fräsa ur lådan för en rund waveguide också.
Finns även en 8" oval som också presterar bra.
https://www.somasonus.net/sb-acoustics-sb26
Finns ju folk som skriver ut på beställning ifall man inte har tillgång till skrivare själv.
Annars så kostar en hygglig skrivare 3-4000 kr
Ett alternativ som är enklare men dyrare och har lite högre dist är att använda SS 9550/9700 med visaton rund waveguide.
Resultatet kan ses här
https://www.audioexcite.com/?page_id=6845
Kraniet skrev:I en trevägare skulle jag nog hellre använda sb15 istället för sb17.
Ang waveguide så finns ju färdiga modeller för flera olika varianter framtagna av "somasonus"
Finns några nya varianter nu också, däribland ed 6,5" rund waveguide som ser ut att prestera riktigt bra. Väldigt mycket enklare att fräsa ur lådan för en rund waveguide också.
Finns även en 8" oval som också presterar bra.
https://www.somasonus.net/sb-acoustics-sb26
Finns ju folk som skriver ut på beställning ifall man inte har tillgång till skrivare själv.
Annars så kostar en hygglig skrivare 3-4000 kr
Ett alternativ som är enklare men dyrare och har lite högre dist är att använda SS 9550/9700 med visaton rund waveguide.
Resultatet kan ses här
https://www.audioexcite.com/?page_id=6845
momotom skrev:Maarten skrev:Det beror på var du vill dela av den. 1,5 liter passar för 200 Hz. ca 3-5 liter för delning runt 80-120 Hz om jag minns rätt. Tar 2 min att simulera i Basta.
Dum fråga från amatör: Om man bygger dina Rävar enl din orginalidé och i framtiden vill komplettera med ngn form av basstöd, är man helt fel ute då med tanke på lådvolym, port etc i befintlig låda? För mig personligen så är det minsta problemet att bygga nya lådor, men jag försöker (mkt tveksam framgång dock ) bara förstå. Jag är grymt imponerad av kunskaperna runt det här från många av er.
I-or skrev:Även om man väljer att dela vid t.ex. 100 Hz så vinner man ca 3 dB i övergripande spänningskänslighet genom att utnyttja en lagom stor lådvolym. Detta beror på att baffelsteget (omslag från sfärisk strålning till strålning nästan enbart i den främre halvsfären) kräver att filterverkan sänker känsligheten för högre frekvenser om man inte kompenserar med en liten kavitet och därpå följande högt Q-värde.
Man måste komma ihåg att rävarna är mycket bra högtalare, men med aningen låg spänningskänslighet för de som vill kunna ösa på ordentligt ibland och inte har monsterförstärkare att tillgå.
Man kan för övrigt inte ta igen den förlorade spänningskänsligheten med basmoduler, bara med en mer kraftfull förstärkare.
juanth skrev:momotom skrev:Maarten skrev:Det beror på var du vill dela av den. 1,5 liter passar för 200 Hz. ca 3-5 liter för delning runt 80-120 Hz om jag minns rätt. Tar 2 min att simulera i Basta.
Dum fråga från amatör: Om man bygger dina Rävar enl din orginalidé och i framtiden vill komplettera med ngn form av basstöd, är man helt fel ute då med tanke på lådvolym, port etc i befintlig låda? För mig personligen så är det minsta problemet att bygga nya lådor, men jag försöker (mkt tveksam framgång dock ) bara förstå. Jag är grymt imponerad av kunskaperna runt det här från många av er.
Den mindre lådan är optimerad för lite extra nivå vid högre delning. Om du har en större låda och vill komplettera med basmoduler så kan du förlora ett par dB kring den mindre lådans tänkta högre delning. Det tar du igen med basstöden. Inget du behöver hänga upp dig på.
Om du vill dela lägre än 200 så kan du så att säga inte använda dig av den mindre volymen på låda.
Efter att nivån stigit så faller den snabbt av pga högt q-värde i den mindre lådan.
Om du vill så kan du när basmoduler tillkommer dela kring 200 Hz och fylla igen den större lådan med trä.
Ps, jag gissar att när du skriver basstöd så menar du basmoduler, alltså inte riktigt samma som basstöd (som är Ingvars namn på moduler som används ihop med fullregisterhögtalare och drivs med samma förstärkare som huvudhögtalarna)
I-or skrev:Även om man väljer att dela vid t.ex. 100 Hz så vinner man ca 3 dB i övergripande spänningskänslighet genom att utnyttja en lagom stor lådvolym. Detta beror på att baffelsteget (omslag från sfärisk strålning till strålning nästan enbart i den främre halvsfären) kräver att filterverkan sänker känsligheten för högre frekvenser om man inte kompenserar med en liten kavitet och därpå följande högt Q-värde.
Man måste komma ihåg att rävarna är mycket bra högtalare, men med aningen låg spänningskänslighet för de som vill kunna ösa på ordentligt ibland och inte har monsterförstärkare att tillgå.
Man kan för övrigt inte ta igen den förlorade spänningskänsligheten med basmoduler, bara med en mer kraftfull förstärkare.
MagnusÖstberg skrev:DVD-ai skrev:Om man vill bygga ett par Rävar, hur viktigt är det med alla dessa böljande former på baffeln?
Jag tycker det ser ganska fult ut, och så kräver det ju tillgång till rimlig plats att arbeta på pga mycket damm osv för sig
Jävligt viktigt som du kanske förstår. Det är inget man gör för att det är kul, det är form för prestanda och inte för att se vackert ut.
.... För mig var det lite "aha-upplevelse" att mäta på det viset och lägga in allt i Spinorama. Som är löjligt enkelt att fixa.
Namnge filerna "hor 0.txt" , "ver +10.txt", ver -20.txt" etc om du drar in dem i VituixCad, så får du Spinorama-graferna direkt. I första inlägget i denna tråd länkade jag till denna beskrivning: https://www.audiosciencereview.com/foru ... 860/page-3
Den är lite omfattande, har du mätt förut handlar det bara om rätt namngivning av filerna. Resten sköter VituixCad. Under "options" finns lie inställningar av CTA-2034 men default funkar bra. Resten handlar bara om att fatta vad Spinorama visar och använda de stora möjligheter metoden ger.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster