Bygga Räv

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Bygga Räv

Inläggav DVD-ai » 2024-01-20 20:52

Jag har kollat en del i alla trådar där detta bygge avhandlas, jag kanske är lite trög.
Men jag får inte ihop det med om det är 4 eller 8ohm version av basen som avses om nu filtret är enligt nedan:


4 st 1,0 mH
2 st 10 uF
2 st 3,3 ohm
2 st 5,6 uF
2 st 8,2 uF
2 st 0,2mH
2 st 18 uF
2 st 5,6 ohm
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3666
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Bygga Räv

Inläggav juanth » 2024-01-20 22:56

DVD-ai skrev:Jag har kollat en del i alla trådar där detta bygge avhandlas, jag kanske är lite trög.
Men jag får inte ihop det med om det är 4 eller 8ohm version av basen som avses om nu filtret är enligt nedan:


4 st 1,0 mH
2 st 10 uF
2 st 3,3 ohm
2 st 5,6 uF
2 st 8,2 uF
2 st 0,2mH
2 st 18 uF
2 st 5,6 ohm


4ohm
https://user.faktiskt.io/Maarten/Divers ... %e4v-L.pdf
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Bygga Räv

Inläggav MagnusÖstberg » 2024-01-20 23:17

DVD-ai skrev:Om man vill bygga ett par Rävar, hur viktigt är det med alla dessa böljande former på baffeln?
Jag tycker det ser ganska fult ut, och så kräver det ju tillgång till rimlig plats att arbeta på pga mycket damm osv ;)för sig :)


Jävligt viktigt som du kanske förstår. Det är inget man gör för att det är kul, det är form för prestanda och inte för att se vackert ut.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Maarten
 
Inlägg: 3839
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Bygga Räv

Inläggav Maarten » 2024-01-21 11:34

P-O skrev:Jag är sugen på att bygga ett par slutna Rävar att dela mot basmoduler, är dock osäker på vilken volym man ska ha på lådan.
Såg att det experimenteras med en kavitet på 1,5 liter till basen men om jag vill hålla det så enkelt som möjligt och bygga en "vanlig" sluten låda vilken volym bör man sikta på då?

Det beror på var du vill dela av den. 1,5 liter passar för 200 Hz. ca 3-5 liter för delning runt 80-120 Hz om jag minns rätt. Tar 2 min att simulera i Basta.
sb17nbac-closed-basta.png
sb17nbac-closed-basta.png (75.48 KiB) Visad 1546 gånger


Zappa o DVD-ai; kul, det är inte så svårt att fixa något bra. Baffelns form är inte svår att fila till (och den är viktig för diskanten som Magnus skriver) men jag har funderat på hur man kan göra den snyggare. Ett är att nyttja stavlimmat trä limmat på MDF kanske. Ett annat är att fixa en fin tygfront, kanske i form av någon gammal JBL-70-talsdesign? En tredje är att gjuta i något fint material, om man kan det.

De klarar sig lika bra som i14s (som ju klarar höga ljudtryck mycket bra, liksom ännu mer de större modellerna) upp till 105 db för en en högtalare och kanske betydligt högre än så om man delar av basen.

Håller med Gustaf;
Morello skrev:DVD, varför inte en Räv-L som bestyckas med två potenta 10"-element och delning vid cirka 250 Hz (beroende på baffelgeometri). Det tror jag skulle kunna bli riktigt överdjävligt kompetent högtalare.

Men även det ni föreslår kommer att ge ett mycket bra tillskott, öka kapacitet och minska distorsion i basen.

Och Callebergs variant "Vargen kommer" bara väntar på att få realiseras!
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Bygga Räv

Inläggav Zappa » 2024-01-21 11:57

SB Acoustics SB26STWGC-4 ser estetiskt trevlig ut, kan den vara ett bra alternativ till SB Acoustics SB26ADC-C000-4 för den som vill slippa böka med egen waveguide?

https://www.dibirama.altervista.org/home-page/tweeter/706-sb-acoustics-sb26stwgc-4-tweeter-1-4-ohm-240-wmax.html

SB26STWGC-4-main-photo-product.jpg
SB26STWGC-4-main-photo-product.jpg (39.44 KiB) Visad 1542 gånger


sb_acoustics_sb26stwgc-4_risp.jpg
sb_acoustics_sb26stwgc-4_risp.jpg (82.17 KiB) Visad 1542 gånger

SB Acoustics SB26STWGC-4 distorsion
sb_acoustics_sb26stwgc-4_thd.jpg
sb_acoustics_sb26stwgc-4_thd.jpg (43.72 KiB) Visad 1542 gånger

SB Acoustics SB26ADC-C000-4 distorsion
sb_acoustics_sb26adc-c000-4_thd.jpg
sb_acoustics_sb26adc-c000-4_thd.jpg (75.34 KiB) Visad 1542 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Bygga Räv

Inläggav Calleberg » 2024-01-21 12:03

Maarten skrev:Och Callebergs variant "Vargen kommer" bara väntar på att få realiseras!


Mycket nu, högtaleritokerierna forstkrider när lust och tid finnes...

Har precis fått lite lust att göra klart de häringa... mitt i gokartsäsongen och allt ... blir kanske ochså en halvaktiv 3,5 halvvägare när det är klart. Peters PK element... Men såklart två middar per sida :) De är fyra Ohm så det blir i så fall en spännande baffelstegslösning med seriekoppade element och schuntkonding eftersom de troligen måste sitta MTM... Se min signatur osv... :D

Eller så kastar jag in handuken och låter orginal peerless/jamo sitta kvar. 707varianterna har rätt ok bestyckning i mellanregistret. D590 däremot... not so much
Resized_20240107_192425(1).jpg
Resized_20240107_192425(1).jpg (255.33 KiB) Visad 1540 gånger
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

momotom
 
Inlägg: 173
Blev medlem: 2023-07-04

Re: Bygga Räv

Inläggav momotom » 2024-01-21 13:52

Maarten skrev:Det beror på var du vill dela av den. 1,5 liter passar för 200 Hz. ca 3-5 liter för delning runt 80-120 Hz om jag minns rätt. Tar 2 min att simulera i Basta.

Dum fråga från amatör: Om man bygger dina Rävar enl din orginalidé och i framtiden vill komplettera med ngn form av basstöd, är man helt fel ute då med tanke på lådvolym, port etc i befintlig låda? För mig personligen så är det minsta problemet att bygga nya lådor, men jag försöker (mkt tveksam framgång dock :lol: ) bara förstå. Jag är grymt imponerad av kunskaperna runt det här från många av er.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bygga Räv

Inläggav I-or » 2024-01-21 14:19

Zappa skrev:SB Acoustics SB26STWGC-4 ser estetiskt trevlig ut, kan den vara ett bra alternativ till SB Acoustics SB26ADC-C000-4 för den som vill slippa böka med egen waveguide?

https://www.dibirama.altervista.org/home-page/tweeter/706-sb-acoustics-sb26stwgc-4-tweeter-1-4-ohm-240-wmax.html

SB26STWGC-4-main-photo-product.jpg


sb_acoustics_sb26stwgc-4_risp.jpg

SB Acoustics SB26STWGC-4 distorsion
sb_acoustics_sb26stwgc-4_thd.jpg

SB Acoustics SB26ADC-C000-4 distorsion
sb_acoustics_sb26adc-c000-4_thd.jpg


Du kan glömma mätresultaten för distorsion eftersom de helt uppenbart är fullständigt felaktiga.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Bygga Räv

Inläggav Zappa » 2024-01-21 14:24

I-or skrev:
Zappa skrev:SB Acoustics SB26STWGC-4 ser estetiskt trevlig ut, kan den vara ett bra alternativ till SB Acoustics SB26ADC-C000-4 för den som vill slippa böka med egen waveguide?

https://www.dibirama.altervista.org/home-page/tweeter/706-sb-acoustics-sb26stwgc-4-tweeter-1-4-ohm-240-wmax.html

SB26STWGC-4-main-photo-product.jpg


sb_acoustics_sb26stwgc-4_risp.jpg

SB Acoustics SB26STWGC-4 distorsion
sb_acoustics_sb26stwgc-4_thd.jpg

SB Acoustics SB26ADC-C000-4 distorsion
sb_acoustics_sb26adc-c000-4_thd.jpg


Du kan glömma mätresultaten för distorsion eftersom de helt uppenbart är fullständigt felaktiga.


Ålrajt!
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Bygga Räv

Inläggav Calleberg » 2024-01-21 15:05

Zappa skrev:
I-or skrev:
Zappa skrev:SB Acoustics SB26STWGC-4 ser estetiskt trevlig ut, kan den vara ett bra alternativ till SB Acoustics SB26ADC-C000-4 för den som vill slippa böka med egen waveguide?

https://www.dibirama.altervista.org/home-page/tweeter/706-sb-acoustics-sb26stwgc-4-tweeter-1-4-ohm-240-wmax.html

SB26STWGC-4-main-photo-product.jpg


sb_acoustics_sb26stwgc-4_risp.jpg

SB Acoustics SB26STWGC-4 distorsion
sb_acoustics_sb26stwgc-4_thd.jpg

SB Acoustics SB26ADC-C000-4 distorsion
sb_acoustics_sb26adc-c000-4_thd.jpg


Du kan glömma mätresultaten för distorsion eftersom de helt uppenbart är fullständigt felaktiga.


Ålrajt!


Och "waveguiden" ser inte ut att wäijgaijda så värst mycket heller. :roll:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Bygga Räv

Inläggav Zappa » 2024-01-21 15:13

Calleberg skrev:
Zappa skrev:
I-or skrev:
Du kan glömma mätresultaten för distorsion eftersom de helt uppenbart är fullständigt felaktiga.


Ålrajt!


Och "waveguiden" ser inte ut att wäijgaijda så värst mycket heller. :roll:


Tjusig men icke en kandidat, jag hajjar! :)
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Kraniet
 
Inlägg: 12556
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Bygga Räv

Inläggav Kraniet » 2024-01-22 13:56

I en trevägare skulle jag nog hellre använda sb15 istället för sb17.

Ang waveguide så finns ju färdiga modeller för flera olika varianter framtagna av "somasonus"
Finns några nya varianter nu också, däribland ed 6,5" rund waveguide som ser ut att prestera riktigt bra. Väldigt mycket enklare att fräsa ur lådan för en rund waveguide också.
Finns även en 8" oval som också presterar bra.

https://www.somasonus.net/sb-acoustics-sb26
Finns ju folk som skriver ut på beställning ifall man inte har tillgång till skrivare själv.
Annars så kostar en hygglig skrivare 3-4000 kr :)

Ett alternativ som är enklare men dyrare och har lite högre dist är att använda SS 9550/9700 med visaton rund waveguide.
Resultatet kan ses här
https://www.audioexcite.com/?page_id=6845
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Bygga Räv

Inläggav Zappa » 2024-01-22 14:34

Kraniet skrev:I en trevägare skulle jag nog hellre använda sb15 istället för sb17.

Ang waveguide så finns ju färdiga modeller för flera olika varianter framtagna av "somasonus"
Finns några nya varianter nu också, däribland ed 6,5" rund waveguide som ser ut att prestera riktigt bra. Väldigt mycket enklare att fräsa ur lådan för en rund waveguide också.
Finns även en 8" oval som också presterar bra.

https://www.somasonus.net/sb-acoustics-sb26
Finns ju folk som skriver ut på beställning ifall man inte har tillgång till skrivare själv.
Annars så kostar en hygglig skrivare 3-4000 kr :)

Ett alternativ som är enklare men dyrare och har lite högre dist är att använda SS 9550/9700 med visaton rund waveguide.
Resultatet kan ses här
https://www.audioexcite.com/?page_id=6845


Tackar för tips. SB Acoustics SB15NBAC30 har jag tittat en del på, men den låga känsligheten är ett smärre minus.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3666
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Bygga Räv

Inläggav juanth » 2024-01-22 15:12

Kraniet skrev:I en trevägare skulle jag nog hellre använda sb15 istället för sb17.

Ang waveguide så finns ju färdiga modeller för flera olika varianter framtagna av "somasonus"
Finns några nya varianter nu också, däribland ed 6,5" rund waveguide som ser ut att prestera riktigt bra. Väldigt mycket enklare att fräsa ur lådan för en rund waveguide också.
Finns även en 8" oval som också presterar bra.

https://www.somasonus.net/sb-acoustics-sb26
Finns ju folk som skriver ut på beställning ifall man inte har tillgång till skrivare själv.
Annars så kostar en hygglig skrivare 3-4000 kr :)

Ett alternativ som är enklare men dyrare och har lite högre dist är att använda SS 9550/9700 med visaton rund waveguide.
Resultatet kan ses här
https://www.audioexcite.com/?page_id=6845



+1!
SB15nbac minskar behovet av waveguide i diskanten förutom att den låter bättre (jämnare mellanregister) och sprider bättre.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3666
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Bygga Räv

Inläggav juanth » 2024-01-22 15:24

momotom skrev:
Maarten skrev:Det beror på var du vill dela av den. 1,5 liter passar för 200 Hz. ca 3-5 liter för delning runt 80-120 Hz om jag minns rätt. Tar 2 min att simulera i Basta.

Dum fråga från amatör: Om man bygger dina Rävar enl din orginalidé och i framtiden vill komplettera med ngn form av basstöd, är man helt fel ute då med tanke på lådvolym, port etc i befintlig låda? För mig personligen så är det minsta problemet att bygga nya lådor, men jag försöker (mkt tveksam framgång dock :lol: ) bara förstå. Jag är grymt imponerad av kunskaperna runt det här från många av er.


Den mindre lådan är optimerad för lite extra nivå vid högre delning. Om du har en större låda och vill komplettera med basmoduler så kan du förlora ett par dB kring den mindre lådans tänkta högre delning. Det tar du igen med basstöden. Inget du behöver hänga upp dig på.

Om du vill dela lägre än 200 så kan du så att säga inte använda dig av den mindre volymen på låda.
Efter att nivån stigit så faller den snabbt av pga högt q-värde i den mindre lådan.

Om du vill så kan du när basmoduler tillkommer dela kring 200 Hz och fylla igen den större lådan med trä.

Ps, jag gissar att när du skriver basstöd så menar du basmoduler, alltså inte riktigt samma som basstöd (som är Ingvars namn på moduler som används ihop med fullregisterhögtalare och drivs med samma förstärkare som huvudhögtalarna)
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bygga Räv

Inläggav I-or » 2024-01-22 16:08

Även om man väljer att dela vid t.ex. 100 Hz så vinner man ca 3 dB i övergripande spänningskänslighet genom att utnyttja en lagom stor lådvolym. Detta beror på att baffelsteget (omslag från sfärisk strålning till strålning nästan enbart i den främre halvsfären) kräver att filterverkan sänker känsligheten för högre frekvenser om man inte kompenserar med en liten kavitet och därpå följande högt Q-värde.

Man måste komma ihåg att rävarna är mycket bra högtalare, men med aningen låg spänningskänslighet för de som vill kunna ösa på ordentligt ibland och inte har monsterförstärkare att tillgå.

Man kan för övrigt inte ta igen den förlorade spänningskänsligheten med basmoduler, bara med en mer kraftfull förstärkare.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3666
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Bygga Räv

Inläggav juanth » 2024-01-22 16:24

I-or skrev:Även om man väljer att dela vid t.ex. 100 Hz så vinner man ca 3 dB i övergripande spänningskänslighet genom att utnyttja en lagom stor lådvolym. Detta beror på att baffelsteget (omslag från sfärisk strålning till strålning nästan enbart i den främre halvsfären) kräver att filterverkan sänker känsligheten för högre frekvenser om man inte kompenserar med en liten kavitet och därpå följande högt Q-värde.

Man måste komma ihåg att rävarna är mycket bra högtalare, men med aningen låg spänningskänslighet för de som vill kunna ösa på ordentligt ibland och inte har monsterförstärkare att tillgå.

Man kan för övrigt inte ta igen den förlorade spänningskänsligheten med basmoduler, bara med en mer kraftfull förstärkare.


Ja, såklart lådan går att anpassa till önskad delning.
Om momotom väljer att skaffa basmoduler till existerande fulllådiga :) rävar så går saker att lösa och att dela så baffelsteget kompenseras är förstås en stor fördel.

Jag misstänker att vi snart kommer att få se varianter eller iaf liknande rävar i form av toppar med fler än ett SB17 i.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

momotom
 
Inlägg: 173
Blev medlem: 2023-07-04

Re: Bygga Räv

Inläggav momotom » 2024-01-22 17:04

juanth skrev:
momotom skrev:
Maarten skrev:Det beror på var du vill dela av den. 1,5 liter passar för 200 Hz. ca 3-5 liter för delning runt 80-120 Hz om jag minns rätt. Tar 2 min att simulera i Basta.

Dum fråga från amatör: Om man bygger dina Rävar enl din orginalidé och i framtiden vill komplettera med ngn form av basstöd, är man helt fel ute då med tanke på lådvolym, port etc i befintlig låda? För mig personligen så är det minsta problemet att bygga nya lådor, men jag försöker (mkt tveksam framgång dock :lol: ) bara förstå. Jag är grymt imponerad av kunskaperna runt det här från många av er.


Den mindre lådan är optimerad för lite extra nivå vid högre delning. Om du har en större låda och vill komplettera med basmoduler så kan du förlora ett par dB kring den mindre lådans tänkta högre delning. Det tar du igen med basstöden. Inget du behöver hänga upp dig på.

Om du vill dela lägre än 200 så kan du så att säga inte använda dig av den mindre volymen på låda.
Efter att nivån stigit så faller den snabbt av pga högt q-värde i den mindre lådan.

Om du vill så kan du när basmoduler tillkommer dela kring 200 Hz och fylla igen den större lådan med trä.

Ps, jag gissar att när du skriver basstöd så menar du basmoduler, alltså inte riktigt samma som basstöd (som är Ingvars namn på moduler som används ihop med fullregisterhögtalare och drivs med samma förstärkare som huvudhögtalarna)

Tack för svar Johan. Japp, jag menar ngn form av basmodul med separat drivning. Jag har ju samlat på mig massa element genom åren (tanken var att ngn gång få tid att försöka förstå) men som sagt, jag är ngt svag i ämnet :lol: Jag får nog nöja mig med snickeribiten, och förlita mig på er som kan det här. Jag har ett par AE15TDH som jag hade hoppats kunna använda till ngt kul framöver.

Kraniet
 
Inlägg: 12556
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Bygga Räv

Inläggav Kraniet » 2024-01-22 17:57

I-or skrev:Även om man väljer att dela vid t.ex. 100 Hz så vinner man ca 3 dB i övergripande spänningskänslighet genom att utnyttja en lagom stor lådvolym. Detta beror på att baffelsteget (omslag från sfärisk strålning till strålning nästan enbart i den främre halvsfären) kräver att filterverkan sänker känsligheten för högre frekvenser om man inte kompenserar med en liten kavitet och därpå följande högt Q-värde.

Man måste komma ihåg att rävarna är mycket bra högtalare, men med aningen låg spänningskänslighet för de som vill kunna ösa på ordentligt ibland och inte har monsterförstärkare att tillgå.

Man kan för övrigt inte ta igen den förlorade spänningskänsligheten med basmoduler, bara med en mer kraftfull förstärkare.


Man kan väl bygga med portad låda också ifall man vill ha mer frihet att välja hur kurvan ska se ut?
Genom att laborera med lådvolym och avstämningsfrekvens kan man få svagt stigande kurvor med olika max amplitud och centrumfrekvens.

En 13 liters låda med avstämning vid 53 Hz ger tex en 2dB topp vid 80 Hz. Något som inte går att få i sluten låda.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bygga Räv

Inläggav I-or » 2024-01-22 18:55

Man kan trixa hur mycket som helst här, men det blir mer komplicerat med en basreflexlösning. Fördelen med att göra detta för en undre gränsfrekvens om 200 Hz är att en sluten lösning kan kompensera baffelsteget fullt ut. Med en låg undre gränsfrekvens är detta inte möjligt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Kraniet
 
Inlägg: 12556
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Bygga Räv

Inläggav Kraniet » 2024-01-31 20:27

Skulle rävfiltret funka till Troels högtalare tro?

http://www.troelsgravesen.dk/SBAcoustics-61-NAC.htm

Blev tillfrågan av en helt grön på området som vill testa bygga eget. Tycker troels har bra info för nån helt novis.
Men han säljer ju kit via jantzen och då bara jantzen delningsfilterkomponenter. Det blir ju onödigt dyrt (fullständigt kit med allt utom låda ska de ha 7000 för..)
Vet inte om man kan köpa bara designen. Men rävfiltret kanske kunde passa?
Mvh
Magnus

Maarten
 
Inlägg: 3839
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Bygga Räv

Inläggav Maarten » 2024-01-31 20:39

Räv-filtret passar bra men skulle inte välja Troels lösningar som jag testade här: viewtopic.php?f=3&t=72656&start=240#p2226946
Istället bättre att bygga Räven utan anpassningarna av baffel för diskanten men rundning av kanterna. Då får man allt men dock en liten topp runt 5-6KHz (som ju alla andra högtalare med samma diskant får hursomhelst). Se även denna inte helt lyckade anpassning: viewtopic.php?f=3&t=73452&start=210#p2274760
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
PAL14
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Karlstad

Re: Bygga Räv

Inläggav PAL14 » 2024-02-12 07:50

Hej!
Avståndet mellan elementen och avstånd till toppen är måttsatta. Jag är nyfiken på hur du kom fram till måtten. Går det att räkna på eller har du kommit fram till måtten genom mätningarna?

/Per Anders

Maarten
 
Inlägg: 3839
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Bygga Räv

Inläggav Maarten » 2024-02-12 10:21

Hej Per Anders!
Det ligger många simuleringar och till viss del även mätningar bakom c-c-avstånd, se
viewtopic.php?f=3&t=72656&start=60#p2213017

Det hela utmynnade i en enkel tumregel som finns i tråden (har den inte i huvudet nu), som även Kimmo S har skrivit om på andra fora.

För baffelns utformning fungerade inte simuleringar tillräckligt väl utan där var det mätningar, hypoteser och iterativt arbete. Allt av värde finns i samma tråd med länkar i början till de viktigare inläggen:
viewtopic.php?f=3&t=72656
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
PAL14
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Karlstad

Re: Bygga Räv

Inläggav PAL14 » 2024-02-12 11:09

Aha! Tack, jag läser på! Jag har elementen hemma och är på g med att göra en 3-vägsvariant med 2 st 6.5" element som går upp till ca 300hz.

Maarten
 
Inlägg: 3839
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Bygga Räv

Inläggav Maarten » 2024-02-12 19:18

Jaha, spännande, det får du berätta mer om när du känner för det. Vet att flera här tänkt i banor om mer kapabla varianter.

*************
MagnusÖstberg skrev:
DVD-ai skrev:Om man vill bygga ett par Rävar, hur viktigt är det med alla dessa böljande former på baffeln?
Jag tycker det ser ganska fult ut, och så kräver det ju tillgång till rimlig plats att arbeta på pga mycket damm osv ;)för sig :)


Jävligt viktigt som du kanske förstår. Det är inget man gör för att det är kul, det är form för prestanda och inte för att se vackert ut.

Ja, den är viktig. Men även utan den presterar den jämförelsevis bra. Helst bör man åtminstone runda kanterna på baffeln ordentligt.
Spoz har ett par bra lösningar här som är enklare och närmast fullgoda:

Bild
Bild


Där principen bygger delvis på denna snabba laboration:

Bild




DVD-ai vill säkert ha ett par mer kababla burkar men en toppdel med sb26, sb17 och sb23 eller wo24p (med eller utan basmodul), eller för den delen DFT, eller Vargen eller El Rhino, kommer höga ljudrtyck vara möjliga. Distorsionen är mycket låg.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bygga Räv

Inläggav Morello » 2024-02-16 08:34

Mårten, nyttjade du något verktyg för att simulera filter med uppmätt elementimpedans?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Bygga Räv

Inläggav jonasp » 2024-02-16 12:19

Vi använde VituixCAD. https://kimmosaunisto.net/

Ett utmärkt program!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Maarten
 
Inlägg: 3839
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Bygga Räv

Inläggav Maarten » 2024-02-16 18:03

Ja, Gustaf, jag håller med Jonas att det är en bra verktyg! Där impedans samt mätningar för resp element läggs in med "dra och släpp" och man drar in komponenter för filter, t ex:

Bild

Tillägg: Från Spinoramatråden där Vcad har en stor fördel i att kunna visualisera Spinorama:
.... För mig var det lite "aha-upplevelse" att mäta på det viset och lägga in allt i Spinorama. Som är löjligt enkelt att fixa.
Namnge filerna "hor 0.txt" , "ver +10.txt", ver -20.txt" etc om du drar in dem i VituixCad, så får du Spinorama-graferna direkt. I första inlägget i denna tråd länkade jag till denna beskrivning: https://www.audiosciencereview.com/foru ... 860/page-3
Den är lite omfattande, har du mätt förut handlar det bara om rätt namngivning av filerna. Resten sköter VituixCad. Under "options" finns lie inställningar av CTA-2034 men default funkar bra. Resten handlar bara om att fatta vad Spinorama visar och använda de stora möjligheter metoden ger.


Bild
sb17nbac till alla!

spoz
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2008-11-11
Ort: Stockholm

Re: Bygga Räv

Inläggav spoz » 2024-03-17 21:51

Jag har provlyssnat på mina Rävar och det låter bra :)
Ska skruva ihop slutsteget till basarna snart. För tillfället har jag kopplat in XXLS400.
Tack till Maarten, I-or och andra som har kommit med tips i tråden.
IMG_20240317_164501329.jpg
IMG_20240317_164501329.jpg (524.74 KiB) Visad 213 gånger

IMG_20240317_181453427_HDR.jpg
IMG_20240317_181453427_HDR.jpg (290.55 KiB) Visad 213 gånger

IMG_20240317_181330853_HDR.jpg
IMG_20240317_181330853_HDR.jpg (286.11 KiB) Visad 213 gånger

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], pontareee och 5 gäster