Bygga Räv

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Bygga Räv

Inläggav Maarten » 2023-01-23 08:31

I tillägg till det Johan skrev ovan så kräver utsläckning av andraton upp till 200 Hz att c-c avstånd är 17 cm eller mindre, eftersom andraton hamnar vid 400 Hz (I-or hade en tumregel kring detta i andra inlägg,, se citat nedan).

Hursomhelst, din idé Froggy kanske fungerar, det kan man ju testa med två element. Tror att det kan hamna lite långt bak men det återstår ju att se.

Skissen jag gjorde ovan med det försänkta nedre elementet skulle nog trots allt kunna fungera: Basens akustiska centrum är ju ca 2 cm bak, djupet på hela elementet är 75 mm, dra av 2+2 cm (det undre är vänt) och kvar blir bara 35 mm. Med lutande övre baffel om 7 grader (vilket passar bra med diskanten) minskar detta ytterligare med 20 mm, dvs, endast 15 mm skillnad kvarstår.
Kräver lite mer av lådbyggaren dock, men det skulle faktiskt kunna bli en intressant TMM eller ännu hellre en bra topp med dubbla kapaciteten i stora delar av registret och lägre distorsion i basen.
Om man vill använda WG är lutande baffel troligen ingen bra idé (då förskjutningen blir ca 40 mm) och man bör hursomhelst simulera avstånd med filter (som troligen fördröjer signalen mer till undre elementet), för att se påverkan på frekvensgång och spridning. Det här kräver inga mätningar utan man kan ta diffraktionsdata i Vcad, använda filter och förskjuta undre elementet. Det ät snabbt gjort på ca 15 min. Verkliga mätdata är förstås mer exakt.

viewtopic.php?f=10&t=72659&p=2206338&hilit=v%C3%A4nda#p2206349
I-or skrev:För övrigt räcker det med att elementen sitter rimligt nära varandra för att ge utsläckning vid 160 Hz (som motsvarar andratonen vid en grundfrekvens om 80 Hz). 160 Hz motsvarar en våglängd om drygt 2 m, vilket gör att man uppnår god utsläckning i rummet med ett c/c-avstånd om ca 40 cm förutsatt att elementen är konfigurerade vertikalt. Den vertikala konfigurationen medför att elementen har samma position i längd- och breddled, alltså de dimensioner som dominerar frekvensgången i rummet för låga frekvenser.

sb17nbac till alla!

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Bygga Räv

Inläggav Maarten » 2023-01-25 20:15

Maartenovic skrev:...man bör hursomhelst simulera avstånd med filter (som troligen fördröjer signalen mer till undre elementet), för att se påverkan på frekvensgång och spridning. Det här kräver inga mätningar utan man kan ta diffraktionsdata i Vcad, använda filter och förskjuta undre elementet. Det ät snabbt gjort på ca 15 min. Verkliga mätdata är förstås mer exakt.

Så gjorde jag det snabbt med verkliga mätningar av elementen ifråga i en testbaffel 250*440 mm från förra hösten och då ser det ut såhär:

Bild

Förskjuten undre bas med 44 mm:
Bild

Detta är med aktiva filter och det går ju labba lite hursomhelst med detta, så ovan ex är bara ett bland många.

Noterbart är att (ickeförvånande) att man behöver inte baffelstegskompensera det övre elementet.
Då är det egentligen bara att ta fram ett passivt filter till 8-ohmsversionen.


Edit, och det gick ju rätt snabbt att fila till ett utkast för TMM med passivt filter, här dock för 4-ohmsversionen, vilket då behöver räknas om avseende passiva komponenter, lätt gjort se nedan (känsligheten är minskad utifrån datablad och impedanskurva antas här fungera på liknande sätt för 8-ohmselement som för 4-ohmsdito.
Bild


För den som är ovan vid omräkning kan man nyttja denna: https://europe-audio.com/alg.asp?pagina=128

Ovan utkast skulle nog fungera mer än väl för en första iteration.
Element; sb26adc/cdc + 2 st sb17cac-8/nbac-8.
Låda, 230/240*1000*240 mm. Undre basen kan vändas i ett litet fack enligt tidigare förslag i tråden.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Bygga Räv

Inläggav Nattlorden » 2023-01-26 16:59

Förskjutningen blev ju en snygg justering av puckeln mellan 1 och 2k. :D
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Bygga Räv

Inläggav Maarten » 2023-01-27 08:19

Ja faktiskt! Sen är det justeringar i djupled som förmodligen inte stämmer för den baffel man väljer.

Simuleringarna ovan är med mätningar från första testlådan utan kantrundning, varför resultatet bör bli mycket rakare med en baffel liknande Räven.

Jag justerade det nedersta filtret lite och nu ser det riktigt fint ut. Värdena behöver bara konverteras för att matcha ett 8 ohms element, dvs värdena för spolarna och motstånd dubbleras och halveras för kondensatorer. Som utgångspunkt. Man kommer behöva göra justeringar då verkliga element (8 ohms version) skiljer sig från ovan extrapolering från 4-ohms element men även vald baffel påverkar.

Intressant men inte förvånade var det enklare att simulera filter till TMM då man löser baffelstegskompensation med det undre elementet. Med denna lösning får man både bättre kapacitet, högre känslighet och kan minska distorsion med det under elementet vänt.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Bygga Räv

Inläggav Morgan » 2023-01-27 13:33

Detta kanske är en dum fråga, men jag har bestämt mig för att inte låta mig generas av att framstå som lite puckad ibland: Hur låter (och mäter) detta element avlyssnat från baksidan? Det är ventilerat genom magneten och där finns en veckad spindel och ett par trådbitar. Vissa element låter identiskt på framsida och baksida, andra kan man höra lite prassel och blåsljud från när man låter dem spela med rejäla konutlag.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Bygga Räv

Inläggav Maarten » 2023-01-29 13:36

Bra fråga Morgan som triggade min nyfikenhet. Testade därför att montera ett element vänt för att mäta distorsion, enskilt men också kombinerat för att se om utsläckning av andraton sker som tänkt. Jag kunde inte märka något uppenbart rassel eller annat från baksidan (körde dock bara ett antal svep och stegad sinus vid 3 resp 6 V och lyssnade inte jättenoga men problem hörs mycket tydligare med stegad sinus än musik), annat än de tidigare problem med mina lådor (ska bygga nytt och då golvare).

Resultatet av vänt element blev dock inte tillräckligt bra för att gå vidare med detta, snarare tvärtom; 3'e tonen ökade mer än andratonen minskade. Nu kanske resultatet beror på position av högtalare och mikrofon i rummet (vill helst mäta i frifält). Kan hända att det är något som annat än elementet som stör i mätningarna men jag lägger inte mer energi på detta då jag trots allt bedömer att det är slöseri med tid. Man kan dock se en tydlig minskning av THD mellan 100-200 Hz.

Nedan är distorsion stegad sinus (12ppo), 3V, 30 - 600Hz @30cm. Testade även 60 cm lite vinkel uppåt men inga större skillnader.

Båda mätningarna i Gif: Distorsion vända basar
Bild



Mer simuleringar av filter TMM

Jag har nu även simulerat med mätdata från den lila rundade baffeln från maj 2022 och dessutom traceat impedans från 8-ohms versionen och överensstämmelsen var ju förvånande god (struntade i fasdata men den ändras inte så mycket).

Här är en GIF som jämför frekvensgång och spridning uppmätt i lila baffel med tracead impedans för sb17cac-8 (8-ohms) och dubblerade impedans i filter, med uppmätt impedans av sb17cac-4 (4-ohms), jag tycker att allt ser mycket lovande ut :) :

Tracead impedans för sb17cac-8 (8-ohms) vs uppmätt impedans av sb17cac-4 (4-ohms)
Bild


Jag drar slutsatsen att man bygger TMM för att få mer kapacitet och högre känslighet. En trävägare är fortfarande mer optimalt men dubbla mids kan ju bilda grunden för en riktigt kapabel trevägare, vilket då maximerar prestanda.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
PAL14
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Karlstad

Re: Bygga Räv

Inläggav PAL14 » 2023-02-09 17:28

Har jag fattat rätt att seriespolarnas värde till 2,5-vägarens "mellanbas" är ungefär hälften så stora som till tvåvägarens "mellanbas" om 4 ohms element används (0,56mh & 0,45mh respektive 1mh & 1mh).
Hjälp mig fatta hur det kan bli samma delningsfrekvens i slutändan!

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Bygga Räv

Inläggav Maarten » 2023-02-09 18:22

Impedansen är ungefär den dubbla för 8-ohmselement jämfört mot 4-ohms dito. Då måste impedansen hos komponenter dubbleras för att spänningsdelningen mellan filter och element förbli densamma. Dubblerad impedans ger dubbel resistans och induktans samt halverad kapacitans i filterkomponenter.

Sen ändras baffelstegskompensation i TMM gentemot TM.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
PAL14
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Karlstad

Re: Bygga Räv

Inläggav PAL14 » 2023-02-09 21:33

Jag fattar kopplingen I värde på komponenterna när impedansen förändras men missförstår nog värdena i delningsfiltret för 2.5- vägarna.

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Bygga Räv

Inläggav Maarten » 2023-02-09 22:09

Aha, ok. Om du kollar responsen under "SPL" så ser du tre kurvor för de tre elementen, blå (undre bas), grön (mellanbas) och röd (diskant). I en TMM ger den undre basen det stöd om 6 dB som baffelsteget 'drar ifrån', vilket innebär att det övre elementet inte behöver dämpas om ca 6 dB som i en TM. I en TM fungerar seriespolen både som baffelstegsdämpning och delning, varför den blir större än i TMM, där seriespolen (eller spolarna) bara hanterar delningen.

Som du ser har heller inte diskanten ett seriemotstånd om 4,7-5,6 ohm, vilket annars närapå halverar nivån (som i TM). Den kanske ska sänkas lite i ovan TMM-exempel, man får testa med verkliga 8-ohmselement.
Var det svar på frågan?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
PAL14
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Karlstad

Re: Bygga Räv

Inläggav PAL14 » 2023-02-09 22:20

Stort tack!

Användarvisningsbild
johaneriksson
 
Inlägg: 660
Blev medlem: 2008-05-22
Ort: Haparanda

Re: Bygga Räv

Inläggav johaneriksson » 2023-02-09 22:36

Bild
Nu har jag börjat såga ut delar till ett par golvstående Räv-L. Hifikit har slut element i lager men de var tydligen inte allt för långt bort.

Jag planerar att försänka elementen men har inte riktigt löst hur jag ska få till optimal baffelutformning samt slitsport med nittiogradersböj. Förslag mottages gärna.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Bygga Räv

Inläggav juanth » 2023-02-09 22:52

johaneriksson skrev:[ Bild ]
Nu har jag börjat såga ut delar till ett par golvstående Räv-L. Hifikit har slut element i lager men de var tydligen inte allt för långt bort.

Jag planerar att försänka elementen men har inte riktigt löst hur jag ska få till optimal baffelutformning samt slitsport med nittiogradersböj. Förslag mottages gärna.



Så bra att du hittat rävfärgat material! :D
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Bygga Räv

Inläggav Maarten » 2023-02-11 14:09

Kul! Då är du ett steg närmre ett par golvare än jag. Men rätt som det är få jag ett ryck.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
johaneriksson
 
Inlägg: 660
Blev medlem: 2008-05-22
Ort: Haparanda

Re: Bygga Räv

Inläggav johaneriksson » 2023-02-27 23:16

Bild

Ikväll hann jag försänka diskanterna. Förhoppningsvis blir det sugpassning med lite färg.

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Bygga Räv

Inläggav Maarten » 2023-02-28 19:56

Mycket snygg fräsning!

Såg dina tankar om böjd slitsport i andra tråden, jag håller med Nijo om att det inte blir optimalt. Strömning är känsligt och att få till en böjning som inte påverkar markant är nog mycket svårt. Jag siktar istället på nedåtgående slitsport i kommande golvare. Det blir således en bottenvägg ca 15 cm upp och där baffeln får en öppning framåt där ljudet propagerar ut. Bakom denna öppning finns alltså ett utrymme där portens nedre öppning mynnar. I den bakre halvan blir ett annat utrymme för filter. Hoppas beskrivning är begriplig.

Men, se även här: Design av böjd slitsport


Gällande:
johaneriksson skrev:
I-or skrev:Två saker faller ut som extra intressanta i Bezzolas rapport:

1. Att det finns en optimal form som är beräkningsbar för alla tvärsnittsformer (även om Bezzola endast studerar cirkuära tvärsnitt i rapporten).

2. Att även skillnaderna mellan nära optimal och helt optimal portform är relativt tydligt hörbara med gles musik med stort frekvensinnehåll runt portavstämningsfrekvensen.


Vare sig Bezzola eller Roozen har dock varit inne på slitsportarnas fördelar. Dessa är mycket uppenbara när man jämför s.k. kritiska dimensioner, d.v.s. de för strömningen avgörande egenskaperna. Exakt vilken dimension som ska ses som kritisk är som vanligt inom strömningsmekanik inte helt självklart alla gånger, men detta har i övergripande mening ingen betydelse eftersom slitsportar har betydligt mindre kritiska dimensioner hur man än ser på problemet. Efter noggrant rannsakande av alla ingående faktorer har jag dock slutligen kommit fram till en metod för att ganska väl kunna bestämma maximalt perceptuellt gångbar strömningshastighet oavsett portens form, storlek och placering.

Det visar sig att skillnaderna mellan olika portar är betydligt större än man skulle kunna tro. En illa utformad port uppträder oerhört mycket sämre än en väl utformad port, speciellt vad gäller smalbandigt turbulensmodulationsbrus. Detta gäller inte bara för raka portar utan ändexpansion, utan även för portar med en icke-optimal tvärsnittsform. Om man har tur, och det har man oftast, så maskeras dock turbulensmodulationsbruset hyggligt av det övriga signalinnehållet.

För basmoduler är strömningsegenskaperna alltså helt avgörande, men för fullspektrumhögtalare är kontroll av pipresonanser i det linjära området lika viktigt. Det är mycket vanligt att speciellt minimonitorer uppvisar ganska fula resonanstoppar i portbidraget runt ca 700-1000 Hz. Dessa är inte sällan hörbara oavsett ljudtrycksnivå. Lösningen utgörs av en genomtänkt placering av porten och/eller absorption i kaviteten.
Vad ska man titta efter i mätningar för att upptäcka om man har en icke-optimal utformning på porten. Jag planerar att får till en slitsport med en nittiogradersböj till mina golvstående Räv-L och lägger gärna lite tid på att optimera porten. Kommer bygga med öppningsbart bakstycke då jag tvivlar på att första porten blir tillräckligt bra.

Så är jag inte dr I-or men mät enligt viewtopic.php?f=3&t=72115&start=30#p2183060



Har för övrigt tagit kontakt med leverantör av färdigfanerad MDF. Baffeln och rundningar återstår att tänka ut, samt ev frontskydd. Jag har heller inte bestämt mig ang vinklad baffel, jag gillar ju denna lösning men den är svårare att bygga.

Mina mått blir troligen:
Yttermått
Yttersida: 230
Innersida: 130
Höjd: 1000
Bredd baksida: 230
Bredd sned baffel: 250

Volym ca 20 liter men stag och port kommer att ta en del.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bygga Räv

Inläggav Morello » 2023-02-28 20:37

När Sötälje specialsnickeri gjorde kabinett till "die referenz" nyttjades förfanérad MDF; glöm ej att inkludera den extra tjockleken som fanéret innebär. Jag fick göra om ritningarna och anpassa från 22 mm till 23 mm. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Bygga Räv

Inläggav Maarten » 2023-02-28 21:36

Tack Gustaf, där räddade du mig! :) . Hade inte tänkt på det.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Bygga Räv

Inläggav Calleberg » 2023-02-28 21:43

Vilken leverantör av färdigfanerad MDF pratar vi om, Maarten?
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Bygga Räv

Inläggav Maarten » 2023-02-28 22:05

Senast redigerad av Maarten 2023-02-28 22:16, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
johaneriksson
 
Inlägg: 660
Blev medlem: 2008-05-22
Ort: Haparanda

Re: Bygga Räv

Inläggav johaneriksson » 2023-02-28 22:05

Maarten skrev:Mycket snygg fräsning!

Såg dina tankar om böjd slitsport i andra tråden, jag håller med Nijo om att det inte blir optimalt. Strömning är känsligt och att få till en böjning som inte påverkar markant är nog mycket svårt. Jag siktar istället på nedåtgående slitsport i kommande golvare. Det blir således en bottenvägg ca 15 cm upp och där baffeln får en öppning framåt där ljudet propagerar ut. Bakom denna öppning finns alltså ett utrymme där portens nedre öppning mynnar. I den bakre halvan blir ett annat utrymme för filter. Hoppas beskrivning är begriplig.

Men, se även här: Design av böjd slitsport


Gällande:
johaneriksson skrev:
I-or skrev:Två saker faller ut som extra intressanta i Bezzolas rapport:

1. Att det finns en optimal form som är beräkningsbar för alla tvärsnittsformer (även om Bezzola endast studerar cirkuära tvärsnitt i rapporten).

2. Att även skillnaderna mellan nära optimal och helt optimal portform är relativt tydligt hörbara med gles musik med stort frekvensinnehåll runt portavstämningsfrekvensen.


Vare sig Bezzola eller Roozen har dock varit inne på slitsportarnas fördelar. Dessa är mycket uppenbara när man jämför s.k. kritiska dimensioner, d.v.s. de för strömningen avgörande egenskaperna. Exakt vilken dimension som ska ses som kritisk är som vanligt inom strömningsmekanik inte helt självklart alla gånger, men detta har i övergripande mening ingen betydelse eftersom slitsportar har betydligt mindre kritiska dimensioner hur man än ser på problemet. Efter noggrant rannsakande av alla ingående faktorer har jag dock slutligen kommit fram till en metod för att ganska väl kunna bestämma maximalt perceptuellt gångbar strömningshastighet oavsett portens form, storlek och placering.

Det visar sig att skillnaderna mellan olika portar är betydligt större än man skulle kunna tro. En illa utformad port uppträder oerhört mycket sämre än en väl utformad port, speciellt vad gäller smalbandigt turbulensmodulationsbrus. Detta gäller inte bara för raka portar utan ändexpansion, utan även för portar med en icke-optimal tvärsnittsform. Om man har tur, och det har man oftast, så maskeras dock turbulensmodulationsbruset hyggligt av det övriga signalinnehållet.

För basmoduler är strömningsegenskaperna alltså helt avgörande, men för fullspektrumhögtalare är kontroll av pipresonanser i det linjära området lika viktigt. Det är mycket vanligt att speciellt minimonitorer uppvisar ganska fula resonanstoppar i portbidraget runt ca 700-1000 Hz. Dessa är inte sällan hörbara oavsett ljudtrycksnivå. Lösningen utgörs av en genomtänkt placering av porten och/eller absorption i kaviteten.
Vad ska man titta efter i mätningar för att upptäcka om man har en icke-optimal utformning på porten. Jag planerar att får till en slitsport med en nittiogradersböj till mina golvstående Räv-L och lägger gärna lite tid på att optimera porten. Kommer bygga med öppningsbart bakstycke då jag tvivlar på att första porten blir tillräckligt bra.

Så är jag inte dr I-or men mät enligt viewtopic.php?f=3&t=72115&start=30#p2183060



Har för övrigt tagit kontakt med leverantör av färdigfanerad MDF. Baffeln och rundningar återstår att tänka ut, samt ev frontskydd. Jag har heller inte bestämt mig ang vinklad baffel, jag gillar ju denna lösning men den är svårare att bygga.

Mina mått blir troligen:
Yttermått
Yttersida: 230
Innersida: 130
Höjd: 1000
Bredd baksida: 230
Bredd sned baffel: 250

Volym ca 20 liter men stag och port kommer att ta en del.
Kan du inte cadda i microsoft paint hur du tänker kring botten av lådan?

Jag skulle hyfsat enkelt kunna göra högtalaren lite djupare och få plats med en nedåtriktad port, men jag har svårt att föreställa mig en snygg lösning.

Användarvisningsbild
johaneriksson
 
Inlägg: 660
Blev medlem: 2008-05-22
Ort: Haparanda

Re: Bygga Räv

Inläggav johaneriksson » 2023-03-01 15:25

Är det såhär du tänkte dig Maarten?
Bilagor
rävLståendegenomskärning.jpg
rävLståendegenomskärning.jpg (18.16 KiB) Visad 3871 gånger

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Bygga Räv

Inläggav Kraniet » 2023-03-01 17:25

En variant på nedåtriktad port
Bild

Annan typ
Bild
Mvh
Magnus

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Bygga Räv

Inläggav Maarten » 2023-03-02 08:40

johaneriksson skrev:Är det såhär du tänkte dig Maarten?

Ja, fast inte å lång port, som ev också sitter lite mer i 'bakåt' men det beror på om man vill nyttja frontväggen och köra 'halv-slits' (som många här gjort) eller köra 'hel-slits'. Grov skattning från mitt vaga minne ger ca 30-35 cm lång port, om den mynnar ca 10-15 cm från botten och högtalaren är 100 cm hög (vilket jag tänker mig), så mynnar porten ca 40-50 cm upp, dvs strax undre mitten av lådan. Jag vill egentligen har porten så långt bort från elementet som möjligt och om nu baselementets nederkant hamnar 265+85 = 350 mm ner. Avståndet till portens övre del blir då ca 15-25 cm och då blir de lite väl nära nu när jag tänker efter. Jag hade dock tänkt att staga denna låda rätt ordentligt och med lite smart placerade stag (bla ett strax under baselementet) och dämpmaterial förlänger man det akustiska avståndet.
Alternativet är att låta slitsen löpa längs bakväggen men då blir det lite svårare med separat låda för filter.

Kanske bör man försöka hitta en plats för porten där man har en nod (=akustiskt nollställe) vid mynningen för portens insida, men det är överkurs och jag vet inte den praktiska nyttan. Ska fundera under dagen.


Kraniet, bra letat, du är en fena på att hitta saker.


En fråga om råd; säg att man vill ha fanerade sidor men baffeln måste ju rundas på övre delen, ska man satsa på stavlimmat för bara övre delen eller ska man då ha hela baffeln i stavlimmat? Ser kanske konstigt ut med den mix men samtidigt är kanske hel faner snyggare på den nedre delen?
Ev ska jag ta fram ett frontskydd också, med ett fint tyg som täcker bara övre delen.
sb17nbac till alla!

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Bygga Räv

Inläggav Kraniet » 2023-03-02 09:17

Troels kombinerar ju solidträ med plywood och fanerat på ett väldigt stiligt sätt

Här visar och förklarar han lite hur han gör.
http://www.troelsgravesen.dk/QUATTRO.htm
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
johaneriksson
 
Inlägg: 660
Blev medlem: 2008-05-22
Ort: Haparanda

Re: Bygga Räv

Inläggav johaneriksson » 2023-03-02 09:49

Helst hade jag valt massiva plank som baffel så att man får fram träets mönster och får möjlighet till fri utformning av baffeln. Tunna stavar tycker jag ser plottrigt ut. Tunna skarvade stavar är ännu värre.


Jag har klurat på att jag också vill placera porten mitt i lådan så kan man få till bafflar vid portöppningarna både uppe och nere. Om jag gör porten lite för lång borde jag vid behov kunna justera höjden på porten för att höja avstämningen. Det svåra blir att stämma av porten utan att limma ihop hela lådan.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Bygga Räv

Inläggav Kraniet » 2023-03-02 10:44

johaneriksson skrev:Helst hade jag valt massiva plank som baffel så att man får fram träets mönster och får möjlighet till fri utformning av baffeln. Tunna stavar tycker jag ser plottrigt ut. Tunna skarvade stavar är ännu värre.


Jag har klurat på att jag också vill placera porten mitt i lådan så kan man få till bafflar vid portöppningarna både uppe och nere. Om jag gör porten lite för lång borde jag vid behov kunna justera höjden på porten för att höja avstämningen. Det svåra blir att stämma av porten utan att limma ihop hela lådan.


Det bästa är väl att bygga en testlåda med löstagbara sidor så man kan testa innan man bygger den riktiga lådan.
Just justeringen av porten är ju ett aber när det kommer till slitsport..
Jag har klurat av och till på hur man skulle kunna få till nåt som är lika smidigt att använda som färdiga plaströr men än inte riktigt hittat dit.
Oftast vill man ju nyttja tre sidor av lådan för sin port och då är det väldigt svårt att justera längden i efterhand.
Och att ha porten som en enhet som styrs in i lådan ger ofta ganska otympliga konstruktioner som tar upp en hel del plats.

Men en fördel med att ha porten nedåt är ju att man inte behöver bry sig om utseendet och kan ha porten i form av en "kassett" som skruvas in i lådan tex..
Senast redigerad av Kraniet 2023-03-02 10:49, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
johaneriksson
 
Inlägg: 660
Blev medlem: 2008-05-22
Ort: Haparanda

Re: Bygga Räv

Inläggav johaneriksson » 2023-03-02 10:47

Jag försöker bygga testlåda som kanske kan bli slutgiltig låda.

Bild
Bild
Bild

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Bygga Räv

Inläggav Maarten » 2023-03-02 11:35

Snyggt Johan!

Kraniet skrev:Jag har klurat av och till på hur man skulle kunna få till nåt som är lika smidigt att använda som färdiga plaströr men än inte riktigt hittat dit.

Min plan är bygga porten i någon termoplast, t ex plexiglas. Denna infästes mot sidorna mha något termoplastiskt lim, alt att man låter infästningen vara fast och justera portbredden genom att forma plasten mellan infästningarna. På så vis kan man justera bredden något (varje mm torde göra tydlig skillnad på en 10 mm bred port´och denna skulle då kunna varieras +-10-20%. Med plexiglas så kan man enkelt uppnå optimal rundning, - bara ta fram varmluftspistolen. Sen kan det vara bra med några pålimmade stag när man väl satt formen.

@Kraniet och Johan, tack för tips, kommer då om möjligt inte köra stavlimmat utan kombinera faner med solitt trä.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Bygga Räv

Inläggav sammel » 2023-03-02 12:31

Vilka vackra bilder
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster