Bygga Räv

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PAL14
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Karlstad

Re: Bygga Räv

Inläggav PAL14 » 2023-10-31 10:45

Om man nu vill modifiera filtret för att höja känsligeten och använda räv från ca 200 hz och uppåt, ungefär hur skall man modifiera filtret. Hur skall man tänka? Är det baffelstödets inverkan som är hela grejej eller vad mer att beakta?

Mvh Per Anders Lindström

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3668
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Bygga Räv

Inläggav juanth » 2023-10-31 11:33

PAL14 skrev:Om man nu vill modifiera filtret för att höja känsligeten och använda räv från ca 200 hz och uppåt, ungefär hur skall man modifiera filtret. Hur skall man tänka? Är det baffelstödets inverkan som är hela grejej eller vad mer att beakta?

Mvh Per Anders Lindström


Jag tänker att det är så enkelt, precis som du är inne på att baffelstegskompensationen inte behövs i samma utsträckning och att värden för spole mm inte skär av lika mycket i amplitud. Andra värden som behövs helt enkelt.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3294
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Bygga Räv

Inläggav Calleberg » 2023-10-31 11:42

Det kanske det är, men det pratas ochså om mindre distorsion vilket inte går ihop riktigt. Borttaget baffelsteg kan faktiskt ge pyttelite MER distorsion.

Och utan att tjuvtitta bakåt i tråden får jag för mig att Rävarnas baffelsteg sträcker sig en bra bit längre än 200Hz

Jag lämnar det så, så får vi se vad som händer. :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bygga Räv

Inläggav I-or » 2023-10-31 13:13

Alldeles för mycket har ordats i detta forum tidigare vad gäller distorsionsreduktion från passiva filter. Detta handlar i förekommande fall huvudsakligen om reduktion av elektromagnetisk hysteresdistorsion och kan i praktiken aldrig bli annat än närmast försumbar till måttlig. I just det här fallet uppvisar SB17NBAC via den extremt låga induktansen försvinnande låga nivåer av denna distorsion och det finns därför ingenting att hämta.

Annars är det mycket riktigt baffelstegskompensationen som kan reduceras påtagligt, då en resonansfrekvens om ca 200 Hz för den slutna lådan ger ungefär motsvarande lyft. Man kan antingen simulera passiva filter för att få fram samma filterfrekvensgång som Maarten eller bara smacka in ett "skolboksfilter" som kombineras med lätt ekvalisering även om man bör känna till att filtren i Maartens rävar utnyttjar asymmetriska filterflanker.

Det är dock något knepigt (om än möjligt) att utföra en passiv delning vid ca 200 Hz, varför detta framförallt rekommenderas för aktiva system med basmoduler.

Eftersom man delar vid 200 Hz så spelar det förstås marginell roll vilken baffelstegskompensation rävarna uppvisar vid 100 Hz och dessutom måste man förstås ekvalisera framförallt under 200 Hz hur som helst. Det fiffiga här är att man kan utnyttja en enkel och struntbillig ekvalisator eftersom den bara används i basen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3294
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Bygga Räv

Inläggav Calleberg » 2023-10-31 14:01

I-or skrev:Alldeles för mycket har ordats i detta forum tidigare vad gäller distorsionsreduktion från passiva filter. Detta handlar i förekommande fall huvudsakligen om reduktion av elektromagnetisk hysteresdistorsion och kan i praktiken aldrig bli annat än närmast försumbar till måttlig. I just det här fallet uppvisar SB17NBAC via den extremt låga induktansen försvinnande låga nivåer av denna distorsion och det finns därför ingenting att hämta.


Jag får väl medge att jag hade en liten baktanke med att jag skrev sådär. :)

Men då är jag med,tror jag.
Distorsionsminskningen består i att trots att den lilla lådan med ett Q om cirka 1,3 renderar i ett ökad konutslag med ca 50-60% runt Fc så ökar ochså känsligheten i samma område med ca 4dB. Man går så att säga plus en dB alltså :)

Ser ut som basmodulen bör vara -3dB vid 140Hz ungefär om vi pratar om 1,5l Netto (Fc 162Hz)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bygga Räv

Inläggav I-or » 2023-10-31 15:40

Nja, för en given ljudtrycksnivå vid en viss frekvens måste förstås konens förskjutning vara konstant, vilket allt annat lika leder till oförändrad distorsion.

Allt annat är dock inte lika, då man erhåller ett flertal olika delvis motverkande faktorer som har märkbar inverkan på distorsionen runt 200 Hz, d.v.s. resonansfrekvensen, luftasymmetrin och asymmetrin i Bl-produkten. I det stora hela förblir nog distorsionen mer eller mindre oförändrad, d.v.s. extremt låg.

Känsligheten ökar, något beroende på kavitetsvolymen, i det här fallet med ca 6-7 dB vid 200 Hz (om man utgår ifrån parametrar uppmätta av oberoende källor).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

spoz
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2008-11-11
Ort: Stockholm

Re: Bygga Räv

Inläggav spoz » 2023-10-31 22:10

Jag funderade lite till på att använda små slutna rävar + pyttesmå basmoduler som datorhögtalare i mitt 5 kvm stora hemmakontor.
Om vi tänker oss att diskantelementet ska hamna i öronhöjd så finns det i mitt fall plats för 18-20 cm höga basmoduler under rävarna. Om inte det räcker så kanske man skulle kunna ha lite större basmoduler på sidan av rävarna, säg 25*25 cm front.
Nu är min kunskapsnivå när det gäller högtalarkonstruktion mycket låg så jag gjorde det lätt för mig och valde ut två olika högtalarelement som såg intressanta ut och simulerade dessa i 10l slutna lådor. Det kanske inte är optimalt i slutändan men jag börjar så.

1. Max 20 cm höga basmoduler
Dayton Audio DCS165-4 6,5"
https://loudspeakerdatabase.com/Dayton/DCS165-4
Elementets yttermått: 167mm

2. ~25 cm höga basmoduler
SB Acoustics SB23MFCL45-4 8”
https://loudspeakerdatabase.com/SB/SB23MFCL45-4
Elementets yttermått: 234mm

50W över båda högtalarna:
WinISD.png
WinISD.png (70.9 KiB) Visad 3017 gånger

Jag har svårt att säga vilken ljudtrycksnivå jag vill kunna få vid vilken frekvens. Ser det här för dåligt ut för att kunna få ut något vid 30-40 Hz?

Max SPL:
WinISD2.png
WinISD2.png (89.6 KiB) Visad 3016 gånger


En annan variant skulle vara att små basmoduler får ta hand om 100-200 Hz och en större basmodul som står på golvet får ta hand om <100 Hz. Jag har en sån här som kommer bli över från vardagsrummet så småningom: http://www.bkelec.com/hifi/sub_woofers/xxls400df.htm

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35508
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Bygga Räv

Inläggav paa » 2023-11-01 12:31

spoz skrev:En annan variant skulle vara att små basmoduler får ta hand om 100-200 Hz och en större basmodul som står på golvet får ta hand om <100 Hz. Jag har en sån här som kommer bli över från vardagsrummet så småningom: http://www.bkelec.com/hifi/sub_woofers/xxls400df.htm

Jag tror man gör det svårt för sig om man vill att en högtalare ska spela bara en oktav, hög och lågpassfiltren skär ju av så stor del av passbandet, så det blir bara dumt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

spoz
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2008-11-11
Ort: Stockholm

Re: Bygga Räv

Inläggav spoz » 2023-11-02 18:53

Okej.
Skulle man kunna komma undan med Rävar i små slutna lådor som datorhögtalare på något sätt?
Kan det bli en acceptabel lösning att dela slutna Rävar vid 100 Hz och ha en basmodul på golvet? Avståndet till Rävarna blir mindre än 1m så ljudtrycksnivån som behövs minskar väl en aning.

Eller är portade Rävar det enda realistiska?

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3294
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Bygga Räv

Inläggav Calleberg » 2023-11-02 19:17

spoz skrev:Okej.
Skulle man kunna komma undan med Rävar i små slutna lådor som datorhögtalare på något sätt?
Kan det bli en acceptabel lösning att dela slutna Rävar vid 100 Hz och ha en basmodul på golvet? Avståndet till Rävarna blir mindre än 1m så ljudtrycksnivån som behövs minskar väl en aning.

Eller är portade Rävar det enda realistiska?


Känns som pärlor för svin att göra datorhögtalare av dem. Mycket av jobbet bakom rävarna handlar ju om baffelns utformning/rundning/elementplaceringen. Ändrar man baffeln är de inga rävar längre. Men annars... så ja, det kan man göra.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

spoz
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2008-11-11
Ort: Stockholm

Re: Bygga Räv

Inläggav spoz » 2023-11-02 19:24

Jag tänkte att baffelns utformning skulle vara enligt Maartens ritning. Även om det hade varit trevligt med smalare högtalare.

spoz
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2008-11-11
Ort: Stockholm

Re: Bygga Räv

Inläggav spoz » 2023-12-11 00:25

All fräsning klar.
Pro tip: testfräs på en skräpbit först...
IMG_20231209_183757111.jpg
IMG_20231209_183757111.jpg (604.35 KiB) Visad 2372 gånger


Började bygga delningsfilter. Jag har sett att Wago 221 rekommenderas här på forumet och den är onekligen smidig att använda.
IMG_20231210_165107882.jpg
IMG_20231210_165107882.jpg (694.24 KiB) Visad 2372 gånger


Lite grundfärg, ska slipas.
IMG_20231210_201326514.jpg
IMG_20231210_201326514.jpg (275.63 KiB) Visad 2372 gånger

rigi
 
Inlägg: 258
Blev medlem: 2019-01-07

Re: Bygga Räv

Inläggav rigi » 2023-12-11 09:35

Snyggt. Wago är väldigt smidigt och håller utan problem.

Kraniet
 
Inlägg: 12557
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Bygga Räv

Inläggav Kraniet » 2023-12-11 09:46

Ser ju riktigt trevligt ut :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Bygga Räv

Inläggav MagnusÖstberg » 2024-01-07 14:10

Hur går det?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Maarten
 
Inlägg: 3843
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Bygga Räv

Inläggav Maarten » 2024-01-16 22:23

Kralle skrev:Det är en sak jag inte förstår i byggbeskrivningen. Baffelbredden anges till 250 mm. Om man skalar ritningen på den 30 mm tjocka baffelprofilen så den blir 250 mm bred så får diskanten inte plats. Den är 100 mm i diam. Se bifogad skiss. Ritade in diskanten med rött.
baffel30b.jpg

Vaket! Det är jag som inte fick till helt vertikal vinkel när jag tog fotot. Du har såklart rätt.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3294
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Bygga Räv

Inläggav Calleberg » 2024-01-16 22:40

Välkommen tebax :)

:mrgreen:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Maarten
 
Inlägg: 3843
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Bygga Räv

Inläggav Maarten » 2024-01-17 11:18

Tackar! :D



Mer seriöst, hur ser vargen ut?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3294
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Bygga Räv

Inläggav Calleberg » 2024-01-17 12:04

Maarten skrev:
Mer seriöst, hur ser vargen ut?


Vargen som jag tänker mig den är en passivt filtrerad MMT 2.5 vägare med 2st 8 Ohms SB17NBAC/(eller CAC+sprayfärg :D ) och en Bliesma T34A i Waveguide.

Främst tänkt att delas aktivt vid 120Hz för att backas upp av valfritt gäng Subwoffrare. Men om man vill kan man göra dem lite större och med port, precis som Rävarna eller Pk

Syftet med det senare alternativet är isåfall att ta det Erin skriver om slaglängden på allvar och hantera det genom det extra elementet.

Syftet med det första alternativet är enbart att locka fram lite ytterligare väljud genom kraftig överdimensíonering :D
(och kanske lockas jag lite extra av att leka lite med tvåochenhalvvägskonceptet & waveguide)

Det är det första alternativet jag tänker köra på fast som en 3,5vägare med subborna så att säga integrerade, stommarna till det bygget har jag visat i nån annan tråd, det har blivit en långdragen historia... Scope drift heter det på engelska.., Blandat med någon sorts (ännu oställd) diagnos tydligen :mrgreen:
Det var där jag tänkt använda mina RSS390HF... Men PGA främst impedansrelaterade omständigheter blir det istället Alpine SWR-1542D i fyrpack.

Det som saknas är waveguides i fysisk form... och det passiva filtret.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Maarten
 
Inlägg: 3843
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Bygga Räv

Inläggav Maarten » 2024-01-17 15:20

Dags att börja fila då? :D Eller tänkte du printa?
Sen saknades det väl någon skruv eller mutter till mätprylarna också? :P
sb17nbac till alla!

P-O
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2018-05-18

Re: Bygga Räv

Inläggav P-O » 2024-01-18 16:26

Jag är sugen på att bygga ett par slutna Rävar att dela mot basmoduler, är dock osäker på vilken volym man ska ha på lådan.
Såg att det experimenteras med en kavitet på 1,5 liter till basen men om jag vill hålla det så enkelt som möjligt och bygga en "vanlig" sluten låda vilken volym bör man sikta på då?

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Bygga Räv

Inläggav DVD-ai » 2024-01-20 13:27

Om man vill bygga ett par Rävar, hur viktigt är det med alla dessa böljande former på baffeln?
Jag tycker det ser ganska fult ut, och så kräver det ju tillgång till rimlig plats att arbeta på pga mycket damm osv ;)

Men jag är sugen på att testa Rävarna, så är i funderingar :)

Nu som har dessa, hur bra klarar dom sig vid höga ljudnivåer?
Är det jätte långt bort att kunna ta fram en 2,5väg version för ytterligare högre känslighet och mer kapacitet även delade mot basmoduler vid säg 120Hz ?
Annars kan man ju dela dessa vid kanske 300Hz mot lämpliga 10" i och för sig :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Bygga Räv

Inläggav Zappa » 2024-01-20 14:24

DVD-ai skrev:Om man vill bygga ett par Rävar, hur viktigt är det med alla dessa böljande former på baffeln?
Jag tycker det ser ganska fult ut, och så kräver det ju tillgång till rimlig plats att arbeta på pga mycket damm osv ;)

Men jag är sugen på att testa Rävarna, så är i funderingar :)

Nu som har dessa, hur bra klarar dom sig vid höga ljudnivåer?
Är det jätte långt bort att kunna ta fram en 2,5väg version för ytterligare högre känslighet och mer kapacitet även delade mot basmoduler vid säg 120Hz ?
Annars kan man ju dela dessa vid kanske 300Hz mot lämpliga 10" i och för sig :)


Jag har funderat att bygga en trevägshögtalare baserat på SB Acoustics SB26ADC eller BlieSMa T34A-4, SB Acoustics SB17NBAC35 och Ino Audio W104x. En räv topp parat med en 10-tums bas från Ino som går att använda med min Ino Audio bs60x. Rhino blir nog ett bra namn på högtalaren. :)

T34A-4_1600.jpg
T34A-4_1600.jpg (285.87 KiB) Visad 1206 gånger
Senast redigerad av Zappa 2024-01-20 14:31, redigerad totalt 1 gång.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Bygga Räv

Inläggav DVD-ai » 2024-01-20 14:30

Zappa skrev:
DVD-ai skrev:Om man vill bygga ett par Rävar, hur viktigt är det med alla dessa böljande former på baffeln?
Jag tycker det ser ganska fult ut, och så kräver det ju tillgång till rimlig plats att arbeta på pga mycket damm osv ;)

Men jag är sugen på att testa Rävarna, så är i funderingar :)

Nu som har dessa, hur bra klarar dom sig vid höga ljudnivåer?
Är det jätte långt bort att kunna ta fram en 2,5väg version för ytterligare högre känslighet och mer kapacitet även delade mot basmoduler vid säg 120Hz ?
Annars kan man ju dela dessa vid kanske 300Hz mot lämpliga 10" i och för sig :)


Jag har funderat att bygga en trevägshögtalare baserat på SB Acoustics SB26ADC eller BlieSMa T34A-4, SB Acoustics SB17NBAC35 och Ino Audio W104x. En räv topp parat med en 10-tums bas från Ino som går att använda med min Ino Audio bs60x. Rhino blir nog ett bra namn på högtalaren. :)


Ja det är något liknande som jag funderar lite på, jag har 2st w104x som skulle kunna sitta i ett par trevägare.
Så kunde man ju få tag på 2st till, kanske beggade w104 och köra dom bs60 till för att få 4st källor i basen med god kapacitet och kvalitet. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Bygga Räv

Inläggav Zappa » 2024-01-20 14:31

DVD-ai skrev:
Zappa skrev:
DVD-ai skrev:Om man vill bygga ett par Rävar, hur viktigt är det med alla dessa böljande former på baffeln?
Jag tycker det ser ganska fult ut, och så kräver det ju tillgång till rimlig plats att arbeta på pga mycket damm osv ;)

Men jag är sugen på att testa Rävarna, så är i funderingar :)

Nu som har dessa, hur bra klarar dom sig vid höga ljudnivåer?
Är det jätte långt bort att kunna ta fram en 2,5väg version för ytterligare högre känslighet och mer kapacitet även delade mot basmoduler vid säg 120Hz ?
Annars kan man ju dela dessa vid kanske 300Hz mot lämpliga 10" i och för sig :)


Jag har funderat att bygga en trevägshögtalare baserat på SB Acoustics SB26ADC eller BlieSMa T34A-4, SB Acoustics SB17NBAC35 och Ino Audio W104x. En räv topp parat med en 10-tums bas från Ino som går att använda med min Ino Audio bs60x. Rhino blir nog ett bra namn på högtalaren. :)


Ja det är något liknande som jag funderar lite på, jag har 2st w104x som skulle kunna sitta i ett par trevägare.
Så kunde man ju få tag på 2st till, kanske beggade w104 och köra dom bs60 till för att få 4st källor i basen med god kapacitet och kvalitet. :)


Precis så!
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Bygga Räv

Inläggav DVD-ai » 2024-01-20 17:23

Zappa skrev:
DVD-ai skrev:Om man vill bygga ett par Rävar, hur viktigt är det med alla dessa böljande former på baffeln?
Jag tycker det ser ganska fult ut, och så kräver det ju tillgång till rimlig plats att arbeta på pga mycket damm osv ;)

Men jag är sugen på att testa Rävarna, så är i funderingar :)

Nu som har dessa, hur bra klarar dom sig vid höga ljudnivåer?
Är det jätte långt bort att kunna ta fram en 2,5väg version för ytterligare högre känslighet och mer kapacitet även delade mot basmoduler vid säg 120Hz ?
Annars kan man ju dela dessa vid kanske 300Hz mot lämpliga 10" i och för sig :)


Jag har funderat att bygga en trevägshögtalare baserat på SB Acoustics SB26ADC eller BlieSMa T34A-4, SB Acoustics SB17NBAC35 och Ino Audio W104x. En räv topp parat med en 10-tums bas från Ino som går att använda med min Ino Audio bs60x. Rhino blir nog ett bra namn på högtalaren. :)

T34A-4_1600.jpg


Ja den diskanten är ju mycket kapabel !
Och den intresserar en del, även om den diskant som origial används i RÄV är mycket bra den med.

Jag skulle vilja bygga en riktigt kapabel version som jag kna ha jätte länge och plåga ordentligt i framtida boende.
Sä jag funderar på TMM versionen som det spånats på en del :)

Skulle man kanske till och med kunna bygga en MMTMM version (WMTMW blir det väll mer egentligen då), spegelvända den övre halvan, välja 4ohm elementen och köra på samma filter för 8ohm versionen ?! :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34933
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bygga Räv

Inläggav Morello » 2024-01-20 17:46

DVD, varför inte en Räv-L som bestyckas med två potenta 10"-element och delning vid cirka 250 Hz (beroende på baffelgeometri). Det tror jag skulle kunna bli riktigt överdjävligt kompetent högtalare.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Bygga Räv

Inläggav Zappa » 2024-01-20 17:49

Morello skrev:DVD, varför inte en Räv-L som bestyckas med två potenta 10"-element och delning vid cirka 250 Hz (beroende på baffelgeometri). Det tror jag skulle kunna bli riktigt överdjävligt kompetent högtalare.


Ungefär den bestyckning jag tänker mig.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Bygga Räv

Inläggav DVD-ai » 2024-01-20 17:53

Morello skrev:DVD, varför inte en Räv-L som bestyckas med två potenta 10"-element och delning vid cirka 250 Hz (beroende på baffelgeometri). Det tror jag skulle kunna bli riktigt överdjävligt kompetent högtalare.


Hmm, Jo det lär säkert gå en vända i skallen och sedan skalas ner till något sådant i slutändan :lol:
Som jag nämnde innan så är det en tanke som jag har, tänkte då kanske bygga ett gäng så jag har Frontar och center till en framtida bio :)

Jag vet att jag behöver något nytt kul att pyssla med, och att bygga något riktigt prisvärt och välljudande samt att testa denna konstruktion lockar !

Mitt problem är att möjligheterna att bygga fina lådor hemma är ytterst begränsade.
Men jag tänker att om det ska byggas något experimentellt så blir det slarviga prototyper och sedan beställa dina lådor av någon snickare.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2051
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Bygga Räv

Inläggav sammel » 2024-01-20 18:36

Detta kan ju bli riktigt spännande tycker jag :)
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: idea och 10 gäster