Moderator: Redaktörer
PAL14 skrev:Om man nu vill modifiera filtret för att höja känsligeten och använda räv från ca 200 hz och uppåt, ungefär hur skall man modifiera filtret. Hur skall man tänka? Är det baffelstödets inverkan som är hela grejej eller vad mer att beakta?
Mvh Per Anders Lindström
I-or skrev:Alldeles för mycket har ordats i detta forum tidigare vad gäller distorsionsreduktion från passiva filter. Detta handlar i förekommande fall huvudsakligen om reduktion av elektromagnetisk hysteresdistorsion och kan i praktiken aldrig bli annat än närmast försumbar till måttlig. I just det här fallet uppvisar SB17NBAC via den extremt låga induktansen försvinnande låga nivåer av denna distorsion och det finns därför ingenting att hämta.
spoz skrev:En annan variant skulle vara att små basmoduler får ta hand om 100-200 Hz och en större basmodul som står på golvet får ta hand om <100 Hz. Jag har en sån här som kommer bli över från vardagsrummet så småningom: http://www.bkelec.com/hifi/sub_woofers/xxls400df.htm
spoz skrev:Okej.
Skulle man kunna komma undan med Rävar i små slutna lådor som datorhögtalare på något sätt?
Kan det bli en acceptabel lösning att dela slutna Rävar vid 100 Hz och ha en basmodul på golvet? Avståndet till Rävarna blir mindre än 1m så ljudtrycksnivån som behövs minskar väl en aning.
Eller är portade Rävar det enda realistiska?
Kralle skrev:Det är en sak jag inte förstår i byggbeskrivningen. Baffelbredden anges till 250 mm. Om man skalar ritningen på den 30 mm tjocka baffelprofilen så den blir 250 mm bred så får diskanten inte plats. Den är 100 mm i diam. Se bifogad skiss. Ritade in diskanten med rött.
Maarten skrev:
Mer seriöst, hur ser vargen ut?
DVD-ai skrev:Om man vill bygga ett par Rävar, hur viktigt är det med alla dessa böljande former på baffeln?
Jag tycker det ser ganska fult ut, och så kräver det ju tillgång till rimlig plats att arbeta på pga mycket damm osv
Men jag är sugen på att testa Rävarna, så är i funderingar
Nu som har dessa, hur bra klarar dom sig vid höga ljudnivåer?
Är det jätte långt bort att kunna ta fram en 2,5väg version för ytterligare högre känslighet och mer kapacitet även delade mot basmoduler vid säg 120Hz ?
Annars kan man ju dela dessa vid kanske 300Hz mot lämpliga 10" i och för sig
Zappa skrev:DVD-ai skrev:Om man vill bygga ett par Rävar, hur viktigt är det med alla dessa böljande former på baffeln?
Jag tycker det ser ganska fult ut, och så kräver det ju tillgång till rimlig plats att arbeta på pga mycket damm osv
Är det jätte långt bort att kunna ta fram en 2,5väg version för ytterligare högre känslighet och mer kapacitet även delade mot basmoduler vid säg 120Hz ?
Jag har funderat att bygga en trevägshögtalare baserat på SB Acoustics SB26ADC eller BlieSMa T34A-4, SB Acoustics SB17NBAC35 och Ino Audio W104x. En räv topp parat med en 10-tums bas från Ino som går att använda med min Ino Audio bs60x. Rhino blir nog ett bra namn på högtalaren.
DVD-ai skrev:Zappa skrev:DVD-ai skrev:Om man vill bygga ett par Rävar, hur viktigt är det med alla dessa böljande former på baffeln?
Jag har funderat att bygga en trevägshögtalare baserat på SB Acoustics SB26ADC eller BlieSMa T34A-4, SB Acoustics SB17NBAC35 och Ino Audio W104x. En räv topp parat med en 10-tums bas från Ino som går att använda med min Ino Audio bs60x. Rhino blir nog ett bra namn på högtalaren.
Ja det är något liknande som jag funderar lite på, jag har 2st w104x som skulle kunna sitta i ett par trevägare.
Så kunde man ju få tag på 2st till, kanske beggade w104 och köra dom bs60 till för att få 4st källor i basen med god kapacitet och kvalitet.
Zappa skrev:DVD-ai skrev:Om man vill bygga ett par Rävar, hur viktigt är det med alla dessa böljande former på baffeln?
Morello skrev:DVD, varför inte en Räv-L som bestyckas med två potenta 10"-element och delning vid cirka 250 Hz (beroende på baffelgeometri). Det tror jag skulle kunna bli riktigt överdjävligt kompetent högtalare.
Morello skrev:DVD, varför inte en Räv-L som bestyckas med två potenta 10"-element och delning vid cirka 250 Hz (beroende på baffelgeometri). Det tror jag skulle kunna bli riktigt överdjävligt kompetent högtalare.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster