Bygga Räv

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Bygga Räv

Inläggav eljulio » 2022-09-28 19:39

Det är dags att bygga igen!

Med detta sagt vill jag direkt påpeka att det inte kommer att gå lika fort som med "soffsubben" som troligen är inofficiellt "faktisktrekord" i bygghastighet. 8)

Det är alltså Maartens rävar som skall byggas och jag är tacksam för tillåtelsen. Och inte bara det. Maarten har dessutom haft den stora vänligheten att ordna med ett dokument med anvisningar, se denna länk! https://user.faktiskt.io/Maarten/Diverse_m%e4tningar/R%e4v-L/Byggbeskrivning_R%e4v-L.pdf

Planen är att jobba i lugn takt här. Jag vill få till helt perfekta lådor enligt anvisningar och jag tänkte återigen "fuska" genom att ta hjälp av "min" möbelsnickare som är fantastiskt duktig. Blir lådorna så bra som jag hoppas är det även proffslackning som gäller.

Element är beställda via gruppköp, se Carlssontråden.

Dessa blev det:
https://www.hifikit.se/sb17cac35-4.html och
[url]SB26cdc[/url]

Tycker det är läckert med vita element och bra ska de vara också.

När det är klart ska de placeras dikt an mot väggen. Jag återkommer inom kort med bilder på aktuellt rum. Ni kommer säkert att tycka att jag eldar för kråkorna givet förutsättningarna, men det ska också bli kul det här. Och det är ju kul att ha riktigt bra grejer! Det är inte heller otroligt att det blir bygge av sub också så småningom. Den jag har är på upphällningen. Alternativ en köpesub med möjlighet att EQ:a via app.

Och som vanligt kommer jag säkert att ställa 1 000 frågor som ni kommer att himla med ögonen åt... :roll: Men, hjälp brukar man ju få på detta fantastiska forum.

Nu kör vi!







ps.... och med det har jag satt press på mig själv att sätta igång.
Senast redigerad av eljulio 2022-09-29 05:22, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Bygga Räv

Inläggav Calleberg » 2022-09-28 20:20

eljulio skrev:Tycker det är läckert med vita element...


Lika läckert som vita jeans och vita loafers... kör hårt :mrgreen:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Bygga Räv

Inläggav eljulio » 2022-09-28 20:38

Tack Calleberg!

Vänster kanal och placeringen har jag varit lite orolig för, men om jag inte är helt ute och cyklar så har jag lite tur här. Bredden mellan listerna är 24 cm och upp till lysknappen är det 97 cm. Borde passa rätt så exakt alltså. :)

Image.jpg
Image.jpg (274.65 KiB) Visad 8649 gånger

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Bygga Räv

Inläggav sammel » 2022-09-28 21:07

Blir kul att följa :)
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Bygga Räv

Inläggav Maarten » 2022-09-28 22:04

Kul!
Då har du möjlighet att bygga något snyggare än det jag gjort. Ska bli intressant att se dina vägval här, för att få lite inspiration för en kommande golv-variant :) .
Placeringen bör ju funka och måtten går att anpassa en del (inte alla men flertalet).

Intressant även med valen av sub-lösning.

Ps- Uppdaterade beskrivningen i länken så ladda ner igen.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Bygga Räv

Inläggav eljulio » 2022-09-29 14:58

Här är några bilder på rummet. Utmaningar finns för välljud, men det ska nog gå hyfsat i alla fall.

från vänster kanal.jpg
från vänster kanal.jpg (792.61 KiB) Visad 8459 gånger


från hörnet.jpg
från hörnet.jpg (794.6 KiB) Visad 8459 gånger


översikt_stängd dörr.jpg
översikt_stängd dörr.jpg (830.18 KiB) Visad 8459 gånger


Mellan höger och vänster kanal är det i nuläget ca. 310 cm. Från tv-vägg till lyssningsposition ca. 240 cm. Väldigt bred vinkel alltså. Men vänster kanal är där den är. I detta rum. Rävarna har per automatik 23 graders vinkel och det är så det är. Vänster kanal kommer precis att få plats breddmässigt och även precis under ljusknappen givet diskant i öronhöjd.

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Bygga Räv

Inläggav Maarten » 2022-09-29 18:35

Jag tänker att vänster kanal är ett mindre problem än höger, då hörnplacering ger stor påverkan med alla reflexer. En rejäl dämskiva är nog minimum, om det inte går att flytta in den.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Bygga Räv

Inläggav Glebster » 2022-09-29 18:53

Kul, ska bli kul att följa!



Calleberg skrev:Lika läckert som vita jeans och vita loafers...


Hahaha, jag dör. :mrgreen:

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Bygga Räv

Inläggav eljulio » 2022-09-30 07:16

Maarten skrev:Jag tänker att vänster kanal är ett mindre problem än höger, då hörnplacering ger stor påverkan med alla reflexer. En rejäl dämskiva är nog minimum, om det inte går att flytta in den.


Jo, höger kanal kan flyttas in en decimeter eller två. Notera dock kabeldragningen i väggen...

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Bygga Räv

Inläggav Maarten » 2022-09-30 12:29

OK. Varje dm från den sidoväggen är av godo. Det är alltså bra att fixa en dämpning av typ den närmsta kvadratmetern av den väggen, med någon snygg panel/skiva. Annars blir det stor påverkan på ljudet. Den till vänster kan tappa lite stöd men det gör nog inte så mycket, den är så mycket friare än den högra.

Om du vill skräddarsy invinkling går ju det bra. Du får ju ca 33 grader med de mått du angivit.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Bygga Räv

Inläggav jonasp » 2022-09-30 12:34

Glebster skrev:Kul, ska bli kul att följa!



Calleberg skrev:Lika läckert som vita jeans och vita loafers...


Hahaha, jag dör. :mrgreen:


Ingen minns en fegis!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Bygga Räv

Inläggav eljulio » 2022-09-30 12:40

Maarten skrev:OK. Varje dm från den sidoväggen är av godo. Det är alltså bra att fixa en dämpning av typ den närmsta kvadratmetern av den väggen, med någon snygg panel/skiva. Annars blir det stor påverkan på ljudet. Den till vänster kan tappa lite stöd men det gör nog inte så mycket, den är så mycket friare än den högra.

Om du vill skräddarsy invinkling går ju det bra. Du får ju ca 33 grader med de mått du angivit.


33 grader, det är ju bara att ändra på det. Utseendet kommer ju att bli lite "vassare" antar jag och baffeln med bredare om jag inte har missuppfattat något. Allt annat lika? Tänker då på den rekommenderade volymen.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Bygga Räv

Inläggav eljulio » 2022-09-30 12:50

Dämpskiva... får väl börja bearbeta min sämre hälft redan nu då... Tjocklek?

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Bygga Räv

Inläggav Maarten » 2022-09-30 13:43

Du behöver inte göra baffeln bredare men djupet behöver ändras. Det du behöver hålla konstant (står också i inledningen i bygg-dokumentet) är baffelbredd mellan 22-26 cm, lådvolym om 16-18 liter, diskant 85 mm ner och bas ytterligare 170-180 mm ner.
Lådans höjd kan varieras, liksom invinkling, bredd inom ovan ramar. Port, placering liksom typ, går också att variera.

Dämpskiva, har inte kollat men det finns säkert mycket skrivet här på forat. Första sämsta gurglade länk ger min 50 mm men helst uppåt 100 mm. Allt är dock bättre än inget och om du kan ekvalisera varje kanal separat, är det främst högre frekvenser som bör dämpas tänker jag. I-or är som vanligt experten här.
https://www.soundassured.com/blogs/blog ... absorption
sb17nbac till alla!

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Bygga Räv

Inläggav Kraniet » 2022-09-30 14:20

Jysk skummadrass F10 har ju visats vara rätt så bra om man inte vill använda stenull.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Bygga Räv

Inläggav juanth » 2022-09-30 15:52

Kraniet skrev:Jysk skummadrass F10 har ju visats vara rätt så bra om man inte vill använda stenull.


Är det inte F30 som brukar rekommenderas?
Det kanske är samma som F10, bara tjockare?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Bygga Räv

Inläggav Kraniet » 2022-09-30 16:55

juanth skrev:
Kraniet skrev:Jysk skummadrass F10 har ju visats vara rätt så bra om man inte vill använda stenull.


Är det inte F30 som brukar rekommenderas?
Det kanske är samma som F10, bara tjockare?


Ja du kan nog ha rätt. En madrass från jysk iaf :D
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Bygga Räv

Inläggav eljulio » 2022-09-30 17:27

En madrass från Jysk lär knappast komma in i tv-rummet... :lol:

När det gäller graderna på baffeln så vill det ju till att sätta avståndet från väggen innan lådan byggs om man säger så. Vet inte hur känsligt det är, om det är 30 eller 33 tex. När det gäller lådans form sett framifrån förstår jag inte riktigt hur den ser ut.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Bygga Räv

Inläggav eljulio » 2022-09-30 17:34

Har tyvärr inte hunnit prata med möbelsnickaren denna vecka, förbannat körigt på jobbet. Men nästa vecka så ska det gå hoppas jag. Tyvärr är han rätt fullbokad med jobb, men innan jul så hoppas jag det är klart. Ni som har sett bilderna har kanske noterat en liten liggande center på tv-bänken. Centerkanalen kanske också skulle må bra av en uppgradering :?: 8)

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Bygga Räv

Inläggav Kraniet » 2022-09-30 17:43

eljulio skrev:En madrass från Jysk lär knappast komma in i tv-rummet... :lol:



Får ju klä den i nåt fint tyg förstås :)
Tex såhär
Bild

Eller ha den bakom sånt här tex

Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Bygga Räv

Inläggav eljulio » 2022-09-30 17:53

det där rummet är ju fantastiskt fint. och så kan man förstås göra, men det blir nog väldigt svårt att få till med tanke på övrig möblering. Det är också mot en vägg med rejäl takhöjd.

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Bygga Räv

Inläggav Maarten » 2022-09-30 18:53

eljulio skrev:När det gäller graderna på baffeln så vill det ju till att sätta avståndet från väggen innan lådan byggs om man säger så. Vet inte hur känsligt det är, om det är 30 eller 33 tex. När det gäller lådans form sett framifrån förstår jag inte riktigt hur den ser ut.

25, 30, 33 eller 40 grader spelar ingen större roll. Spridningen är god. Det finns en fördel i att vinkla bort från väggen.
Nu är jag en kass fotograf men det är svårt att få en bra känsla för formen då den ser olika ut om den betraktas vinkelrätt mot baffeln eller vinkelrätt mot baksidan (eller i linje med sidorna). Bredden blir 26 cm i förstnämnda fallet och 24 cm i andra fallet pga den sneda baffeln.
Men för att du och ev andra inte ska hamna i suboptimeringsträsket så vill jag återigen påminna om ovan och det som står i byggdokumentet. Det finns alltså stora friheter och man ska inte vara rädd för att gå egna vägar så länge man inte avviker från dessa saker.
Man kan, som står i byggdokument, även förenkla baffeln genom en extrabaffel, som givetvis görs snyggare än den jag slarvigt slängde ihop.Då är det bara den, lådans volym, kantrundningen och c-c-avstånd mellan elementen som är viktigt.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Bygga Räv

Inläggav Belker » 2022-09-30 20:14

Jag sover räv när ni bygger. Ok?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Bygga Räv

Inläggav jonasp » 2022-09-30 20:39

Belker skrev:Jag sover räv när ni bygger. Ok?


Det låter soveränt? :oops:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Bygga Räv

Inläggav galder » 2022-10-01 14:28

Någon som har noterat detta kit framtaget av SB A?
Snarlik? Räv, nåja
Intressanta kommentarer om elementen bl.a.
Något för Maarten att simulera.

https://sbacoustics.com/product/bromo/

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Bygga Räv

Inläggav juanth » 2022-10-01 16:30

galder skrev:Någon som har noterat detta kit framtaget av SB A?
Snarlik? Räv, nåja
Intressanta kommentarer om elementen bl.a.
Något för Maarten att simulera.

https://sbacoustics.com/product/bromo/


De där har radelius på forumet byggt.
Han kan säkert säga något om dem här.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: Bygga Räv

Inläggav radelius » 2022-10-01 17:57

Jag har som sagt ett par som behöver lite handpåläggning i filtren. Någon annan kan få ta över till rimligt pris. Skicka pm

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Bygga Räv

Inläggav Maarten » 2022-10-01 18:06

galder skrev:Någon som har noterat detta kit framtaget av SB A?
Snarlik? Räv, nåja
Intressanta kommentarer om elementen bl.a.
Något för Maarten att simulera.

https://sbacoustics.com/product/bromo/

Redan testat i grova drag, liksom Troels SB61NAC:
Se mitt i detta inlägg:
viewtopic.php?f=3&t=72656&start=240#p2226946

Samt:
viewtopic.php?f=3&t=72656&start=240#p2226973
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Bygga Räv

Inläggav galder » 2022-10-01 20:30

Jag noterade följande text, där den keramiska elementkombinationen föredrogs.

"Though the specifications are similar, both setups are audibly different. The ceramic diaphragm drivers adds a step up in clarity to most ears.

This is a hard cone/dome speaker but without the typical ‘issues’ as audible breakups of the mid-woofer and the tweeter never get too harsh on the ears. This SB Acoustics developed speaker lowers coloration through a braced cabinet with minimised and evenly distributed vibrations of the MDF panels. The speaker is nicely detailed and more ‘punchy’ than that was expected from this cabinet size. The speakers were showcased at the Axpona Show 2019 in Chicago and received overwhelming positive feedback."

Följande uppmätning avviker hyfsat mot din Maarten.
Ser väl inte så illa ut.

https://www.madisoundspeakerstore.com/bromo-fr.gif

Via ritningen så får man ju lådvolym och avstämning framtagen av SB A. Det kan väl knappast bli fel.

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Bygga Räv

Inläggav Maarten » 2022-10-01 21:13

Jo, jag har sett Bromo-mätningen i vintras och den beaktade jag lite indirekt i Spino-tråden.
Jag tror att det här är ganska bra exempel på sånt här som är så lurigt med mätningar när de har de brister som jag tog upp sist i förstainlägget i SPIN-off-tråden; viewtopic.php?f=3&t=73409
Ändå skulle jag tro att deras mätning av Bromo inte avviker i större omfattning från mina mätningar. Orkar nu inte tracea och jämföra, i synnerhet inte när jag tror att resultatet blir enligt ovan.
Edit, kan nämna att genom offset av diskanten så minskar svackan vid ca 3 KHz.
Bullen vid ca 1 KHz är baffelrelaterad, liksom dippen strax över 3 KHz och den del andra oregelbundenheter som döljs i deras mätning men som syns i mina frifältsmätningar.

Gällande skillnad CAC vs NBAC så har jag mätt och jämfört lite snabbt, samt lyssnat en del och det jag funnit hittills stämmer väl med I-ors kvalificerade gissningar. Se t ex distorsionstråden, eller här viewtopic.php?f=3&t=73409&start=150#p2244978.
sb17nbac till alla!

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster