Bygga Räv

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Maarten
 
Inlägg: 3838
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Bygga Räv

Inläggav Maarten » 2024-03-18 10:38

Fint! Hoppas du blir nöjd!

Ser ut som att det står ett par NHT bredvid, vilken modell? Har du jämfört dessa mot Rävarna och vad är ditt omdöme? (Så klart svårt med dessa jämförelser pga variationer i musikproduktioner men också invanda ljudsignaturer, dvs man vänjer sig vid en viss återgivning. Men ändå kul att höra lite snabba intryck).
sb17nbac till alla!

spoz
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2008-11-11
Ort: Stockholm

Re: Bygga Räv

Inläggav spoz » 2024-03-20 20:12

Jag tror att jag kommer bli nöjd :)
Får se om jag ska bygga små, slutna rävar + pyttebasar till datorn framöver. Det här bygget tog lite längre tid än vad jag hade räknat med.

NHT 2.5i med urkopplade baselement. Jag tyckte att basen blev mycket bättre när XXLS400:an tog hand om den. Men det kanske handlar om högtalarnas placering.
Jag ska jämföra framöver, det blir intressant. Kanske mot piP också.

En fundering. Hade det funkat lika bra att försänka SB17 och skippa den 3d-printade ringen runt den?

Maarten
 
Inlägg: 3838
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Bygga Räv

Inläggav Maarten » 2024-03-23 09:12

Om du bara försänker basen kommer loben vid delningen att riktas ca 2 grader neråt. Dvs, troligen inte hörbart. Men jag hade hellre riktat loben 2 grader uppåt för att få lite mer samma ljud när man står upp. Istället för en ring runt basen, kan man lägga ca 7 mm skiva runt basen och neråt och sen göra en mjuk övergång i överkanten.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
johaneriksson
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2008-05-22
Ort: Haparanda

Re: Bygga Räv

Inläggav johaneriksson » 2024-04-25 13:00

Dags att ta tag i detta och göra klart prototyperna. Målet är att fastställa att rävarna är något för mig för att sedan utveckla till trevligare eller möjligen toppsystem kombinerat med basar. Helst av allt trevägs toppsystem kombinerat med basar.

Hade gjort missen att försänka elementen så fick rätta till det. Var helt klart ringrostig lådbyggare så lyckades placera dominokexen för långt ut mot hörnen på denna låda.

Bild

Användarvisningsbild
johaneriksson
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2008-05-22
Ort: Haparanda

Re: Bygga Räv

Inläggav johaneriksson » 2024-04-26 12:17

Äntigen spelar mina rävprototyper som skulle slängas ihop lite fort men det tog över ett år. Låter bättre än jag vågat hoppas på.

Stort tack Maarten för att du delar med dig av din konstruktion!

Bild

Maarten
 
Inlägg: 3838
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Bygga Räv

Inläggav Maarten » 2024-04-27 07:42

johaneriksson skrev:Dags att ta tag i detta och göra klart prototyperna. Målet är att fastställa att rävarna är något för mig för att sedan utveckla till trevligare eller möjligen toppsystem kombinerat med basar. Helst av allt trevägs toppsystem kombinerat med basar.

Hade gjort missen att försänka elementen så fick rätta till det. Var helt klart ringrostig lådbyggare så lyckades placera dominokexen för långt ut mot hörnen på denna låda.

[ Bild ]

Att utveckla dem mot trevägare (som också skulle kunna byggas som mindre toppsystem) har varit en lockande tanke och jag har tidvis lekt lite med simuleringar men inte kommit till skott. Annat har varit prioriterat. Att komplettera med basar är betydligt enklare än att få till baffel och samspel mellan bas- och diskant-element.

Lätt hänt med kexningen, har gjort så själv. Fick nu även lite inspiration av dina bilder till att nyttja Valchromat igen.

johaneriksson skrev:Äntigen spelar mina rävprototyper som skulle slängas ihop lite fort men det tog över ett år. Låter bättre än jag vågat hoppas på.

Stort tack Maarten för att du delar med dig av din konstruktion!

[ Bild ]

Kul! Skönt att slutföra saker och att det verkar som att du blev nöjd!

Då ska bara TS också få till sina. :)
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4993
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Bygga Räv

Inläggav Glebster » 2024-04-27 07:54

johaneriksson skrev:Äntigen spelar mina rävprototyper som skulle slängas ihop lite fort men det tog över ett år. Låter bättre än jag vågat hoppas på.


Tjusiga! Väldigt nyfiken på lyssningsintryck med avseende på deras raka tonkurva, låter det ’annorlunda’ andra högtalare?

Användarvisningsbild
johaneriksson
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2008-05-22
Ort: Haparanda

Re: Bygga Räv

Inläggav johaneriksson » 2024-04-27 12:29

Glebster skrev:
johaneriksson skrev:Äntigen spelar mina rävprototyper som skulle slängas ihop lite fort men det tog över ett år. Låter bättre än jag vågat hoppas på.


Tjusiga! Väldigt nyfiken på lyssningsintryck med avseende på deras raka tonkurva, låter det ’annorlunda’ andra högtalare?


Hifi-intresset har legat i dvala väldigt länge så jag ser mig som totalt otränad lyssnare. Har inte heller haft något bättre ljud i detta boende så saknar helt referenser, men det låter väldigt rent och inget som sticker ut. Störde mig rätt mycket på diskanten som kunde bli vass i oa51.le2 och det är rävarna helt befriade från.

Har en oöppnad umik-1 så ska försöka få till lite mätningar framöver.

/Johan

Användarvisningsbild
johaneriksson
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2008-05-22
Ort: Haparanda

Re: Bygga Räv

Inläggav johaneriksson » 2024-04-27 12:41

Maarten skrev:Att utveckla dem mot trevägare (som också skulle kunna byggas som mindre toppsystem) har varit en lockande tanke och jag har tidvis lekt lite med simuleringar men inte kommit till skott. Annat har varit prioriterat. Att komplettera med basar är betydligt enklare än att få till baffel och samspel mellan bas- och diskant-element.


Just en komplett trevägare som går att driva med endast en förstärkare och slippa digitala delningsfilter och extra slutsteg lockar.

Blev väldigt förtjust i formspråket från GGNTKT M3 med den breda grunda lådan. En mindre sån med Räv-L elementen kompletterat med en wo24p-4 vore mycket intressant.

Valchromat är mycket trevligt men man kan gott använda en annan färg :)

Maarten
 
Inlägg: 3838
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Bygga Räv

Inläggav Maarten » 2024-04-27 14:28

Intressant att du tycker att oa51.LE2 låter vassare då den enligt Carlssonkult.se har både bra diskant samt (hop med oa51.N) den mest dämpade diskanten av alla oa51, se denna sammanställning av mätningar från Carlssonkult;

Bild


Här är ett utkast till en trevägare jag filade på för 2 mån sen med 300*1000 mm baffel, 40 liters låda, djup ca 200 mm. Här med mätningar från RSG för sb26adc med WG och b17nbac i liten låda (1,5 l), kompletterad med sb23nrxs, med anpassad rumsstöd.

sb23_24Hz-40-lit-Diffdata-300x1000mm-RG-p20,q0,65-z45,q0,65.png
sb23_24Hz-40-lit-Diffdata-300x1000mm-RG-p20,q0,65-z45,q0,65.png (529.34 KiB) Visad 36 gånger


Man kan förstås även köra utan WG men lite annat filter då.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
johaneriksson
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2008-05-22
Ort: Haparanda

Re: Bygga Räv

Inläggav johaneriksson » 2024-04-27 14:33

Kan absolut vara jag som ställt till nåt med mina oa51.le2 så lägg ingen större vikt vid den kommentaren.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5788
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Bygga Räv

Inläggav Michael » 2024-04-27 14:52

Verkar vara två lager med skivor i fronten. Är de limmade med nån typ av dämplim eller vanligt trälim? För det ser ut som tjockt lager lim, eller så har limmet bara ändrat färgen på trät.

Räv och Räv... är det inte så att flera byggen har olika fronter. Jag ser fronten som en viktig bit och del av konstruktionen. Finns Räv'en i olika utföranden, eller är det fri fantasi som gäller?

I detta fall funderar jag även på avståndet från diskantcentrum till kanten som sveper runt diskanten. Det verkar vara samma avstånd till domen under en halvcirkel (övre delen). Är detta meningen pga någon utjämning av frekvensgången, eller skulle det varit 'bättre' med olika avstånd? Valet är kanske baserat på utseende?

//Michael

Användarvisningsbild
johaneriksson
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2008-05-22
Ort: Haparanda

Re: Bygga Räv

Inläggav johaneriksson » 2024-04-27 15:00

Michael skrev:Verkar vara två lager med skivor i fronten. Är de limmade med nån typ av dämplim eller vanligt trälim? För det ser ut som tjockt lager lim, eller så har limmet bara ändrat färgen på trät.

Räv och Räv... är det inte så att flera byggen har olika fronter. Jag ser fronten som en viktig bit och del av konstruktionen. Finns Räv'en i olika utföranden, eller är det fri fantasi som gäller?

I detta fall funderar jag även på avståndet från diskantcentrum till kanten som sveper runt diskanten. Det verkar vara samma avstånd till domen under en halvcirkel (övre delen). Är detta meningen pga någon utjämning av frekvensgången, eller skulle det varit 'bättre' med olika avstånd? Valet är kanske baserat på utseende?

//Michael
Trälim som sugits in i skivorna.

Från byggbeskrivningen tolkade jag det som att man gott kunde låta bli att försänka elementen och kompensera med en liten skiva för att få en kant en bit ifrån diskanten vilken påverkar frekvensgången positivt. Valet av design var något som skulle gå att reproducera hyfsat från högtalare till högtalare där jag kände mig tveksam till att få till Mårtens friare design.

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster