Den feta trevägaren (f18/f25/f32)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Den feta trevägaren (f18/f25/f32)

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-02-14 18:52

Andreas på Hifikit har stoppat dom sex tums elementena i 2212 å dessa åttor två i var låda.

https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... l45-4.html
Nu kommer ja inte ihåg vilken impedans han har.

Hur som helst så trillar i inte sex tummarna i av sej självt å åttorna har
Fått nya bafflar å två basreflex rör i var baffel där dom fick plats.
Mellanregisternas monterings hål i baffeln måste filas upp lite.

Sen ska filterna anpassas.

När vi provspelade med bryggade Primare steg på 800W/kanal så undrade vi
om grannarna ovanför skulle komma å klaga.
Ja trodde aldrig att ja skulle få höra å känna en sån massiv å överjävlig
bas från fyra 8" i den stora lokalen.
De e inte ofta ja känner basen fysiskt när ja e verkstaden.
Varje skyltfönster skallrade så jävligt att vi trodde dom skulle rasa ut på gatan.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Den feta trevägaren (f18/f25/f32)

Inläggav DQ-20 » 2023-02-14 20:29

I-or skrev:
DQ-20 skrev:
Jag överdriver förstås, men konstaterar också att en 5" woofer inte är mycket att hänga i den ljudtrycksmässiga julgranen. Jag konstaterar också att Revel, de jävlarna, har beställt detta element med en för mellanregisterbruk mer normal surround. Just nu verkar SB leda distortionsracet över 500 Hz, men det är bara deras aluminiummembran som är med i diskussionen. De har redan mellanregister, men inte med så låg distortion som sb15nbac. Vad jag inte blir klok på är hur dessa distorsionsnivåer nås. Det är en salig blandning av magnetsystem, membranvikter, spiders och surrounds och ingen enskild faktor ger någon tydlig fingervisning om resultatet.

/DQ-20


Den låga distorsionen över ca 200 Hz för SB15NBAC/CAC och SB17NBAC/CAC beror på en via kortslutningsringar mycket låg induktans och därmed följande låga magnetiska hystereseffekter (låg strömdistorsion) och en ovanligt styv kon utförd i ett material med linjärt spännings-töjningsförhållande (låg membrandistorsion).


Tack!
Väldigt informativt. Jag hade inte noterat att induktansen var så låg: ca 25-50% av Seas Excel i motsvarande storlekar. Compass har ju mätt på strömdistorsionen på vissa element och där ser man ju hur det skiljer mellan aluminiummembranen och de övriga modellerna. Aluminiummembranens andratonsdistorsion i strömmen avtar i princip linjärt (på en logskala) medan de membran som har uppbrytningar kring 1 kHz (vilket är ganska många) gör en "paus" där för att sedan åter sjunka. Det är ju också "intressant" med aluminiummembran att de inte behöver låta orent vid själva uppbrytningen utan mer att det "ylar till" om man sveper med sinus.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Den feta trevägaren (f18/f25/f32)

Inläggav schmutziger » 2023-03-04 18:59

Ett halvrelevant inlägg för att få in lite positiv energi och kanske lite progress i tråden :)
Håller på med mina ff5, (FelFas 5") som fått en ny diskant:
Elementen är
Bliesma T25a
SB15mfc

0-50gr, jättedumt placerade under mätningen:
Liten bonusfråga, en av mätningarna placerade jag lite glasull framför mätväggen som var en projektorduk, kan ni se vilken?
sb15t25 .png
sb15t25 .png (45.3 KiB) Visad 3038 gånger


Dist mätning, typ 90dB kommer mäta utomhus i sommar sen
sb15t25 -14.png
sb15t25 -14.png (54.53 KiB) Visad 3038 gånger

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3649
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Den feta trevägaren (f18/f25/f32)

Inläggav juanth » 2023-03-04 22:04

schmutziger skrev:Ett halvrelevant inlägg för att få in lite positiv energi och kanske lite progress i tråden :)
Håller på med mina ff5, (FelFas 5") som fått en ny diskant:
Elementen är
Bliesma T25a
SB15mfc

0-50gr, jättedumt placerade under mätningen:
Liten bonusfråga, en av mätningarna placerade jag lite glasull framför mätväggen som var en projektorduk, kan ni se vilken?
sb15t25 .png


Dist mätning, typ 90dB kommer mäta utomhus i sommar sen
sb15t25 -14.png



Jag gissar på kurvan i orange.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Den feta trevägaren (f18/f25/f32)

Inläggav petersteindl » 2023-03-04 22:30

juanth skrev:
schmutziger skrev:Ett halvrelevant inlägg för att få in lite positiv energi och kanske lite progress i tråden :)
Håller på med mina ff5, (FelFas 5") som fått en ny diskant:
Elementen är
Bliesma T25a
SB15mfc

0-50gr, jättedumt placerade under mätningen:
Liten bonusfråga, en av mätningarna placerade jag lite glasull framför mätväggen som var en projektorduk, kan ni se vilken?
sb15t25 .png


Dist mätning, typ 90dB kommer mäta utomhus i sommar sen
sb15t25 -14.png



Jag gissar på kurvan i orange.

Varför inte den lila?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3649
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Den feta trevägaren (f18/f25/f32)

Inläggav juanth » 2023-03-05 11:31

petersteindl skrev:
juanth skrev:
schmutziger skrev:Ett halvrelevant inlägg för att få in lite positiv energi och kanske lite progress i tråden :)
Håller på med mina ff5, (FelFas 5") som fått en ny diskant:
Elementen är
Bliesma T25a
SB15mfc

0-50gr, jättedumt placerade under mätningen:
Liten bonusfråga, en av mätningarna placerade jag lite glasull framför mätväggen som var en projektorduk, kan ni se vilken?
sb15t25 .png


Dist mätning, typ 90dB kommer mäta utomhus i sommar sen
sb15t25 -14.png



Jag gissar på kurvan i orange.

Varför inte den lila?


När jag kikar igen så är lila absolut en trolig kandidat. Orange är nog snarare 50 grader kurvan.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Den feta trevägaren (f18/f25/f32)

Inläggav Maarten » 2023-03-07 19:57

Bra initiativ Scmutz! Vi hoppas på att Jonasp hittar hit igen snart, kanske med lite mätningar av element, samt att folk blir intresserade av att bygga och/eller bidra med allt från element, tester, simuleringar eller annat. Det är för mycket bra här för att låta grundarbetet gå till spillo.

Edit 2: Kommer i april mäta mer på Sonasomus WG, då i större baffel.

Håller med Peter, alltså den lila/cerisa?

Distorsionen i diskanten ser lovande ut.

Edit: Har de olika avdelningarna pratat ihop sig och har ledningen prioriterat upp eller har de tacklat av?
Calleberg skrev:
Maarten skrev:Aj då, nu bidrog jag till det språkliga förfallet.
Bra historia, kände ej till den, ger en extra dimension bakom det enkla uttrycket.

Förresten, hur går det med dina trevägare? Byggtråd?


De utvecklas organiskt i projektledarens huvud, svårt påverkat av det som sker på faktiskt.io
Detta har ochså drabbat inköpsavdelningen, och i någon mån grabbarna på lagret. :D

Ursprungligen så var det en WMTMW, med Kef 5" mellanregister och TC sounds basar (med bilstereobakgrund). I slutna lådor med mycket moff & Linkwitz transform :lol:

NU är det än 3,5 vägars WMMTW med 17NBAC, Vågledardiskant, Fetare basar ( forfarande med tveksam bakgrund) Inget moff och en Driverack att styra upp det hela med...

just nu har dock projektet köplats 3 ute på Produktionsavdelningen. :roll:




För övrigt, gick tillbaka i tråden, ännu en tråd som innehåller mycket matnyttigt som gör sig bäst i att förverkligas. Nedan text förklarar mycket avseende spridning och även då orthoakustiska högtalare, samt reflexer i rum:

I-or skrev:
Maarten skrev:Så kan det vara, även om mina tidigare korreleringar tyder inte på att så är fallet. Nedan samma bild som tidigare lagts upp med ytterligare mätningar inlagda och här är Belkers och Zappas toppar vid 6 KHz snarare "undantagen än regeln".
Alla kurvorna nedan är normaliserade gentemot medelvärde 100-18800 Hz men grafen visar bara från 1000 Hz och uppåt, samt är kraftigt uppförstorade:

[ Bild ]
Dock tydligt när jag nu tittat närmare på alla Spinorama-mätningar av i14s (8 st blev totalt när jag lärde mig mäta) att vertikal position har stor betydelse för dessa högtalare, kraftiga utsläckningar förekommer typ -10 grader (neråt) eller +15-50 grader (uppåt), varför ekvalisering för dessa högtalare torde vara något känsligare än högtalare med brantare delning och utan stegad baffel.
Sen tillkommer produktionsvariationer och möjligen mindre skillnader mellan olika utgåvor.

Men frågan gällde ju inte bara Ino, utan var av mer generell karaktär, - t ex även Thomas hembyggen som har samma energimässiga puckel i nedre diskant och till viss del mina egna också, där jag förvisso i sista versionen inte längre upplever dessa problem med "vass diskant", 'trots' rak frekvensgång :-.

Sökte lite och hittade följande citat
Floyd i Ljud-repro skrev:In the years since then, it has been shown that improving the smoothness of the off-axis radiated sound pushes the subjective ratings even further up, so it is something not to be neglected.
....
Cone/dome systems are best suited to wide-dispersion applications, and there the challenge is to maintain a rela tively constant, or a least smoothly changing directivity, as a function of fre quency. In achieving that objective, it is increasingly common to add shallow horns, often called waveguides to mid and high-frequency cone/dome drivers to subtly manipulate directivity so that they better integrate into the entire system.

Här är en bra tråd på ASR: https://www.audiosciencereview.com/foru ... ore.10950/
Som länkar till detta citat: https://www.avsforum.com/threads/how-to ... st58530612
Floyd Toole på AVS-forum skrev:In the crossover between a 6- to 8-inch woofer and a 1-inch tweeter, a directivity mismatch at crossover is unavoidable. Above crossover, the tweeter has much wider dispersion than the woofer, so there is an energy rise over a wide frequency range. Is this a resonance? Technically not, in the dictionary definition sense. However, there is a broad hump in radiated energy, so perceptually it may appear to be so. Figure 4.13 shows such an example where even crude room curves were adequate to recognize the energy excess in an above-crossover energy excess and attenuate it. Because wide bandwidth (low-Q) phenomena are detected at very small deviations there was a clear improvement in perceived sound quality even though medium and higher-Q "real" resonances were essentially unchanged. Addressing all of the "resonances" was not surprisingly the best.

Vilket jag tolkar som att spridningen ibland kan ha har viss påverkan på klang, även om den är kraftigt underordnad vid högre frekvenser (spridningen har dock andra effekter som här bortses ifrån).


En mycket bred spridning kan ha inverkan på klangen, vilket jag har varit inne på tidigare. Direktljudet dominerar klangperceptionen kraftigt, men på stora lyssningsavstånd får klangperceptionen större inverkan av effektresponsen för konventionella högtalare. Rundstrålande högtalare uppvisar samma inverkan redan på normala lyssningsavstånd. Det handlar alltså om relationen mellan direktljud och rumsljud, när det tidigare får alltför låg nivå börjar rumsljudet att bli även klangligt märkbart. Man bör ha ett riktindex, DI, om minst ca 5 dB över 1 kHz för att klangperceptionen i princip helt ska kunna härledas till direktljudet (även om riktningen för infallande reflektioner också spelar viss roll om man ska vara noggrann). Detta innefattar den absoluta majoriteten av konventionella högtalare. En helt rundstrålande konstruktion (DI = 0 dB) får alltså ca 5 dB för mycket rumsbidrag för att inte klangpåverkas av dessa.

Med en högtalare som uppvisar bredare spridning ökar alltså kraven på jämnhet i densamma för att den inte ska bli klangpåverkande. Samtidigt kan jag tycka att problematiken överdrivs, någon dB eller så för riktindex har helt enkelt inte så stor inverkan på klangen som vissa vill göra gällande. Klangen låter möjligen en hårsmån annorlunda, men inte mer. Däremot låter högtalare med bred spridning förstås tydligt annorlunda vad gäller ljudsceneriet och graden av omsvepning eller simmighet. Ibland till det bättre och ibland till det sämre, allt beroende på uppställningens, rummets och inspelningens egenskaper.

Eftersom vi alla älskar rumsakustiska beräkningar inses lätt att ovanstående riktindex tyder på att ett DI om 5 dB motsvarar D/R-förhållandet ca -8 dB i en normal uppställning. Man kan se detta som motsvarigheten till S/N-förhållande, där "bruset" i det här fallet utgörs av rumsljudet.

Toole skriver: "However, there is a broad hump in radiated energy, so perceptually it may appear to be so." (min fetning). Ordet may, kan, är av största vikt här eftersom många blandar ihop fonogrampresningseffekter med högtalareffekter och drar fel slutsatser. Presningscentrum ligger omkring 3-7 kHz, d.v.s. mer eller mindre exakt där många tycker att nivån är något överdriven.

För att summera går det således inte att påstå att direktljudet alltid är den enda parametern i sammanhanget, men att man med någorlunda normal spridning och en i övrigt normal uppställning kan utgå från att så är fallet.

Om man med spridningsmässigt någorlunda normala högtalare tycker sig notera klangproblem trots konstant frekvensgång för direktljudet bör man framförallt se till att åtgärda förstareflektionerna mot sidoväggarna och eventuellt även den första takreflektionen (här förutsätts att det ligger en någorlunda tjock matta på golvet). Detta reducerar klangpåverkan påtagligt utan att förstöra omsvepningen från reflektionerna, förutom att det naturligtvis oftast även förbättrar ljudsceneriet märkbart.

Vad gäller rävarna så vill jag nog påstå att den lilla förhöjningen runt 15-17 kHz på referensaxeln mer överensstämmer med perceptionen av aningen vass diskant än vad man uppfattar från en förhöjning runt 3-7 kHz, vilket ger en mer hård (3 kHz) till övertydlig (7 kHz) klang.


Not: Jag tolkar Floyd's:
Above crossover, the tweeter has much wider dispersion than the woofer, so there is an energy rise over a wide frequency range. Is this a resonance? Technically not, in the dictionary definition sense. However, there is a broad hump in radiated energy, so perceptually it may appear to be so. Figure 4.13 shows such an example where even crude room curves were adequate to recognize the energy excess in an above-crossover energy excess and attenuate it.

... kanske lite annorlunda än dr I-or ovan. Min tolkning av "may appear so" är att Floyd jämför denna puckel i effektresponsen över delningen med en resonans, dvs att den perceptuellt kan uppfattas ("may appear so") som en resonans.
Sen litar jag helt på I-ors kommentar ovan att det i flertalet fall handlar om presningseffekter och att audiofilter (förlåt audiofiler..) har dålig koll på circle of confusion.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Den feta trevägaren (f18/f25/f32)

Inläggav DQ-20 » 2023-03-07 22:42

Maarten skrev:... kanske lite annorlunda än dr I-or ovan. Min tolkning av "may appear so" är att Floyd jämför denna puckel i effektresponsen över delningen med en resonans, dvs att den perceptuellt kan uppfattas ("may appear so") som en resonans.
Sen litar jag helt på I-ors kommentar ovan att det i flertalet fall handlar om presningseffekter och att audiofilter (förlåt audiofiler..) har dålig koll på circle of confusion.


Frågan är hur mycket man skall nojja över det? Effekten av en bulle i diskantenergin i vida vinklar måste ju vara ganska rumsberoende: ett ombonat rum suger ju rätt mycket diskant ur efterklangen.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Den feta trevägaren (f18/f25/f32)

Inläggav Maarten » 2023-03-07 22:44

Absolumente! Det var bara en liten petitess för att hålla igång diskussionerna! :).

Edit, och jag kanske själv tidvis fallit i suboptimeringsträsket i denna fråga.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Den feta trevägaren (f18/f25/f32)

Inläggav jonasp » 2023-03-12 12:01

Jag vill bara meddela att det här projektet absolut inte är dött. Dock fick jag prioritera annat på grund av lite extraordinära händelser. Nåja jag håller fortfarande på att skissa. Återkommer inom ett par dagar! :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Den feta trevägaren (f18/f25/f32)

Inläggav I-or » 2023-03-12 14:24

Jag håller inte med Toole i hans spekulation i det här fallet. En resonans för högtalaren (över 500 Hz) kommer inte alls att uppfattas likadant som en topp i spridningen, dels eftersom infallsriktningarna inte är desamma, men framförallt eftersom avklingningstiden skiljer sig med en eller ett par tiopotenser (rummet är låååångsamt här).

För övrigt gäller att den första sidoväggsreflektionen anländer så tidigt i många uppställningar, när avståndet till sidoväggarna är under ca 80 cm, att den definitivt kommer att vara klangpåverkande även över 500 Hz (under 500 Hz kan man anse att alla reflektioner är klangpåverkande - det är därför man bör ekvalisera med långt tidsfönster här). Den första högtalarväggsreflektionen har en betydligt lägre nivå och den första golvreflektionen dämpas ordentligt av den obligatoriska mattan, varför de är relativt ofarliga i detta avseende. Den första takreflektionen anländer så sent att den ganska enkelt kan sorteras ut av hörseln.

Däremot kan det förstås av ljudsceneriskäl vara viktigt med en jämn spridning så att hörseln lättare kan associera reflektionerna med direktljudet för en enskild ljudhändelse.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Den feta trevägaren (f18/f25/f32)

Inläggav Maarten » 2023-04-02 18:35

Lite input i väntan på mer om DFT:
Utomhusnätningar av 2 st WG; Sonasomus 4-tums resp 6-tums WG som Rigi har skrivit ut med 3d-skrivare. Det var ju lite funderingar kring vad som är en optimal WG och nedan är ett försök att klargöra detta.
Mätningarna är inte supernoggranna och är endast gjorda i några utvalda horisontella vinklar, men det duger gott för filtersimulering. Min erfarenhet är att man får ändå löda ihop testfilter och mäta hela högtalaren och göra en slutjustering.

Noterbart är (ännu en gång) att stor baffel eller baffelmått inte är en lösning på diffraktion. Här är baffel 40*120 cm utan kantrundning. Diskant 9 cm ner (centrumavstånd) från övre kanten och bas ytterligare 17 cm ner.
Element är sb26cdc och sb17cac.

Mätningarna
Mätfilerna för de som vill simulera filter ligger här:
https://user.faktiskt.io/Maarten/Trevag ... cm_baffel/


Sammanställning av resultat, diskant utan resp med WG, men utan optimering av baffel och filter:

Bild

Mätningarna bekräftar tidigare bedömningar.

Man ska inte bli avskräckt av ojämnheterna i frekvensgången, den är enkel att hantera med ordentlig rundning. Man väljer också baffelbredd och höjd lite som man önskar (inom rimliga gränser).

Hade valt 4-tumsvarianten. Den sänker man ca 2,5-4 dB i nivå jämfört med diskant utan WG.


Edit: Man kan notera att den stora baffeln ger stöd ända ner till ca 100 Hz.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3649
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Den feta trevägaren (f18/f25/f32)

Inläggav juanth » 2023-04-02 21:23

Najs!

Hur djupa är respektive waveguide?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Den feta trevägaren (f18/f25/f32)

Inläggav Maarten » 2023-04-02 21:51

16 resp 25 mm.
Se https://www.somasonus.net/sb-acoustics-sb26

Även av detta skäl passar nog den mindre bättre. Differensen i akustiskt centrum är ca 19~20 mm mellan elementen. Med filtret i Räven så kompenseras denna differens nästan helt.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Den feta trevägaren (f18/f25/f32)

Inläggav paa » 2023-04-03 09:00

Har du mätt något på hur dom påverkar distorsionen?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Den feta trevägaren (f18/f25/f32)

Inläggav Maarten » 2023-04-03 09:17

Bra fråga! Nu fokuserade jag enbart på frekvensgång och montage var inte det bästa, ej heller frihet från störningar (vilket syns i mätningarna nedan) men en liten skillnad kan skönjas nedan till marginell fördel WG i registret 3-6 KHz:
Dist_WG_utan.png
Dist_WG_utan.png (234.41 KiB) Visad 2222 gånger
sb17nbac till alla!

grannilsson
 
Inlägg: 444
Blev medlem: 2003-11-10

Re: Den feta trevägaren (f18/f25/f32)

Inläggav grannilsson » 2023-04-17 13:38

Hallå !
Som någon redan tidigare nämnt, gör baffel utformning liknande som Peter Snell:s Type AIII, med mer moderna element
så slipper man göra om hjulet igen.
Peter Snell var ingen kille som satt och kastade suddgummin i klassen, han var väl en av de smartaste högtalarkonstruktörerna
som skådats i modern tid, ta del av hans patent från 1976, och lär ....

https://patentimages.storage.googleapis.com/5d/f2/21/00f540fd58dca9/US3964571.pdf

Mvh Göran Nilsson

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Den feta trevägaren (f18/f25/f32)

Inläggav I-or » 2023-04-17 14:13

Maarten skrev:Bra fråga! Nu fokuserade jag enbart på frekvensgång och montage var inte det bästa, ej heller frihet från störningar (vilket syns i mätningarna nedan) men en liten skillnad kan skönjas nedan till marginell fördel WG i registret 3-6 KHz:
Dist_WG_utan.png


Jag antar att dessa mätningar är utförda med konstant inspänning så att ljudtrycksnivån är högre för vågledarresultaten. I så fall är distorsionsreduktionen större än vad som framgår ovan. Dessutom minskar den mer hörbara tredjetonsdistorsionen ganska mycket överlag speciellt för den större vågledaren.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Den feta trevägaren (f18/f25/f32)

Inläggav Maarten » 2023-04-17 16:52

Konstant inspänning ja.

Det skulle få kunna förklara höjningen av distorsion vid ca 1 KHz, som då alltså inte är verklig.
Mätningarna är som sagt slarviga och under kassa förutsättningar.

....
Aha, menar du att REW relaterar även nivåerna på deltonerna till den genererade signalen (svepet) och inte bara använder referenssignalen för att korrelera frekvenser (om det nu görs)? I sådana fall blir väl alla distorsionsmätningar med frekvensavvikelser över någon dB felaktiga?

Tänker spontant att om REW får ut grundtonen genom FFT (och insignal som referens) så borde väl övertonernas nivåer kunna relateras till grundtonens nivå?
Eller mao, om alla komponenter från FFT relateras till referenssignalen, så kan väl övertonerna lika gärna relateras till grundtonen som referenssignalen?

Eller så missförstår jag eller tänker fel.



@Grannilsson, ja . Snell är bra inspiration här.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Den feta trevägaren (f18/f25/f32)

Inläggav I-or » 2023-04-17 17:01

Nej, jag menar bara att om ljudtrycksnivån hade hållits konstant (via ekvalisering) så hade distorsionen sjunkit i vågledarfallen eftersom distorsionen faller med minskande ljudtryck.

Vågledare är som bekant hornens vackrare systrar så ökningen av andratonsdistorsionen för höga frekvenser handlar sannolikt om att man börjar att se små, små spår av den typiska horndistorsionen här (som härrör från luftens olinjäriteter vid höga ljudtryck).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Den feta trevägaren (f18/f25/f32)

Inläggav Maarten » 2023-04-18 06:50

Om jag hade valt "SPL" som y-skala i bilderna ovan och inte "%" så hade jag varit med. Men nu valde jag "%" och då borde väl höjningen (mellan 2-8 KHz som vågledaren ger) medräknas och synas som en sänkning av distorsion i samma register?

Sökte för att kolla ifall mitt antagande att "%" relaterar till "F0" stämmer och fann detta:
If the Y axis is set to percent or dBr the harmonics are divided by the fundamental to show their relative level and the fundamental appears as a flat line at 0 dBr or 100 %.
https://www.roomeqwizard.com/help/help_ ... rtion.html


Jag tror att skillnaderna hade synts lite bättre med mindre bakgrundsbrus.
Senast redigerad av Maarten 2023-04-18 06:54, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
jonasz
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 2003-07-23

Re: Den feta trevägaren (f18/f25/f32)

Inläggav jonasz » 2023-04-18 06:53

Jo, men om du sänker 2-8kHz (som man gör i det färdiga filtret) så kommer även % siffran minska pga att diskanten får ett lättare jobb i det registret. Alltså i praktiken jobbar diskanten med lägre spänning i 2-8kHz registret och har därmed lägre dist.
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Den feta trevägaren (f18/f25/f32)

Inläggav Maarten » 2023-04-18 07:01

REW gör i princip just det (tolkar jag det som och är i mina ögon det rimliga sättet att räkna).
Läs citatet och länken till REW ovan och beakta att man inte bör korrigera två gånger; en vid normalisering mot F0 och sen ytterligare en gång genom ekvalisering/utjämning av frekvensgång
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2038
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Den feta trevägaren (f18/f25/f32)

Inläggav sammel » 2023-04-18 08:06

Jag tror att REW räknar med waveguidens höjning i analysen,
men REW kan omöjligt veta att du kommer vilja belasta samma område
mindre pga den högre verkningsgraden, dvs om du inte redan själv gjort det.
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

nijo
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 2005-02-14
Ort: Göteborg

Re: Den feta trevägaren (f18/f25/f32)

Inläggav nijo » 2023-04-18 09:34

Resultatet från REW blir inte riktigt korrekt pga att distorsionen inte ökar linjärt med ljudnivån, ffa när man kommer upp i högre ljudtryck.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Den feta trevägaren (f18/f25/f32)

Inläggav I-or » 2023-04-18 10:56

Detta har ingenting med REW eller någon annan analysmjukvara att göra utan är en rent fysikalisk effekt eftersom distorsionen ökar med ljudtrycket, linjärt för andraton, kvadratiskt för tredjeton o.s.v.

Eftersom ljudtrycksnivån med vågledaren ökar med åtskilliga dB måste man alltså sänka inspänningen motsvarande för att jämföra äpplen med äpplen, vilket leder till lägre distorsion.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

rigi
 
Inlägg: 257
Blev medlem: 2019-01-07

Re: Den feta trevägaren (f18/f25/f32)

Inläggav rigi » 2023-04-18 11:53

I-or skrev:Detta har ingenting med REW eller någon annan analysmjukvara att göra utan är en rent fysikalisk effekt eftersom distorsionen ökar med ljudtrycket, linjärt för andraton, kvadratiskt för tredjeton o.s.v.

Eftersom ljudtrycksnivån med vågledaren ökar med åtskilliga dB måste man alltså sänka inspänningen motsvarande för att jämföra äpplen med äpplen, vilket leder till lägre distorsion.


Det är alltså alltid bättre med en vågledare som tex https://www.somasonus.net/sb-acoustics-sb26

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Den feta trevägaren (f18/f25/f32)

Inläggav I-or » 2023-04-18 12:46

Vad gäller distorsion, svar ja.

Spridningsmässigt är det en annan sak, då lyssnarna oftast tycks föredra konstruktioner som inte uppvisar alltför begränsad spridning, men detta är naturligtvis även rumsberoende.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Den feta trevägaren (f18/f25/f32)

Inläggav petersteindl » 2023-04-18 13:02

I-or skrev:Detta har ingenting med REW eller någon annan analysmjukvara att göra utan är en rent fysikalisk effekt eftersom distorsionen ökar med ljudtrycket, linjärt för andraton, kvadratiskt för tredjeton o.s.v.

Eftersom ljudtrycksnivån med vågledaren ökar med åtskilliga dB måste man alltså sänka inspänningen motsvarande för att jämföra äpplen med äpplen, vilket leder till lägre distorsion.


Bra skrivet.

Jag skulle vilja sticka emellan och försöka komplettera med att distorsionsökningen sker exponentiellt där exponenten är ett heltal från 0 och uppåt. Linjär ökning innebär exponenten n=1. Dett är en rak linje i ett X-Y -diagram.
Det är samma matematiska formel som genomgår en tidsderivata d v s en förändring av amplituden i tiden. I detta fall kan förändringen exempelvis gå från 90 dB till 96 dB vilket är en fördubbling av SPL d v s förändringen är 2 ggr d v s kvoten = 2. Då deriveras varje delton hos en sammansatt ton bestående av harmoniska frekvenser.

Jag säger detta för att försöka belysa att även ett linjärt fenomen/kurva har en exponent n och som är = 1, och är del av en och samma matematiska funktion. Jag har ofta fått intrycket att många tror det vara helt olika naturliga fenomen med skilda matematiska ekvationer, linjärt kontra exponentiellt, men det är ett fenomen med samma matematiska ekvation som deriveras d v s på grund av en förändring som skett och då är det själva förändringen som analyseras och inte absolutvärden. Vet man startvärdet och även förändringen så kan man lätt räkna ut slutvärdet.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Den feta trevägaren (f18/f25/f32)

Inläggav Morello » 2023-04-18 13:53

Peter, det är inte fråga om exponentialfunktioner; en exponentialfunktion har variabeln i exponenten. I fallet med med distorsion har vi variabeln i basen, vilket jag tror påpekats för en tid sedan.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster