Moderator: Redaktörer
I-or skrev:
1. Portmynningarna i ritningen utgör turbulensgeneratorer. Strömningen runt de utstickande kanterna kommer att fungera illa, då porthöjden är betydligt större än väggdito. Minibafflar med en höjd om ca 3-4 cm på in- och utsida löser dock problemet.
I-or skrev:Med en mer genomtänkt portlösning kan portarean i den konstanta delen göras mindre, vilket medför att portlängden inte blir något problem och dessutom tillåter lösningen i det här fallet extremt långa portar.
Maarten skrev:Givetvis kan olika lådor och användning leda till viss avvikelse från ovan värden, kanske liksom lite olika mätmetoder. Samt att det finns två 4-ohms element som katten bland hermelinerna. Dvs, 5,6V ger för dessa element lite högre ljudtryck, nominellt ca +3dB enligt fabriksdata (90,5dB@2,83V för 26w4534 och 92dB för 32w4878) än för de andra av Hificompass mätningar.
jonasp skrev:Så detta är min grovskiss. Porten mäter 25x342 i den långa sektionen. Öppningsvinkeln är 15 grader. Portlängd knappa 440 mm vilket ger en avstämning om 23 Hz. (Detta ska justeras något då volymen ändrats en smula).
Jag kommer att skjuta upp hela porten en bit, så att jag kan gömma anslutningsterminalen i fickan i botten av högtalaren.
Synpunkter?
I-or skrev:Det lilla "hörn" som bildas inne i porten vid vinklingen är inte kritiskt. Däremot är det viktigt att få till mynningen. Ungefär så här blir fullt godkänt:
I-or skrev:Roozens resonemang är baserat på konstant strömningsriktning och inte växlande dito, vilket gör det mer eller mindre oanvändbart i det här fallet.
The high velocities in the port of a bass-reflex loudspeaker system driven at the Helmholtz frequency can cause
serious vortex shedding...
I-or skrev:...
För övrigt bör man alltid hålla sig så långt borta som möjligt från både strömningsmekanik och dess ännu mer komplicerade syster, strömningsakustik, om man vill ha sinnesfrid.
I-or skrev:Ja, om man inte vill optimera fullt ut med krökta former.
Möjligen kan man lägga till att fria kanter måste hanteras med eftertanke både på in- och utsida. Detta är inte särskilt märkligt om man betänker att flödet ska kunna svepa runt kanten utan separation.
För övrigt bör man alltid hålla sig så långt borta som möjligt från både strömningsmekanik och dess ännu mer komplicerade syster, strömningsakustik, om man vill ha sinnesfrid.
paa skrev:I-or skrev:...
Tråkigt att du känner så...
I-or skrev:Dessutom är det svårt att förstå vad som egentligen avses, då rumsstödet i Basta tycks handla om någon sorts hypotetiskt ekvivalent bidrag på ett avstånd om 1 m. Man kan dock inte resonera på det sättet, då rumsbidragen ser helt annorlunda ut i lyssningspositionen och rumsbidragen dessutom inte ser ut på det sätt som presenteras i Basta ens 1 m framför högtalaren eftersom man då hamnar ganska långt ifrån väggarna.
Calleberg skrev:Lite inspiration, tror det är "Pida"'s skapelse.
https://www.soundimports.eu/en/blogs/bl ... e=campaign
juanth skrev:Calleberg skrev:Lite inspiration, tror det är "Pida"'s skapelse.
Jag har svårt att förstå hur han lyckas låta bli att använda motstånd för att minska känsligheten mot tex bas, (ett uttalat designmål säger han) i både mellanregister och diskant samt att få högtalaren att slutligen få en känslighet på endast 86dB
Bliesma T35B i WG får en känslighet på en bra bit över 100.
Kör han aktivt med passivt filter?
DQ-20 skrev:Jag uppfattar den "rumsbidragsfunktion" som finns i Basta som Svantes matematiska tolkning av Ingvar Öhmans empiriskt framtagna rumsbidrag som man, om man vill, kan ta hänsyn till när man designar för basområdet. Sannolikt är det så att det är normaliserat till 1 meter. Förhoppningen är en högtalare som simulerar rakt enligt Bastas rumbidrag blir rimligt psykoakustiskt rak i lyssningsposition, men hänsyn taget till massor.
Anekdotiskt provade jag en gång att simulera den aluminium 8" som användes av Morello i hans första högtalare (40 liter, halvdämpad låda, Fb=24 Hz). T/S enligt Öhman publicerat i LTS. Frekvensgången från avstämningsfrekvensen var svagt fallande mot högre frekvens, men visade samtidigt en tämligen spikrak lutning.
Om man tittar på den "optimaltonkurvestudie" som Öhman skrev om i LTS (där han i en björk hissade upp både sig själv, testsubjekt och en ljudanläggning som skulle gjort Mary Shelley knäsvag, allt i syfte att åstadkomma sanna frifältsbetingelser i basområdet) är det svårt att riktigt se hur hans handritade kurvor transmogrifierats till det som finns i Basta. Svante och Ingvar kommunicerade i alla fall som saken då funktionen lades in, även om jag inte såg något officiellt sanktionerande från Ingvars sida. Good enough uppfattade jag det som. Några slutsatser Öhman redovisade i sin LTS-artikel (för typ 30 år sedan) känns ganska okontroversiella idag:
1. I ett normalt vardagsrum börjar rumsbidraget inte spelar någon riktig roll förrän under ca 50 Hz. Men då...
2. Under 50 Hz kan det hända lite vad fan som helst beroende på rummets beskaffenhet (storlek, form, begränsningsytornas relativa sladdrighet, täthet), men förstärkning blir det. Det förefaller därför fullt adekvat att rita "typiska" kurvor för hand samt göra detsamma för lika typiska övre och undre gränser för rumsvariationer. Hade man ritat det i ett program idag hade man sannolikt använt sig av skuggade fält istället för streck.
3. För framförallt fullregisterhögtalare bör man dessutom ta hänsyn till reflexer i högtalarvägg och golv.
4. Udden i artikeln var främst riktad mot idén om att dimensionera högtalare för rak frekvensgång i fritt fält.
En brasklapp är givetvis att det hela är skrivet inom ett dimensioneringsparadigm där det inte fanns att tillgå digital EQ och überförstärkareffekter för rimliga pengar.
Det var det hela.
/DQ-20
PS. Idag uppfattar jag det hela som lite lättare och ganska annorlunda:
1. Bygg så stor lådvolym som du kan leva med för att inte tappa verkningsgrad.
2. Skit i all klassisk tonkurvedimensionering och bygg för EQ från början eftersom du kommer att behöva EQ hur än du dimensionerar eftersom rum varierar. Mät.
3. Köp sedan förstärkare som kan driva högtalarna till full kapacitet. Har du inte råd med förstärkeriet borde du ha tänkt på det lite tidigare innan du släpade in tyska artontummare in i vardagsrummet.
Chris71 skrev:juanth skrev:Calleberg skrev:Lite inspiration, tror det är "Pida"'s skapelse.
Jag har svårt att förstå hur han lyckas låta bli att använda motstånd för att minska känsligheten mot tex bas, (ett uttalat designmål säger han) i både mellanregister och diskant samt att få högtalaren att slutligen få en känslighet på endast 86dB
Bliesma T35B i WG får en känslighet på en bra bit över 100.
Kör han aktivt med passivt filter?
Det kan ju kanske hänga ihop med att killen använt tillräckligt med spolar för att agera ställverk för halva kontinenten, men vad han gjort med diskanten kan man ju verkligen fundera på, svårt att fatta vad man skall ha en satellit tallrik som WG när man ändå bygger 3-väg och delar så högt som 2500Hz, känns mer som ett bygge som promotar dyra komponenter än smarta lösningar.
I-or skrev:Man bör mycket riktigt ta hänsyn till rumsstödet vid dimensionering, men detta blir av praktiska skäl i någon mån nästan alltid fallet hur som helst för fullregisterhögtalare (dock ej med det föreslagna baselementet i det här fallet). Undantaget är basmoduler, vilka relativt ofta uppvisar närmast konstant frifältsfrekvensgång och därför i rum lätt låter övertunga eller "långsamma" utan ekvalisering
Användare som besöker denna kategori: gflar och 21 gäster