Moderator: Redaktörer
jonasp skrev:Maarten skrev:Givetvis kan olika lådor och användning leda till viss avvikelse från ovan värden, kanske liksom lite olika mätmetoder. Samt att det finns två 4-ohms element som katten bland hermelinerna. Dvs, 5,6V ger för dessa element lite högre ljudtryck, nominellt ca +3dB enligt fabriksdata (90,5dB@2,83V för 26w4534 och 92dB för 32w4878) än för de andra av Hificompass mätningar.
Jag har nog underskattat SB34 tidigare. Notera att om man bara tittar på småsignalparametrarna har SB34 en känslighet om 91,91 dB medan 30w/4558T00 ligger på 91,41 dB (vid 2,83V). Då ska man minnas att 30W har en talspoleresistans om 2,6 Ohm medan SB34 ligger på hela 6,2 Ohm!
Kraniet skrev:Jo det ser ju mysko ut. Ser ju lite bättre ut på Seas hemsida men knixen vid 1500 är ju dock med även där.
Kan det vara nåt fel på testuppsättningen?
BellsnWhistles skrev:[...]
I-or skrev:I en given uppställning varierar dock rumsbidragen våldsamt med frekvensen, varför ekvalisering blir ett måste i praktiken.
I-or skrev:Mer noggranna simuleringar visar att rumsstödet i typiska rum och uppställningar i genomsnitt är nästan konstant ned till ca 50-60 Hz för att öka snabbt mot lägre frekvenser. Svantes rumsstöd ser inte ut på det sättet i Basta.
... och finns det bättre förklaringsmodeller är jag idel öra.Juanth skrev:Kan det vara därför många faktistianer har överdriven bas?
Folk simulerar i basta.
Maarten skrev:
@Kraniet, sett utifrån dialogen här är den där Fukdist-varianten nog ännu lite sämre än standard room-gain i Basta?
I-or skrev:Vad gäller optimal frekvensgång under 100 Hz så är den enda slutsats som man kan dra att det är rimligt att förutsätta att förstärkningen i lyssningspositionen relativt mellanregistret är ca 5-15 dB högre vid 20 Hz med ett fall ned not noll vid 50-60 Hz. I ett mindre rum kan dock förstärkningen fortsätta ända upp till 100 Hz. Allt beror på rumsstorlek/öppningar, begränsningsytor, uppställning och möblemang. Spridningen är som synes hög.
Vi vill även tillåta en relativ nivåhöjning om ca 3-4 dB under ca 60 Hz för att någorlunda väl motsvara medianfrekvensgången i kontrollrummen. När det gäller högtalardimensioneringen är det således rimligt att sikta på en frekvensgång som faller med ca 6-9 dB/oktav under ca 60 Hz. Det mindre fallet är lämpligt för större rum i trähus och det större för mindre rum i betonghus. I ett litet rum kan man låta frekvensgången rulla av en aning redan under 100 Hz.
Maarten skrev:Förresten, hur går det med dina byggen? Vargen var det väl? Som kommer... när? .
I-or skrev:Vad gäller optimal frekvensgång under 100 Hz så är den enda slutsats som man kan dra att det är rimligt att förutsätta att förstärkningen i lyssningspositionen relativt mellanregistret är ca 5-15 dB högre vid 20 Hz med ett fall ned not noll vid 50-60 Hz. I ett mindre rum kan dock förstärkningen fortsätta ända upp till 100 Hz. Allt beror på rumsstorlek/öppningar, begränsningsytor, uppställning och möblemang. Spridningen är som synes hög.
Vi vill även tillåta en relativ nivåhöjning om ca 3-4 dB under ca 60 Hz för att någorlunda väl motsvara medianfrekvensgången i kontrollrummen. När det gäller högtalardimensioneringen är det således rimligt att sikta på en frekvensgång som faller med ca 6-9 dB/oktav under ca 60 Hz. Det mindre fallet är lämpligt för större rum i trähus och det större för mindre rum i betonghus. I ett litet rum kan man låta frekvensgången rulla av en aning redan under 100 Hz.
Detta innebär förstås även att ett element som BMS 12S305 får en hyggligt lämplig frekvensgång under 100 Hz i den föreslagna lådan.
Med elektronisk korrektion är detta dock inte av särskilt stor vikt och det är ingen större idé att lägga massor av tid på att finna någon sorts optimum, då den modala inverkan innebär att det hur som helst blir fullständigt ofrånkomligt med ekvalisering. I annat fall får man räkna med frekvensgångsavvikelser om uppåt +/- 10 dB under Schröderfrekvensen, vilket naturligtvis är allt annat än HiFi.
MagnusÖstberg skrev:Maffigt!
Själv så bygger jag in 4x10” per sida i väggen, och nog är det trist så att jag som tänkt bygga in MTM i densamma, nu sitter och spånar på en TMWW-lösning istället. Det blir liksom snäppet dyrare på alla vis. Men jag sväljer det. Dock verkar jag inte komma undan att blanda in dsp då heller, för det är klurigt (läs omöjligt) att hitta ett Purifi mellanregister som hänger med två parallellkopplade 8-ohmare, om man inte snurrar till det och seriekopplar 2 4-ohmare i basen och kör 4 ohm som mellan förstås. Jag kan inte få plats med större element än 6,5” i konstruktionen. Det blir nog tre 6,5”.
Diskanten blir T34A av det skälet du angivet. Delningen blir runt 2.2KHz.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster