Moderator: Redaktörer
Joro skrev:jonasp skrev:Ett element med rund korg som monteras i en klotliknande form med en skarp kant där korgen övergår till "baffeln" (eller vad man nu ska kalla ytan) har potential att bli riktigt dåligt då diffraktionseffekten blir mycket stark. Då är det möjligen något mindre dåligt att sätta en element på en vanlig plan baffel men inte försänka det!
Tycker man förresten att man har för lite diffraktionsproblem kan man ju alltid dubbla dem genom att bygga en dipol.
Nä, med skarpa kanter och inte dikt an baffeln blir det problem.
Jag kom nu på vilka klothögtalare det var jag läste om för länge sedan. Tack vara Maarten som med sin bild, graferna på olika former på bafflar, som fick mig att komma ihåg. Jag lägger in några bilder, plus länken till artikeln. Efter det ska jag inte ta upp mer om klothögtalare (om du inte vill) i din tråd. Som synes är placeringen av diskanten inte mitt i , eller mitt på klotet. Jag misstänker att Olle Mirschs tanke var att på så sätt ännu mer förbättra FR/minimera diffrationseffekter. Kan jag gissa på.
Det måste nog till ett rejält kalt omöblerat rum för att höja upp den där FR i ett lyssningsrum, eller? Förutom det så ser väl FR bra ut? Många gillar ju dessutom när det rullar av (om än kanske inte så mycket?). Det verkar mest vara efter 10 kHz den kraftigaste avrullningen börjar ske. Jag ser faktiskt inte dB skalan i den grafen så jag vet inte hur kraftig avrullningen egentligen är, ska jag tillägga. Den rullar kanske inte av så mycket.
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 2m1nkPzVSN
I-or skrev:Joro skrev:jonasp skrev:Ett element med rund korg som monteras i en klotliknande form med en skarp kant där korgen övergår till "baffeln" (eller vad man nu ska kalla ytan) har potential att bli riktigt dåligt då diffraktionseffekten blir mycket stark. Då är det möjligen något mindre dåligt att sätta en element på en vanlig plan baffel men inte försänka det!
Tycker man förresten att man har för lite diffraktionsproblem kan man ju alltid dubbla dem genom att bygga en dipol.
Nä, med skarpa kanter och inte dikt an baffeln blir det problem.
Jag kom nu på vilka klothögtalare det var jag läste om för länge sedan. Tack vara Maarten som med sin bild, graferna på olika former på bafflar, som fick mig att komma ihåg. Jag lägger in några bilder, plus länken till artikeln. Efter det ska jag inte ta upp mer om klothögtalare (om du inte vill) i din tråd. Som synes är placeringen av diskanten inte mitt i , eller mitt på klotet. Jag misstänker att Olle Mirschs tanke var att på så sätt ännu mer förbättra FR/minimera diffrationseffekter. Kan jag gissa på.
Det måste nog till ett rejält kalt omöblerat rum för att höja upp den där FR i ett lyssningsrum, eller? Förutom det så ser väl FR bra ut? Många gillar ju dessutom när det rullar av (om än kanske inte så mycket?). Det verkar mest vara efter 10 kHz den kraftigaste avrullningen börjar ske. Jag ser faktiskt inte dB skalan i den grafen så jag vet inte hur kraftig avrullningen egentligen är, ska jag tillägga. Den rullar kanske inte av så mycket.
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 2m1nkPzVSN
Riktigt svag frekvensgång för Rondo-högtalaren ovan (ser ut att handla om 10 dB per skalstreck). Jag tror att herr Mirsch har fokuserat lite väl mycket på effektresponsen här.
Calleberg skrev:Intuitivt ogillar jag det faktum att samtliga väggar i ett sånt där klot har samma avstånd till motstående vägg. Kanske ett ickeproblem såklart men jag skulle ha svårt att inte klämma in en asymmetrisk avgränsare nånstans.
Maarten skrev:Kul att läsa recensionen av Rondo, finns ju en del bra tänk där (sen hur de skulle mäta i en Spino vet jag ej)..
Det går ju att minska diffraktionen med diverse knep , såsom filt mm, även om det nog inte blir lika bra som kraftig kantrundning. Dessutom kan man nyttja diffraktionen till att kompensera för egenheter hos elementen, vilket jag gjort för Räven (som blev ett resultat av Spino-tråden).
Som el Kranio påpekat så mäter Linton bättre med skydd än utan och utan skydd har den ganska stora avvikelser, ca +-5 dB:
[ Bild ]
[ Bild ]
I-or skrev:Effektresponsen (power response) är den integrerade frekvensgången över alla vinklar runt högtalaren. Mirsch har medvetet valt att låta frekvensgången på referensaxeln rulla av mot höga frekvenser för att kompensera för den stora spridningen. I praktiken kommer Rondo sannolikt att låta ganska märkligt både klangligt och ljudscenerimässigt, där rummet påverkar återgivningen betydligt mer än med konventionella konstruktioner.
Joro skrev:I-or skrev:Effektresponsen (power response) är den integrerade frekvensgången över alla vinklar runt högtalaren. Mirsch har medvetet valt att låta frekvensgången på referensaxeln rulla av mot höga frekvenser för att kompensera för den stora spridningen. I praktiken kommer Rondo sannolikt att låta ganska märkligt både klangligt och ljudscenerimässigt, där rummet påverkar återgivningen betydligt mer än med konventionella konstruktioner.
Konstig konstruktion i så fall. Mirsch borde vetat om hur de hade låtit, som du nämner, klangligt och ljudscenerimässigt i lyssningsrummet. Synd på så rara ärtor eller kuber.
Jag tilltalas rent estetiskt av dess utseende i och för sig men det är bara en fråga om tycke och smak.
Ursäkta för allt kubsnack i din tråd Jonasp. Lycka till med din konstruktion! De högtalarna du skissar på verkar ha förutsättningar att bli riktigt bra.
Det finns tydligen redan en tråd om de där Rondo-högtalarna. Det missade jag, ursäkta:
Rondo
viewtopic.php?f=3&t=71222
Joro skrev:Chris71 skrev:Joro skrev:
Konstig konstruktion i så fall. Mirsch borde vetat om hur de hade låtit, som du nämner, klangligt och ljudscenerimässigt i lyssningsrummet. Synd på så rara ärtor eller kuber.
Jag tilltalas rent estetiskt av dess utseende i och för sig men det är bara en fråga om tycke och smak.
Ursäkta för allt kubsnack i din tråd Jonasp. Lycka till med din konstruktion! De högtalarna du skissar på verkar ha förutsättningar att bli riktigt bra.
Det finns tydligen redan en tråd om de där Rondo-högtalarna. Det missade jag, ursäkta:
Rondo
viewtopic.php?f=3&t=71222
Jag testar att bidra med lite pseudovetenskap till pausmusiken då jag faktisk har ett par av Olles klot, mina har dock aldrig varit ett par "äkta" Rondo då de köptes av Olle tomma då han försökte likvidera lite lagerkostnader eftersom försäljningen gick trögt.
Det gjordes ju 2st olika storlekar av Rondo, en som var 42cm i diameter vilket var ursprungsmodellen och en mindre som var 34cm.
Vad som kanske är mer intressant är vad Olle gjorde till sig själv som ett sista avtryck i arvet efter Mirsch högtalare, Big Rondo.
I originalet så hittar man ju en ganska typisk set-up av element om man ville bygga en high-end aspirerande högtalare vid den tiden, SS8542 och D9000.
Men när Olle skulle bygga åt sig själv istället för marknaden så valde han dels det mindre klotet eftersom det fick ett basstöd och inte behövde gå lika djupt men oxå en extra ambience diskant.
Så i Big rondo hittar vi den vid tiden så populära mellanbasen PL14J09, SS8545 fick flytta ner i subbasen som var ett fundament för klotet och SS D9000 var dubblera med en bakåtriktad och en framåt, bägge diskanterna har l-pad för egen justering utifrån rummet.
När jag tog chansen att köpa dessa så var det främst för arvet, den unika "lådan" och nyfikenhet över vad som kommer skilja en högtalare som jag haft i flera vanliga konfigurationer och man plötsligt stoppar de i ett klot.
Mina högtalare var försedd med Dynaudio element som känns igen från Audience 10, 52 och en del andra modeller, en 17W75 och en D28.
Jag har ett långsiktigt projekt där mina kommer bli ett par "even bigger" Rondo med Olles barns tillåtelse, jag kommer uppgradera de element som sitter i idag, se över filtren och komplettera med en extra diskant, sen kommer dessa klot balansera på en Subbas med 8" baselement.
När jag lyssnade på högtalarna första gången så har jag 2 tydliga intryck som jag inte kände igen från andra stativhögtalare.
Dessa klot har av naturliga skäl en väldigt låg "dålig" direktverkan då diskant och mellanbas pekar ifrån varandra så ju längre avstånd ju mindre direktstrålning, jag kan bara gissa men det kan ju vara en anledning till den extra diskanten.
Nästa egenskap som var en fröjd att upptäcka var att eftersom direktverkan är så annorlunda så blev min möjlighet att peka ut högtalaren i rummet starkt begränsad.
Det mesta av det som når öronen först är ju off-axis vilket ger en annorlunda upplevelse, ännu har jag inga mätdata så ni får stå ut med subjektiva intryck, det var en stor, bred och luftig soundstage utan att vara diffus, inga problem att plocka ut instrument och placering på scenen men i stort sett omöjligt att peka ut ifrån vilken riktning.
Vad som än blir slutresultatet av mina experiment så är jag säker på en sak, det kommer inte låta burk, för om Olle inte byggt den optimala högtalare på alla plan så har denna konstruktion kopplat bort väldigt mycket av det som kan uppfattas som att låta burk.
Min bästa gissning är att det finns många vinster med att använda modernare element än vad olle hade tillgång till och med bra mätningar så går säkert filter att förbättra, men om man vill bygga en högtalare som har en 2vägs konstruktion i de övre registret så är det ingen dum början med ett klot.
Jag fyller på med pausmusiken. Det var ju enligt Jonasp ok tills han återkommer med sitt projekt.
Det var mycket intressant om Olle Mirsch och hans rondoklot. En sak jag undrar över du sa: ...med Olles barns tillåtelse.. För eget bruk behöver du väl inte tillåtelse men har du tänkt att göra något kommersiellt av ditt projekt?
Vill du testa klot-principen med några andra diskanter. Det utan att riskera rondokloten så kan du ju testa med de i denna tråd nämnda IKEA skålarna
https://www.ikea.com/se/sv/p/blanda-mat ... -00222973/
De IKEA skålarna hop med några billiga bra diskanter. Tips på sådana , antingen ND25FW-4 (hyfsat bra diskant) om du vill testa med waveguide eller BC25TG (bra diskant) utan waveguide (eller om den har en ytterst liten sådan). Fördel är att de , som du ser i tråden nedan, är testade och du vet deras FR. Främsta fördelen med dem för ett test är att de båda är billiga, runt 170 kr styck (plus frakt).
Här om ND25FW-4:
viewtopic.php?f=10&t=67888
ND25FW-4 testas i länkade tråden ovan i alla fall. BC25TG testas här:
https://hificompass.com/en/speakers/mea ... c25tg15-04
Men tack vara tips om sökfunktionen (ett generellt tips till en ny forumist) då jag via den undersökte vad som fanns skrivet om TEBM35C10-4 (som jag är nyfiken på) så upptäckte jag att det redan finns en som testat med klot! 3D-printade klot. Mer bilder och mätningar om dem finner man på sidan två i denna tråd:
viewtopic.php?f=3&t=72651&hilit=TEBM35C10+4&start=30
Bild från den tråden på dem:
I-or skrev:Effektresponsen (power response) är den integrerade frekvensgången över alla vinklar runt högtalaren. Mirsch har medvetet valt att låta frekvensgången på referensaxeln rulla av mot höga frekvenser för att kompensera för den stora spridningen. I praktiken kommer Rondo sannolikt att låta ganska märkligt både klangligt och ljudscenerimässigt, där rummet påverkar återgivningen betydligt mer än med konventionella konstruktioner.
I-or skrev:Konventionella högtalare uppvisar nästan alltid någorlunda konstant frekvensgång på referensaxeln (vilket oftast innebär nära vinkelrätt mot högtalarens diskantelement). Den i praktiken ofrånkomliga riktverkan medför här att den övre diskanten rullar av mycket tydligt för vinklar större än ca 30 grader från referensaxeln. Den totalt utstrålade ljudeffekten i rummet faller i motsvarande grad för höga frekvenser.
I fallet Rondo har Mirsch istället valt en betydligt större spridning i högfrekvensområdet så att även höga frekvenser har en någorlunda liknande frekvensgång i alla vinklar i det främre halvplanet enligt texten i artikeln. Med en konstant frekvensgång på referensaxeln skulle då även effektresponsen vara nästan konstant, vilket Mirsch uppenbarligen ville undvika. För att kompensera för detta har han låtit frekvensgången på referensaxeln rulla av och antagligen liknar effektresponsen därigenom vad man erhåller från en konventionell högtalare, vilket utgör en klart okonventionell optimering.
Problemet är dock att hörseln på normala lyssningsavstånd över ca 500-1000 Hz huvudsakligen bestämmer klangbalansen från direktljudet och här ställer den fallande frekvensgången på referensaxeln till det ganska ordentligt. Fallet om ca 5 dB vid 20 kHz kommer alltså att leda till en avsaknad av klarhet och luftighet. Dessutom kommer den stora spridningen att medföra att rummets egenskaper blir mer framträdande för höga frekvenser.
Chris71 skrev:I-or skrev:Effektresponsen (power response) är den integrerade frekvensgången över alla vinklar runt högtalaren. Mirsch har medvetet valt att låta frekvensgången på referensaxeln rulla av mot höga frekvenser för att kompensera för den stora spridningen. I praktiken kommer Rondo sannolikt att låta ganska märkligt både klangligt och ljudscenerimässigt, där rummet påverkar återgivningen betydligt mer än med konventionella konstruktioner.
Innan jag stoppar foten i klaveret, jag ser en tapp på 5dB från 7kHz - 20kHz är det något som jag missar eller är det vad som diskuteras?
paa skrev:Jag hittade ett inlägg av Phon långt in i en Basta!-tråd, med en skannad artikel som handlade om fasning och rundning av högtalarkanter, och jag tror faktiskt inte detta fått den uppmärksamhet det förtjänar:phon skrev:Vet inte om dessa jag samlat på mig säger nåt:
Fasade kanter 1
Fasade kanter 2
Fasade kanter 3
När jag läser den artikeln så är den ju väldigt intressant, och en slutsats man kan dra är att en fas på 12,7 mm ger ungefär samma resultat som en kantradie på 25 mm, och det är ju avsevärt mycket enklare att få till en fas än en stor radie.
jonasp skrev:Den som väntar på något gott väntar alltid för länge.
Undertecknad funderar på lådan. Följande frågeställningar finns på tapeten:
- Ska baffel vara rundad "hela vägen" (likt Magico) eller bara en del av vägen (likt det polska underverket)?
- Hur stor radie är lämplig?
- Hur stor volym är lämplig för de som tänker sig basreflex? (mer om detta nedan)
- Hur stor volym är lämplig om man struntar i volymen och designar lådan rent estetiskt så att den blir lagom djup?
Sistnämnda frågeställning kan verka något bisarr. Men det är den inte. Som sagt, jag kommer inte att gå in i den gamla fällan att utforma lådan efter passiv frekvensgång. Med andra ord måste baskavitetens volym vara tillräckligt stor för att undvika allt för stor luftfjäderdistorsion samt vara tillräckligt stor för att husera en tillräckligt kapabel basreflexport för att undvika överstyrningsproblem. Jag är medveten om att jag viftar lite med handen här, men jag tror ni förstår principen. Då kan man lika gärna ställa sig frågan; vilket djup är estetiskt på högtalaren? I den mån man alls kan tala om estetik på en högtalare med en baffelbredd på 30-40 cm.
Sedan är ju frågan vad som är en lämplig avstämningsfrekvens. Det är väl lite att fråga hur långt ett snöre är. Men för musiklyssning drar jag till med något i stil med 22-26 Hz. Ska man bygga basreflex och ekvalisera (och ekvalisera ska man ju) förordar jag ett vettigt utformat högpassfilter strax under avstämningen. För slutna lådor kan man för all del också tänker sig ett infrabasfilter!
Eftersom jag gör allt i fel ordning just nu så kan jag avslöja att jag funderar på hur lådan ska byggas och vad det kan finnas för snickerier som eventuellt kan hjälpa till. Om ni har några tips på betänk att jag är en redig fubbick (skåning).
Och ja, god fortsättning förresten!
Maarten skrev:Paa mailade de saknade dokumenten och nu kan jag inte tyska (gjorde en ful översättning i Google) och graferna är lite små men det kanske är så att man kan hitta en optimal avfasning? De använder en formel relaterad till våglängden så jag undrar om denna optimering gäller över ett stort spektrum eller ej.
Jag tar mig friheten att lägga upp dem då Paa länkade till dem (underförstått att de var publika):
(säg till Paa om du vill att jag tar bort dem, kanske gör så lite senare)
https://user.faktiskt.io/Maarten/TMM/