Tips på kontakt-don RCA kontakter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

slasktratt
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2022-09-29

Tips på kontakt-don RCA kontakter

Inläggav slasktratt » 2022-10-12 13:08

Halloj gott folk,

Fantastiskt att äntligen gå med i denna ocean av kunskap och hifi-nörderi.
Jag har börjat doppa mina tår i denna värld och lyckats komma över en Thorens TD 166 vinylspelare som jag tänkte överösa med kärlek.
Den är i super-fint skick, dock så tänkte jag byta ut RCA kontakterna till ett par lite vassare.

Jag har mätt motståndet från tonarmen till RCA kontakterna och det är lite svajjig kontakt upplevde jag.
Om inte annat så är det alltid kul med DIY projekt!

Min fråga till Forumet är dock om någon har tips på en bra RCA kontakt och vart man kan köpa den?
Jag har sökt på forumet men ej hittat frågan tidigare, däremot så har jag läst att det finns "fusk"-kontakter där guldplätteringen inte går hela vägen in till koppar´n.
-vilken skillnad det nu gör vet jag inte, för jag antar att det är anti-oxidations-egenskaperna man är ute efter i slutändan ändå.

Mycket tacksam för svar! :D :D :D

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Tips på kontakt-don RCA kontakter

Inläggav peterh » 2022-10-12 13:25

slasktratt skrev:Halloj gott folk,

Fantastiskt att äntligen gå med i denna ocean av kunskap och hifi-nörderi.
Jag har börjat doppa mina tår i denna värld och lyckats komma över en Thorens TD 166 vinylspelare som jag tänkte överösa med kärlek.
Den är i super-fint skick, dock så tänkte jag byta ut RCA kontakterna till ett par lite vassare.

Jag har mätt motståndet från tonarmen till RCA kontakterna och det är lite svajjig kontakt upplevde jag.
Om inte annat så är det alltid kul med DIY projekt!

Min fråga till Forumet är dock om någon har tips på en bra RCA kontakt och vart man kan köpa den?
Jag har sökt på forumet men ej hittat frågan tidigare, däremot så har jag läst att det finns "fusk"-kontakter där guldplätteringen inte går hela vägen in till koppar´n.
-vilken skillnad det nu gör vet jag inte, för jag antar att det är anti-oxidations-egenskaperna man är ute efter i slutändan ändå.

Mycket tacksam för svar! :D :D :D

Finns du på sveriges framsida så besöker du tema elektronik i nordostpassagen göteborg.
Annars kan du besöka kjell :
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca/rca-kontakter
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

slasktratt
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2022-09-29

Re: Tips på kontakt-don RCA kontakter

Inläggav slasktratt » 2022-10-12 13:37

peterh skrev:
slasktratt skrev:Halloj gott folk,

Fantastiskt att äntligen gå med i denna ocean av kunskap och hifi-nörderi.
Jag har börjat doppa mina tår i denna värld och lyckats komma över en Thorens TD 166 vinylspelare som jag tänkte överösa med kärlek.
Den är i super-fint skick, dock så tänkte jag byta ut RCA kontakterna till ett par lite vassare.

Jag har mätt motståndet från tonarmen till RCA kontakterna och det är lite svajjig kontakt upplevde jag.
Om inte annat så är det alltid kul med DIY projekt!

Min fråga till Forumet är dock om någon har tips på en bra RCA kontakt och vart man kan köpa den?
Jag har sökt på forumet men ej hittat frågan tidigare, däremot så har jag läst att det finns "fusk"-kontakter där guldplätteringen inte går hela vägen in till koppar´n.
-vilken skillnad det nu gör vet jag inte, för jag antar att det är anti-oxidations-egenskaperna man är ute efter i slutändan ändå.

Mycket tacksam för svar! :D :D :D

Finns du på sveriges framsida så besöker du tema elektronik i nordostpassagen göteborg.


Tack för svar!
Jag var nog inte helt tydlig i min fråga inser jag nu, jag skulle verkligen vilja se om någon har tips på en riktigt bra kontakt som håller mycket hög kvalitet.
Kjell och Co är i min värld inte en leverantör av mycket hög kvalitet.
Jag har köpt banankontakter av dem och det är lite BR Leksaker-nivå på dem, gick sönder innan jag ens hade lyckat skruva dit en kabel.
Läste just recension på en RCA kabel från kjell:

Omdöme;
"Tyvärr en kass produkt. Det blir snabbt glapp, om det inte är det från start, mellan ytterringen och det lödbleck som man ska löda jordstrumpan mot. Lödblecket verkar nedstucket innan plasten som håller mittstiftet gjöts fast. Ingen riktig förbindelse alltså. Lödde 12 st och var tvungen att löda bort och returnera alla. De flesta hade börjat glappa så att störningar uppstod om kabel rördes."

Det är just precis sånt här jag vill undvika.
Min vision här är att köpa en produkt av en leverantör som endast levererar produkter som är svinbra :) så att man slipper oroa sig för medelmåttig produktion där saker och ting faller isär och ej håller måttet.
kostar det några tior extra så får det gärna göra det :)

Tack på förhand!!
Annars kan du besöka kjell :
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca/rca-kontakter

Användarvisningsbild
idea
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2010-12-14
Ort: Gbg

Re: Tips på kontakt-don RCA kontakter

Inläggav idea » 2022-10-12 19:00

Kolla med Thomann https://www.thomann.de/se/cinch_kontaktr_uttag.html?oa=prd&gk=KASACI&cme=false&filter=true. Har ett stort utbud från billiga till "Pro-versioner"
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Tips på kontakt-don RCA kontakter

Inläggav Bill50x » 2022-10-12 19:08

slasktratt skrev:Halloj gott folk,

Fantastiskt att äntligen gå med i denna ocean av kunskap och hifi-nörderi.
Jag har börjat doppa mina tår i denna värld och lyckats komma över en Thorens TD 166 vinylspelare som jag tänkte överösa med kärlek.
Den är i super-fint skick, dock så tänkte jag byta ut RCA kontakterna till ett par lite vassare.

Jag har 4 st WBT-0101 liggande sedan många är, dessa kommer jag aldrig att använda.

Bild

Tyvärr saknas en liten skruv i två av dem, likaså nyckeln till skruvarna. Men det är en högkvalitativ RCA-kontakt som spänns fast i honan. I USA säljs dom för över 300 dollar paret. https://www.ebay.com/itm/154565602871

Kontakterna är dock gjorda för en ganska grov kabel, 9 mm dia, men det borde gå att lösa.

Jag kan skicka dig mina 4 för en hundring. Om intresserad PM:a mig adress.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Tips på kontakt-don RCA kontakter

Inläggav AndersP » 2022-10-12 22:29

Rör det sig om hona eller hane?
Hur som är Neutrik fina kontakter.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

slasktratt
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2022-09-29

Re: Tips på kontakt-don RCA kontakter

Inläggav slasktratt » 2023-03-09 14:32

Ursäkta übersent svar!

Tack alla för svar och tips!!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Tips på kontakt-don RCA kontakter

Inläggav Johan_Lindroos » 2023-03-09 18:13

Rätt modell av kontaktdon beror väldigt mycket på vilken kabeldimensionen är. Därför är tipsen ovan tyvärr irrelevanta för dig, Slasktratt. Om du anger kabeldimensionen kan vi leta upp något åt dig.

Däremot tror jag med tanke på din mätmetod att det inte ens är säkert att det är någon glappkontakt överhuvudtaget. När man mäter resistans brukar det bete sig så där vid mätning. OM det ÄR glapp någonstans kan det lika gärna vara uppe vid nålmikrofonen, vilket du bör undersöka.

Nej, koppla in "skiten" och spela och lyssna så märker du bättre om det är glapp eller inte, och köp dig en pizza istället.
//Johan Lindroos


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: sammel och 10 gäster