Moderator: Redaktörer
xmag skrev:Håller på med att ta fram kretskort för Matrojig. För att kunna göra det måste jag först ta fram krets för nytt slutsteg.
Så här tänker jag mig att slutsteget skall se ut:
Frågor på detta?
jansch skrev:xmag skrev:Håller på med att ta fram kretskort för Matrojig. För att kunna göra det måste jag först ta fram krets för nytt slutsteg.
Så här tänker jag mig att slutsteget skall se ut:
Frågor på detta?
Jag har "tjatat" om det tidigare, jag hade byggt på +/- matningsspänning så slipper man alla DC- blockerings kondensatorer och spänningsdelare och kan istället tillföra RC-filter för att få den bandbredd man vill ha.
Min hemmagjorda mät-effektförstärkare är byggd på LM3886 och med +/- matning dimensionerad för ca 10W i 8 ohm men tål väldigt lågohmig belastning utan att storkna.
(Bara en synpunkt från mej..........)
jansch skrev:xmag skrev:Håller på med att ta fram kretskort för Matrojig. För att kunna göra det måste jag först ta fram krets för nytt slutsteg.
Så här tänker jag mig att slutsteget skall se ut:
Frågor på detta?
Jag har "tjatat" om det tidigare, jag hade byggt på +/- matningsspänning så slipper man alla DC- blockerings kondensatorer och spänningsdelare och kan istället tillföra RC-filter för att få den bandbredd man vill ha.
Min hemmagjorda mät-effektförstärkare är byggd på LM3886 och med +/- matning dimensionerad för ca 10W i 8 ohm men tål väldigt lågohmig belastning utan att storkna.
(Bara en synpunkt från mej..........)
rikkitikkitavi skrev:jansch skrev:xmag skrev:Håller på med att ta fram kretskort för Matrojig. För att kunna göra det måste jag först ta fram krets för nytt slutsteg.
Så här tänker jag mig att slutsteget skall se ut:
Frågor på detta?
Jag har "tjatat" om det tidigare, jag hade byggt på +/- matningsspänning så slipper man alla DC- blockerings kondensatorer och spänningsdelare och kan istället tillföra RC-filter för att få den bandbredd man vill ha.
Min hemmagjorda mät-effektförstärkare är byggd på LM3886 och med +/- matning dimensionerad för ca 10W i 8 ohm men tål väldigt lågohmig belastning utan att storkna.
(Bara en synpunkt från mej..........)
Jag kan förstå hur du menar men håller nog med xmag här. För mätapplikationer på hlgtaare duger detta fint.
Jag hade tom övervägt en av alla dessa laptopsladdare som driver runt. Med 19-20V så får man mer sving. Ev störningar från switchningen är långt över mätfrelvenserna.
Michael skrev:C7 bör sitta nära och med korta ledare till ICn.
rikkitikkitavi skrev:Du behöver inte cadda om, bara byta plats på C7 och C4
Jag utgår från att du har en stabiliserad nätdel till denna, antingen linjär med externa glättningskondingar eller sagda laptopladdare?
Michael skrev:Det var märklig placering och dragning vid C7. Sätt den vid de två ic pinnar den skall ansluta till, så blir det två raka korta ledare. Plus du slipper dra en ledare mellan två paddar.
//Michael
Michael skrev:Det var det caddade mönsterkortet som jag avsåg, alltså det du kallar riktiga (ej labb).
//Michael
xmag skrev:Jag förstår nu vad du menar. Jag skall titta på om jag kan korrigera det innan jag skickar in för tillverkning.
o ic o
│ │
o c7 o
│ │
│ │
Michael skrev:xmag skrev:Jag förstår nu vad du menar. Jag skall titta på om jag kan korrigera det innan jag skickar in för tillverkning.
typ så här (om det går att tolka)
- Kod: Markera allt
o ic o
│ │
o c7 o
│ │
│ │
//Michael
xmag skrev:Jag har nu gått igenom all tråddragning med förstoringsglas men den fungerar helt enkelt inte. IC'n blir bara aningen varm så det är ingen fara på taket med den.
Någon som har en hint om vad som kan vara fel?
Michael skrev:Har du kollat hur signalen ser ut på utgången? ...med oscilloskop
PS. På labbkort är det nog ännu viktigare att C7 sitter på ICns pinnar.
//Michael
rikkitikkitavi skrev:xmag skrev:Jag har nu gått igenom all tråddragning med förstoringsglas men den fungerar helt enkelt inte. IC'n blir bara aningen varm så det är ingen fara på taket med den.
Någon som har en hint om vad som kan vara fel?
Det är därför jag hatar Veroboard, vare sig det är med lödpunkter eller lödbanor. Felsökning är fanimej helt omöjlig. Man måste syna med lupp ifall det är en överlödning någonstans och att löda på pertinax kräver försiktighet så inte kopparfolien släpper och man får en kass kallödning eller något.
Veroboard med glasfiber är det jag använt istf pertinax. De stinker inte heller .
Om du lusläser databladet så ser man att LM1875 på sidan 3 över strömförbrukning vs spänning visar att kurvorna börjar runt 7-8V vid symmetrisk matning.
Det motsvarar alltså 14-16V single supply.
Antingen är matningen för låg eller ICns kass.
Fostex skrev:Sannolikt får du 14,7 V på utgången då inget lastar utgångskondensatorn, och alla kondensatorer har en viss läckström. Din voltmeters ingångsimpedans är inte stor nog för att ta ned denna mot jord givet läckströmmen du har genom kondensatorn. Sätt t.ex. 1 kOhm mellan UT + och jord så har du sannolikt 0 V där.
xmag skrev:Testade med högre spänning utan skillnad.
När jag kopplar in strömmen via en krokodilklämma hoppar membranet till kraftigt.
Jag mätte spänningen i systemet utan någon signal in och utan högtalare kopplad:
Ström in = 14,7v
Signal in = 0,035v mäter jag mellan ben 1 och kondensatorn = 14,7v
Signal ut = 14,7v
Kontrollerade ledningarna igen och mätte mellan lödningar = Inga fel
rikkitikkitavi skrev:Jag hade testat en fräsch IC och med lite mer spänning än 14,7V. ge den 18-19 V.
Fostex skrev:xmag skrev:Testade med högre spänning utan skillnad.
När jag kopplar in strömmen via en krokodilklämma hoppar membranet till kraftigt.
Jag mätte spänningen i systemet utan någon signal in och utan högtalare kopplad:
Ström in = 14,7v
Signal in = 0,035v mäter jag mellan ben 1 och kondensatorn = 14,7v
Signal ut = 14,7v
Kontrollerade ledningarna igen och mätte mellan lödningar = Inga fel
Eller vänta lite nu. Jag antar att du i det fetade ovan menar att du mäter på kopplingspunkten mellan IC'ns ben 1 och positiv sida på C1 ned till jord? Där bör du ju ha ca 7,3-7,4 V DC-potential, varken mer eller mindre. Är måhända R1 kortsluten, eller har tappat sin koppling till jord?
Mät gärna spänningsfallet över R1 och R2 (DC).
Fostex skrev:xmag skrev:Testade med högre spänning utan skillnad.
När jag kopplar in strömmen via en krokodilklämma hoppar membranet till kraftigt.
Jag mätte spänningen i systemet utan någon signal in och utan högtalare kopplad:
Ström in = 14,7v
Signal in = 0,035v mäter jag mellan ben 1 och kondensatorn = 14,7v
Signal ut = 14,7v
Kontrollerade ledningarna igen och mätte mellan lödningar = Inga fel
Eller vänta lite nu. Jag antar att du i det fetade ovan menar att du mäter på kopplingspunkten mellan IC'ns ben 1 och positiv sida på C1 ned till jord? Där bör du ju ha ca 7,3-7,4 V DC-potential, varken mer eller mindre. Är måhända R1 kortsluten, eller har tappat sin koppling till jord?
Mät gärna spänningsfallet över R1 och R2 (DC).
rikkitikkitavi skrev:xmag skrev:Jag har nu gått igenom all tråddragning med förstoringsglas men den fungerar helt enkelt inte. IC'n blir bara aningen varm så det är ingen fara på taket med den.
Någon som har en hint om vad som kan vara fel?
Det är därför jag hatar Veroboard, vare sig det är med lödpunkter eller lödbanor. Felsökning är fanimej helt omöjlig. Man måste syna med lupp ifall det är en överlödning någonstans och att löda på pertinax kräver försiktighet så inte kopparfolien släpper och man får en kass kallödning eller något.
Veroboard med glasfiber är det jag använt istf pertinax. De stinker inte heller .
Om du lusläser databladet så ser man att LM1875 på sidan 3 över strömförbrukning vs spänning visar att kurvorna börjar runt 7-8V vid symmetrisk matning.
Det motsvarar alltså 14-16V single supply.
Antingen är matningen för låg eller ICns kass.
Fostex skrev:Vad kul att det löste sig!
rikkitikkitavi skrev:Hmm. That is why we hate Veroboards. Säger han som byggt post-DAC filter med OP2134 , flera st tom till en DCX2496 på Veroboard ... Och lite allt möjligt annat skit och mög.
Det går, men man får vara beredd på felsökning. Med mycket lödtenn blir det lätt som på bilderna.
Att du får mycket dist är inte så konstigt om du inte har headroom, alltså matningsspänning. Tänk på att bara på tomgångsströmmen kan det bli en hel del effekt om du drar upp matningen. Så kylfläns på!
Fostex skrev:Med vilken last mäter du?
These ICs are a cow to wire on Veroboard - it is possible, but results are unpredictable.
Dessa IC:er är ett litet helsike att koppla på Veroboard - det är möjligt, men resultaten är oförutsägbara.
Michael skrev:Angående de tre ? ovan...
Har du räknat? Nu är jag trött och så, men fick det till 0,002... hur många mikro farad är det och vad står det för värde på utgångskondingen - ungefär i den storleksordningen, eller?
C = 1 / (2pi F R)
//Michael
Michael skrev:Angående 100 kOhm serie på ingång...
Har du något rc filter på ingången? (nej) Kan det finnas lite kapacitans till jord på ingången, nja lite lite. Ett stort R och så är det ett rc filter (lågpass).
Har du kollat (med oscilloskop eller späck) om det kommer högfrekvenssignaler från ditt ljudkort?
Det där motståndet som var brännt... vad är det den 'käkar upp', jo högfrekventa signaler. Kan komma från ingången, eller självsvängning.
PS. Jag hävdar inte att det jag antyder verkligen är anledningen till dina resultat, men lite åt det hållet skulle kunna påverka.
//Michael
xmag skrev:Jag är nog trött också, jag hänger inte riktigt med vad det gäller.
Michael skrev:xmag skrev:Jag är nog trött också, jag hänger inte riktigt med vad det gäller.
Jag tänkte på typ detta:
[ Bild ]
//Michael
4ohm
1kHz och 24 volt= 10,00 Watt
1kHz och 20 volt= 7,00 Watt <====
1kHz och 15 volt= 3,60 Watt
1kHz och 12 volt= 2,00 Watt
1kHz och 9 volt= 0,73 Watt
8ohm
1kHz och 24 volt= 6,00 Watt
1kHz och 20 volt= 3,92 Watt <==== - 1 Watt vid 0,1% THD.
1kHz och 15 volt= 1,65 Watt
1kHz och 12 volt= 1,00 Watt
1kHz och 9 volt= 0,36 Watt
xmag skrev:Här struntar jag i värmen och bara kör på med 4 ohms last. Värmehöjningen avtar vid 126 Grader.
Flera personer på nätet som byggt denna skriver att man måste ha en ordentlig kylfläns. Det kan jag intyga!
Min är säkert för liten nu:
Det lustiga är att kylflänsen har jag lånat från byggsatsen till den kinesiska mätapparaten!?
Den beskrivs här:
viewtopic.php?f=10&t=73401
EDIT:
"Pinnen" som syns sticka upp från IC'n är mätproben för temperaturen.
MacBruce skrev:xmag skrev:Här struntar jag i värmen och bara kör på med 4 ohms last. Värmehöjningen avtar vid 126 Grader.
Flera personer på nätet som byggt denna skriver att man måste ha en ordentlig kylfläns. Det kan jag intyga!
Min är säkert för liten nu:
Det lustiga är att kylflänsen har jag lånat från byggsatsen till den kinesiska mätapparaten!?
Den beskrivs här:
viewtopic.php?f=10&t=73401
Vad är det för en "bricka" som du har mellan IC:n och kylflänsen? Det ser inte ut som om den ger någon vidare "termisk kontaktyta". Lite kiselfett på båda dess sidor brukar inte hellar skada.EDIT:
"Pinnen" som syns sticka upp från IC'n är mätproben för temperaturen.
rikkitikkitavi skrev:Vi kan följa med även om du bara ställer frågor, men då får du vara beredd på att utveckla frågeställningen också för att få bättre svar
grenander skrev:Då får du använda en trafo på 2 * 18Vac eftersom utspänningen likriktat är ungefär 18 * 1,414
Angående effekt så behöver du en trafo på ungefär 180 VA dvs VA = 2 * 18V * 5A
mvh Johny Grenander
Varning: Valet av 40vct (20-0-20) transformator är teoretiskt inkompatibelt med LM1875:s som kör 4 ohm högtalare. Autentiska LM1875 kommer att lösa ut sina limiters, vilket gör att ljudet stängs av och på.
- Specifikationen hävdar 32W (vid 10 % förvrängning, vilket är oacceptabelt), men detta är överdrivet optimistiskt och kan inte uppnås i praktiken. Var försiktig när du tittar på effektvärden för någon av dessa IC:er - de speglar inte nödvändigtvis verkligheten.
- Signaljord och nätjord ska bindas samman vid en gemensam punkt, som kommer att bli "stjärnan" för hela förstärkaren. Detta bör vara så nära filterkondensatorernas gemensamma som möjligt.
- För alla tester använde jag en reglerad ±28,5V Switching Power Supply som kan leverera cirka 15A kontinuerlig ström med 40mVp-p rippel. Observera att matningsspänningen inte får överstiga ±30V vid något tillfälle – detta är den absoluta maxspänningen för LM1875.
- LM1875 begränsar strömförsörjningsspänningsavvikelsen på minus cirka 2,5 volt upptill och nedtill vid 15W (Rl=8 Ohm), 3,5 volt vid 20W, etc. Teoretiskt är den maximala spänningen över lasten med ±28,5V PSU ±24Vp-p eller 17,0V (rms) eller 36W (Rl=8 Ohm). Enligt databladet, över ±20V utspänning, blir överbelastningsskyddet för LM1875 aktivt och begränsar utströmmen. LM1875 begränsar inte bara strömmen till cirka 4A, utan minskar också värdet på begränsningsströmmen när en utgångstransistor har hög spänning över sig. Att begränsa utspänningen till ±20Vp-p (14,1V rms) vid 4A säkerställer 25W uteffekt (Rl=8 Ohm). På så sätt finns det ingen anledning att använda matningsspänning över ±25V.
- Min rekommendation (för alla dessa chips) är att matcha dem med högtalare på 8 eller 6 ohm minimum. Även om 4 ohm-belastningar är möjliga, pressar de på chipsens nuvarande kapacitet.
- Låt oss ta en titt på hur man "inte" ska använda LM1875: Om du planerar manövern att trycka ineffektiva högtalare med stor kraft, försök då med något annat.
- Vårt inledande LM1875-projekt här, har inte parallellkopplats för att klara 4 ohm högtalare. LM1875 fungerar utmärkt med effektiva 8 ohm eller 16 ohm högtalare.
- Eftersom LM1875 är en förstärkare med lägre effekt, kan du använda ett poly-ingångsfilterlock med ett mindre värde, så att det ger en fyllig bas, men inte lägre än "ca" 40hz. Det "bevarar" kraften hos din LM1875 så att den kommer att spela lika högt som en större förstärkare. Denna polycap kan vara så liten som 0,47uF.
- Varning: Valet av 40vct (20-0-20) transformator är teoretiskt inkompatibelt med LM1875:s som kör 4 ohm högtalare. Autentiska LM1875 kommer att lösa ut sina limiters, vilket gör att ljudet stängs av och på.
- Om mycket kapacitiva belastningar förväntas kan ett motstånd (vid minst 1Ω) bör placeras i serie med utgången på LM1875.
STABILITET
LM1875 är designad för att vara stabil när den drivs med en sluten förstärkning på 10 eller mer, men som med alla annan högströmsförstärkare kan LM1875 fås att svänga under vissa förhållanden. Dessa involverar vanligtvis kretskortslayout eller utgångs-/ingångskoppling.
Korrekt layout av kretskortet är mycket viktigt.
Medan LM1875 kommer att vara stabil när den installeras i en board liknande de som visas i detta datablad, är det ibland nödvändigt att ändra layouten något till passar de fysiska kraven för en viss applikation. När man utformar en annan layout är det viktigt att återför belastningsjorden, utgångskompensationsjorden och lågnivåjorden (återkoppling och ingång) till kretskortets jordpunkt genom separata vägar. Annars flyter stora strömmar längs en jordledare kommer att generera spänningar på ledaren som effektivt kan fungera som signaler vid ingången, vilket resulterar i hög frekvensoscillation eller överdriven distorsion. Det är tillrådligt att behålla utgångskompensationskomponenterna och 0,1 μF matar frånkopplingskondensatorer så nära LM1875 som möjligt för att minska effekterna av PCB-spår motstånd och induktans. Av samma anledning bör markreturvägarna för dessa komponenter vara som kort som möjligt.
Ibland kan ström i utgångsledningarna (som fungerar som antenner) kopplas genom luften till förstärkaringång, vilket resulterar i högfrekvent oscillation. Detta händer normalt när källimpedansen är hög eller så är ingångsledningarna långa. Problemet kan elimineras genom att placera en liten kondensator (i storleksordningen 50 pF till 500 pF) över kretsens ingång.
De flesta effektförstärkare driver inte mycket kapacitiva belastningar bra, och LM1875 är inget undantag. Om utgången av LM1875 är ansluten direkt till en kondensator utan serieresistans, fyrkantvågssvaret kommer att uppvisa ringer om kapacitansen är större än cirka 0,1 μF. Förstärkaren kan vanligtvis driva belastningskapacitanser upp till 2 μF eller så utan att oscillera, men detta rekommenderas inte.
Om mycket kapacitiva belastningar förväntas kan ett motstånd (vid minst 1Ω) bör placeras i serie med utgången på LM1875.
En metod som vanligtvis används för att skydda förstärkare från låga impedanser vid höga frekvenser ska kopplas till lasten genom ett 10Ω motstånd parallellt med en 5 μH induktor.
Ursäkta, men detta fattar jag inte va du menar med.xmag skrev:Nu har jag byggt färdigt mitt nätaggregat så som det skall vara med ringkärnetrafo osv, Den ger dock mer spänning än utlovat. AC skall den vara på 18-0-18 men den är 20-0-20.
Likström ger den 27,4-0-27,4 alltså sammanlagt ger den 54,8 Volt mot 48 Volt som den egentligen skall ge ut.
Michael skrev:Ursäkta, men detta fattar jag inte va du menar med.xmag skrev:Nu har jag byggt färdigt mitt nätaggregat så som det skall vara med ringkärnetrafo osv, Den ger dock mer spänning än utlovat. AC skall den vara på 18-0-18 men den är 20-0-20.
Likström ger den 27,4-0-27,4 alltså sammanlagt ger den 54,8 Volt mot 48 Volt som den egentligen skall ge ut.
Vad menar du med "skall vara på" "men den är". Vem säger att den "skall vara på"?
Vad menar du med "mot 48 Volt som den egentligen skall ge ut", vem säger att den skall ge 48?
//Michael
Det verkar ju vara en 2x18 trafo, men jag har ju ingen aning om primärspänningen vid mätningen. Så därför kan jag igentligen inte uttala mig.xmag skrev:Uppmätt gav den 54,8v.
Michael skrev:Vad får dig att tro att du fick en 2x20 trafo? Ursäkta kanske dum fråga, men du har tidigare skrivit att du beställt och fått en 18 trafo, men nu säger du något annat.
Varför tror du att en 2x20 trafo blir ca 28V? Det blir det normalt sett inte, men det beror ju på spänningen du just då har i ditt vägguttag.
Nu är detta en relativt stor trafo, så utspänningen varierar inte så jätte mycket. För mindre (och icke ringkärne) trafo så kan spänningen olastad eller med liten last vara rätt mycket högre.Det verkar ju vara en 2x18 trafo, men jag har ju ingen aning om primärspänningen vid mätningen. Så därför kan jag igentligen inte uttala mig.xmag skrev:Uppmätt gav den 54,8v.
PS. Kanske jag som har svårt hänga med när du pratar om dina mätvärden, komponenternas nominella värde, komponenternas specade värden, nominella värden i din konstruktion, tomgångsvärden, eller värden under last.
//Michael
xmag skrev:Får krypa till korset ( ), de switchade aggregaten med 48v och 6,6A ger 3,2Watt som max. Försöker jag mata på mer signal blir det ostabilt. De klarar helt enkelt inte av att driva för tungdrivna apparater. Tror de skall hålla sig till LED-lampor. Märkligt egentligen för mäter man dem är de kraftfulla. Måste ha med deras utimpedans att göra.
Det vanliga nätaggregatet på 36v och 1,5A ger 10Watt ut som max. Sätter jag på en utgångskondensator klarar den mer än 17 Watt ut.
Allt har mätts med mellan 3,9 och 5 ohms last.
OK!
Fortsättningen av detta projekt blir att köpa en ny trafo, nya mätresistorer och bygga ett nytt LM1875-slutsteg med riktig dubbelström.
jansch skrev:xmag skrev:Får krypa till korset ( ), de switchade aggregaten med 48v och 6,6A ger 3,2Watt som max. Försöker jag mata på mer signal blir det ostabilt. De klarar helt enkelt inte av att driva för tungdrivna apparater. Tror de skall hålla sig till LED-lampor. Märkligt egentligen för mäter man dem är de kraftfulla. Måste ha med deras utimpedans att göra.
Det vanliga nätaggregatet på 36v och 1,5A ger 10Watt ut som max. Sätter jag på en utgångskondensator klarar den mer än 17 Watt ut.
Allt har mätts med mellan 3,9 och 5 ohms last.
OK!
Fortsättningen av detta projekt blir att köpa en ny trafo, nya mätresistorer och bygga ett nytt LM1875-slutsteg med riktig dubbelström.
Nu tänker du fel......
Du har sagt att de switchade aggregaten ger 24 Volt och max 3,3 amp.
Genom att använda 2 st "i serie" får du ut 48volt men fortfarande endast 3,3 amp totalt.
Då det finns en strömbegränsare i de switchade nätaggregaten är det 3,3/roten ur 2 = 2,33amp i medelström.
Då skall sedan man dra av för förluster i t.ex nätdel med virtuell jord och förluster hela kretskopplingen. T.ex 2 ampere eller 2,1 ampere är kvar till högtalardrivning
Då kan man sedan räkna ut max uteffekt om max utspänning räcker till med formeln:
P = I x I x R alltså: Uteffekt = ström x ström x högtalarlast
Mycket märkligt tankesätt av dig. Hoppas du förstår att vi har svårt hänga med och att det är svårt diskutera, om du liksom hittar på egna definitioner på saker och ting. Skriver du en sak så tror ju vi att du menar det du skriver.xmag skrev:När jag mäter upp den är den på AC 2x20v och då är det en AC 2x20v transformator.
Vad pratar du om nu, någon helt annan koppling en den som du har visat upp i denna tråd?xmag skrev:Trafon jag använder nu är på 2x1,38A. Dvs ca 2,8A tillsammans.
Michael skrev:Gällande ovanstånde mycket märkliga (trollar du), så har jag ingen kommentar.Mycket märkligt tankesätt av dig. Hoppas du förstår att vi har svårt hänga med och att det är svårt diskutera, om du liksom hittar på egna definitioner på saker och ting. Skriver du en sak så tror ju vi att du menar det du skriver.xmag skrev:När jag mäter upp den är den på AC 2x20v och då är det en AC 2x20v transformator.
Angånde problem med nya nätdelen. Så har du väl flera gånger skrivit att kretsen inte mår bra med för hög matningsspänning, men nu bygger du en nätdel med hög spänning. men... Jag kollade databladet och plus/minus 25 volt skall den tydligen klara av (även med 4 ohms last). ...om den nu kyls ordentligt.
men kanske självsvänger den som du säger. Varför inte kolla. Vi har tidigare tipsat om att du skall mäta, så du ser vad som händer. Hade du gjort det så hade du t.ex. snabbt upptäckt att du hade felförstärkning och att det var försteget som klippte och inte detta slutsteg.Vad pratar du om nu, någon helt annan koppling en den som du har visat upp i denna tråd?xmag skrev:Trafon jag använder nu är på 2x1,38A. Dvs ca 2,8A tillsammans.
//Michael
Det är här det blir lite konstigt. 2x28V 1,38A hade varit mer lämpligt skriva. Du kan även få 28V 2,7A, men inte 2x28V 2,7A.xmag skrev:5- Toroid-aggregat, båda sidor 2x28v och 2x1,38 Ampere
Michael skrev:Det är här det blir lite konstigt. 2x28V 1,38A hade varit mer lämpligt skriva. Du kan även få 28V 2,7A, men inte 2x28V 2,7A.xmag skrev:5- Toroid-aggregat, båda sidor 2x28v och 2x1,38 Ampere
En trafo är specad med en viss spänning ut, under vissa förutsättningar. Då främst; inspänning och belastning. Så en 2x18V trafo ger det om det får 230 in och belastas med xx (lite osäker, man borde vara märkströmmen). Lite överslag kan man räkna med x1,5 för den dc man kan få. Men den varierar ju naturligtvis. T.ex. kan 230 igenligen vara plus minus 10%.
Ju högre spänning du har. Desto högre spänningsfall över kretsen, som den bränner bort i värme. Så därför bör man beakta vilken spänningsmatning man har, med vilken last man vill klara.
PS. Ursäkta för ordet troll, var nog lite fel. Men sätta en kondensator i serie är ett högpass filter. Så likspänningen försvinner ju typ.
//Michael
Mina rekommendationer: Eftersom högtalare uppvisar en reaktiv belastning på IC:ens utgångstransistorer och transistorerna är strömbegränsade till ca 4 ampere över stora delar av utspänningsområdet, skulle jag inte överskrida matningsspänningarna som gav en 2,5 amp utgång. Till exempel med en 4 ohm högtalare skulle jag inte använda en matningsspänning över 36v.
Jag lade till mätningarna vid 2 ohm icke-induktiv belastning. Jag lade också till en graf (se OP). Det är tydligt att se att 3 ampere rms är den maxström som IC klarar av. Lägg märke till hur utgången avtar vid högre matningsspänningar runt 3 ampere.
Notera minskningen från 2r67 till 2r0 30Vdc
-1,46dB med den lilla förändringen i nuvarande efterfrågan.
Detta bekräftar att chippet inte kan fungera korrekt i 4 ohm högtalare med +-15Vdc matningsskenor.
xmag skrev:Nu klarade den 8 Volt över 4 ohm= ca 16 Watt!!!
Över 16 Watt klipper den. Om jag räknar baklänges: (16Watt/2)/4ohm= 2 Ampere eller (8 volt x 8volt)/4 ohm= 16 Watt. Trafon är på 2x1,38 Ampere= 2,78A.
Mitt nätaggregat skall alltså bara klara 16 Watt. Vem var det som rekommenderade den trafon jag valde ?
Nå, jag fuskade en aning för att skrämma upp den i 16 watt. När jag beskriver hur jag gjorde kanske någon expert kan ana vad som är fel (det röda inrutade):
Jag har inte hittat någon på nätet som kopplat så här men med denna koppling når jag 16 Watt utan att IC'n ger upp. Så jag undrar om man kan koppla så eller om det är nej, nej? Högre än så klarar tydligen inte nätaggregatet så jag når max ut med dessa kondingar.
Kan säga att de blir farligt varma och börjar svälla så jag kan bara mäta några sekunder åt taget. Kondingarna är på 35V.
Vad kan vara fel på slutsteg/nätaggregat efter ovanstående?
Kanske skall använda effektmotstånd? Annat?
För alla mina LM3886- och LM1875-designer håller jag 1uF 50v monokåpor så nära strömstiften som möjligt för att få bästa högfrekventa stabilitet och sedan kan du få och 1" eller 2" resa till den lokala lagringen och koppla bort elektrokåpor [elektrolutkondensator] för att stoppa eventuella lågfrekventa instabilitetsproblem för motorbåtar [lågfrekvensoscillation]. Spåren kommer att fungera som induktorer vid hög frekvens vilket orsakar högfrekvensinstabiliteten. 1uF mono locken [kondensatorer] kommer att stoppa detta och garantera stabilitet under en lång livslängd. Gör bara kraftspåren så breda och så korta som möjligt eller använd tjockare koppar.
https://www.edaboard.com/threads/help-m ... pa.106019/Ibland kan ström i utgångsledningarna (som fungerar som antenner) kan kopplas genom luften till förstärkaren ingång, vilket resulterar i högfrekvent oscillation. Detta normalt händer när källimpedansen är hög eller ingången ledningarna är långa. Problemet kan elimineras genom att placera en liten kondensator (i storleksordningen 50 pF till 500 pF) över kretsingång.
jansch skrev:xmag skrev:Nu klarade den 8 Volt över 4 ohm= ca 16 Watt!!!
Över 16 Watt klipper den. Om jag räknar baklänges: (16Watt/2)/4ohm= 2 Ampere eller (8 volt x 8volt)/4 ohm= 16 Watt. Trafon är på 2x1,38 Ampere= 2,78A.
Mitt nätaggregat skall alltså bara klara 16 Watt. Vem var det som rekommenderade den trafon jag valde ?
Nå, jag fuskade en aning för att skrämma upp den i 16 watt. När jag beskriver hur jag gjorde kanske någon expert kan ana vad som är fel (det röda inrutade):
Jag har inte hittat någon på nätet som kopplat så här men med denna koppling når jag 16 Watt utan att IC'n ger upp. Så jag undrar om man kan koppla så eller om det är nej, nej? Högre än så klarar tydligen inte nätaggregatet så jag når max ut med dessa kondingar.
Kan säga att de blir farligt varma och börjar svälla så jag kan bara mäta några sekunder åt taget. Kondingarna är på 35V.
Vad kan vara fel på slutsteg/nätaggregat efter ovanstående?
Kanske skall använda effektmotstånd? Annat?
Fick du verkligen ut effekt med den kopplingen?
Du blockerar ju matningsspänningarna ut till slutsteget med dessa kondensatorer. Dessutom ligger dom åt fel håll vilket kanske gjorde att du fick så stor läckström att slutssteget fungerade litegrann.
Ja, en sådan koppling är det inte bara nej, nej för - det är matchstraff.
Kondensatorerna kunde ha exploderat i ansiktet på dej. Släng dom, stoppa aldrig in dom i en krets igen.
jansch skrev:Gå in på Neurochrome.com
Under rubriken "Resourses" hittar du "Taming the LM3886 chip amplifier" (jag kan inte länka när jag surfar på tv:n)
Där får du svar på allt. Det ser ut som författaren till "din" länk har tjuvtittat på Neurochrome.com.
xmag skrev:Nu rör det på sig:
Med 54v nätaggreagatet.
Jag körde ett svep från 3Hz till 22kHz. Den gav ut 11,1v vilket är ca 31 Watt utan att den började oscillera som den innan gjorde redan vid 5 Watt.
Den klara dock fortfarande inte en sinussignal vi 1kHz i oscilloskopet men den klarar alltså en svepande sinussignal från 3Hz till 22kHz.
Vad gjorde jag för att klara det? Så här:
Det är ett filter som kallas för induktor. Den förhindrade oscillation från 2kHz och uppåt.
Den består av ett 10 ohms motstånd med 14 varv lindad runt sig av 0,6 mm tråd.
.
.
jansch skrev:För förstärkarchip:et är bara "Junction temperature" intressant.
Jag antar att chip:et har en ren temperaturbegränsning som slår till vid kanske 175grader eller liknande. Alltså, chip:et inuti plasthöljet, inte plasthöljets temperatur.
Nackdelen med alla halvledare är termisk tröghet mellan chip och kylplåt. Därför måste kylplåten vara så stor att man inte överstiger 40-50 grader på kylplåten närmast kapseln... Och då med pasta och noggrann montering vilket är A o O.
Det ser ut som en termisk krets slår till och från på dina frekvenssvep. jag kan ha fel, jag tror!
Det betyder i sin tur att värmeavledningen är dålig då från och tillslag är korta när kretsen har kommit up i temp.
jansch skrev:[..]
Nackdelen med alla halvledare är termisk tröghet mellan chip och kylplåt. Därför måste kylplåten vara så stor att man inte överstiger 40-50 grader på kylplåten närmast kapseln... Och då med pasta och noggrann montering vilket är A o O.
[..]
Det betyder i sin tur att värmeavledningen är dålig då från och tillslag är korta när kretsen har kommit up i temp.
xmag skrev:jansch skrev:[..]
Nackdelen med alla halvledare är termisk tröghet mellan chip och kylplåt. Därför måste kylplåten vara så stor att man inte överstiger 40-50 grader på kylplåten närmast kapseln... Och då med pasta och noggrann montering vilket är A o O.
[..]
Det betyder i sin tur att värmeavledningen är dålig då från och tillslag är korta när kretsen har kommit up i temp.
Jag mätte rakt på aluplåten som sitter fastgjutet på chippet och där var det utan fläkt utan signal 65 grader. Sedan mätte jag 2 mm ovanför chippet på kylflänsen och där var det 52 grader. Det skiljer alltså hela 13 grader mellan chipp och direkt på kylflänsen. Jag använder en sådan där kyl-lapp som skall placeras mellan chipp och kylare. De är helt enkelt inte bra, det skall vara riktig kylpasta och naturligtvis en riktig kylfläns eller en datorkylare med tillhörande fläkt.
jansch skrev:xmag skrev:jansch skrev:[..]
Nackdelen med alla halvledare är termisk tröghet mellan chip och kylplåt. Därför måste kylplåten vara så stor att man inte överstiger 40-50 grader på kylplåten närmast kapseln... Och då med pasta och noggrann montering vilket är A o O.
[..]
Det betyder i sin tur att värmeavledningen är dålig då från och tillslag är korta när kretsen har kommit up i temp.
Jag mätte rakt på aluplåten som sitter fastgjutet på chippet och där var det utan fläkt utan signal 65 grader. Sedan mätte jag 2 mm ovanför chippet på kylflänsen och där var det 52 grader. Det skiljer alltså hela 13 grader mellan chipp och direkt på kylflänsen. Jag använder en sådan där kyl-lapp som skall placeras mellan chipp och kylare. De är helt enkelt inte bra, det skall vara riktig kylpasta och naturligtvis en riktig kylfläns eller en datorkylare med tillhörande fläkt.
Ok, vi använder, både du o jag, begreppet "chip" lite slarvigt. Vi kan inte mäta Junction teperature = chip:et men höljet kan vi mäta.
jansch skrev:xmag skrev:Nu rör det på sig:
Med 54v nätaggreagatet.
Jag körde ett svep från 3Hz till 22kHz. Den gav ut 11,1v vilket är ca 31 Watt utan att den började oscillera som den innan gjorde redan vid 5 Watt.
Den klara dock fortfarande inte en sinussignal vi 1kHz i oscilloskopet men den klarar alltså en svepande sinussignal från 3Hz till 22kHz.
Vad gjorde jag för att klara det? Så här:
Det är ett filter som kallas för induktor. Den förhindrade oscillation från 2kHz och uppåt.
Den består av ett 10 ohms motstånd med 14 varv lindad runt sig av 0,6 mm tråd.
.
.
Förlåt att jag rättar dej när det gäller smågrejor.....
Filtret (spole//motstånd i serie med utgång) är ett Thiele filter. En induktor är bara ett annat namn på en spole = induktans.
xmag skrev:Effekt med 53 Volt och 4ohms last:
Något stör mätningen mellan 50 och 100Hz som ger dubbelt THD just där med över 10 Watt. Kan vara mitt ormbo till anslutningskablar och fläkten som står bara någon cm från IC'n osv.
Värmen hinner gå över 46 grader under THD-mätningen vilket kan försämra THD också.
Jag anger THD vid 1kHz (som de festa gör) för att komma från störningarna mellan 50 och 100Hz.
1.070% THD = 31 Watt Klipper en aning. Här tar Ampere slut för nätaggregatet. Med ett par Ampere (netto) till skulle jag kunna komma upp i 36 Watt med 1% distorsion (gissar jag).
0.099% THD = 26 Watt Praktiskt högsta effekten.
0,096% THD = 22 Watt
0,180% THD = 19 Watt
0,095% THD = 13 Watt
0,070% THD = 10 Watt
0,061% THD = 6,5 Watt
0,078% THD = 5,3 Watt
0,052% THD = 2,6 Watt
0,026% THD = 1,3 Watt
0,017% THD = 0,66 Watt
0,012% THD = 0,33 Watt. Satte i en 4 ohms högtalare och körde en frekvenskurva. Det är obehagligt högt ljud med så lite Watt.
0,008% THD = 0,16 Watt. Lagom nivå att mäta högtalare i.
0,004% THD = 0,08 Watt.
0,002% THD = 0,03 Watt. Kopplade in en högtalare och körde ett swep från 3 till 22kHz. Frugan som sitter i rummet bredvid ropade att jag stör teven..
Distorsion utan last med 0,322 Volt ut: 0,000075%
Det som överraskar med LM1875 är att den har låg distorsion bara millivolt lägre nivå än där den klipper och den måste klippa rejält för att distorsionen skall gå väsentligt över 1%.
Nära 30 Watt (med dist under 0,2%) för ett slutsteg som ryms i en tändsticksask är inte dåligt jobbat!
jansch skrev:xmag skrev:[..]
Ett transistorslutsteg med hög återkoppling klipper ganska "rent" om powersupply hänger med och steget är stabilt.
På ett oscilloshop ser man tydligt klippning och 1% syns väldigt tydligt för ögat.
Har du däremot 1% dist innan klippning har ögat väldigt svårt att utläsa det på kurvformen, kanske behövs 5-10% innan ögat reagerar(berende på frekvensspektra).
xmag skrev:Lite grafer för 17 Watt:
jansch skrev:xmag skrev:Lite grafer för 17 Watt:
Oscilloshopbilden håller jag med dej om. Den ser klart värre ut än 0,2 - 0,5% dist.
I ärlighetens namn, jag har nog adrig mätt dist vid sådan klippning, Jag hade nog GISSAT på 25-30% uddatonsdist!!!
Du mäter väl inte bara t.ex 2:a tons dist????
jansch skrev:Jag tycker att du ska klämma dit ett Thielefilter också på utgången.
Då har du hängsle och livrem. Enkelt att fixa, billigt och har inga negativa effkter.
Tror att du ska ha lite större spole*. Öka helst bara diametern med sådär 50% och tätt mellan varven, fixera med smältlim eller tejp. Verifiera att du inte dämpar övre frekvenser vid 4 ohms last.
* Ögat säger mej att spolen är lite för liten!! Snacka om oseriösa konstruktörsfasoner.....
jansch skrev:Oj, oj, oj!
Nu får du tänka om!
Om du vrider på så mycket att sinusen bildar en fyrkantvåg och den bildar en närmast teoretiskt fyrkantvåg har du 0% (noll procent!!!!) 2:a tons distorsion!!!
Däremot har du 3:e ton, 5:e ton, 7:e ton, 9:e ton, o s v. (Alla udda toner i all oändlighet med fallande amplitud, -6dB/oktav). Allt enligt den Fouriersserie som beskriver fyrkantsvågen matematiskt*.
Mäter du distorsionen blir den totalt 43,5%!
Det var därför jag frågade om du bara mätte 2:a ton.
*Dock Gibbs fenomen skapar en "spik" på flankerna som är ca 9% hög om fyrkantsvågen beskrivs matematiskt.
peterh skrev:Är den någon som har ett par av dessa på hyllan och vill bidra till ett DIY projekt ?
Jag har nämligen fått ett förnyat intresse av "current drive" av högtalare, och på diyaudio sett
hur enkelt man kan ställa om dessa chipamps till att implementera "current drive"
Får jag fatt i ett par så avser jag att visa dem på DIY i mölnlycke i april tilsammans med
mätdata.
Därefter kan de återgå eller deponeras hos intresserad.
Någon ?
xmag skrev:peterh skrev:Är den någon som har ett par av dessa på hyllan och vill bidra till ett DIY projekt ?
Jag har nämligen fått ett förnyat intresse av "current drive" av högtalare, och på diyaudio sett
hur enkelt man kan ställa om dessa chipamps till att implementera "current drive"
Får jag fatt i ett par så avser jag att visa dem på DIY i mölnlycke i april tilsammans med
mätdata.
Därefter kan de återgå eller deponeras hos intresserad.
Någon ?
Färdigbyggda, kretskort eller bara IC'n?
Jag har bara prototyper av olika slag med LM1875. Har inte hunnit beställa kretskort ännu. Det blir inte förrän till sommaren.
peterh skrev:xmag skrev:peterh skrev:Är den någon som har ett par av dessa på hyllan och vill bidra till ett DIY projekt ?
Jag har nämligen fått ett förnyat intresse av "current drive" av högtalare, och på diyaudio sett
hur enkelt man kan ställa om dessa chipamps till att implementera "current drive"
Får jag fatt i ett par så avser jag att visa dem på DIY i mölnlycke i april tilsammans med
mätdata.
Därefter kan de återgå eller deponeras hos intresserad.
Någon ?
Färdigbyggda, kretskort eller bara IC'n?
Jag har bara prototyper av olika slag med LM1875. Har inte hunnit beställa kretskort ännu. Det blir inte förrän till sommaren.
Färdigbyggda , eller åtminstånde i skick där allt är med ( kylfläns, fast monterade komponenter etc)
Att bygga och testa har jag inte tid med, det finns en deadline om det skall bli av i år. Därav att jag
efterlyser ampar på kort med kringkomponenter där jag kan kapa ledare och modda det nödvändiga.
Tack för svaret, kanske någon annan har monterade på kort ?
xmag skrev:peterh skrev:xmag skrev:Färdigbyggda, kretskort eller bara IC'n?
Jag har bara prototyper av olika slag med LM1875. Har inte hunnit beställa kretskort ännu. Det blir inte förrän till sommaren.
Färdigbyggda , eller åtminstånde i skick där allt är med ( kylfläns, fast monterade komponenter etc)
Att bygga och testa har jag inte tid med, det finns en deadline om det skall bli av i år. Därav att jag
efterlyser ampar på kort med kringkomponenter där jag kan kapa ledare och modda det nödvändiga.
Tack för svaret, kanske någon annan har monterade på kort ?
Om du bygger ihop den själv, 35kr inkl. moms och frakt:
https://www.ebay.com/itm/192195019250?h ... R6iY1ufFYQ
Tillkommer kylfläns och nätaggregat.
Den testas här:
https://www.youtube.com/watch?v=d9O7oZEYALIc
och här:
https://www.youtube.com/watch?v=L2wWK7S51lg
peterh skrev:xmag skrev:peterh skrev:Färdigbyggda , eller åtminstånde i skick där allt är med ( kylfläns, fast monterade komponenter etc)
Att bygga och testa har jag inte tid med, det finns en deadline om det skall bli av i år. Därav att jag
efterlyser ampar på kort med kringkomponenter där jag kan kapa ledare och modda det nödvändiga.
Tack för svaret, kanske någon annan har monterade på kort ?
Om du bygger ihop den själv, 35kr inkl. moms och frakt:
https://www.ebay.com/itm/192195019250?h ... R6iY1ufFYQ
Tillkommer kylfläns och nätaggregat.
Den testas här:
https://www.youtube.com/watch?v=d9O7oZEYALIc
och här:
https://www.youtube.com/watch?v=L2wWK7S51lg
Tack. Saken är biff !
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster