Slutsteg POS2211

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2775
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Slutsteg POS2211

Inläggav xmag » 2022-12-21 23:42

Har mätt ingående med eller utan utgångskondensator. Med stabiliteten är det så här; Med 24v matning är den stabilare med utgångskondensator men stabiliteten närmar sig att vara utan med ökad spänning och vid 48v är det ingen skillnad på stabiliteten alls med eller utan kondensator.

Min stora fråga just nu är varför den inte orkar dra med högsta nivå från botten i frekvens och uppåt?
Den klarar djupare frekvenser ju högre spänning man använder men 48v är inte helt bra.
Rent praktiskt är det i stort sett omöjligt att klara mer än 5Watt oavsett spänningsnivå. I och för sig var målet för min mätapparat att ha 3-5 Watt men slutsteget i sig skall ju klara åtminstone 10-15 Watt utan problem med 48Volt. 30 Watt som den skall klara är nog bara reklamsiffror.

Kanske beror problemet på att den inte har äkta dubbelmatning?
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2775
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Slutsteg POS2211

Inläggav xmag » 2022-12-22 14:11

Testade distorsionen med enkel respektive dubbelström:

2022-12-22 1250 THD Enkelström-Dubbelström.png
2022-12-22 1250 THD Enkelström-Dubbelström.png (33.87 KiB) Visad 1086 gånger



Jag skulle vilja testa med högre Watt men det går inte, slutstegets skyddselektronik stänger av. 3-4 Watt är max med 48 Volt och 6,6 Ampere.
När jag kopplar på en högtalare med 3-4 Watt låter det extremt högt nästan så 10 Wattselementet inte tål det. Jag har aldrig någonsin mätt högtalare i så hög nivå.

Jag mäter så här:
Kopplar på 3,9 ohms en resistor på utgången, en sida till minus den andra sidan till plus. Kopplar universalinstrumentet på var sida av resistorn och mäter TRMS-Volt.
Av det får jag ut strömmen och Watt.
Jag kan få ut upp mot 15 Watt i 4 ohm men bara under en kort tid innan IC'n slår ifrån. Jag använder en liten kylfläns med fläkt och temperaturmätare, tempen går aldrig över 50 grader oftast ligger den runt 30-35 grader.

Jag ser ingen skillnad i varken distorsion eller antal Watt jag kan få ut mellan vanligt nätaggregat eller switchat med samma spänning. Däremot blir disten aningen högre med enkelström.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2775
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Slutsteg POS2211

Inläggav xmag » 2022-12-22 14:27

Läste data om LM1875.
I 8 ohm och 1% distorsion skall den ge 22Watt vid 1kHz och 2x25 Volt.
4ohm med 1% distorsion och 2x25 Volt som ovan skulle teoretiskt ge 44Watt men den klarar ju bara 25-30Watt så vid en sådan mätning skulle alltså IC'n slå ifrån för dem också.
Men för mig slår den ifrån redan vid ca 4 Watt och långt innan jag når upp till 1% distorsion.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2775
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Slutsteg POS2211

Inläggav xmag » 2022-12-22 22:04

Något är riktigt märkligt:

Ställde in med de switchade nätaggregaten med 48v och 6,6A på max uteffekt där allt ser bra ut och ingen nedstängning från IC'n. Fick ut 3,2 Watt.
Ställde in med det vanliga nätaggregaten med 36v och 1,5A på max uteffekt där allt ser bra ut och ingen nedstängning från IC'n. Fick ut 17,2 Watt.

Bytte tillbaka till de switchade nätaggregaten och mätte för att kontrollera och fick ut max 3,2 Watt.
Bytte tillbaka till det vanliga nätaggregaten och mätte för att kontrollera och fick ut max 3,2 Watt också??? Hur jag än gjorde fick jag inte ut mer än 3,2Watt som gången tidigare lätt gick upp till 17 Watt (8,2v över en resistor på 3,9ohm).

Känns nu som att jag lägger av med detta projekt!
Vad i :twisted: är fel?
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2775
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Slutsteg POS2211

Inläggav xmag » 2022-12-22 22:40

Tror jag hittade felet. Bytte resistor, nu får jag ut 7v utan att sinuskurvan ser konstig ut. 7v med 5ohms resistor är ca 10 Watt.
Märkligt med resistorn som slutade fungera för när jag mätte den när den var hel visade den 3,9ohm och nu visar den 4,5ohm. Kan undra om en tråd brunnit av?

Nu använder jag 5ohms metalloxidmotstånd. De blir helt svarta efter en stund men verkar fungera ändå, eller?!
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2775
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Slutsteg POS2211

Inläggav xmag » 2022-12-22 22:56

Får krypa till korset ( :oops: ), de switchade aggregaten med 48v och 6,6A ger 3,2Watt som max. Försöker jag mata på mer signal blir det ostabilt. De klarar helt enkelt inte av att driva för tungdrivna apparater. Tror de skall hålla sig till LED-lampor. Märkligt egentligen för mäter man dem är de kraftfulla. Måste ha med deras utimpedans att göra.
Det vanliga nätaggregatet på 36v och 1,5A ger 10Watt ut som max. Sätter jag på en utgångskondensator klarar den mer än 17 Watt ut.
Allt har mätts med mellan 3,9 och 5 ohms last.

OK!
Fortsättningen av detta projekt blir att köpa en ny trafo, nya mätresistorer och bygga ett nytt LM1875-slutsteg med riktig dubbelström.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2775
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Slutsteg POS2211

Inläggav xmag » 2022-12-25 19:11

Jag håller på att läsa om LM1875 och hittade exakt det som händer mig:
Varning: Valet av 40vct (20-0-20) transformator är teoretiskt inkompatibelt med LM1875:s som kör 4 ohm högtalare. Autentiska LM1875 kommer att lösa ut sina limiters, vilket gör att ljudet stängs av och på.

Jag vet inte varför just 20-0-20 skulle vara en risk, jag tror att allt under 20-0-20 skapar mer sådant ju lägre spänning man använder med 4 ohms last.
Kommer att posta hela listan av liknande erfarenhet jag hittat på nätet när jag läst färdigt.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2775
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Slutsteg POS2211

Inläggav xmag » 2022-12-25 19:43

Nu har jag läst massor om LM1875 och säger konstruktörerna som är av intresse (googleöversatt):

- Specifikationen hävdar 32W (vid 10 % förvrängning, vilket är oacceptabelt), men detta är överdrivet optimistiskt och kan inte uppnås i praktiken. Var försiktig när du tittar på effektvärden för någon av dessa IC:er - de speglar inte nödvändigtvis verkligheten.

- Signaljord och nätjord ska bindas samman vid en gemensam punkt, som kommer att bli "stjärnan" för hela förstärkaren. Detta bör vara så nära filterkondensatorernas gemensamma som möjligt.

- För alla tester använde jag en reglerad ±28,5V Switching Power Supply som kan leverera cirka 15A kontinuerlig ström med 40mVp-p rippel. Observera att matningsspänningen inte får överstiga ±30V vid något tillfälle – detta är den absoluta maxspänningen för LM1875.

- LM1875 begränsar strömförsörjningsspänningsavvikelsen på minus cirka 2,5 volt upptill och nedtill vid 15W (Rl=8 Ohm), 3,5 volt vid 20W, etc. Teoretiskt är den maximala spänningen över lasten med ±28,5V PSU ±24Vp-p eller 17,0V (rms) eller 36W (Rl=8 Ohm). Enligt databladet, över ±20V utspänning, blir överbelastningsskyddet för LM1875 aktivt och begränsar utströmmen. LM1875 begränsar inte bara strömmen till cirka 4A, utan minskar också värdet på begränsningsströmmen när en utgångstransistor har hög spänning över sig. Att begränsa utspänningen till ±20Vp-p (14,1V rms) vid 4A säkerställer 25W uteffekt (Rl=8 Ohm). På så sätt finns det ingen anledning att använda matningsspänning över ±25V.

- Min rekommendation (för alla dessa chips) är att matcha dem med högtalare på 8 eller 6 ohm minimum. Även om 4 ohm-belastningar är möjliga, pressar de på chipsens nuvarande kapacitet.

- Låt oss ta en titt på hur man "inte" ska använda LM1875: Om du planerar manövern att trycka ineffektiva högtalare med stor kraft, försök då med något annat.

- Vårt inledande LM1875-projekt här, har inte parallellkopplats för att klara 4 ohm högtalare. LM1875 fungerar utmärkt med effektiva 8 ohm eller 16 ohm högtalare.

- Eftersom LM1875 är en förstärkare med lägre effekt, kan du använda ett poly-ingångsfilterlock med ett mindre värde, så att det ger en fyllig bas, men inte lägre än "ca" 40hz. Det "bevarar" kraften hos din LM1875 så att den kommer att spela lika högt som en större förstärkare. Denna polycap kan vara så liten som 0,47uF.

- Varning: Valet av 40vct (20-0-20) transformator är teoretiskt inkompatibelt med LM1875:s som kör 4 ohm högtalare. Autentiska LM1875 kommer att lösa ut sina limiters, vilket gör att ljudet stängs av och på.

- Om mycket kapacitiva belastningar förväntas kan ett motstånd (vid minst 1Ω) bör placeras i serie med utgången på LM1875.

Det är uppenbart att 4ohm resistor som last är svårt för LM1875 vid lägre frekvenser och med under +-20v från nätaggregatet. Med tanke på att jag börjar mäta från 3Hz gör jag det extra jobbigt frö IC'n. Vilka högtalare har 4ohm eller mindre impedans under låt oss säga 40Hz?
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2775
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Slutsteg POS2211

Inläggav xmag » 2023-01-06 17:58

Efter att lagt till några kondensatorer till nätaggregatet är det inte längre några problem att orka med 4 ohms last ända från 3Hz och upp.
Med 24 volts nätaggregat fördelat efter 12-0-12 där 0 är en virtuell nolla får jag ut ca 10 Watt med 4 ohms last med bra avstånd till klippning och med ca 0,1% THD.

Sår här ser kurvorna ut nu:
20231-01-06 1631 Frekvenskurvor.png
20231-01-06 1631 Frekvenskurvor.png (17.05 KiB) Visad 995 gånger




20231-01-06 1633 THD-Brus.png
20231-01-06 1633 THD-Brus.png (21.49 KiB) Visad 995 gånger


Noterbart är att det switchade nätaggregatet inte visar sig i bruskurvan alls, tvärt om ligger bruset över 2kHz. där skräpet brukar synas, väldigt lågt.
Det kurviga över 300Hz beror på att allt ligger öppet utan skärmkabel och att jag har utrustning som är igång bredvid.
.
.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2775
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Slutsteg POS2211

Inläggav xmag » 2023-01-06 21:04

Så här ser kopplingsschemat ut nu:

2023-01-06 1802 kopplingsschema-POS2211-3.png
2023-01-06 1802 kopplingsschema-POS2211-3.png (13.78 KiB) Visad 992 gånger
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2775
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Slutsteg POS2211

Inläggav xmag » 2023-01-07 12:01

Jag håller på att bygga ett nätaggregat. Transformatorns kablar är utmärkta med färger. Två av kablarna är förutom färgen utmärkta med ordet "Start".
Jag gissar att "Start" betyder de ändar som skall bli till plus respektive minus på likriktaren medan de som inte är märkta med "Start" skall bli nollan.
Stämmer detta eller är det på annat vis?

Det finns inget kopplingsschema för transformatorn, kan inte heller hitta något på nätet om vad "Start" betyder.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2775
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Slutsteg POS2211

Inläggav xmag » 2023-01-08 00:17

Nu har jag byggt färdigt mitt nätaggregat så som det skall vara med ringkärnetrafo osv, Den ger dock mer spänning än utlovat. AC skall den vara på 18-0-18 men den är 20-0-20.
Likström ger den 27,4-0-27,4 alltså sammanlagt ger den 54,8 Volt mot 48 Volt som den egentligen skall ge ut.

Jag kommer lägga upp bilder på när den byggs snart:
20230107_231833.jpg
20230107_231833.jpg (158.51 KiB) Visad 959 gånger


Jag testade helt kort hur mycket Watt jag kan komma upp med detta mycket starkare nätaggregat.
Med 8 ohms last kommer jag upp i 18 Watt,
Med 4 ohms last kommer jag upp i 3.5 Watt.
Alltså nästan exakt samma som de två seriekopplade switchade aggregaten.
Tester på nätet kommer de upp i 30 Watt både med 4 ohm och 8 ohm med 50v spänning, jag har nära 55 Volt.

När jag kör en svepsignal från 3Hz till 22kHz klarar den det med 8 ohms last men med 4 ohms last klarar den det från 3 Hz men vid 2kHz börjar den pulsera om jag bara går lite över 3,5 Watt, dvs det blir en rak frekvenskurva men från 2kHz blir det upprepade djupa svackor.

Jag börjar tro att slutsteget trots skydd börjar oscillera vid högre frekvenser och med högre effekt som skapar detta problem. Med ett 24v switchat aggregaten kan jag dra på för fullt tills den klipper och lite till utan problem.

Slutsteget är byggt exakt efter originalschemat förutom att jag bytt ingångs kondensatorn C1 från 4,7uF till 10uF och C4 från 22uF till 100uF. Frekvensgången blev på så vis rak. Innan sjönk den neråt i frekvens till ca -3dB vid 20Hz. När jag testade de två seriekopplade switchade aggregaten hade jag inte gjort denna ändring.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2775
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Slutsteg POS2211

Inläggav xmag » 2023-01-08 10:55

Så är står det i data bladet googleöversatt:

STABILITET
LM1875 är designad för att vara stabil när den drivs med en sluten förstärkning på 10 eller mer, men som med alla annan högströmsförstärkare kan LM1875 fås att svänga under vissa förhållanden. Dessa involverar vanligtvis kretskortslayout eller utgångs-/ingångskoppling.
Korrekt layout av kretskortet är mycket viktigt.
Medan LM1875 kommer att vara stabil när den installeras i en board liknande de som visas i detta datablad, är det ibland nödvändigt att ändra layouten något till passar de fysiska kraven för en viss applikation. När man utformar en annan layout är det viktigt att återför belastningsjorden, utgångskompensationsjorden och lågnivåjorden (återkoppling och ingång) till kretskortets jordpunkt genom separata vägar. Annars flyter stora strömmar längs en jordledare kommer att generera spänningar på ledaren som effektivt kan fungera som signaler vid ingången, vilket resulterar i hög frekvensoscillation eller överdriven distorsion. Det är tillrådligt att behålla utgångskompensationskomponenterna och 0,1 μF matar frånkopplingskondensatorer så nära LM1875 som möjligt för att minska effekterna av PCB-spår motstånd och induktans. Av samma anledning bör markreturvägarna för dessa komponenter vara som kort som möjligt.
Ibland kan ström i utgångsledningarna (som fungerar som antenner) kopplas genom luften till förstärkaringång, vilket resulterar i högfrekvent oscillation. Detta händer normalt när källimpedansen är hög eller så är ingångsledningarna långa. Problemet kan elimineras genom att placera en liten kondensator (i storleksordningen 50 pF till 500 pF) över kretsens ingång.
De flesta effektförstärkare driver inte mycket kapacitiva belastningar bra, och LM1875 är inget undantag. Om utgången av LM1875 är ansluten direkt till en kondensator utan serieresistans, fyrkantvågssvaret kommer att uppvisa ringer om kapacitansen är större än cirka 0,1 μF. Förstärkaren kan vanligtvis driva belastningskapacitanser upp till 2 μF eller så utan att oscillera, men detta rekommenderas inte.
Om mycket kapacitiva belastningar förväntas kan ett motstånd (vid minst 1Ω) bör placeras i serie med utgången på LM1875.
En metod som vanligtvis används för att skydda förstärkare från låga impedanser vid höga frekvenser ska kopplas till lasten genom ett 10Ω motstånd parallellt med en 5 μH induktor.


Jag har fetat åtgärder som kan göras för att få bort högfrekvensoscillation.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Slutsteg POS2211

Inläggav Michael » 2023-01-08 15:24

xmag skrev:Nu har jag byggt färdigt mitt nätaggregat så som det skall vara med ringkärnetrafo osv, Den ger dock mer spänning än utlovat. AC skall den vara på 18-0-18 men den är 20-0-20.
Likström ger den 27,4-0-27,4 alltså sammanlagt ger den 54,8 Volt mot 48 Volt som den egentligen skall ge ut.
Ursäkta, men detta fattar jag inte va du menar med.
Vad menar du med "skall vara på" "men den är". Vem säger att den "skall vara på"?
Vad menar du med "mot 48 Volt som den egentligen skall ge ut", vem säger att den skall ge 48?

//Michael

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2775
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Slutsteg POS2211

Inläggav xmag » 2023-01-08 15:36

Michael skrev:
xmag skrev:Nu har jag byggt färdigt mitt nätaggregat så som det skall vara med ringkärnetrafo osv, Den ger dock mer spänning än utlovat. AC skall den vara på 18-0-18 men den är 20-0-20.
Likström ger den 27,4-0-27,4 alltså sammanlagt ger den 54,8 Volt mot 48 Volt som den egentligen skall ge ut.
Ursäkta, men detta fattar jag inte va du menar med.
Vad menar du med "skall vara på" "men den är". Vem säger att den "skall vara på"?
Vad menar du med "mot 48 Volt som den egentligen skall ge ut", vem säger att den skall ge 48?

//Michael

Jag beställde en trafo på 2x18v. Likriktat blir det teoretiskt ca 2x25v eller ca 48v-50v.
Jag fick en trafo på 2x20v. Likriktat blir det teoretiskt ca 2x28v eller ca 54v-56v. Uppmätt gav den 54,8v.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Slutsteg POS2211

Inläggav Michael » 2023-01-08 16:13

Vad får dig att tro att du fick en 2x20 trafo? Ursäkta kanske dum fråga, men du har tidigare skrivit att du beställt och fått en 18 trafo, men nu säger du något annat.

Varför tror du att en 2x20 trafo blir ca 28V? Det blir det normalt sett inte, men det beror ju på spänningen du just då har i ditt vägguttag.

Nu är detta en relativt stor trafo, så utspänningen varierar inte så jätte mycket. För mindre (och icke ringkärne) trafo så kan spänningen olastad eller med liten last vara rätt mycket högre.

xmag skrev:Uppmätt gav den 54,8v.
Det verkar ju vara en 2x18 trafo, men jag har ju ingen aning om primärspänningen vid mätningen. Så därför kan jag igentligen inte uttala mig.

PS. Kanske jag som har svårt hänga med när du pratar om dina mätvärden, komponenternas nominella värde, komponenternas specade värden, nominella värden i din konstruktion, tomgångsvärden, eller värden under last.

//Michael

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2775
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Slutsteg POS2211

Inläggav xmag » 2023-01-08 17:26

Michael skrev:Vad får dig att tro att du fick en 2x20 trafo? Ursäkta kanske dum fråga, men du har tidigare skrivit att du beställt och fått en 18 trafo, men nu säger du något annat.

Varför tror du att en 2x20 trafo blir ca 28V? Det blir det normalt sett inte, men det beror ju på spänningen du just då har i ditt vägguttag.

Nu är detta en relativt stor trafo, så utspänningen varierar inte så jätte mycket. För mindre (och icke ringkärne) trafo så kan spänningen olastad eller med liten last vara rätt mycket högre.

xmag skrev:Uppmätt gav den 54,8v.
Det verkar ju vara en 2x18 trafo, men jag har ju ingen aning om primärspänningen vid mätningen. Så därför kan jag igentligen inte uttala mig.

PS. Kanske jag som har svårt hänga med när du pratar om dina mätvärden, komponenternas nominella värde, komponenternas specade värden, nominella värden i din konstruktion, tomgångsvärden, eller värden under last.

//Michael

Nja, för mig är det enkelt, jag beställer en AC 2x18v transformator då är det en AC 2x18v transformator. När jag mäter upp den är den på AC 2x20v och då är det en AC 2x20v transformator.
Normalt multiplicerar man likriktad växelspänning med 1,41 för att få fram teoretisk DC-värde. Jag räknar med 230v i de två hålen i väggen.

Jag förstår att du menar att spänningen kan variera och att 2x18v bara är nominellt. Men jag vill veta vad det är precis nu, exakt. Inte för att det är nödvändigt utan för att jag bara är nyfiken.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2775
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Slutsteg POS2211

Inläggav xmag » 2023-01-08 22:04

Så här ser databladets kretskort ut:
2023-01-08 0957 Databladets pcbchema.png
2023-01-08 0957 Databladets pcbchema.png (24.45 KiB) Visad 911 gånger

Svårt att se vad som är vad.




Så här ser den ut renritad:
2023-01-08 1439 Databladets pcbchema förtydligat.png
2023-01-08 1439 Databladets pcbchema förtydligat.png (15.09 KiB) Visad 911 gånger





Så här ser den ut i verklig storlek (ungefär):
2023-01-08 1439 Databladets pcbchema verklig storlek.png
2023-01-08 1439 Databladets pcbchema verklig storlek.png (19.95 KiB) Visad 911 gånger





Det man kan notera är att:
-Databladets kopplingsschema inte stämmer med deras kretskort.
-Kondingarna som de skriver skall sitta mycket nära benen sitter inte nära benen
-Kondingarna som skall vara på 100uF är på 1000uF här.
-De skriver att alla jordningar skall ha egna banor till centrala jordpunkten som är där "GND" finns. Det stämmer med kretskortet.
.
.
.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2775
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Slutsteg POS2211

Inläggav xmag » 2023-01-08 22:51

Jag modifierade mitt slutsteg med alla jordningar till en central jordpunkt och använder kraftigare kablat till nätaggregatet.
Det blev ingen skillnad alls.

Så här ser det ut när IC'n stänger av en kort stund:
2023-01-08 2445 Frekvens-fas 4Watt 2x27Volt.png
2023-01-08 2445 Frekvens-fas 4Watt 2x27Volt.png (25.7 KiB) Visad 903 gånger


Kan det handla om oscillation vid högre frekvenser?
Går jag över 3,5Watt med 2x27v blir det så här. Med 2x12v kan jag plocka ut max effekt, 10-12Watt utan problem.
x
x
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Slutsteg POS2211

Inläggav jansch » 2023-01-08 23:10

xmag skrev:Får krypa till korset ( :oops: ), de switchade aggregaten med 48v och 6,6A ger 3,2Watt som max. Försöker jag mata på mer signal blir det ostabilt. De klarar helt enkelt inte av att driva för tungdrivna apparater. Tror de skall hålla sig till LED-lampor. Märkligt egentligen för mäter man dem är de kraftfulla. Måste ha med deras utimpedans att göra.
Det vanliga nätaggregatet på 36v och 1,5A ger 10Watt ut som max. Sätter jag på en utgångskondensator klarar den mer än 17 Watt ut.
Allt har mätts med mellan 3,9 och 5 ohms last.

OK!
Fortsättningen av detta projekt blir att köpa en ny trafo, nya mätresistorer och bygga ett nytt LM1875-slutsteg med riktig dubbelström.


Nu tänker du fel......
Du har sagt att de switchade aggregaten ger 24 Volt och max 3,3 amp.
Genom att använda 2 st "i serie" får du ut 48volt men fortfarande endast 3,3 amp totalt.
Då det finns en strömbegränsare i de switchade nätaggregaten är det 3,3/roten ur 2 = 2,33amp i medelström.

Då skall sedan man dra av för förluster i t.ex nätdel med virtuell jord och förluster hela kretskopplingen. T.ex 2 ampere eller 2,1 ampere är kvar till högtalardrivning

Då kan man sedan räkna ut max uteffekt om max utspänning räcker till med formeln:

P = I x I x R alltså: Uteffekt = ström x ström x högtalarlast

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2775
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Slutsteg POS2211

Inläggav xmag » 2023-01-08 23:19

jansch skrev:
xmag skrev:Får krypa till korset ( :oops: ), de switchade aggregaten med 48v och 6,6A ger 3,2Watt som max. Försöker jag mata på mer signal blir det ostabilt. De klarar helt enkelt inte av att driva för tungdrivna apparater. Tror de skall hålla sig till LED-lampor. Märkligt egentligen för mäter man dem är de kraftfulla. Måste ha med deras utimpedans att göra.
Det vanliga nätaggregatet på 36v och 1,5A ger 10Watt ut som max. Sätter jag på en utgångskondensator klarar den mer än 17 Watt ut.
Allt har mätts med mellan 3,9 och 5 ohms last.

OK!
Fortsättningen av detta projekt blir att köpa en ny trafo, nya mätresistorer och bygga ett nytt LM1875-slutsteg med riktig dubbelström.


Nu tänker du fel......
Du har sagt att de switchade aggregaten ger 24 Volt och max 3,3 amp.
Genom att använda 2 st "i serie" får du ut 48volt men fortfarande endast 3,3 amp totalt.
Då det finns en strömbegränsare i de switchade nätaggregaten är det 3,3/roten ur 2 = 2,33amp i medelström.

Då skall sedan man dra av för förluster i t.ex nätdel med virtuell jord och förluster hela kretskopplingen. T.ex 2 ampere eller 2,1 ampere är kvar till högtalardrivning

Då kan man sedan räkna ut max uteffekt om max utspänning räcker till med formeln:

P = I x I x R alltså: Uteffekt = ström x ström x högtalarlast

Ja, jag hade fel där. Kom på det efter en stund och skulle rätta mig men glömde av det när det kom annat emellan.

Jag har varit inne på att strömstyrkan inte räcker till men avfärdat det när andra säger att det inte behövs mer.
Om det är 2A över då blir effekten = 2x2x4= 16 Watt men den och det riktiga nätaggregatet kan jag max få upp i 4 Watt men börjar pulsera redan vid 3,5 Watt. Ett switchat (2x12v) nätaggregat klarar långt upp i klippning utan att ge upp, dvs upp mot 14-15 Watt men ger 10 Watt med en rimligt låg distorsion.

Nu jobbar jag bara med det riktiga nätaggregatet på 2x27 volt med riktig nolla. Jag har sedan mätningen här ovan lagt till ett motstånd i serie och en spole (dock mycket större än det sägs skall vara) men inte den minsta skillnad kan jag notera.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2775
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Slutsteg POS2211

Inläggav xmag » 2023-01-08 23:39

Hittade en en strömtråd som satt löst men var i kontakt. Flyttade den närmare IC'n. 5 Watt ut ser frekvenskurvan ut så här:

2023-01-08 2233 Frekvens-fas-4Watt-fungerar inte.png
2023-01-08 2233 Frekvens-fas-4Watt-fungerar inte.png (50.26 KiB) Visad 897 gånger


Nästa steg är att löda alla komponenter rakt på benen och de som inte skall lödas på benen lödar jag så nära det går. Fast det har jag ingen lust med, det kommer alltså inte att ske.

Tror jag lägger ner detta nu och håller mig till ångvälten TDA2003, den fungerar alltid tyvärr med för lite uteffekt. Synd på alla pengar jag lagt ut på detta och all tid som förbrukats.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2775
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Slutsteg POS2211

Inläggav xmag » 2023-01-09 00:44

Trafon jag använder nu är på 2x1,38A. Dvs ca 2,8A tillsammans.
Då skulle den bara kunna ge 2x2x4= 16Watt med 4ohm?
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2775
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Slutsteg POS2211

Inläggav xmag » 2023-01-09 01:18

Nu klarade den 8 Volt över 4 ohm= ca 16 Watt!!!
Över 16 Watt klipper den. Om jag räknar baklänges: (16Watt/2)/4ohm= 2 Ampere eller (8 volt x 8volt)/4 ohm= 16 Watt. Trafon är på 2x1,38 Ampere= 2,78A.
Mitt nätaggregat skall alltså bara klara 16 Watt. Vem var det som rekommenderade den trafon jag valde ? :wink:


Nå, jag fuskade en aning för att skrämma upp den i 16 watt. När jag beskriver hur jag gjorde kanske någon expert kan ana vad som är fel (det röda inrutade):
100Watts-amplifier-power-supply-circuit-600x385.png
100Watts-amplifier-power-supply-circuit-600x385.png (34.6 KiB) Visad 893 gånger


Jag har inte hittat någon på nätet som kopplat så här men med denna koppling når jag 16 Watt utan att IC'n ger upp. Så jag undrar om man kan koppla så eller om det är nej, nej? Högre än så klarar tydligen inte nätaggregatet så jag når max ut med dessa kondingar.
Kan säga att de blir farligt varma och börjar svälla så jag kan bara mäta några sekunder åt taget. Kondingarna är på 35V.

Vad kan vara fel på slutsteg/nätaggregat efter ovanstående?
Kanske skall använda effektmotstånd? Annat?
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2775
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Slutsteg POS2211

Inläggav xmag » 2023-01-09 14:00

Jag har läst flera gånger det som jansch skrivit i denna tråd och i tråden om switchat nätaggregat. Jag förstår resonemanget (som bygger på verklig fysik) och de formler som visats. Det jag inte förstått är att ett nätaggregat på 2x27 Volt och 2,8 Ampere eller ett på 2x24 Volt och 3,3 Ampere inte klarar mer än ca 4 Watt när ett aggregat på bara 2x12v och 3,3 Ampere klarar 10 Watt ut. Om det är för lite Ampere för att klara högre effekter borde de åtminstone klara 10 Watt som det mindre nätaggregatet klarar.
Är det helt enkelt så att högre spänning "drar" mer Ampere?
Eller vad beror det på?

Skall testa lite med mitt Labb-aggregat, där jag kan justera både Volt och Ampere, senare.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Slutsteg POS2211

Inläggav Michael » 2023-01-09 20:14

Gällande ovanstånde mycket märkliga (trollar du), så har jag ingen kommentar.

xmag skrev:När jag mäter upp den är den på AC 2x20v och då är det en AC 2x20v transformator.
Mycket märkligt tankesätt av dig. Hoppas du förstår att vi har svårt hänga med och att det är svårt diskutera, om du liksom hittar på egna definitioner på saker och ting. Skriver du en sak så tror ju vi att du menar det du skriver.

Angånde problem med nya nätdelen. Så har du väl flera gånger skrivit att kretsen inte mår bra med för hög matningsspänning, men nu bygger du en nätdel med hög spänning. men... Jag kollade databladet och plus/minus 25 volt skall den tydligen klara av (även med 4 ohms last). ...om den nu kyls ordentligt.

men kanske självsvänger den som du säger. Varför inte kolla. Vi har tidigare tipsat om att du skall mäta, så du ser vad som händer. Hade du gjort det så hade du t.ex. snabbt upptäckt att du hade felförstärkning och att det var försteget som klippte och inte detta slutsteg.

xmag skrev:Trafon jag använder nu är på 2x1,38A. Dvs ca 2,8A tillsammans.
Vad pratar du om nu, någon helt annan koppling en den som du har visat upp i denna tråd?

//Michael

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2775
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Slutsteg POS2211

Inläggav xmag » 2023-01-09 21:11

Michael skrev:Gällande ovanstånde mycket märkliga (trollar du), så har jag ingen kommentar.

xmag skrev:När jag mäter upp den är den på AC 2x20v och då är det en AC 2x20v transformator.
Mycket märkligt tankesätt av dig. Hoppas du förstår att vi har svårt hänga med och att det är svårt diskutera, om du liksom hittar på egna definitioner på saker och ting. Skriver du en sak så tror ju vi att du menar det du skriver.

Angånde problem med nya nätdelen. Så har du väl flera gånger skrivit att kretsen inte mår bra med för hög matningsspänning, men nu bygger du en nätdel med hög spänning. men... Jag kollade databladet och plus/minus 25 volt skall den tydligen klara av (även med 4 ohms last). ...om den nu kyls ordentligt.

men kanske självsvänger den som du säger. Varför inte kolla. Vi har tidigare tipsat om att du skall mäta, så du ser vad som händer. Hade du gjort det så hade du t.ex. snabbt upptäckt att du hade felförstärkning och att det var försteget som klippte och inte detta slutsteg.

xmag skrev:Trafon jag använder nu är på 2x1,38A. Dvs ca 2,8A tillsammans.
Vad pratar du om nu, någon helt annan koppling en den som du har visat upp i denna tråd?

//Michael

Jag börjar med det sista:
Jag har 5st olika uppsättningar av nätaggregat.
1- Lab-aggregatet, det klarar 0 till 36 Volt och 1,5A (den är på mer Ampere enligt vad jag mätt)
2- Switchat aggregat, den är på 24 Volt och 3,3 Ampere.
3- Dubbelt Switchat aggregat, på 48 Volt och 3,3 Ampere.
4- Toroid-aggregat, jag kan använda bara ena sidan av den och får då ca 28v och 1,38 Ampere.
5- Toroid-aggregat, båda sidor 2x28v och 2x1,38 Ampere

Jag har testat alla och noterat utefter Ampere antal Watt de ger. Kommer i nästa post.

Jag kan inte mäta om den självsvänger, jag kan bara se resultatet av det förutsatt att det är självsvängningar upp mot 1mHz. Kunde jag mäta det hade jag naturligtvis gjort det. Ute på nätet skriver folk att temperaturen stiger kraftigt när den självsvänger och man får en massa distorsion. Sinuskurvan vid 1 kHz blir "taggig" osv. Min gör inget av detta. Jag har dessutom ett filter som bryter av en bit innan där självsvängningen brukar vara. Jag testade med en större kondensator för att bryta tidigare utan skillnad. Men visst, det kan vara självsvängning det är frågan om men hur får man bukt med det? Har testat det mesta av tips på nätet. Läste någonstans att vid högre spänningar kan den självsvänga och det stämmer i så fall för mig för det fungerar inte över 36v (2x18 Volt). Det verkar dock inte vara många som vet hur man får stopp på det eftersom påståendena inte följs av tips hur man gör.

Vad det gäller för hög spänning klarar den 60v men det finns ingen anledning att gå över 50v. Det var därför jag köpte en trafo som likriktat skulle ge 48 Volt. Det var den jag skrev om att den ger inte 48 Volt utan 54 Volt och då överskrider jag den gräns jag satt upp, dvs 50 Volt. När jag skrev det första gången reagerade du på att du inte förstod vad jag menade. Då försökte jag vara övertydlig men det träffade fel eftersom du tror jag "trollar". Jag trollar verkligen inte, jag är inte så bekant med gångbara definitioner och har ingen utbildning i ämnet men jag försöker som i många andra ämnen jag rört om i att lära mig genom att fråga och testa mm.

En viktig sak värt att notera är att i skrift kan det se ut som om man är "hård", "otrevlig" eller till och med "trollar" utan att det är någotdera. Jag försöker helt enkelt bara "slå mig in" i elektronikens Värld, inget annat.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2775
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Slutsteg POS2211

Inläggav xmag » 2023-01-09 21:17

Här har jag mätt effekten i förhållande till Ampere istället för spänningen med 4 ohms last:
2023-01-09 1306 Effekt-Spänning-Strömstyrka.png
2023-01-09 1306 Effekt-Spänning-Strömstyrka.png (17.07 KiB) Visad 852 gånger


Mätningarna är inte exakta men man ser huvuddragen att effekten följer Amperenivån oavsett vilken spänning man har.
Man ser också att spänningar över 48 Volt (fungerar upp till 36 Volt) råkar ut för något som gör att de hamnar långt ner i max uteffekt. Allt fungerar bra nu förutom att det inte fungerar med högre spänningar, där står jag nu.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Slutsteg POS2211

Inläggav Michael » 2023-01-09 21:30

xmag skrev:5- Toroid-aggregat, båda sidor 2x28v och 2x1,38 Ampere
Det är här det blir lite konstigt. 2x28V 1,38A hade varit mer lämpligt skriva. Du kan även få 28V 2,7A, men inte 2x28V 2,7A.

En trafo är specad med en viss spänning ut, under vissa förutsättningar. Då främst; inspänning och belastning. Så en 2x18V trafo ger det om det får 230 in och belastas med xx (lite osäker, man borde vara märkströmmen). Lite överslag kan man räkna med x1,5 för den dc man kan få. Men den varierar ju naturligtvis. T.ex. kan 230 igenligen vara plus minus 10%.


Ju högre spänning du har. Desto högre spänningsfall över kretsen, som den bränner bort i värme. Så därför bör man beakta vilken spänningsmatning man har, med vilken last man vill klara.

PS. Ursäkta för ordet troll, var nog lite fel. Men sätta en kondensator i serie är ett högpass filter. Så likspänningen försvinner ju typ.

//Michael

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2775
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Slutsteg POS2211

Inläggav xmag » 2023-01-09 22:23

Michael skrev:
xmag skrev:5- Toroid-aggregat, båda sidor 2x28v och 2x1,38 Ampere
Det är här det blir lite konstigt. 2x28V 1,38A hade varit mer lämpligt skriva. Du kan även få 28V 2,7A, men inte 2x28V 2,7A.

En trafo är specad med en viss spänning ut, under vissa förutsättningar. Då främst; inspänning och belastning. Så en 2x18V trafo ger det om det får 230 in och belastas med xx (lite osäker, man borde vara märkströmmen). Lite överslag kan man räkna med x1,5 för den dc man kan få. Men den varierar ju naturligtvis. T.ex. kan 230 igenligen vara plus minus 10%.

Jag skrev av detta https://www.electrokit.com/produkt/ring ... 2-x-1-38a/ där står det "2 x 18V / 2 x 1.38A". I övrigt har du säkert rätt.

Ju högre spänning du har. Desto högre spänningsfall över kretsen, som den bränner bort i värme. Så därför bör man beakta vilken spänningsmatning man har, med vilken last man vill klara.

Ja, om den frågan finns det 13 på dussinet "där ute".

PS. Ursäkta för ordet troll, var nog lite fel. Men sätta en kondensator i serie är ett högpass filter. Så likspänningen försvinner ju typ.

//Michael

(Vad det gäller ordet "troll" eller liknande är det lätt att förivra sig. Jag har gjort det några gånger också med svidande kritik i retur. Av det har jag lärt mig att vara försiktig.)

Ja, jag tänkte att koppla in ett filter ytterligare men råkade koppla fel och när det ändå var kopplat och jag hade igång grejerna passade jag på att mäta. Till min förvåning fick jag högre effekt på det viset.
Förmodligen blev spänningen lägre och med lägre spänning fungerar det. Fick slänga kondingarna efteråt :o

Hur som helst så är det uppenbarligen okontrollerade svängningar som gör att IC'n stänger av och på när spänningen är över 36-48 Volt (vet inte var gränsen går, 36v fungerar men inte 48v).
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster