Moderator: Redaktörer
Henrik36 skrev:Frisk skrev:Okey, det var nytt för mig.
Jag uttryckte mig nog otydligt, det var inte viorna jag avsåg utan undrade varför det var öppningar och i jord och matningsplan under "påbyggnadskorten" det brukar vara fördel med så homogena plan som möjligt, men så klart finns undantag av olika anledningar till det, det jag var lite nyfiken på. Istället för att löda fast instickskort på korten borde det väl vara fördelaktigt att lägga mikrokontrollern direkt på "huvudkortet" för att få mer homogena plan etc.?
Jag är inte helt 100på vart du menar, men avbrotten i jordplanet som syns på några Cadbilder är där vi isolerat bort USB samt dator från Dacen
Lösa utgångskorten vi använde förr är bara lödda på en sidan, det sitter i en kontakt så att man kan byta kort utan lödning.
Helt klart blir det ytterliggare bättre med utgångskortet direkt på dackortet
Frisk skrev:För söker förtydliga, t.ex på denna bildhttps://www.faktiskt.io/phpBB3/down ... p?id=42322 ser det ut att vara öppet under kretsen i mitten nertill, men kanske är att något lager är släckt? Lite svårt att se när alla lager har samma färg.
Nåja, det var ingen stor grej, jag var bara nyfiken kring tankarna bakom, om jag ens tolkade bilden rätt.
Henrik36 skrev:Frisk skrev:För söker förtydliga, t.ex på denna bild download/file.php?id=42322 ser det ut att vara öppet under kretsen i mitten nertill, men kanske är att något lager är släckt? Lite svårt att se när alla lager har samma färg.
Nåja, det var ingen stor grej, jag var bara nyfiken kring tankarna bakom, om jag ens tolkade bilden rätt.
Jag får inte upp något på länken du bifogade
Frisk skrev:Henrik36 skrev:Frisk skrev:För söker förtydliga, t.ex på denna bild download/file.php?id=42322 ser det ut att vara öppet under kretsen i mitten nertill, men kanske är att något lager är släckt? Lite svårt att se när alla lager har samma färg.
Länken blev fel, korrigerad nu, missade ett mellanslag.
Henrik36 skrev:Frisk skrev:Henrik36 skrev:
Länken blev fel, korrigerad nu, missade ett mellanslag.
Nu funkar länken Jag är dock fortfarande inte riktigt med på vart du menar, dock är bara lödplan och jordplan med på bilden i din länk, dom andra planen är släckta.
Eller är det där det är 2st långa rader med hål du menar? Där sitter datorn monterad sen, och den är isolerad mot övriga kretsar därav går inte jordplan in mellan dom raderna med hål
Frisk skrev:Ja, precis, det var hålraderna vid microkontrollern jag avsåg. Brukar ju inte vara fördel med öppningar i jordplan, ni har väl ingen isolation pga risk för överslag? Det kanske är helt separerade gränssnitt med optokopplare/adum eller liknande?
Min erfarenhet av adum är att de kan ställa till med en del problem vid emissions-tester, borde således kunna ställa till med oönskade störningar i en ljud-applikation.
Jag har främst fått höra att man ska ha så homogena plan som möjligt, därav extra nyfiken på varför ni har öppningar i planen, när det är fördelaktigt och när man bör nyttja det. Jag använder det idag i princip uteslutande när det finns höga spänningar och krav på isolation/kryp-avstånd. Öppningar riskerar ju att fungera som antenner och kan i vissa fall leda ner störningar i ett plan istället för att skärma.
Frisk skrev:Jag kompletterade mitt inlägg lite efter det du svarat, men det låter väl genomtänkt och häftigt GDS-projekt!
Jo, finns ju olika skolor och jordplan och problem med signaler över olika referenser är väl mer ett problem vid höga frekvenser än ljudspektrat.
Henrik36 skrev:Frisk skrev:Jag kompletterade mitt inlägg lite efter det du svarat, men det låter väl genomtänkt och häftigt GDS-projekt!
Jo, finns ju olika skolor och jordplan och problem med signaler över olika referenser är väl mer ett problem vid höga frekvenser än ljudspektrat.
Haha jag såg det och när jag editerade mitt så skrev du
Stort tack igen för peppen Bygger du grejor du med?
Frisk skrev:Jag har tänkt göra ett nytt dac-steg till CD-spelaren (där ena dac-chipet pajat och rekonstruktionsfilter verkar saknas) men är ju bara en väldigt liten del av designen och mycket ren kopia på hur det ser ut. Men tiden och orken räcker inte riktigt till för att göra några större framsteg.
Frisk skrev:
Jag har tänkt göra ett nytt dac-steg till CD-spelaren (där ena dac-chipet pajat och rekonstruktionsfilter verkar saknas) men är ju bara en väldigt liten del av designen och mycket ren kopia på hur det ser ut. Men tiden och orken räcker inte riktigt till för att göra några större framsteg.
Jobbar med elektronikdesign men tyvärr inte inneburit så mycket nykonstruktion och layout senaste tiden. Fick väl ut ett kort runt årsskiftet som sitter i några pilotanläggningar nu men innan dess var det nog ett tag sen. Har ett par hemma-projekt men går minst sagt på sparlåga för stunden.
RogerGustavsson skrev:Frisk skrev:Jag har tänkt göra ett nytt dac-steg till CD-spelaren (där ena dac-chipet pajat och rekonstruktionsfilter verkar saknas) men är ju bara en väldigt liten del av designen och mycket ren kopia på hur det ser ut. Men tiden och orken räcker inte riktigt till för att göra några större framsteg.
Morello gjorde väl något liknande?
Henrik36 skrev:Frisk skrev:
Jag har tänkt göra ett nytt dac-steg till CD-spelaren (där ena dac-chipet pajat och rekonstruktionsfilter verkar saknas) men är ju bara en väldigt liten del av designen och mycket ren kopia på hur det ser ut. Men tiden och orken räcker inte riktigt till för att göra några större framsteg.
Jobbar med elektronikdesign men tyvärr inte inneburit så mycket nykonstruktion och layout senaste tiden. Fick väl ut ett kort runt årsskiftet som sitter i några pilotanläggningar nu men innan dess var det nog ett tag sen. Har ett par hemma-projekt men går minst sagt på sparlåga för stunden.
Hehe när man väl kommer igång så är det ju så svårt att sluta, men jobbar man med det också så blir det nog annat
Hoppas att du får till CD-spelaren vartefter
Frisk skrev:
Så är det ju!
Två barn som tar mycket tid för stunden och föräldrar som flyttade från villan nyligen så hamnade en stor hög sparat skrot att ta hand om... men någon gång kommer det få prio, det är ju ett projekt som känns kul! Egna projekt och jobb är ändå olika och mycket av jobbet handlar om underhåll, test och verifikation mer än utveckling cad och layout.
LeifB skrev:Jag har lyssnat på en recension av SMSL SU-9 Pro med
ES9039M Pro. Kostar drygt 6200kr.
Har du jämnfört den med ES9038Pro?
ES9039M Pro har fått ett bra betyg.
LeifB skrev:Priserna på enskilda delar blir alltid dyrare än att köpa en färdig produkt. Skulle man köpa en bil och betala delarna separat skulle väl kosta nästan dubbla priset.
Dina byggen är kanske mer optimala.
SMSL optimala bygget har två stycken separata nätförsörjningar. Ett för det digitala och ett för analoga.
Många opampar. Men då ligger SU-10 på ett pris på ~10000kr. SU-9PRO kostar 6200kr men kommer inte långt efter ljudmässigt med sin ES9039MSPRO.
Enligt recensionen ska ljudbilden vara större djupledes med ES9039MSPro.
LeifB skrev:Jag har lyssnat på en recension av SMSL SU-9 Pro med
ES9039M Pro. Kostar drygt 6200kr.
Har du jämnfört den med ES9038Pro?
ES9039M Pro har fått ett bra betyg.
LeifB skrev:Bra kämpat.
Nyfiken på vad det 39pro kan åstadkomma.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster