Effektiv diffusor, enkel att bygga

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Adhoc

Effektiv diffusor, enkel att bygga

Inläggav Adhoc » 2022-12-04 13:53

För en tid sedan spikade jag ihop 2 diffusorer från spillmaterial. 1 st för vardera bakre rumshörnet, lite nedåtvinklade mot lyssningshöjd + med gångjärn så den kan vinklas vänster-höger i rummet. (Kanske överkurs men varför inte om man har möjligheten.) Varianten av diffusor brukar kallas Volymdiffusor och beskrivs i ett doktorspapper inom akustik av RIchard J Hughes. Diffusorerna skiljer sig i uppbyggnaden mot andra "vanliga diffusorer" och har som mål 50% transparens mot inkommande ljudvågor och att ljudvågorna därefter kan studsa runt ett tag inuti diffusorn innan dom går ut i rummet igen. Diverse jämförelsediagram från Hughes avhandling visar på att denna typ av diffusor är effektivare än "vanliga". Dom som varit med på Faktiskt ett tag, har sett liknande från några IÖ-ritade kontrollrum/studios. IÖs verkar dock ha färre antal "staket" mot infallande ljudvågor. Om någon skulle få för sig att bygga själv, rekommenderar jag att kombinera diffusorn med basasorbenter / spaltabsorbenter under och över själva diffusorn och täcka stor del av väggen bakom soffan, på liknande sätt som IÖ ritade sina.

Jag skrev en del om volymdiffusorn på Gearspace-forumet och lade även ihop ett excelprogram, -om man man vill "skräddarsy" bredden till en annan som passar bättre i ens eget rum och samtidigt motsvarar målet om 50% transparens. (Programmet funkar även att öppna i gratisprogramet Libre Office om man inte har Microsofts Excel)
Länk 1: https://gearspace.com/board/showpost.ph ... stcount=11 (finns mer att läsa i själva tråden https://gearspace.com/board/studio-buil ... st16280575
Länk 2: https://www.diyaudio.com/community/thre ... st-7090634
I länkarna kan även Hughes avhandling tankas ned som pdf. En fet sak med mastig bakomliggande teori och matematik, som dock kan hoppas över man mest är intresserad av spika ihop sin egen diffusor med Hughes som förlaga.

Bild på diffusorn:
Bild

Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Effektiv diffusor, enkel att bygga

Inläggav paa » 2022-12-04 16:00

Är BAD-panelen en del av din lösning.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2022-12-04 19:31

Nej, BAD-panelerna har funnits i rummet sedan lång tid tillbaks. Hade jag känt till volymdiffusorn i början av rumsbygget så hade jag kört på den varianten i stället med ett par feta spaltaborbenter (eller Helmholtz) under och över. och lagt in några LED-lister på baksidan för diffust ljus / stämning.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2022-12-04 20:37

Hur är det med avstånd? Är inte kort avstånd en av BADs fördelar? Vad gäller här för volymdiffusor? En ”skog” av pinnar bakom LP kunde vara snyggt, om minimumavståndet är kort nog!

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2022-12-05 01:50

Jag plöjde igenom Hughes avhandling om volymdiffusorer för ganska länge sedan men jag kommer inte ihåg att det nämndes något om lämpligt minsta avstånd. Jag har heller inte sett någon kommentar från IÖ om lämpligt minsta avstånd för hans versioner, IÖs kommentar var mer av ”typ” fördelen med att ljudvågor som kommer in i diffusorn kommer studsa runt ett antal gånger inuti, innan dom går ut i rummet igen. Ett mer utdraget tidsförlopp av reflektion / diffusion kan då förväntas (min tolkning). BAD-panelen ger antingen reflektion eller absorbtion via fluffet bakom hålen och ”delar upp" infallande ljudvåg som delvis absorberad, delvis reflekterad, någon diffusion i tidsplanet fås dock inte med platta BAD-paneler.

I boken ”Acoustic Absorbers and Diffusers" av Cox and D'Antonio nämns att lämpligt minsta avstånd är ca 3 våglängder av lägsta frekvensen som diffusorn bör påverka. Orsaken indikeras i den färgglada bilden med vågmönster från en QRD-diffusor nedan. Nära diffusorn finns det alltså mycket av lobverkan och flyttar man huvudet en liten bit så varierar ljudstyrkan från en viss frekvens mycket. ”En bit bort” är lobverkan mer utsmetad till ett diffust fält och tonen jämn(are) i ljudstyrka vid huvudförflyttning i sidled

Det finns vissa paralleller mellan BAD-panelen och volymdiffusorn. BAD-panelen har teoretiskt 50% reflekterande yta och 50% hålad yta i ett tänkt rutmönster = 50% öppen area mot infallande ljudvågor. Om rutan är 25x25 mm, är realiteten dock ofta att hålet är runt och ca 12,5 mm i diameter, så öppen area hamnar då ned mot 20% av panelytan. Volymdiffusorn har likt BAD-panelen också som mål en 50% öppen area. Tillsammans ska ett antal glesa ”spjälstaket” som monterats bakom varandra ge 50% öppen area sett rakt framifrån. Placeringen av respektive spjäla är enligt något som kallas "Golomb ruler", de 5 lagrens överlappande placeringar har därefter reducerats för att nå 50% öppen area. Volymdiffusorn saknar absorberande material och behåller därför i jämförelse energi för högre frekvenser samtidigt som dessa ges diffusion i tiden pga av olika gånglängder från diffusorns reflekterande spjälor. Jag skulle tro volymdiffusorn kan användas på kortare avstånd än en QRD-diffusor där reflektionen går rakt ut tillbaks från ett fast bottendjup.

Bifogar en bild på volymdiffusor som jag spikade ihop efter IÖs servettskiss. Den har ”2,5” lager och är också öppen för inkommande ljudvågor. Det bakre lagret har varierande bredd och djup, (därav "2,5" lager) medan det främre har samma bredd för ”spjälstaketet”. Om volymdiffusorn får kort avstånd till lyssningsplats, kan en variant vara att göra några stycken med smalare bredd som sen monteras som spegelbilder av varandra. Med smalare totalbredd, typ 1000 mm för 1 st diffusor enligt bilden från excelprogrammet, börjar den verka högre upp i frekvens = kortare våglängd som då ger möjlighet till kortare sittavstånd. I Hughes avhandling med ”orginalet” som har 1,8 m diffusorbredd anges 10 cm mellan varje spjälstaket. Om 0,5 m totaldjup stjäl för mycket rumsvolym, kan man knapra på avståndet mellan spjälstaketen. Det kommer påverka det som kallas ”back scattering” i avhandlingen (reflektioner och tidsfördröjning inuti diffusorn) men det kommer inte påverka den öppna arean sedd framifrån.
Bild
QRD-Diffusion-lobing--pattern-graph.PNG
QRD-Diffusion-lobing--pattern-graph.PNG (335.89 KiB) Visad 815 gånger

Volumteric Diffusers - principle comparison BAD vs Volumetric.PNG
Volumteric Diffusers - principle comparison BAD vs Volumetric.PNG (68.24 KiB) Visad 815 gånger

Volymdiffusor original plus önskad bredd 1000 mm.PNG
Volymdiffusor original plus önskad bredd 1000 mm.PNG (97.69 KiB) Visad 815 gånger

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2022-12-05 11:55

En motsvarande färgglad bild på diffusionen/interferensen för BAD vore kul att se! Jag minns att jag läste massor om detta på Gearspace och det som fick mig att gå för BAD var just detta med avståndet, eftersom min LP bara är ca 50 cm från dämpväggen/diffusorn. Plus att jag har tillgång till en laserskärare ;). QRD kräver som sagt ett visst avstånd för att inte lober ska höras. Men perfekt om volymdiffusorn är bättre här, den är ju otroligt mycket enklare att tillverka än en BAD! Kanske testar att ställa lite pinnar mellan soffa/LP och BAD!
Bilagor
IMG_0621.jpeg
IMG_0621.jpeg (1.08 MiB) Visad 765 gånger

Återgå till DIY-forum