Kondensatorer

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1155
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Kondensatorer

Inläggav Imperial-Blomman » 2022-12-10 14:47

SCR e bra.
Didrik De Geer kör m SCR kondingar i sina mikrofoner.
Han sejjer att dom har den lägsta distorsionen å färgningen av de han har testat.
Å han har testat en hel del m kondingar genom åren.

/
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Kondensatorer

Inläggav dewpo » 2022-12-17 10:15

Hur lång livslängd har elektrolyt kondensatorer? De billiga högtalare jag mätt på :| Har betett sig väldigt dåligt kring delningen mellan elementen :( På ett sätt som nästan bara kan förklaras med att de åldrats ovärdigt :? Men jag hade förstås ingen möjlighet att färdas bakåt i tiden för att mäta på dem nya :lol:

Högtalare som åldras ovärdigt, och behöver regelbundna besök till hifi-doktorn ger åtminstone mig dålig magkänsla :wink:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Kondensatorer

Inläggav jansch » 2022-12-17 17:52

dewpo skrev:Hur lång livslängd har elektrolyt kondensatorer? De billiga högtalare jag mätt på :| Har betett sig väldigt dåligt kring delningen mellan elementen :( På ett sätt som nästan bara kan förklaras med att de åldrats ovärdigt :? Men jag hade förstås ingen möjlighet att färdas bakåt i tiden för att mäta på dem nya :lol:

Högtalare som åldras ovärdigt, och behöver regelbundna besök till hifi-doktorn ger åtminstone mig dålig magkänsla :wink:


Det finns inget bra svar på frågan.
Elektrolytkondensatorer har fått ett oförkänt rykte om att de åldras fort. Så är det inte generellt men det har funnits felaktigt konstruerade elyter och bl.a ett stort datorföretag råkade riktigt illa ut för många år sedan p g a felkonstruktion.
Då dom innehåller en elektrolytisk "gegga" som kan torka är den största fienden hög temperatur vilket då inte är ett problem i högtalarfilter. Det du sannolikt upplevt är att dom generellt är/var svåra att tillverka med låg spridning vilket medför att filtrets brytpunkt inte alltid stämmer med konstruktörens ambition.
Man kan nog räkna med at bipolära elektrolyter i högtalare som är tillverkade i nutid håller hur länge som helst (åtminstone 25-30 år).
I rörförstärkare kan det vara värre p g a temperatur och vid f f a äldre förstärkare kan några kondingar vara i "nyskick" och andra helt slut, d v s kanske bara ha 5-10% av sitt ursprungsvärde trots att dom ser hela ut.
Väldigt typiskt t.ex för Carlsson OA6 slutstegen från 60-talet där vissa fungerar perfekt och andra brummar rejält p g a att en kondensator i nätdelen har oljämn kvalitet (trots bra tillverkare).

Användarvisningsbild
Figge77
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 2016-08-23
Ort: Kungsör

Re: Kondensatorer

Inläggav Figge77 » 2023-01-05 19:54

Jag hade valt MKT (Polyester) kondingarna från hifikit med tanke på priset på de andra alternativen du länkade.
nu ska jag säga nåt man inte får säga, håll i er nu! du kommer inte höra någon skillnad.

Mvh F
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1155
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Kondensatorer

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-03-09 10:44

Jo då!
Skillnad ere.
Men de e up t var å en å avgöra vilken pris nivå man lägger sej på.
Hör man ingen skillnad så ere ju bara å ta de billigare alternativet å va glad.

Ja e avis på er som inte hör skillnad.
Mitt hifi liv hade varit så mycket enklare om ja inte hört skillnad på kondingar :roll: :lol: :lol:
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Kondensatorer

Inläggav jansch » 2023-03-09 19:55

Imperial-Blomman skrev:Jo då!
Skillnad ere.
Men de e up t var å en å avgöra vilken pris nivå man lägger sej på.
Hör man ingen skillnad så ere ju bara å ta de billigare alternativet å va glad.

Ja e avis på er som inte hör skillnad.
Mitt hifi liv hade varit så mycket enklare om ja inte hört skillnad på kondingar :roll: :lol: :lol:


Man brukar ändra sig efter en dubbel-blind-test och stå där med brallorna nere........

Användarvisningsbild
Lomax
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2004-12-08

Re: Kondensatorer

Inläggav Lomax » 2023-03-25 22:44

jansch skrev:största fienden hög temperatur vilket då inte är ett problem i högtalarfilter

En sanning med vissa undantag... :lol:

Mirsch_OM3-29_bränd_resistor_2.jpg
Mirsch_OM3-29_bränd_resistor_2.jpg (190.54 KiB) Visad 325 gånger

Och ja, det sitter en polariserad ellyt i serie med det grillade motståndet 8O

Användarvisningsbild
Lomax
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2004-12-08

Re: Kondensatorer

Inläggav Lomax » 2023-03-25 23:35

jansch skrev:Man brukar ändra sig efter en dubbel-blind-test och stå där med brallorna nere........

En gammal goding från Dave Jones:



Skippa till sjätte minuten för kondensatorer...

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster