Kondensatorer

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Kondensatorer

Inläggav distad » 2022-12-07 20:03

Ämnet är Kondensatorer. Ja, vad kan den där FBK nu vilja fråga om tänker en del.... :mrgreen: han är ju ingen DIY:are, nej det är jag inte. Nyligen när jag skulle öppna steget så hade jag sönder ena sidans fästning till plåten på bakstycket :oops: Jag ska inte skruva elektronik...Men jag har ju ett par OA50 som det ska DIY:as rejält i och då blir man ju nyfiken på vad som stoppas i dem. Men, det som jag undrar över vad är vilka Kondingar använder ni i era högtalarbyggen och Varför just dom :?: Billiga :?: Låter bra :?: Och hur låter de då :?: Så jag är nyfiken på era erfarenheter kring Kondensatorer. :)
Texten nedan ska ni inte ta på blodigt allvar.
Det enda jag hört är att sådan här spolar är bättre https://www.hifikit.se/komponenter/filt ... 14awg.html än luftlindade, tror det var någon på forumet som sa det... :o Sedan är ju internkablaget viktigt,(fråga hifikg) man kan ju inte ha telefontråd i högtalaren om ska ha Transparent på utsidan, liksom...
Sedan angående Kondningar så finns ju allt ifrån dessa. https://www.hifikit.se/komponenter/filt ... ester.html
Sedan finns det dessa som är bipolära enligt HifiKit https://www.hifikit.se/komponenter/filt ... s-cap.html, både mani och depression = en högtalare med humör... 8O
Bild
Sedan finns det dessa: :P Som jag lyssnat på. Läste om dem här http://www.troelsgravesen.dk/AMBER-Z-CAP.htm
Bild
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Kondensatorer

Inläggav STDI » 2022-12-07 20:17

Här kan du läsa en rolig tråd om polära och bipolära kondensatorer i högtalarfilter:
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=69359&full=1
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Kondensatorer

Inläggav RogerGustavsson » 2022-12-07 20:24

FBK skrev:Det enda jag hört är att sådan här spolar är bättre https://www.hifikit.se/komponenter/filt ... 14awg.html än luftlindade, tror det var någon på forumet som sa det...
De är också luftlindade!

FBK skrev:Sedan finns det dessa som är bipolära enligt HifiKit https://www.hifikit.se/komponenter/filt ... s-cap.html, både mani och depression = en högtalare med humör...
Nja, bipolära är de inte i strikt mening. Det är en beteckning på elektrolytkondenstorer för växelspänning - som i högtalarfilter.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Kondensatorer

Inläggav distad » 2022-12-07 20:32

RogerGustavsson skrev:
FBK skrev:Det enda jag hört är att sådan här spolar är bättre https://www.hifikit.se/komponenter/filt ... 14awg.html än luftlindade, tror det var någon på forumet som sa det...
De är också luftlindade!

FBK skrev:Sedan finns det dessa som är bipolära enligt HifiKit https://www.hifikit.se/komponenter/filt ... s-cap.html, både mani och depression = en högtalare med humör...
Nja, bipolära är de inte i strikt mening. Det är en beteckning på elektrolytkondenstorer för växelspänning - som i högtalarfilter.

Det första, vad är skillnaden då ?
Det andra ,Ähhh, fattar nada av detta så vi kanske ska hålla oss till hur de låter....
Som sagt jag är inte insatt i DIY, jag lyssnar på musik :!: Så det ljudliga intresserar mig.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Kondensatorer

Inläggav distad » 2022-12-07 21:01

STDI skrev:Här kan du läsa en rolig tråd om polära och bipolära kondensatorer i högtalarfilter:
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=69359&full=1

Nu blev det invecklat.... typisk jag är mer utbildad än du, så håll tyst tråd. Och sådant avstår jag, när det uttrycks på det sättet då det påminner om . Så behöver man gå en utbildning på området innan man kan fråga om hur kondensatorer låter :?:
Verkar så... :?
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Kondensatorer

Inläggav STDI » 2022-12-07 21:11

FBK skrev:....
Sedan angående Kondningar så finns ju allt ifrån dessa. https://www.hifikit.se/komponenter/filt ... ester.html
Sedan finns det dessa som är bipolära enligt HifiKit https://www.hifikit.se/komponenter/filt ... s-cap.html, både mani och depression = en högtalare med humör... 8O
[ Bild ]
...

I andra raden skriver du om "bipolära enligt HifKit". Då tolkar jag din text som om du menar att de du länkar till i första raden inte är bipolära (dvs polära). Läs texten under "Produktbeskrivning". De är också bipolära.
I tråden jag länkade till framkommer att det är bipolära kondensatorer man använder i högtalarfilter.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Kondensatorer

Inläggav RogerGustavsson » 2022-12-07 21:17

Hur något låter är svårt att frigöra från implementationen, var och hur det används. Det är likadant med kablage, det beror på var kabeln används, var den sitter emellan.

En luftlindad spole kan ha vanlig rund tråd (isolerad i regel med lack) eller med platt tråd (folie) med isolering mellan varven. I princip vill man att de olika varven ligger helt stilla intill varandra. Spolen med rund tråd kan "bakas" ihop i ugn. Foliespolen är lite svårare att få "still". Alla kondensatorer kan förses med en kärna av magnetiskt material, det ger en kortare trådlängd för en given induktans men kärnan kan mättas och ge distorsion. Om man vill ha en låg delningsfrekens är det många mH som behövs och då är kan det bli aktuellt med kärna i spolen för att hålla ner trådlängden (och därmed få en låg DC-resistans, som sitter i serie med högtalarelementet).

Det där med kondensatorer får någon annan ta... De Cross Cap du länkar till är icke-polära men de är förmodligen rätt induktionsfria. En polär kondensator kan bara vidareförmedla likspänning och i högtalare är det växelspänning.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Kondensatorer

Inläggav Calleberg » 2022-12-07 21:26

FBK skrev:Det enda jag hört är att sådan här spolar är bättre https://www.hifikit.se/komponenter/filt ... 14awg.html än luftlindade, tror det var någon på forumet som sa det... :o

Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej








:)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Kondensatorer

Inläggav distad » 2022-12-07 21:59

Calleberg skrev:
FBK skrev:Det enda jag hört är att sådan här spolar är bättre https://www.hifikit.se/komponenter/filt ... 14awg.html än luftlindade, tror det var någon på forumet som sa det... :o

Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej








:)

:mrgreen: Jag skrev fel medvetet. :wink:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Kondensatorer

Inläggav Calleberg » 2022-12-07 22:22

Det var vad jag hoppades och trodde :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1152
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Kondensatorer

Inläggav Imperial-Blomman » 2022-12-07 23:41

Att olika kondingar färgar ljudet e inget nytt.
De e som att byta rör lr signal kablar.

Men de här forumet avfärdar alla dyra kondingar som ormolja
så vi kan låsa tråden här så ingen blir arg.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2271
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Kondensatorer

Inläggav VintageHiFi » 2022-12-08 00:15

Imperial-Blomman skrev:Att olika kondingar färgar ljudet e inget nytt.
De e som att byta rör lr signal kablar.

Men de här forumet avfärdar alla dyra kondingar som ormolja
så vi kan låsa tråden här så ingen blir arg.


Har aldrig upplevt att dom som gärna vill se bevis på att det gör skillnad blir speciellt upprörda.
I stort sett överallt är det precis det omvända som gäller, i kretsar där man dyrkar saker som är
bättre ju högre prislappen är, där går man total banans på allehanda forum om någon yttrar ett
kritiskt ord om deras ny dyra kelgris. :mrgreen:
Kvalitén på produkten sitter alltså i prislappen. Det finns olagliga
tester där saker dyrkats som helt formidabel bra men när man inser att det man trott inte stämmer
blir det jobbigt, för då faller ju tesen att den t.ex fina mediaspelaren för 100 000$ istället var
Ipod för 150$ som spelade mp3. :mrgreen:

Det finns miljoner exempel i ormoljans förlovade land.
Det måste var grymt tillfredsställande som tillverkare & säljare av dessa produkter då man inte behöver lura på kunderna sina
helt verkningslösa produkter är bara priset tillräckligt rundligt tilltaget så hamnar den potentiella kunden i självlurarläge,
mao han blåser sig själv utan hjälp från andra tänk så behändigt. :mrgreen:

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Kondensatorer

Inläggav distad » 2022-12-08 00:36

Och så spårar den här tråden ur. Inget bra inlägg VintageHiFi.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Kondensatorer

Inläggav juanth » 2022-12-08 00:40

Imperial-Blomman skrev:Att olika kondingar färgar ljudet e inget nytt.
De e som att byta rör lr signal kablar.

Men de här forumet avfärdar alla dyra kondingar som ormolja
så vi kan låsa tråden här så ingen blir arg.


Det stämmer inte. Alla på forumet avfärdar inte alla dyra kondningar. Däremot så tror jag nog många är starkt skeptiska till väldigt högt prissatta kondningar i meningen att de ofta marknadsförs som överlägsna och samtidigt ska vara så svåra att tillverka och därför kostar 10000% mer än en Jantzen standard. Om det skulle finnas fördelar med en sådan så kvalar den med lätthet in som icke prisvärd.
Jag är övertygad om att det som mest höjer priset på tex den där Jantzen med koppar i, är att den tillverkas i små serier då de har bestämt att den ska vara dyrast och mest exklusiv deras sortiment.

Om ni tar och söker på forumet så finns det säkert en hel del diskussioner kring kondensatorer.

Här tex där Peter S berättar kring sina erfarenheter kring Wima MKP och papper i olja: viewtopic.php?p=2013960#p2013960
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Kondensatorer

Inläggav distad » 2022-12-08 00:41

Imperial-Blomman skrev:Att olika kondingar färgar ljudet e inget nytt.
De e som att byta rör lr signal kablar.

Men de här forumet avfärdar alla dyra kondingar som ormolja
så vi kan låsa tråden här så ingen blir arg.

Du skriver dyra kondingar, och jag är ju ute efter ljudskillnader allmänt och därmed alla prisklasser inkl. billiga också. Så är det även ormolja bland billigare kondingar :?: dvs. det finns inga skillnader. Utan köp billigast för det finns INGA skillnader, eller hur är det :?: Finns ju massor av folk som byggt egna högtalare på detta forum, så erfarenhet av kondingar borde finnas...... :?
Eftersom jag för första gången i mitt liv ska leva med ett par DIY högtalare på ålderns höst så vill man ju veta.
Men mitt första inlägg om att nämna Transparent och att jag lyssnat på DYR konding och lägga upp länk till troelsgraven får folk att tro att han har redan bestämt sig, men allt det är med "humor" då jag redan VET att allt detta är ormolja enligt 99.9% här OCH jag har inte råd med sådant heller utan det är naturligtvis vanliga prisklasser som gäller. "Men humor är en bristvara här tyvärr, och den nådde inte fram."

Men om det finns någon som upplevt skillnader och kan berätta om det så är ni välkomna att PM:a mig innan jag stoppar i något i mina OA50 då jag "tror" att det är inte politiskt korrekt att häva ur sig att det finns skillnader här på forumet.
Ingen behöver skriva något mer då jag kommer be moderatorerna låsa den för det luktar urspårning lång väg. Ibland är det här forumet mycket märkligt.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2271
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Kondensatorer

Inläggav VintageHiFi » 2022-12-08 00:42

FBK skrev:Och så spårar den här tråden ur. Inget bra inlägg VintageHiFi.

Sanningen svider ibland....

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Kondensatorer

Inläggav juanth » 2022-12-08 01:01

Läs länken jag postade istället för att dramatisera kring vad som skrivs.
I länken finns att läsa om skillnader.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Kondensatorer

Inläggav distad » 2022-12-08 01:06

VintageHiFi skrev:
FBK skrev:Och så spårar den här tråden ur. Inget bra inlägg VintageHiFi.

Sanningen svider ibland....

DIN sanning. Blir mitt sista inlägg, det är inte kul att starta trådar här
Om ni tar och söker på forumet så finns det säkert en hel del diskussioner kring kondensatorer.

Ska man söka så fort man söker info så kan vi lika väl stänga ner forumet. Jag försöker hålla liv i den här båten.
Men hånfulla inlägg ifrån vuxna människor, nej då får det vara. Särskilt eftersom jag känner personen och vet att han verkligen inte föder ormolje branschen utan är en person med större kunskap än de flesta.

Hänglås tack!
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Kondensatorer

Inläggav juanth » 2022-12-08 01:20

Ja vad är det för fel med att söka information i ett forum med massor av intressant skrivet av många kunniga och insatta personer. Personer som undersökt kring ämnet du vill ha information kring. Det är väl inte bara det nya som skrivs som har ett värde.

Sluta dramatisera, sluta vara motvalls. Ingen kommer att vara särskilt intresserad av att kommentera någonsin om du hela tiden skriker hänglås så fort någon svarar på en kommentar. Du behöver inte ta allt personligt. Det går att låta bli att svara på sånt som inte känns intressant. Ignorera, sortera, håll kursen.

Du kan tex skriva: åter till trådämnet tack.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Kondensatorer

Inläggav RogerGustavsson » 2022-12-08 10:23

Det är mycket drama av någon anledning och mycket övertolkas.

Tror det är en väldig förenkling att en komponent låter på ett visst sätt i alla lägen. Kablar, spolar, kondensatorer etc. ingår i en kedja av något slag. I detta fall om att välja komponenter till ett delningsfilter i en högtalare, skulle jag inte ligga sömnlös av oro att ha gjort fel val. Luftlindade spolar och plastfilmskondensatorer lär passa för din applikation. På detta forum finns personer som antagligen redan har färdigställt dessa högtalare och kan ge dig råd. Undvik överprissatta komponenter om kassan är skral.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Kondensatorer

Inläggav Calleberg » 2022-12-08 11:39

Jag kan svara på din fråga, helt oironiskt, faktiskt. :)

Använd skapligt Billiga MKP kondingar, allt som är dyrare än Jantzen Cross Cap går bort och Cross Capparna är ändå lite lite för dyra tycker jag.(om man köper dem på HK)
Det kan man nog ändå ha råd med upp till 10-15 microFarad.

Högkvalitativa elekrolyter för hela slanten för allt som är större än det. Man kan parallella dem med en liten MKP on man vill få lite feelgood.

Ibland kan man kanske tillåta sig lite MKT kondensatorer i spannet15-33 microFarad

Spolar, luflindat till Mellan/diskant filltret. Behöver inte vara fetare än 0.8 mm. Köper du foliespolar kommer jag hemsöka dig mitt i natten och garrotera dig med avlindad folie :wink:

Spolar för bas/mellan, Ferritkärna OCH fet (1,2-1,4mm) tråd alla dar i veckan. Att försöka sig på att använda luftlindade spolar för delning vid 200Hz och lägre är bara dumt.

Generellt för spolar är att det inte är raketforskning, man ser direkt på dem om lindningen är hyffsat gjord, tråddiameter kan du mäta med skjutmått och du kan i vart fall enkelt kolla DCR.
Jag låter priset bestämma och köper det billigaste som verkar hålla rimlig kvalite,
För spolar till bas mellanregistret blir det 100% en balansgång mellan DCR och Pris, Jag köper spolar med så låg DCR men ochså så lite ferrit som jag har kan ekonomiskt motivera för applikationen.


Sist jag handlade filterkomponenter blev det på Conrad :oops:

Edit: förutom Spolar till passiva subwooferfilter så betraktar jag personligen ovanstående som mer eller mindre Endgame. För delning under 2-300Hz är det aktiv delning som gäller och ett passivt filter med LP/Hp gren för delning vid under ca 150Hz går inte att utföra överhuvudtaget med samma prestanda, i vart fall inte utan att den passiva blir ohemult dyr.
Senast redigerad av Calleberg 2022-12-08 12:09, redigerad totalt 1 gång.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Kondensatorer

Inläggav RogerGustavsson » 2022-12-08 12:07

Calleberg skrev:Spolar för bas/mellan, Ferritkärna OCH fet (1,2-1,4mm) tråd alla dar i veckan. Att försöka sig på att använda luftlindade spolar för delning vid 200Hz och lägre är bara dumt.


Det är väl med OA-50 i åtanke som FBK frågar? Då lär det väl inte bli tal om 200 Hz, snarare över 2000 Hz?

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Kondensatorer

Inläggav Calleberg » 2022-12-08 12:12

RogerGustavsson skrev:
Calleberg skrev:Spolar för bas/mellan, Ferritkärna OCH fet (1,2-1,4mm) tråd alla dar i veckan. Att försöka sig på att använda luftlindade spolar för delning vid 200Hz och lägre är bara dumt.


Det är väl med OA-50 i åtanke som FBK frågar? Då lär det väl inte bli tal om 200 Hz, snarare över 2000 Hz?


Jo jag vet, men tänk om någon annan läser.... :wink:

Jag tänker dessutom försöka lura på honom nån form av basstöd framgent, men låt det förbli en hemlis mellan dig och mig, ok?
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Kondensatorer

Inläggav Fostex » 2022-12-08 12:47

RogerGustavsson skrev:Det är mycket drama av någon anledning och mycket övertolkas.

Tror det är en väldig förenkling att en komponent låter på ett visst sätt i alla lägen. Kablar, spolar, kondensatorer etc. ingår i en kedja av något slag. I detta fall om att välja komponenter till ett delningsfilter i en högtalare, skulle jag inte ligga sömnlös av oro att ha gjort fel val. Luftlindade spolar och plastfilmskondensatorer lär passa för din applikation. På detta forum finns personer som antagligen redan har färdigställt dessa högtalare och kan ge dig råd. Undvik överprissatta komponenter om kassan är skral.


Jag är helt enig med Roger. Att olika komponenter inte beter sig som matematiskt ideala sådana är ingen hemlighet. Därav är det självklart att komponenterna har olika elektriska egenskaper, både pga konstruktion men också produktion. Givet det är det också självklart att det kan leda till påverkan på ljudåtergivningen. Vad dessa egenskaper påverkar och vad effekten av det är blir känt först när man ser till komponentens avsedda funktion.

Hur man ska kunna tillskriva en viss tonal karaktär till t.ex. kondensator X blir för mig obegripligt. Åtminstone när kopplingen till vad som rent tekniskt händer, och i vilken applikation, inte är känd. Dessutom blir jag alltid nyfiken på vad referensen man jämför mot är, då det sällan framkommer i sådana diskussioner.

Ett påstående i stil med "i högpasslänken i OA-50 ger Jantzen Superior Z-Cap en luftigare diskant än med den SCR MKP som satt där innan" betvivlar jag inte. Men att det skulle stämma att "Jantzen Superior Z-Cap ger en luftigare diskant <punkt>." oavsett sammanhang håller jag för extremt osannolikt.
Mycket kul - lite tid

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Kondensatorer

Inläggav jansch » 2022-12-08 15:56

Imperial-Blomman skrev:Att olika kondingar färgar ljudet e inget nytt.
De e som att byta rör lr signal kablar.

Men de här forumet avfärdar alla dyra kondingar som ormolja
så vi kan låsa tråden här så ingen blir arg.


Du tangerar problemet.
I "high end världen" finns det en oroväckande trend där det gång på gång bevisas att dyrt inte är lika med bra. T o m så att ibland är dyrt = skit.

Det blir därför intressant att du använder begreppet "dyrt" istället för "bra".

Nu är ju kondensatorer mycket lätta att speca prestanda på så det är ju ingen större svårighet att titta på behovet och välja konding därefter.
Dilemmat är dock att "high end världen" ofta inte håller sig till fysikaliska storheter utan har alldeles egna prestandamått av typ "luftigare" eller "svärta" osv som bygger på "guldörons" förmåga trots att hela mänskligheten (inklusive guldöronen) lider av kognitiv bias (faktiskt en överlevnadsegenskap).

Men visst är det skillnad på kondensatorer....... alltså åtminstone mätbara skillnader. Personligen är jag glad över att JAG inte HÖR skillnad på en vanlig polypropylenkondensator och en papperskondensator trots vältränad hörsel.

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1152
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Kondensatorer

Inläggav Imperial-Blomman » 2022-12-08 21:22

Jantzen Amber kondingarna är både dyra å bra men inte (enl mej) prisvärda.
Mundorf Supreme sgo lika så.

Ja har fastnat för Mundorf Evo serien t högtalarfilter.
Dom e lite i dyraste laget tycker jag.
Men dom funkar så bra så ja köper dom tills vidare.

/
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Kondensatorer

Inläggav juanth » 2022-12-09 00:59

Imperial-Blomman skrev:Jantzen Amber kondingarna är både dyra å bra men inte (enl mej) prisvärda.
Mundorf Supreme sgo lika så.

Ja har fastnat för Mundorf Evo serien t högtalarfilter.
Dom e lite i dyraste laget tycker jag.
Men dom funkar så bra så ja köper dom tills vidare.

/


Törs du berätta vad de kostar?
Den du hade hemma tex.. :) Amber…
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1152
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Kondensatorer

Inläggav Imperial-Blomman » 2022-12-10 13:38

Ja har sett lite olika priser på Amber kondingarna.
Hifikit har inte satt nåt list pris på dom ännu så ja kan inte sia om dax priset.
Ja återkommer med en pris upgift i min medlems tråd när jag vet mer.

Mvh...
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Kondensatorer

Inläggav RogerGustavsson » 2022-12-10 13:50

juanth skrev:
Imperial-Blomman skrev:Jantzen Amber kondingarna är både dyra å bra men inte (enl mej) prisvärda.
Mundorf Supreme sgo lika så.

Ja har fastnat för Mundorf Evo serien t högtalarfilter.
Dom e lite i dyraste laget tycker jag.
Men dom funkar så bra så ja köper dom tills vidare.

/


Törs du berätta vad de kostar?
Den du hade hemma tex.. :) Amber…


Börjar på över tusenlappen för 1 µF på de flesta ställen....

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Kondensatorer

Inläggav Calleberg » 2022-12-10 14:10

RogerGustavsson skrev:
juanth skrev:
Imperial-Blomman skrev:Jantzen Amber kondingarna är både dyra å bra men inte (enl mej) prisvärda.
Mundorf Supreme sgo lika så.

Ja har fastnat för Mundorf Evo serien t högtalarfilter.
Dom e lite i dyraste laget tycker jag.
Men dom funkar så bra så ja köper dom tills vidare.

/


Törs du berätta vad de kostar?
Den du hade hemma tex.. :) Amber…


Börjar på över tusenlappen för 1 µF på de flesta ställen....


Ojdå, ja då blir man ju "tvungen" att avstå :)
Ett mycket mer prisvärt alternativ:
https://en.toutlehautparleur.com/loudsp ... .html?p=12
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Froggy och 10 gäster