FilTer i mina budget högtalare ÅSIKTER ?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10320
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: FilTer i mina budget högtalare ÅSIKTER ?

Inläggav distad » 2022-12-17 04:00

FBK skrev:Jag ökade avståndet mellan 0.5 cm till 1.5cm och det var klar skillnad, smaka på den. 8O :D När jag hade avstående till 2.5cm så smög en viss burkigt ljud in.
Då gäller det bara att hitta rätt distanser.......... Sedan får vi titta på filtret, för säkerhets skull. Eller hur Calleberg 8)

Det blir kanske nya Kondingar..... Nytt internkablage... :?: 8O :mrgreen: Lika bra att byta elementen när vi ändå är på gång, SB naturligsvis :lol:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud med Lo-End
Mvh lorten

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10320
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: FilTer i mina budget högtalare ÅSIKTER ?

Inläggav distad » 2022-12-17 04:26

Calleberg skrev:Stereophile har testat den, och det finns onekligen förbättringspotential i diskanten.
Basen ser svårare ut, inte alltför mycket output från porten verkar det, och det ser lite underavstämt ut redan trots lite småhög avstämmning, men man kan kanske ekvalisera sig lite? :)

https://www.stereophile.com/content/wha ... asurements

Och ändå skriver han:Overall, the Wharfedale Diamond 225's impressive measured performance lives up to what I expect from this classic British brand
Så dåliga är de inte. De är mycket populära på beg marknaden. Och hur mycket kan man begära av en högtalare för 4000kr i handeln ? Underverk..... Men mina kommer bli bättre i alla fall.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud med Lo-End
Mvh lorten

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10320
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: FilTer i mina budget högtalare ÅSIKTER ?

Inläggav distad » 2022-12-17 04:54

FBK skrev:Jag ökade avståndet mellan 0.5 cm till 1.5cm och det var klar skillnad, smaka på den. 8O :D När jag hade avstående till 2.5cm så smög en viss burkigt ljud in.
Då gäller det bara att hitta rätt distanser.......... Sedan får vi titta på filtret, för säkerhets skull. Eller hur Calleberg 8)

Det blir 1.0cm då det var ont om 1.5 utan lång leverans tid.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud med Lo-End
Mvh lorten

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3326
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: FilTer i mina budget högtalare ÅSIKTER ?

Inläggav Calleberg » 2022-12-17 09:48

FBK skrev:
Calleberg skrev:Stereophile har testat den, och det finns onekligen förbättringspotential i diskanten.
Basen ser svårare ut, inte alltför mycket output från porten verkar det, och det ser lite underavstämt ut redan trots lite småhög avstämmning, men man kan kanske ekvalisera sig lite? :)

https://www.stereophile.com/content/wha ... asurements

Och ändå skriver han:Overall, the Wharfedale Diamond 225's impressive measured performance lives up to what I expect from this classic British brand
Så dåliga är de inte. De är mycket populära på beg marknaden. Och hur mycket kan man begära av en högtalare för 4000kr i handeln ? Underverk..... Men mina kommer bli bättre i alla fall.


Jojo, de brukar vara rätt snälla i slutkommentaren i Stereophile, men "impressive" hade han inte behövt skriva så han tycker nog de är rätt bra.

Det mesta, även världens bästa bil, Volvo 960, har förbättringspotential... och så även denna högtalare :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Finkel, Michael och 5 gäster