Skantic 6004 Professional - receiver utan ljud

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Powerponken
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2022-12-16

Skantic 6004 Professional - receiver utan ljud

Inläggav Powerponken » 2022-12-18 01:21

Hej,

En granne som vet att jag brukar skruva i det mesta som inte funkar undrade om jag ville ta en titt på nämnda receiver då den hade blivit tyst. Jag skruvade isär och började undersöka.

Tryckte på Power och radioskalan tändes. Ca 2 sek senare klickade reläet till och man kunde höra lite brus i högtalaren som var inkopplad. När jag tryckte på knappen för i/urkopplinga av högtalarparets utgångar kunde man höra litet knäpp. Det tyder ju på att högtalarna matas med nånting iaf. Ingen radio eller ansluten skivspelare kunde höras i högtalaren dock. Jag hade också förväntat mig att höra skrap från Volym- och Balance-vredet på en sån gammal pjäs men det var lika tyst där. Tyst i hörlursjacket också.

Verkar vara nåt knas med förstärkardelen då och jag kollar in kortet och ser fyra glassäkringar. Mäter på dem och får fram att en av dem har brunnit av. Tänk om det vore så enkelt att det bara är en säkring som orsakar tystnaden men det brukar ju som oftast finnas nån annan förklaring till att säkringar går dessvärre. Skaffar en ny och sätter in och trycker igång apparaten. Nu slår inte reläet till och kopplar på högtalarutgångarna längre. Stänger av och tar bort säkringen och slår på igen och nu slår reläet till igen.

Med en hel säkring får man alltså inte ens ut brus ur högtalarna.

Nu är frågorna alltså: Nåt känt specifikt fel på den här modellen? Några generella förslag på vad som kan orsaka de här symptomen? Det är ju många komponenter men jag skulle ju kunna gissa på torkade kondingar då den är gammal men om det ger de här symptomen vet jag ju inte.

Mvh
Kalle

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Skantic 6004 Professional - receiver utan ljud

Inläggav RogerGustavsson » 2022-12-18 10:45

Har skrivits om dem tidigare men länkarna är döda.

viewtopic.php?t=25541

https://www.hifisentralen.no/forumet/th ... amn.56331/


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 6 gäster