Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Vilken typ av konstlast är du efter? Ska den motsvara någon typ av högtalare? Den konstlast som LTS använder är möjligen inte representativ för vilken högtalare som helst?
RogerGustavsson skrev:Den konstlast som LTS använder är möjligen inte representativ för vilken högtalare som helst.
RogerGustavsson skrev:Korrigerat till påstående.
Almen skrev:Och här finner man INTE LTS konstlast, uppenbarligen.
pLudio skrev:Almen skrev:Och här finner man INTE LTS konstlast, uppenbarligen.
Men här; https://web.archive.org/web/20190510143 ... mptest.htm
Johan_Lindroos skrev:RogerGustavsson skrev:Korrigerat till påstående.
Okej.
Vad vill du då säga med inlägget? På vilket sätt hjälper det frågeställaren och andra läsare?
Johan_Lindroos skrev:Äsch fasiken vad tråkig jag lät...![]()
![]()
![]()
Johan_Lindroos skrev:Johan_Lindroos skrev:RogerGustavsson skrev:Korrigerat till påstående.
Okej.
Vad vill du då säga med inlägget? På vilket sätt hjälper det frågeställaren och andra läsare?
Äsch fasiken vad tråkig jag lät...![]()
![]()
Thomas_A skrev:Ingen byggtråd för en konstlast med spänningsdelare på forumet?
peterh skrev:Thomas_A skrev:Ingen byggtråd för en konstlast med spänningsdelare på forumet?
Jag använder resistiv konstlast och yttre spänningsdelare.
Att använda en "högtalarsimulator" ställer till det om de slutligen valda högtalarna inte är likadana. Och
hur skall man mäta/jämföra förstärkare om man kan använda godtyckliga högtalarsimulatorer ?
jansch skrev:Att använda rent resistiv last är det sämsta man kan göra = ger minst intormation om hur stabilt ett slutsteg är.
Alltså, allt annat är bättre än en rent resistiv testlast.
BellsnWhistles skrev:jansch skrev:Att använda rent resistiv last är det sämsta man kan göra = ger minst intormation om hur stabilt ett slutsteg är.
Alltså, allt annat är bättre än en rent resistiv testlast.
Vad betyder egentligen att ett slutsteg är stabilt?
Att det inte självsvänger?
Att det har stor strömreserv även vid låga och/eller reaktiva laster?
Att det har bibehållen låg distorsion vid låga och/eller reaktiva laster?
Att det inte går sönder vid någon specifierad last?
Eller vad?
Ibland läser man att ett slutsteg "är stabilt vid 2 Ohm", jag vet inte heller där vad som menas förutom att man antagligen garanterar att det inte brinner upp.
Dessutom så förekom det i alla fall förr slutsteg som inte tyckte om att ha obelastad utgång (= lättast tänkbara last!) för att de då kunde börja självsvänga.
Almen skrev:LTS konstlast nr 2:
[ Bild ]
paa skrev:I MoLT nr 2 och 3 av årgång 2018, så presenteras den nya konstlasten som LTS numera använder.
Kraniet skrev:Men det måste väl spela roll vad konstlasten är tänkt att visa?
Nån slags koppling till nåt slags "normalfall" är väl rimligt åtminstone att man behöver för att det ska ge nåt.
Men hellre bör ju konstlasten representera nån slags "svårt fall" för att va utslagsgivande på riktigt. Extremfall kan man ju kanske skippa om man nu inte har sådana (felkonstruerade) högtalare i åtanke.
Annars är det väl bara ta ett stadigt motstånd och vara nöjd?
Användare som besöker denna kategori: sammel och 24 gäster