Nätaggregatskonfigurationer med switchat aggregat

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2777
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Nätaggregatskonfigurationer med switchat aggregat

Inläggav xmag » 2023-01-05 21:15

Med 4 ohms belastning mäter jag spänningen på plus och minussidan, båda visar 11,97v vid första mätnigen.
Mätte några gånger och såg att det kan variera med +-0,02v mellan sidorna.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2777
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Nätaggregatskonfigurationer med switchat aggregat

Inläggav xmag » 2023-01-05 21:21

Körde en frekvensmätning från 3Hz till 22kHz med halva effekten, ca 5Watt, och mätte ena sidan av spänningen.
Den visade 12v +- 0,05v hela vägen.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2777
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Nätaggregatskonfigurationer med switchat aggregat

Inläggav xmag » 2023-01-07 11:12

Har nu testat ingående med två seriekopplade 24v switchade nätaggregat (=48v), både med mittnolla och virtuell nolla. Ingen av dem fungerar, får bara upp den i ca 3,5 Watt sedan ger IC'n upp.
Bästa resultatet fick jag om jag först belastar de två seriekopplade aggregaten och sedan kopplar in den på slutsteget, då kommer jag upp i ca 10 Watt men inte mer för resten av energin går åt till att driva lasten. Förmodligen är det något med elektroniken i de switchade aggregaten som inte kan samarbeta när de är ihopkopplade. Ute på nätet finns det dock exempel på vissa switchade slutsteg som går att koppla ihop, men de jag valt kan inte kopplas ihop.

Jag får konstatera att alla switchade aggregat inte kan kopplas ihop. Ett enkelt switchat aggregat av bra kvalité går däremot bra även om jag inte rekommenderar det.
Därmed är jag klar med denna tråd och återgår till tråden om slutsteget.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster