8 st PK surrar i ny vinklad låda, placeringstips uppskattas

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Gitarrbyggare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2014-09-06
Ort: Göteborg

8 st PK surrar i ny vinklad låda, placeringstips uppskattas

Inläggav Gitarrbyggare » 2022-12-30 18:22

Fick för mig att bygga nya lådor till de PK högtalare och element jag samlat på mig genom åren. Målsättningen var vinklad baffel som så många surrar här. Prövat att hänga upp 4 st i sluten originalversion och var inte nöjd, vare sig utseendemässigt eller ljudmässigt.

Tanken var samma innervolym som originalet, grundare och vinklad. Fann foton på de surrar som Dofus byggt och insåg att jag inte varit först :) Dessa blev en delivs referenspunkt då mina kunskaper om det akustiken har stora luckor. Bygga däremot går bättre, och en skiva MDF kostar inte många slantar. Prova och se.

1.jpg
1.jpg (986.36 KiB) Visad 1452 gånger

2.jpg
2.jpg (682.36 KiB) Visad 1452 gånger

3.jpg
3.jpg (689.5 KiB) Visad 1452 gånger

4.jpg
4.jpg (830.46 KiB) Visad 1452 gånger

5.jpg
5.jpg (123 KiB) Visad 1452 gånger

6.jpg
6.jpg (723.99 KiB) Visad 1452 gånger

7.jpg
7.jpg (938.74 KiB) Visad 1452 gånger
Pi60,L26RO4Y infrabas, Fatialpro surrar, Minidsp 4x10, Anaview AMSO-100, NAD T758

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: 8 st PK surrar i ny vinklad låda, placeringstips uppskat

Inläggav Belker » 2022-12-30 18:31

Snygga ”tvingpinnar”! Vad kallas sådana?

rigi
 
Inlägg: 257
Blev medlem: 2019-01-07

Re: 8 st PK surrar i ny vinklad låda, placeringstips uppskat

Inläggav rigi » 2022-12-30 18:47

Vilken utrustning många har. Själv var det någon timme med sticksåg och rasp idag för att göra en hyfsad slitsport.

Användarvisningsbild
Gitarrbyggare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2014-09-06
Ort: Göteborg

Re: 8 st PK surrar i ny vinklad låda, placeringstips uppskat

Inläggav Gitarrbyggare » 2022-12-30 18:51

Oklart om pinnarna har ngt namn. Men som referens används dem enligt gammal spansk tradition när man limmar tonribbor till gitarrlocket i något som kallas "solera". Rätt praktiska och geniala i sin enkelhet. I och med att formen på lådan är så oregelbunden vore det en huvudvärk att klämma ihop med vanliga tvingar.
Pi60,L26RO4Y infrabas, Fatialpro surrar, Minidsp 4x10, Anaview AMSO-100, NAD T758

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4992
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: 8 st PK surrar i ny vinklad låda, placeringstips uppskat

Inläggav Glebster » 2022-12-30 19:20

Är passformen på bitarna hygglig kan man med fördel ersätta tvingar med dyckert(pistol).

Jag följde Ingvars rekommendation när jag placerade mina 8 surroundhögtalare. Helt klart nöjd även om jag först var lite skeptiskt till högtalarna framför lyssningsposition.

’Placera eventuella surroundhögtalare.
Detta sker oftast enklast med hjälp av en ritning på rummet. Börja med att placera de två främsta på sidoväggarna ungefär 20 grader framför centrala lyssningsplatsen. Höjden skall vara 20 grader över öronhöjd, ungefär.
Det återstående bakre fältet (220 grader stort horisontellt) delas in i tårtbitar där lyssningsposition är centrum av tårtan.
Samma antal tårtbitar som antalet bakkanalshögtalare som används.
6 tårtbitar för 6 högtalare, 8 tårtbitar för 8 högtalare, 10 för 10, 12 för 12…
Placera sedan så noga det går en högtalare på väggen i varje tårtbitsdelning. Ju längre bak i rummet desto högre bör de sitta. Mellan de båda bakersta högtalarna blir det två tårtbitar.
För varje högtalare bakom den främsta av surround-högtalarna gäller: Minska avståndet till taket (mätt mitt emellan bas- och diskantelement) med: 30% (6 högtalare); 25% (8st); 20% (10st); 15% (12st) för varje högtalare bakåt. Man kan i själva verket moderera detta lyft mot rummets bakre delar något, och om rummets takhöjd är mycket stor måste man moderera det om det skall bli riktigt bra. Man skall inte ta för allvarligt på dessa måttangivelser dock, i synnerhet inte om man inte bygger en riktig hemmabio utan bara en ”filmvisningsanläggning i vardagsrummet”. Då gäller att ”ungefär rätt” i regel blir mycket bra’

Användarvisningsbild
Gitarrbyggare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2014-09-06
Ort: Göteborg

Re: 8 st PK surrar i ny vinklad låda, placeringstips uppskat

Inläggav Gitarrbyggare » 2022-12-30 23:33

Tack Glebster, jag känner till Ingvars fina tårbitsmodell och har läst instruktionerna många gånger, i olika format. Saken är att alla rum är olika med respektive anpassningar. Något senare återkommer jag med dimensioner, ritning och foton på mitt rum för synpunkter på de lämpligaste kompromisserna.
Pi60,L26RO4Y infrabas, Fatialpro surrar, Minidsp 4x10, Anaview AMSO-100, NAD T758

Användarvisningsbild
Gitarrbyggare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2014-09-06
Ort: Göteborg

Re: 8 st PK surrar i ny vinklad låda, placeringstips uppskat

Inläggav Gitarrbyggare » 2022-12-31 11:00

Bygget fortskrider således. Fräsande och slipande av i huvudsak den något utstickande baffeln samt 45 graders vinkel på flera av hörnen. Visst meck med fräsdjup men det ordnade sig tillslut. Ganska lyxigt att ha två olika överhandsfräsar, där den ena är en kantfräs.

2.jpg
2.jpg (129.55 KiB) Visad 1321 gånger

1.jpg
1.jpg (120.13 KiB) Visad 1321 gånger

3.jpg
3.jpg (115.98 KiB) Visad 1321 gånger


När jag ritade upp mått och vinklar på ett papper var jag osäker på vilken vinkel som är lämpligast utifrån de reflexer som skall speglas i taket respektive off axis lyssningen. Det blev vad det blev utifrån övriga önskvärda mått med lådvolymen som den bestämmande faktorn.
4.jpg
4.jpg (98.47 KiB) Visad 1321 gånger


5.jpg
5.jpg (143.2 KiB) Visad 1321 gånger


6.jpg
6.jpg (121.38 KiB) Visad 1321 gånger


7.jpg
7.jpg (105.76 KiB) Visad 1321 gånger
Pi60,L26RO4Y infrabas, Fatialpro surrar, Minidsp 4x10, Anaview AMSO-100, NAD T758

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4992
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: 8 st PK surrar i ny vinklad låda, placeringstips uppskat

Inläggav Glebster » 2022-12-31 11:40

Fina! Jag skulle gissa på att den upplevda skillnaden på vinkar och påföljande takreflex är att betrakta som hårklyveri jämfört med tex antalet högtalare som används och dess placering.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: 8 st PK surrar i ny vinklad låda, placeringstips uppskat

Inläggav Adhoc » 2022-12-31 13:27

Snyggt jobbat. :) Kolla 2 gånger hur skruvar för diskantplattan, skruvhål för fastskruvningen samt diskantens kontakter ska ligga gentemot varandra i baffekhålet.

Användarvisningsbild
Gitarrbyggare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2014-09-06
Ort: Göteborg

Re: 8 st PK surrar i ny vinklad låda, placeringstips uppskat

Inläggav Gitarrbyggare » 2023-01-01 20:36

Så till den mindre spännande delen av byggnationen. Spackla, slipa måla, slipa, spackla mer och måla, slipa mer mm.

Jag började med ett pensla trälim utspätt med ca 20% vatten till "ändträt" av MDF skivorna, då dessa är de problematiska. Lim är bra när det gäller att täppa till ändträ på stockar och plankor för att förhindra att fukten i trät inte tar den "lätta vägen" genom ändan på fibrerna. Detta resulterar i att träbiten spricker i ändarna, som man ständigt ser när man går runt på brädgården.

IMG_4646.jpg
IMG_4646.jpg (116.85 KiB) Visad 1229 gånger


När det gäller MDF var min upplevelse att det hindrar änd"trät" i MDF:en att suga åt sig mer vätska/färg mm. Men efter både spackel, grundfärg flera lager och flera lager färg "växte" änddelarna i alla fall, märkbart efter typ en månads tid. Inte vet jag hur det gått till om man "täppt igen" källan för fukt att ta sig in och få fibrerna att växa. Eventuellt det vatten som själva limmet har plus vattnet man späder med, som tar sin tid på sig att låta fibrerna svälla långsamt. Nästa gång skall jag prova att täppa ändträt med Schellac istället för trälim. Shellac innehåller ju inget vatten uta späds med sprit. ( traditionellt penslar man Shellac på kvistar i panel så att de inte skall "blöda igenom") Jag har delvis testat denna metod på andra MDF delar och det suger väldigt mycket shellack.
IMG_4649.jpg
IMG_4649.jpg (113.47 KiB) Visad 1229 gånger


Målet var inte en blank finish, utan snarare att få lådorna att så mycket som möjligt smälta in i väggen. Valde därför samma väggfärg som väggarna fått ( för övrigt Rustas vita väggfärg), som är en utmärkt väggfärg jag målat merparten av mina väggar med. Bra pris med. Väggfärg har däremot en rad nackdelar, såsom att inte torka lika hård som exempelvis snickerifärg. Plus att det är svårt att få en fin perfekt slät yta. Jag rollade på färgen för att få lite textur som väggarna. Det har väl sina plus och minus det är med val av färg och tillkommande finish på lådorna.

Försökte vara noggrann med att slipa de smala 45gradiga "kanterna" för att inte runda dem.

IMG_4594.jpg
IMG_4594.jpg (119.65 KiB) Visad 1229 gånger

IMG_4656.jpg
IMG_4656.jpg (114.5 KiB) Visad 1229 gånger

IMG_4597.jpg
IMG_4597.jpg (96.89 KiB) Visad 1229 gånger

3D367930-69D6-4CD8-A08A-131205073F6A.jpg
3D367930-69D6-4CD8-A08A-131205073F6A.jpg (79.15 KiB) Visad 1229 gånger


Och, ja, alla små hål för de båda kontakterna är ännu inte borrade. Inte helt konsekvent här :lol:
Pi60,L26RO4Y infrabas, Fatialpro surrar, Minidsp 4x10, Anaview AMSO-100, NAD T758

Användarvisningsbild
Gitarrbyggare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2014-09-06
Ort: Göteborg

Re: 8 st PK surrar i ny vinklad låda, placeringstips uppskat

Inläggav Gitarrbyggare » 2023-01-06 13:39

Så här ser då de färdiga högtalarna ut monterade, jämfört med orginalet.

IMG_4606.jpg
IMG_4606.jpg (73.02 KiB) Visad 1114 gånger


Dom blev liksom större än originalet, visuellt sett, alltså bredare och högre, men mindre djupa.

IMG_4603.jpg
IMG_4603.jpg (118.1 KiB) Visad 1114 gånger


Två av de åtta har Vifa diskanter, behövde därmed modifiera ett filter och bygga ett nytt från scratch. (0rginal till vänster)
IMG_4672.jpg
IMG_4672.jpg (156.91 KiB) Visad 1114 gånger


Återkommer med planritning och bilder på mitt rum för er input kring placering. Rummets bredd är 6,7M och endast två tårtbitar hamnar på sidoväggarna och den tredje på bakväggen. Detta är min största fundering för tillfället. Men som sagt, mer om detta snart....
Pi60,L26RO4Y infrabas, Fatialpro surrar, Minidsp 4x10, Anaview AMSO-100, NAD T758

Användarvisningsbild
Gitarrbyggare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2014-09-06
Ort: Göteborg

Re: 8 st PK surrar i ny vinklad låda, placeringstips uppskat

Inläggav Gitarrbyggare » 2023-01-07 14:53

Här är mitt vardagsrum där jag lyssnar.
Dimensioner Utifrån lyssningsposition, möblering, förutsättningar mm.
671 cm brett.
555 cm långt.

Ritning med 7 tårtbitar och 8 streck tänkta till 3-1-1-3 surrar, i ett 7.4 upplägg.

Ritning.JPG
Ritning.JPG (317.17 KiB) Visad 1069 gånger


Fönster L.jpg
Fönster L.jpg (83.32 KiB) Visad 1069 gånger


Kök R.jpg
Kök R.jpg (79.33 KiB) Visad 1069 gånger


Bakom lyssningspossition har jag satt upp akustikpanel som bakom har en ram som innehåller ytterligare 45mm stenull. Bokhyllan kommer jag flytta på. Den högra sidan från lyssningsposition är oproblematisk då det bara är stor väggyta samt öppning till kök och hall.

Mina två huvudsakliga grubblerier kretsar kring de tre sidohögtalarna på vardera sida:

1. Skall jag följa ritningen och sätta två högtalare på sidoväggarna och den tredje på bakvägg (för respektive sida)?. Om istället alla tre på sidovägg uppstår fler undringar.
2. Hur hantera/placera högtalare nr 1 på vänstra sidan där det finns ett fönster. Bästa lösningen jag själv överväger är att sätta denna högtalare ovanför fönstret där höjden från fönsters slut till taket är 42 cm.

Uppskattar tacksamt funderingar och input!
Pi60,L26RO4Y infrabas, Fatialpro surrar, Minidsp 4x10, Anaview AMSO-100, NAD T758

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Re: 8 st PK surrar i ny vinklad låda, placeringstips uppskat

Inläggav paa » 2023-01-07 15:23

Ing. Öhman går igenom placeringstips för bakkanalhögtalare här, från ett föredrag på arken för länge sedan:
https://user.faktiskt.io/paa/LTS_arken2 ... bild_2.mp3
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Gitarrbyggare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2014-09-06
Ort: Göteborg

Re: 8 st PK surrar i ny vinklad låda, placeringstips uppskat

Inläggav Gitarrbyggare » 2023-01-07 16:26

Dessa Ljudspår från Arken 2004 har jag hört sedan tidigare med fascination och stor behållning. Jag lyssnade på denna du länkade till, åter igen och fann däri fortfarande inte svar på min första fråga.

Kring minut 20 förklaras detta med 18 grader fram och 18 grader upp, uppdelningen i tårtbitar mm*. Strax därefter även dilemmat med att ha lyssningspossition nära bakväggen och de kompromisser som behöver göras med prickar i förhållande till tårtbitslinjerna. Hur detta appliceras till sidohögtalarna förstår jag inte riktigt. För att kunna placera alla tre sidohögtalare enligt tårtbitsstreck kräver särskilda rum och lyssningspossitionsförhållande jag tror att få har tillgång till. Tänker att sidohögtalare nr3 med dess bastanta vinkel tenderar hamna på bakvägg.

Min andra fundering kring placering ovan mitt fönster ger dock vissa anvisningar.
Grundprincipen att den främsta högtalaren sitter lägst ned tänker jag att jag får revidera till att istället var längst upp ovan mitt fönster. Där någon av de andra två får placeras i den höjd där "fönsterhögtalaren" borde sitta.
För att använda Ingvars begrepp. Höjdpossition tre ( för den främsta av sidohögtalarna) skulle kunna placeras i höjdpossition ett istället ungefär.


*Eventuellt har jag gjort en tårtbit för mycket i min ritning.
Pi60,L26RO4Y infrabas, Fatialpro surrar, Minidsp 4x10, Anaview AMSO-100, NAD T758

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Re: 8 st PK surrar i ny vinklad låda, placeringstips uppskat

Inläggav paa » 2023-01-07 17:41

Jag skulle nog sätta två lådor på vardera sidan och två bakom lyssningsplatsen. De högtalare som är närmast öronen skulle jag försöka placera högst, så att dom inte spelar rakt in i öronen när man vrider lite på huvudet. De övriga skulle jag sätta på andra höjder beroende på hur rummet och möbleringen ser ut, men ändå försöka hålla det så symmetriskt som möjligt mellan höger och vänster sida. Enligt en kommentar som iö gjort i en annan tråd så är de olika höjdplaceringarna främst för att jämna ut klangen som högtalarnas höjdplacering mellan golv och tak skapar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: 8 st PK surrar i ny vinklad låda, placeringstips uppskat

Inläggav Adhoc » 2023-01-07 19:01

Kan vara läsvärt och att fundera på före du börjar dra kablar och skruvar i väggar: https://dolby.my.salesforce.com/sfc/p/# ... bVSl4LrbUQ

Det jag tänker på är att takten för utgivning i "immersive audio" ökar både för ny musik och film och även ommixning av äldre inspelningar, tårtbitsscenariot enligt IÖs presentation från 2004 gällde som lämpligt för vad som fanns då, främst 5.1. Majoriteten av nybyggen och ombyggen för "immersive audio" för dom som rattar ljudet verkar vara med 4 st höjdhögtalare om man kikar på t.ex. https://www.mixonline.com/recording (Då saknar du 1 st pK om du även vill ha en center i ca samma höjd som frontarna + att soffa och fronthögtalare makas framåt mot TV:en.)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Re: 8 st PK surrar i ny vinklad låda, placeringstips uppskat

Inläggav paa » 2023-01-07 21:11

De system med 4 hornhögtalare jag hört har inte varit tillräckligt bra. Det har gått att höra var högtalarna sitter. Det krävs fler ljuskällor när de sitter utanför det område där öronen/hörselsinnet kan skapa en stereobild.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Re: 8 st PK surrar i ny vinklad låda, placeringstips uppskat

Inläggav paa » 2023-01-07 23:24

De system med 4 höjdhögtalare jag hört har inte varit tillräckligt bra. Det har gått att höra var högtalarna sitter. Det krävs fler ljuskällor när de sitter utanför det område där öronen/hörselsinnet kan skapa en stereobild.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1488
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: 8 st PK surrar i ny vinklad låda, placeringstips uppskat

Inläggav Ted_B » 2023-01-07 23:43

Bara att skaffa fler lampor då, behöver de sitta på någon speciell plats?
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: 8 st PK surrar i ny vinklad låda, placeringstips uppskat

Inläggav Adhoc » 2023-01-08 04:02

Höjdhögtalarnas placering i en Atmos-installation är inte främst för att ge en stereoinformation eller diffust ljud där det är svårt att "pinpointa" högtalarnas placering (som i IÖs tårtbitsplacering), utan mer att kunna återge en "ljudbubbla med flytande ljudeffekter" i både längs- och breddled. För det behövs 4 st eller fler höjdhögtalare i en rektangel / kvadrat kring lyssningsplats. Höjdhögtalarplacering enligt Auro-3D går mer mot diffust omslutande ljudbild med hjälp av reflektioner i rummet och lämplig vinkel, ca 30 grader, mellan öronhöjdshögtalarna och dom direkt ovanför i höjdlagret/n.

På youtube finns en del animeringar av vilka högtalare som aktiveras och hur ljudeffekterna flyter runt i Atmos-mixade filmer. https://www.youtube.com/results?search_ ... ern+Driver) Man kan se att vissa filmer är mer aktivt mixade än andra, beroende på hur "bollarna" far runt / aktiveras. Om högtalarna är helt felplacerade mot Atmos-rekommendationerna i länken ovan återges det inte såsom mixar-gubben hade i tanken när han satt och rattade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Re: 8 st PK surrar i ny vinklad låda, placeringstips uppskat

Inläggav paa » 2023-01-08 10:55

Ted_B skrev:Bara att skaffa fler lampor då, behöver de sitta på någon speciell plats?

Är det inte det ena så är det det andra som rättstavningsfunktionen vill bestämma över! Inte konstigt att Elon Musk är irriterad på skiten!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: 8 st PK surrar i ny vinklad låda, placeringstips uppskat

Inläggav Kraniet » 2023-01-09 10:45

Trinnov har den absolut mest uttömmande och bästa beskrivningen för hur man placerar surroundhögtalare

https://www.trinnov.com/en/blog/posts/t ... out-guide/
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Gitarrbyggare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2014-09-06
Ort: Göteborg

Re: 8 st PK surrar i ny vinklad låda, placeringstips uppskat

Inläggav Gitarrbyggare » 2023-01-22 15:48

En uppföljning kring resultatet: Besvikelse :(

Jag lyssnade på din input Paa och satte den tredje "sidohögtalaren" på bakväggen. Den främre hamnade längst upp då jag på vänstra sidoväggen har ett fönster i vägen och placerade där så lågt som möjligt och den högre sidoväggen på bilden i samma nivå.

IMG_4891.jpg
IMG_4891.jpg (86.43 KiB) Visad 720 gånger


Mitt missnöje är tudelat. Efter att ha hängt upp sidohögtalarna (bakhögtalarna avvaktade jag med) tyckte jag dom såg alldeles för stora och klumpiga ut.

Mitt andra missnöje låg i ljudet, efter att ha lyssnat en del både film och musik. I och med att impedansen på PK ligger kring 4-5 Ohm, om jag förstått rätt, blev det seriekoppling av tre på vardera sida. Som väntat blev volymen låg men det går ju att reglera på receivern. Trots det tyckte jag att ljudet inte var bra. Det saknade den klarhet jag tycker om i dessa högtalare. Alla 6 har samma filter. Jag har läst om nackdelarna med seirekoppling när filter spelar in, nu har jag egen erfarenhet. Vet inte om andra har erfarenheter av mer välljudande resultat.

Själva placeringen tror jag däremot gav ett gott resultat då jag inte kan uppfatta ljudet från en enskild källa utan det "Smälter ihop" som var målsättningen.
Pi60,L26RO4Y infrabas, Fatialpro surrar, Minidsp 4x10, Anaview AMSO-100, NAD T758

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Re: 8 st PK surrar i ny vinklad låda, placeringstips uppskat

Inläggav paa » 2023-01-22 17:08

Tråkigt att det inte blivit bra!
Har du kopplat högtalarna från röd pol på förstärkaren till röd på första högtalaren, sen ut på svart till näst högtalare där det ska gå in på röd pol, och så lika på sista och tillbaka från svart på den högtalaren till svart på förstärkaren?
Om högtalare har olika filter eller olika impedansgång, så går det dåligt att seriekoppla, men om dom är lika så bör det kunna fungera skapligt.
En sak att prova vore att parallellkoppla två på höger sida med två på vänster sida och kolla om klangen blir mycket bättre på det sättet. Att parallellkoppla alla tre blir nog inget bra. Men kanske dom två sista kan användas på någon annan kanal i mångkanalsystemet i så fall?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: 8 st PK surrar i ny vinklad låda, placeringstips uppskat

Inläggav Nattlorden » 2023-01-23 09:46

Springer du på något begagnat mångkanaligt slutsteg så kanske det vore en lösning - att driva dem separat fast det blir med samma signal?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: 8 st PK surrar i ny vinklad låda, placeringstips uppskat

Inläggav Kraniet » 2023-01-23 11:31

Jag tror det kan vara vettigt att dela upp högtalarna i 2+2.
Skulle även kikat på att sänka de främre högtalarna. Tex om den ena kan så i fönstret istället för den högra blomman. Sen sätta den andra lite högre upp precis till vänster om fönstret.
Sedan sätta de två bakre högtalarna vid ca 150 och 130 gr där den närmast lyssningplats sätt lite högre.

I trinnovs dokument rekommenderas att surrounder inte sätts högre än 30 cm ovanför öronen och det är nog en ganska bra riktlinje att försöka hålla sig till.

edit: om recievern har atmos skulle jag rekommendera att köra 5.1.2 istället för 7.1. I det fallet så bör de bakre högtalarna sättas så långt upp mot taket som möjligt och konfigureras som höjd/mitt
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Gitarrbyggare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2014-09-06
Ort: Göteborg

Re: 8 st PK surrar i ny vinklad låda, placeringstips uppskat

Inläggav Gitarrbyggare » 2023-01-23 11:54

Jo då, jag har seriekopplat rätt. Om inte allt är kopplat rätt låter ju ingen högtalare :lol:

Slutstegalternativet var avancerat. 2+2 alternativet har jag inte övervägt men det är ju en inte så dum idé. Jag skulle då parallellkoppla två stycken, frågan är om det på sikt är nyttigt för slutsteget i min AV receiver. Jag hamnar väl kring 2-2,5 ohm för varje sido- respektive bakkanal. Jag har allt testat tidigare att parallellkoppla två, men på frontkanalerna utan surroundkanalerna aktiverade och det funkar och låter bra och starkt (spelade inte super starkt iofs). Jag litar på min NAD men är lite rädd att det skulle på sikt bli problematiskt med en sådan last.

Roligt med input i placeringen och vissa förslag har jag inte övervägt. Fönsterplaceringen jag jag grubblat på i många vändor. Ett alternativ jag övervägde vara att ställa en högtalare på fönsterbrädan, men den hamnar för långt ned. Ställa den på en lite hylla skulle blir en ganska hög hylla och jag tror inte jag kan leva med estetiken. Precis framför fönstret övervägde jag också, problemet med det är att det är exakt vid lyssningsposition. För att undvika just detta valde jag att placera högtalare två längre bak i väggen, där tårtbitsmodellen angav. Höjdmässigt blev det ju lite huller om buller, dock vid olika höjd, plus bakväggen tilldelades den näst högsta placeringen.

Nej jag har inte Atmos, men är ibland sugen på att uppdatera, och alternativet du nämner, Kraniet är toppen, av estetiska själ vill jag inte ha lådor i taket :oops: Skulle byggt in dem i taket i så fall när jvardagsrummet renoverades, men nu är det för sent.
Pi60,L26RO4Y infrabas, Fatialpro surrar, Minidsp 4x10, Anaview AMSO-100, NAD T758

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: 8 st PK surrar i ny vinklad låda, placeringstips uppskat

Inläggav Kraniet » 2023-01-23 14:01

Kör man surround enligt äldre mått så agerar ju surrounder mest som ambienshöjande och då kan man placera dom lite hur som helst. Ju högre desto mer luddigt blir det.
Men vill man ta del av panoreringseffekter där ljud ska röra sig runt rummet från frontar till bakre högtalare så kan man inte ha dom på vilka höjder som helst. Risken är att ljudet då åker upp och ned beroende på hur högtalarna sitter.
Man kan också få lite knepiga effekter som multipla lådor sitter konstigt i förhållande till varandra och börjar uppfattas som skilda punktkällor istället för en fantomkälla..
Samma sak gäller separeringen mellan kanaler. Sitter där med för liten vinkelskillnad så uppfattas ljudet som om de kommer från samma håll/kanal. Tex istället för att ljudet går front-sida-bak så upplevs det som front-sida-sida och paneroringseffekten uteblir.
Mvh
Magnus


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster