Första bygget, diverse frågor (högtalare)..

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

JanneX
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2022-02-18

Första bygget, diverse frågor (högtalare)..

Inläggav JanneX » 2023-01-02 20:18

Hej!
Har fått tag i ett par väldigt fina lådor, vintage, golvstående i valnöt och otroligt vackra. 47.5l om jag
räknar rätt.
Det finns färdiga hål för en 10" bas samt diskant där jag märker att mina Vifa Mupps-element
passar alldeles utmärkt. Planen är alltså att göra en två-vägare med delning i området 3-400Hz.
Jag tittar lite efter lämpliga element men är rätt kass..och att kombinera ett 3.5" bredbandselement
med en 10" bas är lite kinkigt när det kommer till verkningsgraden. Vifa är 4ohm så hur räknar jag
verkningsgrad om basen istället är 8ohm? Jag tänker att basen nog behöver vara det om jag ska få det att
rimma. 4ohm 10" basar med en verkningsgrad runt 85-86dB växer inte på träd men att hitta 8ohm runt
89-90 finns en uppsjö av..
Fråga 2: Tänker mig ett 1:a ordningens filter (2:a möter inga hinder om det är mycket bättre i den tänkta
applikationen.. Mina Mupps-element har idag LCR-filter enligt rekommendation här på faktiskt och ska
behållas efter delningen. Jag föredrar dem så.) men beräknar jag värde på spole och kondensator efter nominel
impedans eller efter Re? Behöver jag rent av datablad som visar resistans vid den tänkta delningsfrekvensen?
Fråga 3: Delar jag båda elementen vid samma frekvens eller ska man lägga delningen så att båda elementen fallit
av med 3dB..eller var det 6dB..vid den önskade frekvensen?
Fråga 4: Ska elementen spela i fas eller ska Vifa fasvändas i förhållande till basen? Eller går det inte generalisera där?
Det känns som att om de delas vid samma frekvens behöver de fasvändas men inte om man delar efter -3dB punkten...
Jag förstår om ni proffs är rätt trötta på dessa för er säkert enkla frågor men vore tacksam om någon tog sig tid att
besvara dem. Förslag på passande basar emottages tacksamt..så länge vi inte pratar flera tusen kronor styck.
Basreflex eller sluten låda egalt.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Första bygget, diverse frågor (högtalare)..

Inläggav Calleberg » 2023-01-02 22:27

Tänker inte skriva ett skit förens det finns en bild på skönheterna. :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Första bygget, diverse frågor (högtalare)..

Inläggav Chris71 » 2023-01-03 00:03

JanneX skrev:Hej!
Har fått tag i ett par väldigt fina lådor, vintage, golvstående i valnöt och otroligt vackra. 47.5l om jag
räknar rätt.
Det finns färdiga hål för en 10" bas samt diskant där jag märker att mina Vifa Mupps-element
passar alldeles utmärkt. Planen är alltså att göra en två-vägare med delning i området 3-400Hz.
Jag tittar lite efter lämpliga element men är rätt kass..och att kombinera ett 3.5" bredbandselement
med en 10" bas är lite kinkigt när det kommer till verkningsgraden. Vifa är 4ohm så hur räknar jag
verkningsgrad om basen istället är 8ohm? Jag tänker att basen nog behöver vara det om jag ska få det att
rimma. 4ohm 10" basar med en verkningsgrad runt 85-86dB växer inte på träd men att hitta 8ohm runt
89-90 finns en uppsjö av..
Fråga 2: Tänker mig ett 1:a ordningens filter (2:a möter inga hinder om det är mycket bättre i den tänkta
applikationen.. Mina Mupps-element har idag LCR-filter enligt rekommendation här på faktiskt och ska
behållas efter delningen. Jag föredrar dem så.) men beräknar jag värde på spole och kondensator efter nominel
impedans eller efter Re? Behöver jag rent av datablad som visar resistans vid den tänkta delningsfrekvensen?
Fråga 3: Delar jag båda elementen vid samma frekvens eller ska man lägga delningen så att båda elementen fallit
av med 3dB..eller var det 6dB..vid den önskade frekvensen?
Fråga 4: Ska elementen spela i fas eller ska Vifa fasvändas i förhållande till basen? Eller går det inte generalisera där?
Det känns som att om de delas vid samma frekvens behöver de fasvändas men inte om man delar efter -3dB punkten...
Jag förstår om ni proffs är rätt trötta på dessa för er säkert enkla frågor men vore tacksam om någon tog sig tid att
besvara dem. Förslag på passande basar emottages tacksamt..så länge vi inte pratar flera tusen kronor styck.
Basreflex eller sluten låda egalt.


Scan-fast är ju en högtalare som jobbar lite enligt den principen om jag inte minns fel, en 10tums bas och ett 4tums bredband. https://www.lautsprechershop.de/hifi/scanfast.htm

JanneX
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2022-02-18

Re: Första bygget, diverse frågor (högtalare)..

Inläggav JanneX » 2023-01-03 06:14

Lådorna är ifrån Clarion by Seas. Egentligen 3-vägare och värda att renovera (Troels Gravesen ägnar dem t.ex en hel sida där han också tar fram ett nytt filter) men både basar och mellanregister behöver nya kantupphängningar så det blir ett för stort projekt för mig att utföra själv.. Planen är att använda mellanregistren som mall och såga till en träbit som helt enkelt täpper igen det hålet.
Bilagor
IMG_20230101_164914.jpg
IMG_20230101_164914.jpg (1.72 MiB) Visad 1359 gånger

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Första bygget, diverse frågor (högtalare)..

Inläggav Calleberg » 2023-01-03 10:38

Undrar om inte hifikit kan hjälpa dig att kanta om elementen.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Första bygget, diverse frågor (högtalare)..

Inläggav Maarten » 2023-01-03 10:46

sjovt! :)

Nyttja Basta; https://tolvan.com/index.php?page=/basta/basta.php
Ladda ner elementens parametrar från http://www.loudspeakerdatabase.com/Peerless/TC9FD18-08
Samt den bas du tänkt dig. Här är ett urval: http://www.loudspeakerdatabase.com/sear ... ze_in_10.0
Den här har i varje fall låg dist: http://www.loudspeakerdatabase.com/Scan ... 00#8%CE%A9

Importera parameterfilen via "load" längst ner:
Bild

Lägg in baffels storlek och summera elementens respons inkl baffel.
Bild

Då kan du testa att grovfiltrera mha Bastas aktiva filter och se frekvensgång.


Gällande Mupparnas kompensation så bör den göras om för den breda baffel du har.

Annars kan du kolla en bit ner i första inlägget här: viewtopic.php?f=3&t=73409
Där ett bättre filter är framtaget.
En bild:
Bild
sb17nbac till alla!

JanneX
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2022-02-18

Re: Första bygget, diverse frågor (högtalare)..

Inläggav JanneX » 2023-01-03 13:30

Calleberg: Jo, både de och LN högtalarservice kan hjälpa till med det men bor långt ifrån båda ställena så dels ska det fraktas och dels så blir kostnaden ganska ansenlig. Runt 3k om man vill renovera dem, och utöver det runt 1500:- plus frakt för filterkomponenter..och vill man sedan löpa linan ut och ersätta diskanterna med de av Troels rekommenderade seas 27tffc så är man uppe i 1500 ytterligare.. Skulle säkert vara en trevlig högtalare för den pengen men det bär emot.
Elementen ska såklart sparas om jag vill göra det i framtiden och ingen som helst åverkan kommer att göras på lådorna förutom att terminalerna ska bytas ut.

Maarten: Stort tack, basta ska absolut tas hem och labbas med. Angående bredare baffel så har jag monterat mupps-elementet och lyssnat lite försiktigt delat vid 200Hz (så högt jag kan gå i min bioreceiver) och jag tror jag gillar vad den gör.. Jämfört med mupps-lådor så låter mellanregistret lite köttigare, säkert mindre korrekt men behagligt.
Kan basta räkna ut hur element fungerar ihop när det kommer till verkningsgraden? En 4ohm bas vore att föredra när det kommer till de hemska kopparpriserna (spolen blir ju hälften så stor) men det lilla Vifaelementet är ju ganska okänsligt och att hitta en matchande bas blir svårt.. Har för mig att en bas med 8ohm ger samma output som en 4ohm med 3dB mindre känslighet och basar som specas till 88-89dB finns en del av.. (jag räknar att Vifa i bred baffel över 300Hz kanske ger 85-86 nånstans)..
Ska räkna lite på sls 10, sluten låda kan bli ok och verkningsgrad kan också funka hyfsat. Vet som sagt inte om man ska räkna på den nominella impedansen eller Re.. Behöver inte utsträckning under 40-45Hz i dessa och ingen direkt ljudtryckskapacitet heller så sls är overkill men inte speciellt ovanliga på begagnatmarknaden.

jansch
 
Inlägg: 3694
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Första bygget, diverse frågor (högtalare)..

Inläggav jansch » 2023-01-03 14:03

Jannex
Varför inte prova att kanta om själv?

Det är inte svårt/komplicerat och kostnaden låg om du är rädd för att misslyckas (vilket du inte kommer att göra!)

Dessutom är renoverade original värda "något" men med utbytta element "ingenting".

Du behöver ju inte heller fixa med filtret.

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Första bygget, diverse frågor (högtalare)..

Inläggav Maarten » 2023-01-03 18:12

Basta tar hänsyn till känslighet (dvs den räknar ut detta och mycket annat av parametrarna) så du får med allt av intresse i detta stadie och kan göra en första selektion.
Det är bland annat detta som är så värdefullt med Basta, Vcad etc, det går så snabbt att göra en första simulering, utan några mätningar alls.

Mupparna mår bara bra att bred baffel så din variant med lite mer kropp i ljudet är mer korrekt. Se även bilden med min mätning av mupp med filter ovan.


Jag omkonade flera JBL för +20 år sen men de höll dåligt pga skummet vittrade.
sb17nbac till alla!

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Första bygget, diverse frågor (högtalare)..

Inläggav Kraniet » 2023-01-04 13:43

Maarten skrev:Basta tar hänsyn till känslighet (dvs den räknar ut detta och mycket annat av parametrarna) så du får med allt av intresse i detta stadie och kan göra en första selektion.
Det är bland annat detta som är så värdefullt med Basta, Vcad etc, det går så snabbt att göra en första simulering, utan några mätningar alls.

Mupparna mår bara bra att bred baffel så din variant med lite mer kropp i ljudet är mer korrekt. Se även bilden med min mätning av mupp med filter ovan.


Jag omkonade flera JBL för +20 år sen men de höll dåligt pga skummet vittrade.


Måste varit dåliga kanter då. De element jag kantat om har hållit väldigt bra.
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Första bygget, diverse frågor (högtalare)..

Inläggav Kraniet » 2023-01-04 14:31

Jag skulle kikat på 8 tums basar då de kommer passa lådvolymen bättre i basreflex.

Satoribasen är ju väldigt bra men kostar ju en del. NBAC är ju lite bättre pris då. Båda ser ut att passa bra i 47 liter med avstämning runt 25 Hz.

https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 24p-8.html
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... s45-8.html

Annars får du nog gå på sluten låda och ge upp lite kapacitet i lägsta basen. Å andra sidan så är det ju enklare att bygga.

Denna har visat sig ha låg dist.
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 34g00.html
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Första bygget, diverse frågor (högtalare)..

Inläggav Calleberg » 2023-01-04 14:46

Kraniet skrev:Jag skulle kikat på 8 tums basar då de kommer passa lådvolymen bättre i basreflex.

Satoribasen är ju väldigt bra men kostar ju en del. NBAC är ju lite bättre pris då. Båda ser ut att passa bra i 47 liter med avstämning runt 25 Hz.

https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 24p-8.html
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... s45-8.html

Annars får du nog gå på sluten låda och ge upp lite kapacitet i lägsta basen. Å andra sidan så är det ju enklare att bygga.

Denna har visat sig ha låg dist.
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 34g00.html


Vafalls? Det finns ju massor med 10:or som funkar i 40 liter BR. Använder man Dayton RSS265HO-4 kan man t.om klämma in två :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Första bygget, diverse frågor (högtalare)..

Inläggav Kraniet » 2023-01-04 15:53

Calleberg skrev:
Kraniet skrev:Jag skulle kikat på 8 tums basar då de kommer passa lådvolymen bättre i basreflex.

Satoribasen är ju väldigt bra men kostar ju en del. NBAC är ju lite bättre pris då. Båda ser ut att passa bra i 47 liter med avstämning runt 25 Hz.

https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 24p-8.html
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... s45-8.html

Annars får du nog gå på sluten låda och ge upp lite kapacitet i lägsta basen. Å andra sidan så är det ju enklare att bygga.

Denna har visat sig ha låg dist.
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 34g00.html


Vafalls? Det finns ju massor med 10:or som funkar i 40 liter BR. Använder man Dayton RSS265HO-4 kan man t.om klämma in två :)


Du ska ju få in ett tillräckligt stort rör också som gör det meningsfullt. :wink:
Mvh
Magnus

JanneX
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2022-02-18

Re: Första bygget, diverse frågor (högtalare)..

Inläggav JanneX » 2023-01-04 16:17

Anledningen till 10" är att jag inte vill göra åverkan på lådorna.. Vad det lider vill jag kanske pö om pö renovera elementen, bygga Troels filter och kanske rent av ersätta diskanten med den rekommenderade Seas 27TFFC. Allt sammantaget ska det ju bli en fin högtalare.
Just basreflex är inte kritiskt. Ingen åverkan på lådan alltså, avstämningen är runt 27Hz, men då jag inte behöver särskilt djup bas i dessa så funkar slutet lika bra. Att plugga porten tillfälligt är ju en enkel match t.o.m för mig.
Har laddat hem basta och sls-10 ger en schysst kurva i sluten låda samtidigt som den inte är ohemult dyr. Har dock inte fattat hur jag ser en kurva med både sls och Vifa tillsammans så man kan se hur verkningsgrad rimmar men ska labba mer ikväll.
Samtidigt är ju planen att dela mellan 3-400Hz så de förmodade fördelarna med en 8" högre upp i registret är lite bortkastade..

JanneX
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2022-02-18

Re: Första bygget, diverse frågor (högtalare)..

Inläggav JanneX » 2023-01-04 19:03

Har kollat lite mer i basta..och jag fattar inte ett dugg så kommer behöva något enklare.. Framförallt så finns bara en begränsad version att ladda hem så den funktionalitet jag söker verkar inte finnas i programmet. Jag kan i alla fall inte få det att funka.
Jag kan få fram kurvor på hur basen beter sig men inte lägga ihop en frekvenskurva mellan sls-10 och Vifa tg9.
Hur räknar jag på verkningsgrad när ena elementet, basen, är 8ohm och Vifa 4? Plussar jag på 3db på vifa (eller drar av 3 på sls-10.. Samma sak) eller hur funkar det?

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Första bygget, diverse frågor (högtalare)..

Inläggav Maarten » 2023-01-04 19:54

Ge inte upp än.
Du måste lägga in licensen, kör som Basta som admin (HMK i windows) när du licensierar. Läs: https://tolvan.com/index.php?page=/basta/basta.php
Use the serial number D4E5-EEA9-A5CE-8BD0 to get it started.

Known issue on Win 8 and 10: You will have to run the software once with administrative privileges for it to start. Right-click on Basta.exe and select "run as administrator"


Du summerar kurvorna i Tools-view options se nedan bild gjort på ett par min, där det faktiskt summerar rätt fint vid 400 Hz, 3 ordn, Tg9 och wo24p (välj ett billigar element i ditt fall, annars är detta det bästa på marknaden avseende basar):

TG9_wo24p.png
TG9_wo24p.png (351.76 KiB) Visad 1076 gånger
sb17nbac till alla!

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Första bygget, diverse frågor (högtalare)..

Inläggav Kraniet » 2023-01-05 09:40

JanneX skrev:Anledningen till 10" är att jag inte vill göra åverkan på lådorna.. Vad det lider vill jag kanske pö om pö renovera elementen, bygga Troels filter och kanske rent av ersätta diskanten med den rekommenderade Seas 27TFFC. Allt sammantaget ska det ju bli en fin högtalare.
Just basreflex är inte kritiskt. Ingen åverkan på lådan alltså, avstämningen är runt 27Hz, men då jag inte behöver särskilt djup bas i dessa så funkar slutet lika bra. Att plugga porten tillfälligt är ju en enkel match t.o.m för mig.
Har laddat hem basta och sls-10 ger en schysst kurva i sluten låda samtidigt som den inte är ohemult dyr. Har dock inte fattat hur jag ser en kurva med både sls och Vifa tillsammans så man kan se hur verkningsgrad rimmar men ska labba mer ikväll.
Samtidigt är ju planen att dela mellan 3-400Hz så de förmodade fördelarna med en 8" högre upp i registret är lite bortkastade..


Då tycker jag du ska renovera upp högtalarna istället. Det är inte speciellt mycket arbete och inte så svårt. Kan renoverade mina första basar då jag var 15 och det gick ju bra (fungerar fortfarande 27 år senare :wink: )
Det är ju mycket mer meningsfullt spenderad tid än att fippla med nån halvmesyr som inte tänkt va permanent.
Mvh
Magnus

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Första bygget, diverse frågor (högtalare)..

Inläggav Maarten » 2023-01-05 11:28

Om TS inte vill renovera (Kraniet, de JBL jag bytte kant på nyttjade skumkant, köpta av LN högtalarservice och de höll väl ca 10-15 år, gummikanter håller säkert mycket bättre) så kommer här två snabba förslag, att utgå ifrån, då jag tyckte att projektet är intressant och kan ge mycket pang för pengarna. MUPPS-elementet har trots allt relativt låg distorsion (* se nedan) och delat runt 400-500 Hz, så blir kapaciteten rätt bra. Med den stora baffeln behöver man heller inte dämpa TG9, utan kan nyttja ett känsligare baselement och få en totalt sett bra frekvensgång.

Båda nyttjar MUPPS-elementet, TG9FD10-04 och där första har basen Dayton Audio DC250-8 10'' för 700:- https://www.brl.se/sv/artiklar/dc250-8- ... oofer.html och det andra förslaget Scan-Speak Discovery 26W/8534G00 för 1500:-, https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 34g00.html

Sluten låda om 50 liter och 1 liter för TG9. I bilden nedan tas både room-gain och difraktion från baffel med.
Passiva filter snabbt höftade:
TG9: C = 44 uF, L= 1mH
DC250-8: L = 3 mH, C = 66 uF
8535G00: L = 3 mH, C= 66 uF + R = 3 ohm.

TG9FD10-04 + Dayton Audio DC250-8
TG9_DC250.png
TG9_DC250.png (372.27 KiB) Visad 986 gånger


TG9FD10-04 + Scan-Speak Discovery 26W/8534G00
TG9_8545G00.png
TG9_8545G00.png (327.29 KiB) Visad 987 gånger




Edit, se denna mätning av distorsion för MUPPS, som faktiskt är oväntat bra: viewtopic.php?f=3&t=73409
Bild
Senast redigerad av Maarten 2023-01-05 11:48, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Första bygget, diverse frågor (högtalare)..

Inläggav paa » 2023-01-05 11:46

Är talspolarna stukade eller avbrända? Eller är det bara membrankanterna på elementet som ruttnat?
Om det bara är kanterna så är det ju ganska lätt åtgärdat. Det finns trådar på forumet mm.
Men om talspolen är kass så behövs en ny kon och det kanske kan bli problem att j´hitta.
Ett alternativ är att leta efter begagnade originalelement.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Första bygget, diverse frågor (högtalare)..

Inläggav Kraniet » 2023-01-05 11:57

Hifikit erbjuder ju även renoveringstjänster.

Ang själva iden med mupps plus en tiotumsbas är nog så intressant. Men om lådorna ska behållas original så är det ju bättre att bygga en ny låda så man är fri att dimensionera lådan korrekt.

Ang skumkanter så har inga av de jag använt vid renoveringar fallerat. Skummet är nån slags vulkaniserad produkt som inte är känsligt för UV-ljus som äldre tiders skumkanter.
Men kanske säljs det sådana äldre sorters skumkanter även idag?

Men en annan sak med att byta kantupphängning är att man inte kan veta vad som händer med elementegenskaperna. Behöver inte vara ett problem men kan va.
Mvh
Magnus

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Första bygget, diverse frågor (högtalare)..

Inläggav Maarten » 2023-01-05 13:20

Bra poänger.

Men med tanke på hur mediokert Seas presterar idag och hur mycket sämre det generellt var för ett antal decennier sen, så är det inte frågan om en lösning baserad på ovan förslag skulle bli klart bättre.
Det är ju också en fråga vad lådorna i sig är värda idag, med och utan gammal konstruktion.
sb17nbac till alla!

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Första bygget, diverse frågor (högtalare)..

Inläggav Kraniet » 2023-01-05 14:24

Maarten skrev:Bra poänger.

Men med tanke på hur mediokert Seas presterar idag och hur mycket sämre det generellt var för ett antal decennier sen, så är det inte frågan om en lösning baserad på ovan förslag skulle bli klart bättre.
Det är ju också en fråga vad lådorna i sig är värda idag, med och utan gammal konstruktion.


Jo jag tycker absolut det är en intressant ide. Bredbandselement med en lämplig bas kan ju bli riktigt bra.
Mvh
Magnus

JanneX
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2022-02-18

Re: Första bygget, diverse frågor (högtalare)..

Inläggav JanneX » 2023-01-06 13:05

Kraniet: Renovera själv.. Tja, kanske..men gör jag fel kan det bli dyrt. Koner är i bra skick, talspolar löper fritt osv så vore synd att sabba något. Vad det lider ska jag alltså ge mig på det men något i mig gillar just konceptet 10" mot en bra bredbandare och nu när lådan lämpar sig så väl för ändamålet och det blir ett för mig visserligen avancerat men ändå gripbart projekt så blir det där jag börjar.

Maarten: Stort tack för all hjälp. Det där Daytonelementet är intressant, inte minst med priset i åtanke. Verkar krypa neråt 50Hz och återgivning under det har jag redan avklarad.
Satt och funderade lite.. Är 200Hz en alldeles för låg delning för muppselementet? Rent ljudmässigt alltså.. Jag har tidigare spelat med mupps delade mot subbasar så lågt som 80Hz (även om 120 var att föredra) och inte haft några negativa erfarenheter vare sig av ljudtrycksförmåga eller ljudkvalitet... Min receiver, en Onkyo TX-NR626 7.2 har dubbla utgångar för subwoofer och terminaler dedikerade till att driva zone 2- högtalare med signal tilldelad ifrån valfri ingång. Kan det funka att helt enkelt använda en rca-adapter med en hane till två hanar med en längd om en halvmeter ifrån en sub out till den ingång jag ställt in som zone 2, högtalare som small i receivern delade vid 200Hz (högsta möjliga alternativet) och på så vis driva Mupps-element som filtrerade frontar, 10" som filtrerade subwoofers, allt drivet med samma receiver? Zone2 ingången får ju filtrerad signal från sub out..och med en subutgång ledig i receivern kan jag, återigen via en splitter, ge signal till de båda subbarna och ställa deras inbyggda filter på 40 eller 50Hz (vad som passar bäst).. Subbarna har ju egna nivåinställningar och nivå mellan 10" och muppselementet kan jag i så fall enkelt justera direkt i receivern...
Så enkelt och smutt kan det väl ändå inte vara..eller? Det skulle ge en aktiv delning och smidig nivåjustering mellan elementen och passiva komponenter i signalvägen mot 10"-basarna skulle inte behövas utan bara korrektionen för muppselementet..
Lägre delning än avsett och kanske problematiskt låg men det stora problemet ser jag snarare som att signalen till 10-tummarna blir i mono.. Hur stort problem är det? Jag har både ägt och lyssnat till små system och soundbars där delningen förmodligen hamnat i de regionerna och även om jag haft synpunkter på ljudet har nog inte att basen spelat i mono varit något jag tänkt på. Snarare att en så hög delning gör att man kan höra basens placering men i detta fall har man ju två i direkt anslutning till respektive stereo element.
Ett annat potentiellt problem med 200Hz är att även om jag simulerat frekvensgången i muppselementet i så stor låda som 47.5l ger elementets höga Q att frekvensgången ser likadan ut över 200Hz i den lådan som i en på 5l..men effekttålighet kanske blir markant försämrad jämfört med i muppslåda eller kan jag anta att elementet i alla fall klarar samma ljudtryck över 200Hz i den stora lådan som mupps klarar ofiltrerad i muppslåda?
Sedan kanske 10"-elementet påverkar muppselementet enormt negativt om de spelar i samma kavitet?
Kan denna galna plan fungera? Quick'n dirty är väl inte vad ni kunniga här på forat ägnar er åt så misstänker att iden, om den är genomförbar, knappast kommer att rekommenderas men är den som sagt genomförbar? Då är det ju ett smidigt första steg om inte annat.
Har insett att jag inte ens behöver täppa hålet för mellanregisterelementet. Det sitter redan i en egen sluten kavitet och påverkar alltså inte lådans täthet.

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Första bygget, diverse frågor (högtalare)..

Inläggav Maarten » 2023-01-06 13:36

Du måste ha olika kaviteter till elementen, annars kommer 10-tumselementet att trycka ut den stackars lilla muppen. Så en liten intern låda om 1-2 liter för muppen, för att vara snäll mot den. Det brukar finnas färdiga "plasthinkar" att sätta på insidan, som du även fyller med glasull.

Det går nog att göra som du tänkte med recievern (körde själv i många år ett par basmoduler i mono med det inbyggda delningsfiltret i recievern), delat med en splitter.
Jag tror inte du behöver oroa dig så mycket för att du kör mono även om 200 Hz nog är nånstans där det börjar märkas (sök på mono och I-or).

Anledningen till att jag ville dela vid ca 500 Hz var att TG9's låga känslighet inte skulle bli ett hinder, samt att minska kostnad för ett passivt filter, samt slutligen att höja kapaciteten för lösningen.

Så här blir det då med aktiv delning 200 Hz, 4 ordn, BW, snabb simulering. Låda för Tg9 här 2 liter istället för 1 liter ovan. I övrigt samma som föregående ovan.
Som synes får du höja nivå till basen med ca 1,5 ggr den till toppen men det är ju enkelt gjort och din reciever kör nog 4 ordn L-R:

TG9_DC250-delat_200Hz.png
TG9_DC250-delat_200Hz.png (323.64 KiB) Visad 884 gånger




Not: Jag märker att Basta ger TG9 en känslighet om 88,1 dB och datablad anger 87,2 @2,83 V halvsfär.
sb17nbac till alla!

JanneX
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2022-02-18

Re: Första bygget, diverse frågor (högtalare)..

Inläggav JanneX » 2023-01-06 17:36

Tack för all hjälp, Maarten!
Kollade på hifikit och de har en mellanresisterkåpa som mörkar passa Vifa TG9 som hand i handske. Innermått 81mm och yttre 83mm. Perfekt! Det finns dock ingen angivelse om inre volym...
Detta blir spännande. Jag gillar verkligen mupps när de får stöd i basen så jag tror att detta kan bli riktigt bra. I förlängningen, om det alltså blir bra, kommer jag nog ändå vilja gå vägen med passiv filtrering (om Kicken knackar på blir det en Vintage receiver, en vinylsvarv och dessa högtalare i ett rum hemma som vore perfekt som en whisky-mancave) för att kunna driva dem med annat än en zone2-kapabel receiver men som ett första steg för att utvärdera potentialen blir detta mycket smidigt. Jag behöver i princip bara köpa mellanregisterkåporna, basar, en träbit för att täcka hålet för orginal anslutningsterminal och lite terminaler så att varje element får ett dedikerat par..(om jag inte använder en biwireterminal.. Får såga upp lite då så det blir ju åverkan men på baksidan och kanske kan anses acceptabelt)..och vara igång.

JanneX
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2022-02-18

Re: Första bygget, diverse frågor (högtalare)..

Inläggav JanneX » 2023-01-16 19:52

Två stycken Dayton Audio DC250-8 beställda. Monteringshål 234mm, lådorna håller 235. Försänkningen för orginal basar är 260mm, dessa håller 256.. De kommer alltså passa som hand i handske i lådorna. Även mina amatörmässigt simuleringar med orginal basreflexrör (2", 150mm) och lådvolym ger en rätt snygg kurva med användbar bas ner mot 30Hz. Spännande.. Återigen, tack Maarten för att du tagit dig tid.
Mellanregistren har idag en kåpa på knappt 2L som jag helt enkelt flyttar upp till TG9. Med mellanregisterchassit som mall sågar jag helt enkelt upp två träbitar för att täppa igen monteringshålet. Minst påverkar blir att helt enkelt använda orginal terminaler till TG9 och sätta ett par polskruvar i lådan för basen. Inget såga utan två små hål.. Högtalarna kan alltså utan vidare återställas genom att flytta tillbaka mellanregiaterkåpan och slå i ett par träplugg för terminalerna men med tanke på hur tråkiga orginalanslutningarna är känner jag att det nog vore vettigt att helt enkelt låta dem vara kvar och använda dem istället även om högtalarna vad det lider renoveras.

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Första bygget, diverse frågor (högtalare)..

Inläggav Maarten » 2023-01-16 20:53

Kul att tipsen kom till nytta. Hoppas det blir bra nu! :)
sb17nbac till alla!


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster