4x6" Vad finns det för alternativ...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

4x6" Vad finns det för alternativ...

Inläggav Calleberg » 2023-01-07 11:54

Håller på och vinterbonar dotterns bil.
Såklart ingår en Stereo med Blåtandsuppkoppling som obligatorisk utrustning och en sådan är redan påväg, en JVC utan CD... :)
Men den har en skaplig parametrisk EQ, tidskomp och faktiskt rätt så bra filtermöjligheter.
Bilen är en Cheva pickup från 1990 och Orginalmonterat sitter det två 4x6 tummare i instrumentbrädan. :D

Nu har jag börjat spåna lite på vad jag skall sätta dit i stället. Klassiska bilkoaxialer har jag hittills ratat eftersom min erfarenhet av sådant är att det nästan uteslutande är överprisat skräp, även om jag träffat på nåt enstaka undantag. Nu var det länge sedan jag var i den branchen så läget kanske har ändrats. Möjligen finns det bra grejor
Som den här kanske?
https://www.brl.se/sv/artiklar/rockford ... t1462.html

Men just nu så är jag inne på antingen en 4" hifi bredbandare (som exempelvis visaton B100) alternativt en långslagig 4" Hifi Bas (som tex Dayton ND105-4 eller nån variant av SB12) kombinerat med en 2 tums bredbandare, monterat på en 4x6 tums aluminiumadapterplåt. Kanske kan man behöva backa upp det med nån liten "ambiencediskant" på A stolpen :)

En annan variant är såklart att med milt våld montera ett par femtummare istället och riktiga diskanter på A stolparna. Vi kan kalla det plan C, och då finns det redan gött om grejor på hyllan, men vill gärna slippa alltför mycket moddande på en blivande klassiker.

Den största fördelen med att leta bland hifikomponenter är ju att bilstereobranchen fortfarande är hopplöst efter vad det gäller dokumentation och och man tvingas där mer eller mindre köpa grisen i säcken.

De små högtalarna i instrumentbrädan kommer backas upp av ett par 8 tums subwoofers som absolut kan köras upp till 150-200Hz. Drivning av småttingarna kommer ske mha nåt av mina gamla oldschool slutsteg från 90 talet, nåt amerikanskt på ca 50W blir det nog.

Rimlig budget med tanke på övrig kringutrustning är väl ett par tusenlappar.

Jag har byggt massor med bilstereo förr men 4x6" är verkligen det sämsta av det sämsta så det har jag inte tagit i med tång ens... förens nu :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: 4x6" Vad finns det för alternativ...

Inläggav paa » 2023-01-07 13:23

Vore det möjligt att trycka in dubbla 3,5" bredbandare, liknande MUPPS-elementen på en adapterplåt?
Annars borde väl en klassisk amerikansk pickup utrustas med högtalare från ett klassiskt fabrikat som JBL:
t.ex: JBL GX642
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: 4x6" Vad finns det för alternativ...

Inläggav Calleberg » 2023-01-07 13:53

paa skrev:Vore det möjligt att trycka in dubbla 3,5" bredbandare, liknande MUPPS-elementen på en adapterplåt?
Annars borde väl en klassisk amerikansk pickup utrustas med högtalare från ett klassiskt fabrikat som JBL:
t.ex: JBL GX642


Det tror jag nog, har både ett 6pack muppselement (TG9FD) och ett 6pack av systervarianten TC9FD :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Maarten
 
Inlägg: 3820
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: 4x6" Vad finns det för alternativ...

Inläggav Maarten » 2023-01-07 13:54

Tänkte också mupp! Det ska ju såklart vara vita element. :wink:

Alt; https://www.bytbil.com/
:D

(Nu hädar jag säkert).
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: 4x6" Vad finns det för alternativ...

Inläggav Calleberg » 2023-01-07 14:01

Maarten skrev:Tänkte också mupp! Det ska ju såklart vara vita element. :wink:

Alt; https://www.bytbil.com/
:D

(Nu hädar jag säkert).


Skit på dig :)

Quadruppel Mupp har avancerat upp till plan A hade missat att de har fina data för montering utan lådda.
Det finns en ny Plan B ochså. :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Maarten
 
Inlägg: 3820
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: 4x6" Vad finns det för alternativ...

Inläggav Maarten » 2023-01-07 14:06

:mrgreen:

Kul, blir nog bra det där.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: 4x6" Vad finns det för alternativ...

Inläggav Calleberg » 2023-01-27 23:27

Plan A är på plats .. typ. Fick bara plats med en per sida men de är oväntat kapabla de där mupparna. Så pass kapabla att det faktisk inte är alldeles enkelt att hitta något med avsevärt större slagvolym som faktiskt får plats.

Mediaspelaren från JVC var ochså en oväntat mångsidig apparat med en, med tanke på priset, rätt så avancerad DSP och överlag goda prestanda. Så länge man håller dig borta från "sound effects" och den klappruttna mobilappen. :roll:
.https://www.jvc.com/sg/car-entertainmen ... kd-x482bt/
Resized_20230126_195632.jpeg
Resized_20230126_195632.jpeg (293.69 KiB) Visad 259 gånger
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster