OA-73XL

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 835
Blev medlem: 2012-07-15

OA-73XL

Inläggav Chris71 » 2023-01-07 18:32

Hej

Jag skyller på nån form av vuxen OCD/ADD 123....

Hur min kreativa process i den mån den existerar fungerar överlåter jag till det professionella yrkesskrået som finner det intressant att gräva i andras grå materia, men det tenterar sig att ta sig uttryck i att tankar ackumuleras över tid och sen kommer någon tigger och sen är bollen hopplöst i rullning.

Så vad är på tapeten nu då, kanske vän av ordning tänker. Borde han inte ägna sin tid åt att avsluta de där 4-5 projekten som redan är under genomförande innan han startar något nytt?
Absolut är det så och det är faktiskt lite av syftet med denna tråd, att samla in lite mer info innan jag kastar mig hals över huvud in i nästa projekt vilket skulle kunna ge mig tid att hålla det i planeringsstadiet länge nog för att hinna bli klar med iaf OA projekten innan jag står där framför sågen med MDF skivor.

Så här tänker jag, OA-50 och 52, är ju någon slags halv fullregister högtalare med tanke på den ursprungliga baskapaciteten medans OA-51 är en utpräglad 2-vägs konstruktion som tack vare sina tekniska förutsättningar blivit ett väldigt populärt objekt att modifiera, med dagens fina basar så har den ju nästan vuxit upp att bli en fullstor högtalare men den där sista lilla knixen saknas ännu.
Jag är helt övertygad att en 51:a eller en 52:a med purifi och bliesma kompletterat med ett basstöd skulle göra de flesta nöjda för resten av livet, men tänk om.....

OM det skulle gå att börja med ett nästan vitt papper, endast en placering som vägledning, en tokig ambition.
Så här är förutsättningarna för de kommande veckornas förstörda nattsömn, jag vill spåna runt tanken på en 3-väggare eller kanske bara en big 51.

Jag skall försöka sluta att slakta stackars Stigs gamla beteckningar i mina trådar men så här initialt så lånar jag lite för att kunna beskriva projektet ambition utifrån ett OA perspektiv, jag vill alltså landa i en vägghängd eller iaf mot vägg placerad högtalare som skulle kunna tillfredsställa det flesta utom de värsta bas-missbrukarna att simulera en fullregister talare utan separat basstöd.

Ordet är fritt, bra ideer kommer skamlöst stjälas och sånt som inte passar kommer lika skamlöst förkastas oavsett om det är bra ideer i andra sammanhang, så högt i tak och oömma tår är nog en förutsättning.
Om det blir ett slutresultat så är det ingen ny OA utan en OA inspirerad högtalare där jag inte förväntar mig eller ens eftersträvar ett erkännande från någon auktoritet utan det blir mest en hyllning till Stigs omtyckta principer.

Så vad hade ni gjort annorlunda om ni var Lallerstedt eller Larsen och någon presenterade en skiss som hette OA 3-väggaren?
Vika mått duger inte?
Vilka konstruktioner kan justeras till dagen element för att åstadkomma ett bättre resultat?

Målet är stjärnorna, om vi klarar att hålla oss ovan trädtopparna så kanske projektet inte blir en pannkaka, därmed är ambitionsnivån lagd.
Senast redigerad av Chris71 2023-04-08 21:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA-XXX

Inläggav avr7000 » 2023-01-07 19:43

Cost no limit projekt?
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 835
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA-XXX

Inläggav Chris71 » 2023-01-07 19:48

avr7000 skrev:Cost no limit projekt?


Låt inte verkligheten komma i vägen under konceptfasten iaf det vore ju synd.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA-XXX

Inläggav avr7000 » 2023-01-07 23:00

Jag ser framför mig en rejält övergödd Larsen 9 - lik skapelse (10-15 cm bredare) med Purifi och Bliesma "upptill i toppen" och dubbla 8" eller dubbla 10" av väldigt god kvalisort nere vid golv i en 3-vägskonfiguration kanske med torftigt bakom nät dold montering av basarna inspirerad av Stigs 3-vägare...
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 835
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA-XXX

Inläggav Chris71 » 2023-01-07 23:11

avr7000 skrev:Jag ser framför mig en rejält övergödd Larsen 9 - lik skapelse (10-15 cm bredare) med Purifi och Bliesma "upptill i toppen" och dubbla 8" eller dubbla 10" av väldigt god kvalisort nere vid golv i en 3-vägskonfiguration kanske med torftigt bakom nät dold montering av basarna inspirerad av Stigs 3-vägare...


Intressant, blir nog snart att ta fram skissblocket snart och träna på mina OA vinklar för att få lite visuellt stöd för hjärnan, tack för tanke födan det uppskattas.

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: OA-XXX

Inläggav Maarten » 2023-01-08 10:13

Kul projekt! Jag har ju i typ 15-20 år velat bygga ett par Carlos, som skulle vara Carlsson-inspirerade. Dessvärre kan jag för lite om Carlsson och dess principer och därför har jag fokuserat på vanliga högtalare. I det senare fallet har jag även varit inne på väggplacerade dito (de s.k. vÄggen, tribute to Peter).

Det jag på senare tid funderat på är att helt enkelt bara anpassa filter och baffel, samt väggnära placering till att bli mer Carlsson-lik. I ditt fall skulle man kunna utgå från någon av de fyra Jonasp's trevägare.

Själv hade jag satsat på sb26adc, sb15nbac/sb17nbac, samt wo24-p, alt 26w-4535 eller BMS 12s305 (möjligen en Dejton) om man gör aktiv delning.
Delning 400 Hz resp 2300 Hz, minst 3 ordn. Lite mer framåtvinklad baffel och ffa inte så stor offset i djupled.
I övrigt en baffel och utformning av lådan som omhändertar nära reflexer på ett lämpligt sätt. Denna del är det svåraste tror jag.

Lite snabba filtertankar hade jag här för sb26adc+sb17nbac: viewtopic.php?f=17&t=73553#p2255696

Bild
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: OA-XXX

Inläggav Calleberg » 2023-01-08 12:11

Version två med notch och brantare högpass ser MYCKET sexigare ut :)
Coolt med en gif...

En VOLDEMORT som jag har är minst -20dB vid diskantens egenresonansfrekvens, ditt första exempel klarar preciiis det men det är inte mer.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: OA-XXX

Inläggav schmutziger » 2023-01-08 13:06

Maarten skrev:Kul projekt! Jag har ju i typ 15-20 år velat bygga ett par Carlos, som skulle vara Carlsson-inspirerade. Dessvärre kan jag för lite om Carlsson och dess principer och därför har jag fokuserat på vanliga högtalare. I det senare fallet har jag även varit inne på väggplacerade dito (de s.k. vÄggen, tribute to Peter).

Det jag på senare tid funderat på är att helt enkelt bara anpassa filter och baffel, samt väggnära placering till att bli mer Carlsson-lik. I ditt fall skulle man kunna utgå från någon av de fyra Jonasp's trevägare.

Själv hade jag satsat på sb26adc, sb15nbac/sb17nbac, samt wo24-p, alt 26w-4535 eller BMS 12s305 (möjligen en Dejton) om man gör aktiv delning.
Delning 400 Hz resp 2300 Hz, minst 3 ordn. Lite mer framåtvinklad baffel och ffa inte så stor offset i djupled.
I övrigt en baffel och utformning av lådan som omhändertar nära reflexer på ett lämpligt sätt. Denna del är det svåraste tror jag.

Lite snabba filtertankar hade jag här för sb26adc+sb17nbac: viewtopic.php?f=17&t=73553#p2255696

[ Bild ]

Många rätt där!
Om du kollar i oa51 patentet så finns där en vägghögtalare som har 0 offset i djupled
sista sidan: https://user.faktiskt.io/schmutziger/OA ... atent2.pdf
grejen är att basen måste hamna så nära väggen det bara nånsin går för att eliminera utsläckningen som sker vid 3-400hz för oa51, det gör att man får rätt hög känslighet på basen, oa51 med 8545 mäktar precis med 1st L22rn4x/p. Värt att ha i åtanke när man ska göra en passiv lösning. och att gå på något mindre än 1st 10" eller 2st 8" känns väl onödigt? :)
Såsom jag gjort med min bastillsats:
Bild
Att vinkla basarna likt 3vägaren om man inte ska köra dem upp mot 800hz känns väl lite onödigt?

Jag tycker ju personligen att det låter mycket roligare att få till en community 3-vägare eller en OA62, med purifi 8"+Bliesma T34A.
KAn man få till en lämplig låda för purifi 6.5" där inte slitsen blir för lång eller begränsade?

Eller egentligen en OA12 med nbac el. purifi+t22. Vilken liten juvel det hade varit.

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: OA-XXX

Inläggav Maarten » 2023-01-08 13:40

CB: Förstod att du skulle den med serieresonanskretsen mer! :D . Jag tycker att den gör sig bra här och väntar bara på att någon ska testa det :) .
Det är emulerat utifrån AVR7000 filter för O5x.sb som är den anda bilden i GIF.

Schumi: Hade varit väldigt kul om det blev ett eller flera av de projekt du föreslår. Vi får se om Chris tar upp något av detta eller om det finns andra hugade som fångar flaggan.
Patentet var intressant, har bara skummat än så länge.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 835
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA-XXX

Inläggav Chris71 » 2023-01-08 16:51

Maarten skrev:Kul projekt! Jag har ju i typ 15-20 år velat bygga ett par Carlos, som skulle vara Carlsson-inspirerade. Dessvärre kan jag för lite om Carlsson och dess principer och därför har jag fokuserat på vanliga högtalare. I det senare fallet har jag även varit inne på väggplacerade dito (de s.k. vÄggen, tribute to Peter).

Det jag på senare tid funderat på är att helt enkelt bara anpassa filter och baffel, samt väggnära placering till att bli mer Carlsson-lik. I ditt fall skulle man kunna utgå från någon av de fyra Jonasp's trevägare.

Själv hade jag satsat på sb26adc, sb15nbac/sb17nbac, samt wo24-p, alt 26w-4535 eller BMS 12s305 (möjligen en Dejton) om man gör aktiv delning.
Delning 400 Hz resp 2300 Hz, minst 3 ordn. Lite mer framåtvinklad baffel och ffa inte så stor offset i djupled.
I övrigt en baffel och utformning av lådan som omhändertar nära reflexer på ett lämpligt sätt. Denna del är det svåraste tror jag.

Lite snabba filtertankar hade jag här för sb26adc+sb17nbac: viewtopic.php?f=17&t=73553#p2255696

[ Bild ]


Tack Maarten, skall försöka smälta detta och det andra efter en stadig asiatisk middag efter att ha tillbringar de senaste 7 timmarna på hala och blöta vintervägar men alla SB tankar är välkomna då de blivit nån slags husleverantör pga av sitt trevliga pris/prestanda sortiment.

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 835
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA-XXX

Inläggav Chris71 » 2023-01-08 17:06

schmutziger skrev:
Maarten skrev:Kul projekt! Jag har ju i typ 15-20 år velat bygga ett par Carlos, som skulle vara Carlsson-inspirerade. Dessvärre kan jag för lite om Carlsson och dess principer och därför har jag fokuserat på vanliga högtalare. I det senare fallet har jag även varit inne på väggplacerade dito (de s.k. vÄggen, tribute to Peter).

Det jag på senare tid funderat på är att helt enkelt bara anpassa filter och baffel, samt väggnära placering till att bli mer Carlsson-lik. I ditt fall skulle man kunna utgå från någon av de fyra Jonasp's trevägare.

Själv hade jag satsat på sb26adc, sb15nbac/sb17nbac, samt wo24-p, alt 26w-4535 eller BMS 12s305 (möjligen en Dejton) om man gör aktiv delning.
Delning 400 Hz resp 2300 Hz, minst 3 ordn. Lite mer framåtvinklad baffel och ffa inte så stor offset i djupled.
I övrigt en baffel och utformning av lådan som omhändertar nära reflexer på ett lämpligt sätt. Denna del är det svåraste tror jag.

Lite snabba filtertankar hade jag här för sb26adc+sb17nbac: viewtopic.php?f=17&t=73553#p2255696

[ Bild ]

Många rätt där!
Om du kollar i oa51 patentet så finns där en vägghögtalare som har 0 offset i djupled
sista sidan: https://user.faktiskt.io/schmutziger/OA ... atent2.pdf
grejen är att basen måste hamna så nära väggen det bara nånsin går för att eliminera utsläckningen som sker vid 3-400hz för oa51, det gör att man får rätt hög känslighet på basen, oa51 med 8545 mäktar precis med 1st L22rn4x/p. Värt att ha i åtanke när man ska göra en passiv lösning. och att gå på något mindre än 1st 10" eller 2st 8" känns väl onödigt? :)
Såsom jag gjort med min bastillsats:
[ Bild ]
Att vinkla basarna likt 3vägaren om man inte ska köra dem upp mot 800hz känns väl lite onödigt?

Jag tycker ju personligen att det låter mycket roligare att få till en community 3-vägare eller en OA62, med purifi 8"+Bliesma T34A.
KAn man få till en lämplig låda för purifi 6.5" där inte slitsen blir för lång eller begränsade?

Eller egentligen en OA12 med nbac el. purifi+t22. Vilken liten juvel det hade varit.


Tack för försöken att lyfta min Carlsson kunskap till en anständig nivå.
Gillar även ditt basstöd av 2 skäl, jag har ett eget basstöd med exakt samma elementkonfig till en annan 2-väg konstruktion, min mäter ca 100l med ett sopnedkast på 100mm och drygt 300mm långt, sen är det ju extra tjusigt med en akustisk steppad baffel även om jag inte riktigt kan få ihop om det är en designfeature eller en del av filtret.

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 835
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA-XXX

Inläggav Chris71 » 2023-01-14 00:49

Det finns inget som dödar trådar mer effektivt än glesa uppdateringar och bristen på bilder.

Tyvärr så tillåter den kreativa processen inte mycket utrymme för dokumentation vare sig med kamera eller dator, men efter sol kommer regn så kanske det kommer bli bättring på den fronten oxå.

Men jag ägnar mig åt lite konstgjord andning och säger att detta projektet har om inget annat i alla fall givit mig utrymme att välkomna något gulligt för första gången i mitt högtalarbyggande, nu hoppas jag att de kan bistå med lika söta toner som det ser ut, det är lite som en gigantisk infrasub för dockskåp men den är tänkt att få en riktig och viktig roll i slutänden.
Trevlig helg på er.
Bilagor
54A284B0-C571-418F-BB9B-5570C895067A.jpeg
54A284B0-C571-418F-BB9B-5570C895067A.jpeg (79.23 KiB) Visad 2402 gånger

Kermit116
 
Inlägg: 1268
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: OA-XXX

Inläggav Kermit116 » 2023-01-14 01:50

schmutziger skrev:...
Eller egentligen en OA12 med nbac el. purifi+t22. Vilken liten juvel det hade varit.

Menar du att Sb17nbac är en intressantare uppgradering i 12:or än Grafpro's konventionella m Satori o T22?
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: OA-XXX

Inläggav Maarten » 2023-01-14 12:34

Sb17nbac/cac är mycket bättre än Satori. Nu tog jag inte med just de i följande jämförelse men Satori är inte så himla bra av någon konstig anledning:
viewtopic.php?f=17&t=73205&p=2236131&hilit=sc165#p2236081

Ett urklipp men läs tråden.
Bild
sb17nbac till alla!

Kermit116
 
Inlägg: 1268
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: OA-XXX

Inläggav Kermit116 » 2023-01-14 12:58

Tack. Minns den grafen från den äldre Carlssontråden men den Satori som Grafpro specat är ju Satori MW16P-8 och den finns ju inte med i grafen. Men jämförelsen mellan 17nbac o MW16p-8 har kanske gjorts någon annanstans?

(Ska printa grafen o låta någon i familjen som ser färger på ett annat sätt än jag tolka. Vad är det för fel på prickade, streckade o fyllda linjer? :-))
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3658
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA-XXX

Inläggav juanth » 2023-01-14 14:00

Kermit116 skrev:Tack. Minns den grafen från den äldre Carlssontråden men den Satori som Grafpro specat är ju Satori MW16P-8 och den finns ju inte med i grafen. Men jämförelsen mellan 17nbac o MW16p-8 har kanske gjorts någon annanstans?

(Ska printa grafen o låta någon i familjen som ser färger på ett annat sätt än jag tolka. Vad är det för fel på prickade, streckade o fyllda linjer? :-))



Mitt intryck av Satori i jämförelse med nbac är att Satori spelar mindre, kanske är den mer direktiv, (eller bara motorsvagare) jag vet inte men det blir en mindre och något snävare ljudbild. Detta testades i OA50-låda.

Det är fullt möjligt att någon skulle föredra Satori i en annan typ av högtalare.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: OA-XXX

Inläggav schmutziger » 2023-01-14 14:33

Kermit116 skrev:
schmutziger skrev:...
Eller egentligen en OA12 med nbac el. purifi+t22. Vilken liten juvel det hade varit.

Menar du att Sb17nbac är en intressantare uppgradering i 12:or än Grafpro's konventionella m Satori o T22?

Ja, har ju testat det i oa14 med förbluffande bra resultat.
Ska när tid finnes testas i od11.det behövs bara en liten mellanbit för att passa.
I oa116 hade sb17 varit ett perfekt mellanregister då t22 matchar denlåga disten riktigt bra.
En oa116 med t22, sb17nbac och ett bättre baselement än l22rn4x hade ju varit fantastiskt.. förberett för att seriekoppla in en bas till så att det iaf är mellanregistret som börjar närma sig den begränsande faktorn.

Frågan är ju om det då hade varit önskvärt att placera andra basen lite högre upp på lådan för att minska de specifika problemen oa116 dras med då

Kermit116
 
Inlägg: 1268
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: OA-XXX

Inläggav Kermit116 » 2023-01-14 15:49

schmutziger skrev:
Kermit116 skrev:
schmutziger skrev:...
Eller egentligen en OA12 med nbac el. purifi+t22. Vilken liten juvel det hade varit.

Menar du att Sb17nbac är en intressantare uppgradering i 12:or än Grafpro's konventionella m Satori o T22?

Ja, har ju testat det i oa14 med förbluffande bra resultat.
Ska när tid finnes testas i od11.det behövs bara en liten mellanbit för att passa.
I oa116 hade sb17 varit ett perfekt mellanregister då t22 matchar denlåga disten riktigt bra.
En oa116 med t22, sb17nbac och ett bättre baselement än l22rn4x hade ju varit fantastiskt.. förberett för att seriekoppla in en bas till så att det iaf är mellanregistret som börjar närma sig den begränsande faktorn.

Frågan är ju om det då hade varit önskvärt att placera andra basen lite högre upp på lådan för att minska de specifika problemen oa116 dras med då

1
Har Du även testat och jämfört med Satori i Dina OA-14?
2
Givet att man inte vill såga eller fräsa i existerande lådor och inte är basknarkare skulle en Purifi 6,5 i basen lira enligt Din uppfattning ihop m 17nbac o T22 i ett par OA-116?
(sista frågan även ställd i tråden om alternativa element till 116/2212 på Carlssonsidorna)
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: OA-XXX

Inläggav schmutziger » 2023-01-14 15:56

Har inte provat satori,.
Det känns ju som en onödigt dyr lösning för oa116 med en purifi. Tror dessutom att det är alldeles för stor volym. Snarare mer lämpligt att göra hål i mellanregisterkoppen och köra två purifi isf.

Kermit116
 
Inlägg: 1268
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: OA-XXX

Inläggav Kermit116 » 2023-01-14 16:06

schmutziger skrev:Har inte provat satori,.
Det känns ju som en onödigt dyr lösning för oa116 med en purifi. Tror dessutom att det är alldeles för stor volym. Snarare mer lämpligt att göra hål i mellanregisterkoppen och köra två purifi isf.

Oki. Kostnaden för ett par Purifi kan ju i något avseende ställas mot merkostnaden för ett (externt) extra baselement. Inte jättesugen göra åverkan på orginalet.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: OA-XXX

Inläggav Maarten » 2023-01-14 18:38

Om man tittar på mätningarna här http://carlssonkult.se/basersattare.aspx ser de verkligen inte bra ut för SB Acoustics Satori MW16P-8.

Bild
http://carlssonkult.se/Images/satori_OA14_sirp.jpg

En distorsion om uppåt 1 %. Skulle gissa att den i snitt är typ 10 ggr sämre än b17cac/nbac (som ju är neråt 0,05% i stora delar av registret @ 85 dB).

Finns ingen bra/billig ersättare för T22OA? Eller vad är så bra med den så att den motiverar priset?
Den är ju inte jätteren heller:
Bild
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA-XXX

Inläggav avr7000 » 2023-01-14 20:05

Satori är ett av SB Acoustics "äldre" element i den mening att det funnits ganska länge nu och det verkar som om SB Acoustics har en osedvanligt brant kurva när det gäller förbättringar...
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA-XXX

Inläggav avr7000 » 2023-01-14 20:06

Kopierar vad jag skrev i Carlssondelen...

Roligare att köra NBAC rakt av
8” SB23NBACS45

På detta sätt....
Bild

NBAC 17 upptill
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: OA-XXX

Inläggav schmutziger » 2023-01-14 20:15

De större nbac elementet ser distmässigt jättetrevligt ut för en trevägstopp...1st sb17nbac-4+2st sb23nbac....
Men går det att få till en trevlig avstämning i oa116 lådan?

T22oa är jättefin, distmätte oa116 samtidigt som oa14nbac och diskanterna hänger med distmässigt.
Tror inte att det blir super med dome diska ter i oa116. De sprider för bra.
Tänk på att du har sex stycken och att spridning trummar dist

Sharkythefrog
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2014-04-27

Re: OA-XXX

Inläggav Sharkythefrog » 2023-01-17 03:23

Hoppar in i tråden här efter fråga direkt till Grafpro om han känner till några som pysslar med kloner på Carlsson högtalare eller idéer. Byggde själv någon slags OA51 klon i mitten av 80-talet. Har sedan dess studsat runt bland lite olika projekt. Allt från Elsinore på DIYAUDIO, till egna olika konstruktioner, TL och MLTL konstruktioner tillsammans Paul Kittinger, renoverat div Rauna/Opus3, byggt ett gäng olika Voighthorn och gud vet vad (inkl div byggda skivspelare, subbar mm).

Mina tankar just nu landade lite i någon slags förstorad Larsen 8/9. Av två skäl större, framförallt bredare. För att 1) få dit två st 6-6,5” midbasar i en tapered MLTL, oklart just nu om det går att göra som 2,5-vägs, men helst. Annars får det bli 2-vägs. Och för att 2) Få en större dämpbaffel mot väggen bakom. Så att det går att labba lite med de olika (2-3) diskanternas placering.

Inget tjafs med ngn extra bas nertill, utan midbasarna tillsammans med TMLTL borde räcka.

Gillar diskanten SS D2608, men är lite osäker på midbasarna. SB17NRX-2 har jag använt förut och giller. Fungerar bra i hornkonstruktioner.

Kommentarer (och ev intresse för ngt liknande)?

(Grafpro slängde ur sig namnet Avr7000, det var så jag hamnade i denna tråd. Hoppas den inte blev alltför hijackad av detta inlägg.)

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 835
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA-XXX

Inläggav Chris71 » 2023-01-17 05:24

Sharkythefrog skrev:Hoppar in i tråden här efter fråga direkt till Grafpro om han känner till några som pysslar med kloner på Carlsson högtalare eller idéer. Byggde själv någon slags OA51 klon i mitten av 80-talet. Har sedan dess studsat runt bland lite olika projekt. Allt från Elsinore på DIYAUDIO, till egna olika konstruktioner, TL och MLTL konstruktioner tillsammans Paul Kittinger, renoverat div Rauna/Opus3, byggt ett gäng olika Voighthorn och gud vet vad (inkl div byggda skivspelare, subbar mm).

Mina tankar just nu landade lite i någon slags förstorad Larsen 8/9. Av två skäl större, framförallt bredare. För att 1) få dit två st 6-6,5” midbasar i en tapered MLTL, oklart just nu om det går att göra som 2,5-vägs, men helst. Annars får det bli 2-vägs. Och för att 2) Få en större dämpbaffel mot väggen bakom. Så att det går att labba lite med de olika (2-3) diskanternas placering.

Inget tjafs med ngn extra bas nertill, utan midbasarna tillsammans med TMLTL borde räcka.

Gillar diskanten SS D2608, men är lite osäker på midbasarna. SB17NRX-2 har jag använt förut och giller. Fungerar bra i hornkonstruktioner.

Kommentarer (och ev intresse för ngt liknande)?

(Grafpro slängde ur sig namnet Avr7000, det var så jag hamnade i denna tråd. Hoppas den inte blev alltför hijackad av detta inlägg.)


Du rör dig i tassemarkerna ring Avr7000 även om du inte riktigt kommit hela vägen till Area 51 där det riktigt utomjordiska sker.

Vi är väl ett gäng som testar olika varianter av OA i modernare konfigurationer, som vanligt så är ju OA51 navet i testande som den varit under ganska lång tid.
Skulle väl inte kalla det olika skolor mer som olika smaker, det finns en ala carte version där man jobbat runt Purifi som mellanbas och Bliesma som grädde på moset i det höga området. Det finns ju fortfarande många bra varianter med lite mindre kostsamma diskanter från SB som har hängt med sen OA51.N men som nu testats med fler olika val av membran.

Jag som är rookie inom OA sfären tar mig friheter och har byggt det mesta runt SB NBAC i mellanbasen och sen en salig blandning som ett ganska fläskigt SB 8" baselement som stöd i en variant av OA50, som går under många olika namn men Storebror om man vill läsa här inne. Vi har även ett parallellt projekt med en klassisk moddning av OA51 med NBAC och Bliesma som borde vara ganska klar inom kort när filtret är finjusterat.

Så det var väl back-storyn och med blodad tand av allt detta så tog jag fasta på en fråga från min andra halva i projekten Juanth som han nån gång nämnt i förbigående, hur skulle en OA högtalare se ut om man inte började med de som finns som bas utan istället gjorde den som man tycker att den borde vara, och det är embryot i denna tråden.
Personligen har jag en vision, men jag försöker hela tiden ta intryck av dem som har hålla på med detta mycket längre än jag har men samtidigt så är min utmaning att få ta mig konstnärliga friheter i att jag inte delar lika mycket historik.

Vad det till slut kan bli är det nog ingen som vet, inte ens jag, men visionen är tydlig nog för att vi siktar på att det skall bli en riktig "The Stig" eller i den mer skämtsamma svenska versionen "Stygge Stig" det skall alltså bli något som river i såpass att man skall vara lite knäpp för att be om mer, men tesen är att det skull finnas en oktavförlängning eller basstöd deluxe för den inbitne basknarkaren.

Mer än så finn inte att säga om ju detta projekt, men naturligtvis finns det massor att läs om alla de andra.
Välkommen in i uppfinner verkstan

Sharkythefrog
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2014-04-27

Re: OA-XXX

Inläggav Sharkythefrog » 2023-01-17 16:11

Chris71 skrev:Du rör dig i tassemarkerna ring Avr7000 även om du inte riktigt kommit hela vägen till Area 51 där det riktigt utomjordiska sker.

Vi är väl ett gäng som testar olika varianter av OA i modernare konfigurationer, som vanligt så är ju OA51 navet i testande som den varit under ganska lång tid.

Jag som är rookie inom OA sfären tar mig friheter och har byggt det mesta runt SB NBAC i mellanbasen.....

Välkommen in i uppfinner verkstan


Tack, till att börja med för insläpp i Area 51 :D

OA51 verkar ju vara grunden i det mesta nytt kring SCs skapelser. Oavsett om det är OA58/64, Larsen etc, fast med baslåda under. Precis som många gjort här. Byggt/köpt en OA51 och sedan fyllt på med en låda till för att få till den ngt tunna basen.

Mina möjligen ngt avvikande ideer är från tidigare nörderier i frågan runt en upphottad OA58/64 tänker jag är:
1) En 2 eller 2.5 vägare där båda mittbasarna är av samma slag, t ex SB17xxxC35-8 i en TMLTL för maximalt snabb och låg bas utan jättelåda/element, och
2) att använda (troligen 2 st) SS D2608 nedsänkta i den Wave guide som ger den redan innan mkt bra diskanten en oöverträffad spridningsbild och klarhet.

Dvs "OA51" ihopkopplad med baslådan under, där båda midbasarna placerade så nära varandra det går på sin egen baffel hjälps åt i basen, och där båda diskanterna hjälpa åt med både direkt och reflekterande ljud mha sin utökade spridningsbild.

Purifi i all ära, men för mig är det lite mycket pengar att "lattja med" åt mina tinnitusfalnande öron.

Men det vore kul att hitta någon mer som skulle kunna tänka sig att utforska mina två möjligen något avvikande ideer inom Area 51.

Har förresten noterat att "Area 51" verkar var fokuserat kring västkusten, eller finns det stationer även i t ex Mälardalen?

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3658
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA-XXX

Inläggav juanth » 2023-01-17 18:49

Sharkythefrog skrev:
Chris71 skrev:Du rör dig i tassemarkerna ring Avr7000 även om du inte riktigt kommit hela vägen till Area 51 där det riktigt utomjordiska sker.

Vi är väl ett gäng som testar olika varianter av OA i modernare konfigurationer, som vanligt så är ju OA51 navet i testande som den varit under ganska lång tid.

Jag som är rookie inom OA sfären tar mig friheter och har byggt det mesta runt SB NBAC i mellanbasen.....

Välkommen in i uppfinner verkstan


Tack, till att börja med för insläpp i Area 51 :D

OA51 verkar ju vara grunden i det mesta nytt kring SCs skapelser. Oavsett om det är OA58/64, Larsen etc, fast med baslåda under. Precis som många gjort här. Byggt/köpt en OA51 och sedan fyllt på med en låda till för att få till den ngt tunna basen.

Mina möjligen ngt avvikande ideer är från tidigare nörderier i frågan runt en upphottad OA58/64 tänker jag är:
1) En 2 eller 2.5 vägare där båda mittbasarna är av samma slag, t ex SB17xxxC35-8 i en TMLTL för maximalt snabb och låg bas utan jättelåda/element, och
2) att använda (troligen 2 st) SS D2608 nedsänkta i den Wave guide som ger den redan innan mkt bra diskanten en oöverträffad spridningsbild och klarhet.

Dvs "OA51" ihopkopplad med baslådan under, där båda midbasarna placerade så nära varandra det går på sin egen baffel hjälps åt i basen, och där båda diskanterna hjälpa åt med både direkt och reflekterande ljud mha sin utökade spridningsbild.

Purifi i all ära, men för mig är det lite mycket pengar att "lattja med" åt mina tinnitusfalnande öron.

Men det vore kul att hitta någon mer som skulle kunna tänka sig att utforska mina två möjligen något avvikande ideer inom Area 51.

Har förresten noterat att "Area 51" verkar var fokuserat kring västkusten, eller finns det stationer även i t ex Mälardalen?


Det finns möjlighet att tex komma förbi hos mig för lyssning på liknande projekt. Jag & Chris71 bygger bla en 51 med SB17NBAC & Bliesma samt en OA50.xxl (3-vägs) (bas undertill.)
Det är i Sthlm. Pm om du är sugen.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Sharkythefrog
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2014-04-27

Re: OA-XXX

Inläggav Sharkythefrog » 2023-01-18 11:36

juanth skrev:[
Det finns möjlighet att tex komma förbi hos mig för lyssning på liknande projekt. Jag & Chris71 bygger bla en 51 med SB17NBAC & Bliesma samt en OA50.xxl (3-vägs) (bas undertill.)
Det är i Sthlm. Pm om du är sugen.


Låter spännande. Jag bor både i Eskilstuna och Råsunda så jag kanske poppar förbi någon dag. Var i Sthlm finns ni?

Sharkythefrog
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2014-04-27

Re: OA-XXX

Inläggav Sharkythefrog » 2023-01-18 11:51

Vi håller just nu på att modellera en TLML med två st parallella SB17. Vi har testat med alla olika varianter och konstaterat att NBAC, NAC inte alls går att använda. MFC fungerar riktigt bra men bäst är NRX2. Så just nu är det den modellen som gäller för våra försök.

För er alla i gruppen: VILKEN HÖJD (Underkant OA51-låda, eller överkant baslådan i OA58) är optimal för en variant av t ex Larsen 8/9 (dvs OA51+baslåda) ?

Behövs för att få till en vettig konstruktion med MLTL. Just nu 3-folded, men kan även bli 4-folded beroende på ideal höjd i kombination med bästa MLTL-designen.
Bilagor
Låda.jpg
Låda.jpg (77.54 KiB) Visad 2042 gånger

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster