Från 6x10” till 6x18”, The Story

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Antonic
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2003-11-08
Ort: KISA

Från 6x10” till 6x18”, The Story

Inläggav Antonic » 2023-01-10 00:37

Byggde mina 2st subbar med 3x Seas L26Roy 10”
Drivs av 2x Lab1000

Övriga högtalare JBL HDI-3800, HDI4500 och 4309 bak
Drivs av JBL IPD

Blev fruktansvärt nöjd inledningsvis.

Men kort därefter bytte jag rum till dubbla storleken och takhöjd på 3m.
Väldigt mycket mera luft att fylla.

Råkade t.om få dom slå igenom.
Mätte upp subbarna och i rummet utan EQ 25hz -3db

Skaffade en MiniDSP och snyggade till kurvan och
sänkte till 24hz -3db och ett HP 21hz 48db

Det positiva:
Till musik kan jag ej vara nöjdare och perfekt integration med högtalarna.
Låter tight och nyansering av basen är kanon!
Samma gäller egentligen till film.

Så jag är ute efter mera output och spela lägre.

Antingen gå upp i antal element.
Istället för 2st med 3st i varje så ritar jag på 3st med 4x element.
Dvs en bakom soffan med.
Dubbla effekten, dubbla konarean borde ge 6db mera men
den bakom kommer vara 2.5m närmare så kan ge någon db där.

Men ska det spela ner till 20hz så kommer 6db inte gälla för kommer
inte spela lika högt.

I värsta fall ännu mera element.

Eller leta en helt annan konstruktion.
Kollat på 4x BMS N862 18”
Men rädd att jag kommer tappa kvalitén uppåt 30-80hz

Hur skulle ni tänka här och skulle ni bygga?
Bilagor
CC49D9D2-F5B8-4D6A-91DE-E9C4294F44AA.jpeg
CC49D9D2-F5B8-4D6A-91DE-E9C4294F44AA.jpeg (742.31 KiB) Visad 3721 gånger
Senast redigerad av Antonic 2023-02-26 18:59, redigerad totalt 1 gång.
BigStreetCinema på instagram
Följ bygget där och få mera uppdateringar bilder och video.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: 6x10” räcker inte till, vilken väg att gå?

Inläggav paa » 2023-01-10 00:44

Om det är slutna lådor så borde det inte vara omöjligt att få dom att integrera med större element i större slutna lådor om man låter LR skapa samma frekvensgång nedåt för alla lådorna?
T.ex komplettera med två nya stora lådor med 18" element i.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: 6x10” räcker inte till, vilken väg att gå?

Inläggav Calleberg » 2023-01-10 10:41

Det finns flera vägar att gå.

Om du köpt "rätt" L26 ROY vilket -3dB@25Hz i rummet tyder på så kan du köra dem i ca 60 liter st avstämt ca 20Hz. Det kommer hjälpa dig med konutslaget om det är sub 30Hz som problemen uppstår. Däremot blir det sämre under ca 18Hz, å andra sidan kommer du troligen kunna EQ:a ner hela subbasområdet eftersom du verkar ha ganska bra rumsförstärkning, och då kommer det nog sänka konutslaget ner till kanske 15-16Hz Portade lådor kommer ge dig ljudtryckskapacitet i den lägsta oktaven som är 2-3gånger större än slutna lådor

En annan och lite skojjigare lösning är att låta ROY bli midbasar. :) Behåll dem som de är men dela av dem vid ca 40-50Hz. Sen kan du bygga några vansinniga subbar med valfria jätteelement. Du behöver egentligen inte satsa på så fina grejor som BMS, utan mest slagvolym för pengen kommer regera när du "bara" skall spela DC-45 Hz. Ett par 21-24 tummare kanske :D

Dessutom kan du koppla bort Monstren när du spelar musik, Du kan alltså både äta kakan och ha den kvar.

Förslag : Fyra Dayton Ultimax 18 tummare i 150-200 liter slutet st. Borde kunna räcka till ca 120dB i det där rummet.... vid 10Hz :lol:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: 6x10” räcker inte till, vilken väg att gå?

Inläggav BellsnWhistles » 2023-01-10 12:04

Hur fungerar dina HDI HDI-3800 om du eq:ar de till önskad frekvensgång i basen?
De är ju basreflexavstämda (c:a 32 Hz tror jag) och borde därmed kunna flytta betydligt mer luft än dina slutna basmoduler i området 22- 50 Hz eller något sådant.
Annars skulle jag nog komplettera med en uppsättning till basmoduler likadana som du har, och då också få en flexibilitet att placera på olika ställen som du själv nämner.

Att behålla dina L26Roy och lägga till ytterligare en annan typ av basar låter väldigt omständligt och onödigt (ytterligare en delning, en uppsättning slutsteg till, kablar, grejer.... :-)), i så fall skulle jag satsa på grövre doningar direkt och göra mig av med L26Roy.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: 6x10” räcker inte till, vilken väg att gå?

Inläggav Kalejdokom » 2023-01-10 13:00

När jag ser bilden (på din fina uppställning) blir jag lite nyfiken på vad som skulle hända med någon alternativ placering av subbarna. Kanske är det inte optimalt att ha dom stående bredvid frontarna? Prova att lägga dom ner mot väggen (ja, inte elementen mot väggen förstås) under filmduken eller att ställa dom närmre hörnet. Finns kanske ett liknande hörn utanför bilden till vänster?

Sex st L26ROY är ju ändå inte kattskit...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: 6x10” räcker inte till, vilken väg att gå?

Inläggav paa » 2023-01-10 13:41

ino's basstöd till pi60 består ju av 10" basar som jobbar ihop med pi60's 8" basar, så visst går det att få olika stora element att jobba bra ihop.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: 6x10” räcker inte till, vilken väg att gå?

Inläggav I-or » 2023-01-10 13:50

Du kan klämma ut högre ljudtrycksnivåer med hörnplacerade basmoduler, men räkna med att få göra större ingrepp med ekvaliseringen.

Du förlorar definitivt ingen kvalitet om du skulle byta till BMS 18n862, tvärtom. Det skulle förvåna mig mycket om det inte skulle räcka med två basreflexlådor om ca 150-200 liter avstämda till 20 Hz och ett element per låda (du har en hel del effekt att tillgå och behöver därför inga jättevolymer). Eftersom du ekvaliserar spelar den passiva frekvensgången ingen roll och du kan därför utnyttja en mindre kavitetsvolym än som annars skulle krävas.

Mellan tummen och pekfingret kan du med två sådana basreflexlådor räkna med 10 dB högre någorlunda odistorderade ljudtrycksnivåer runt 17-25 Hz, vilket bör räcka och bli över även för de mest krävande actionbrakarna.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Antonic
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2003-11-08
Ort: KISA

Re: 6x10” räcker inte till, vilken väg att gå?

Inläggav Antonic » 2023-01-10 18:37

Calleberg skrev:Det finns flera vägar att gå.

Om du köpt "rätt" L26 ROY vilket -3dB@25Hz i rummet tyder på så kan du köra dem i ca 60 liter st avstämt ca 20Hz. Det kommer hjälpa dig med konutslaget om det är sub 30Hz som problemen uppstår. Däremot blir det sämre under ca 18Hz, å andra sidan kommer du troligen kunna EQ:a ner hela subbasområdet eftersom du verkar ha ganska bra rumsförstärkning, och då kommer det nog sänka konutslaget ner till kanske 15-16Hz Portade lådor kommer ge dig ljudtryckskapacitet i den lägsta oktaven som är 2-3gånger större än slutna lådor

En annan och lite skojjigare lösning är att låta ROY bli midbasar. :) Behåll dem som de är men dela av dem vid ca 40-50Hz. Sen kan du bygga några vansinniga subbar med valfria jätteelement. Du behöver egentligen inte satsa på så fina grejor som BMS, utan mest slagvolym för pengen kommer regera när du "bara" skall spela DC-45 Hz. Ett par 21-24 tummare kanske :D

Dessutom kan du koppla bort Monstren när du spelar musik, Du kan alltså både äta kakan och ha den kvar.

Förslag : Fyra Dayton Ultimax 18 tummare i 150-200 liter slutet st. Borde kunna räcka till ca 120dB i det där rummet.... vid 10Hz :lol:


Basreflex vore ju en väg att gå.
Allt under 18hz är totalt ointressant för mig så absolut vore detta en lösning.
Bygga 4st Dubbel 10” lådor, betydligt större lådor än innan men helt okej.

Tanken slog mig att göra en ”2vägs” lösning men känns onödigt krångligt.
Hade rummet varit ännu större och man gillat mera infra och 10hz så absolut.
BigStreetCinema på instagram
Följ bygget där och få mera uppdateringar bilder och video.

Antonic
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2003-11-08
Ort: KISA

Re: 6x10” räcker inte till, vilken väg att gå?

Inläggav Antonic » 2023-01-10 18:47

BellsnWhistles skrev:Hur fungerar dina HDI HDI-3800 om du eq:ar de till önskad frekvensgång i basen?
De är ju basreflexavstämda (c:a 32 Hz tror jag) och borde därmed kunna flytta betydligt mer luft än dina slutna basmoduler i området 22- 50 Hz eller något sådant.
Annars skulle jag nog komplettera med en uppsättning till basmoduler likadana som du har, och då också få en flexibilitet att placera på olika ställen som du själv nämner.

Att behålla dina L26Roy och lägga till ytterligare en annan typ av basar låter väldigt omständligt och onödigt (ytterligare en delning, en uppsättning slutsteg till, kablar, grejer.... :-)), i så fall skulle jag satsa på grövre doningar direkt och göra mig av med L26Roy.


Tror du verkligen det?
Dom spelar ju bra, delar vid 60hz idag då mätningarna blev bättre med den delningen.
Tror det är 37hz så ser ingen anledning spela under 40hz där.


Ja utöka känns mest rimligt.
Tyvärr har ju elementen ökat i pris vilket är lite tråkigt.
BigStreetCinema på instagram
Följ bygget där och få mera uppdateringar bilder och video.

Antonic
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2003-11-08
Ort: KISA

Re: 6x10” räcker inte till, vilken väg att gå?

Inläggav Antonic » 2023-01-10 19:08

Kalejdokom skrev:När jag ser bilden (på din fina uppställning) blir jag lite nyfiken på vad som skulle hända med någon alternativ placering av subbarna. Kanske är det inte optimalt att ha dom stående bredvid frontarna? Prova att lägga dom ner mot väggen (ja, inte elementen mot väggen förstås) under filmduken eller att ställa dom närmre hörnet. Finns kanske ett liknande hörn utanför bilden till vänster?

Sex st L26ROY är ju ändå inte kattskit...



Vänster hörn är 2.5m bort så funkar ej, rummet är som ett L.

Tyvärr så hamnade frontarna för långt in när subben stod i hörnet.
En tanke som slagit mig är bygga nya subbarna så tunna som möjligt så frontarna kan
stå framför.
Skulle räkna på cirka 220mm djupa.

Då skulle ena stå i hörnet i stort sätt.
BigStreetCinema på instagram
Följ bygget där och få mera uppdateringar bilder och video.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: 6x10” räcker inte till, vilken väg att gå?

Inläggav Kalejdokom » 2023-01-10 21:30

Det finns ju numera även en L22ROY2 (8 tum). Vet inte om den är billigare, men kan ju vara intressant:
http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=276

Edit: den var visst skitextrem och skitdyr, men ändå 1000 spänn i rabatt på HiFi-Kit just nu. :)
https://www.hifikit.se/extreme-xm011-08-l22roy2.html/

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: 6x10” räcker inte till, vilken väg att gå?

Inläggav paa » 2023-01-11 00:47

Antonic skrev:...
Basreflex vore ju en väg att gå.
Allt under 18hz är totalt ointressant för mig så absolut vore detta en lösning.
...

Du kan ju kolla på mina byggen av basreflexlådor till mina SEAS L26ROY XM001-04:
viewtopic.php?p=2121982
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: 6x10” räcker inte till, vilken väg att gå?

Inläggav Morgan » 2023-01-11 11:47

Jag ser två solklara vägar.

1) Den enklaste är att helt enkelt att använda dina befintliga L26ROY och bygga basreflexlådor. (Jag hade gjort dem från golv till tak, ganska tunna, med slitsportar och elementen placerade på 1/4-del, 1/2 och 3/4 av takhöjden samt portarna däremellan. Elementen riktade utåt rummet, portarna åt sidan. Sedan hade jag hängt draperier framför - särskilt eftersom ditt rum ser ut att behöva fixas med avseende på efterklang.) Fler av dessa element hade jag nog inte köpt till de priser som råder på marknaden nu.

2) Den andra vägen har vi också fått förslag på: Byt till BMS 18n862 och gör kloner av det här projektet: viewtopic.php?f=3&t=72458
Monstruöst kapabla burkar. Gott om förstärkareffekt har du ju.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: 6x10” räcker inte till, vilken väg att gå?

Inläggav Calleberg » 2023-01-11 12:35

Antonic skrev:Basreflex vore ju en väg att gå.
Allt under 18hz är totalt ointressant för mig så absolut vore detta en lösning.
Bygga 4st Dubbel 10” lådor, betydligt större lådor än innan men helt okej.


Då tror egentligen inte du behöver köpa fler ROY:ar, men om du vill matcha slagvolymen för två BMS 18n862 så behöver du 10st 8O

Jag skulle ha byggt en ful provlåda med tre element, ungefär i samma form som de du har. Är man lite smart med måtten så behöver de inte se jättemycket större ut.

Tex ger innermåtten 1050x370x500 den volym du behöver, du kan bygga den i 15mm plywood med ett par stag mellan sidorna. Då blir de ungefär lika höga som JBL:erna och volymen göms på djupet.

i provlådan hade jag nöjt mig med två fyrtumsrör som mynnar ut bakåt för enkelhetens skull, då får du ochså chansen att prova om och när blåsljuden faktiskt blir ett problem, med så låg avstämmning kommer det nog inte märkas trots att porthastigheten på papperet är lite för hög :)
Senast redigerad av Calleberg 2023-01-11 14:31, redigerad totalt 1 gång.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: 6x10” räcker inte till, vilken väg att gå?

Inläggav Kraniet » 2023-01-11 13:14

Mest ekonomiska är ju förstås att bygga basreflexlådor. Men vilken variant av roy är det du har?

En annan fördel med att bygga basreflex är att det blir enklare att integrera mot fronthögtalarna.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: 6x10” räcker inte till, vilken väg att gå?

Inläggav Calleberg » 2023-01-11 13:46

Kraniet skrev:En annan fördel med att bygga basreflex är att det blir enklare att integrera mot fronthögtalarna.


Hur då tänker du? :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: 6x10” räcker inte till, vilken väg att gå?

Inläggav Kraniet » 2023-01-11 14:02

Calleberg skrev:
Kraniet skrev:En annan fördel med att bygga basreflex är att det blir enklare att integrera mot fronthögtalarna.


Hur då tänker du? :)


Om frontarna behålls basreflex alltså tänkte jag.
Finns en tråd här nånstans om det där med att integrera basar med frontar och olika lådtyper.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: 6x10” räcker inte till, vilken väg att gå?

Inläggav Calleberg » 2023-01-11 14:17

Kraniet skrev:
Calleberg skrev:
Kraniet skrev:En annan fördel med att bygga basreflex är att det blir enklare att integrera mot fronthögtalarna.


Hur då tänker du? :)


Om frontarna behålls basreflex alltså tänkte jag.
Finns en tråd här nånstans om det där med att integrera basar med frontar och olika lådtyper.


Jaha du menar när frontarna spelar fullregister. Jag uppfattar det som att de är delade vid 60Hz, men det som är skrivet går att tolka annorlunda inser jag.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: 6x10” räcker inte till, vilken väg att gå?

Inläggav steveo1234 » 2023-01-11 14:29

6*10" är relativt lite vid filmspår på energiska nivåer och det går lixom inte att göra så mycket med den konarean. Dags att gå upp till multipler av 15 eller 18" imo.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: 6x10” räcker inte till, vilken väg att gå?

Inläggav Kraniet » 2023-01-11 16:20

Byggs det fyra lådor med ett Roy i 60 liter basreflex avstämt till 20 Hz så spelar dessa fyra lådor ca 6dB högre vid 20 Hz än de 6 elementen i slutna lådor. (enligt simulering i basta)
Så det är ju en rejäl ökning (motsvarar alltså 24st roy i slutna lådor..).

En svårighet är ju dock (som vanligt) att få plats med tillräckligt stor/lång port för att det ska funka. Slitsport är givet.
Det förutsätter också att elementen är ROYD1001 eller det nyare XM001-04 för att ha lämpliga T/S för basreflex.

Det framgår inte om pengar är ett problem. Däremot verkar ju platsbrist kunna vara ett bekymmer.
Två st 18N862 ser ut att kräva ca 500 liter i basreflex.
Så volymmässigt är ROY ganska bra då de endast behöver ca 60 liter per element i basreflex. Dvs 240 liter för fyra basar och 360 liter för alla 6 (vilket behövs för att komma någorlunda nära 2st 18N862).
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: 6x10” räcker inte till, vilken väg att gå?

Inläggav I-or » 2023-01-11 18:18

Återigen, det krävs alls ingen speciell volym om man har tillräckligt mycket effekt. Man behöver få plats med porten och det är allt*. Frekvensgången kontrolleras via ekvalisering. Släpp de passiva bojorna!

För BMS 18n862 kan man i praktiken klara sig med ca 150 liters kavitetsvolym om man fyller på med halvannan kW.


*Även om luftolinjäriteten förvisso förhåller sig som inversen till volymen, men eftersom det handlar om i sammanhanget moderata nivåer av andratonsdistorsion behöver man inte oroa sig - elementet distorderar ganska våldsamt runt xmax och portuppträdandet måste ställas i relation till detta.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: 6x10” räcker inte till, vilken väg att gå?

Inläggav Glebster » 2023-01-16 11:50

Många bra kommentarer redan. Kanske lättare att få till lämplig slitsport (längd) om man stoppar två eller t.o.m. tre Roy i samma låda.

Jag stämde utan större problem av mina Dayton 12or i 120 liter effektiv kavitet @ 18 Hz på detta sätt;

viewtopic.php?f=3&t=71958&start=180#p2218331

Antonic
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2003-11-08
Ort: KISA

Re: 6x10” räcker inte till, vilken väg att gå?

Inläggav Antonic » 2023-01-27 05:18

Hej

Ursäkta att jag inte svarat när ni försöker hjälpa mig, haft mycket jobb, en bil som skulle till Automässan.
Men jag har också kollat på 2st filmer och tänkt mycket på detta.

Men Seas L26ROY kommer inte räcka till, min tanke som var 16st i slutet är jag inte säkert att det heller komma räcka.
Ska spela både högre och djupare.
Bygga större basreflex vore ett sätt att gå med 12st.

Dock efter väldigt mycket sökande och letat efter några som byggt så kommer jag köra med
4x BMS 18n862 en i varje ”hörn”
Även om jag är rädd för kvaliten inte är lika bra ljudmässigt men det får vi helt enkelt se.

Jag har dock sätt att många valt köra med slutna lådor vilket jag alltid gillat bäst under året.
120L + element har jag sätt men även lite mindre men 120L rent storleksmässigt funkar för mig.

Hur ser ni på det jämfört med större basreflex.
BigStreetCinema på instagram
Följ bygget där och få mera uppdateringar bilder och video.

Antonic
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2003-11-08
Ort: KISA

Re: 6x10” räcker inte till, vilken väg att gå?

Inläggav Antonic » 2023-01-27 05:22

I-or skrev:Återigen, det krävs alls ingen speciell volym om man har tillräckligt mycket effekt. Man behöver få plats med porten och det är allt*. Frekvensgången kontrolleras via ekvalisering. Släpp de passiva bojorna!

För BMS 18n862 kan man i praktiken klara sig med ca 150 liters kavitetsvolym om man fyller på med halvannan kW.


*Även om luftolinjäriteten förvisso förhåller sig som inversen till volymen, men eftersom det handlar om i sammanhanget moderata nivåer av andratonsdistorsion behöver man inte oroa sig - elementet distorderar ganska våldsamt runt xmax och portuppträdandet måste ställas i relation till detta.



Du skrev ovan att ljudkvalitén inte borde vara en försämring med BMS så går på din linje.

Hur ser det ut om man skulle satsa på slutna, förutom EQ några nackdelar?
BigStreetCinema på instagram
Följ bygget där och få mera uppdateringar bilder och video.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: 6x10” räcker inte till, vilken väg att gå?

Inläggav Calleberg » 2023-01-27 09:11

Antonic skrev:Hej
Dock efter väldigt mycket sökande och letat efter några som byggt så kommer jag köra med
4x BMS 18n862 en i varje ”hörn”
Även om jag är rädd för kvaliten inte är lika bra ljudmässigt men det får vi helt enkelt se.

Jag har dock sätt att många valt köra med slutna lådor vilket jag alltid gillat bäst under året.
120L + element har jag sätt men även lite mindre men 120L rent storleksmässigt funkar för mig.

Hur ser ni på det jämfört med större basreflex.


Det blir säkert bra, du förlorar ju rätt ordentligt med kapacitet men med 4st så är det nog bara ett problem på papperet.

Möjligen kan dina lab1000 få det lite jobbigt om det behövs väldigt mycket EQ, men här gissar jag lite och det sitter ju klippindikator på dem :)

Angående lådvolym så är det inte så noga. Även om lådorna skulle råka bli 80 liter istället för 100 så märker du nog inte av det.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: 6x10” räcker inte till, vilken väg att gå?

Inläggav Michael » 2023-01-27 12:03

Vad gäller volymen (sluten låda) så kan man väl också säga som så att mindre låda kräver mer effekt vid låga frekvenser. Vilken effekt behövs för att nå max konutslag vid 20 respektive 10 Hz?

Elementet finns väl både i 4 och 8 ohms version. Tänk till så du matchar det mot slutsteget.

//Michael

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: 6x10” räcker inte till, vilken väg att gå?

Inläggav Kraniet » 2023-01-27 12:04

Ja det är nog svårt att bli missnöjd med 4st 18n862 :)
Väldigt enkelt att bygga fyra slutna lådor också jämfört med 6st basreflex.

Gör du lådan större kommer det krävas mindre effekt så ska du inte byta slutsteg så tjänar du ganska mycket på att bygga lådorna större.
Vid 550W (4ohm) som LAB1000 verkar ge per kanal är skillnaden mellan 80 och 160 liter/element ca 3dB vid 20 Hz.

Ska du använda 80 liter per bas så kommer det krävas 1500W per bas (8ohm) för att nå xmax vid 20Hz.
Med 320 liter per element når du nästan xmax vid 20 Hz med bara 275W per bas (8ohm).

Så tanken att lådvolymen inte spelar roll håller jag inte alls med om ifall man tar hänsyn till kringutrustningen och effektförbrukning.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: 6x10” räcker inte till, vilken väg att gå?

Inläggav Michael » 2023-01-27 12:06

Det där kallar jag snabbsvar :o

PS. Tog bara nån sekund för Kraniet att svara.

//Michael

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: 6x10” räcker inte till, vilken väg att gå?

Inläggav Kraniet » 2023-01-27 12:08

Michael skrev:Det där kallar jag snabbsvar :o

PS. Tog bara nån sekund för Kraniet att svara.

//Michael


Satt ju och väntade 8)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: 6x10” räcker inte till, vilken väg att gå?

Inläggav Calleberg » 2023-01-27 13:15

Kraniet skrev:Så tanken att lådvolymen inte spelar roll håller jag inte alls med om ifall man tar hänsyn till kringutrustningen och effektförbrukning.


Ja om lådorna skulle råka bli FYRA gånger större än man tänkt sig så märker man ju skillnad, på många sätt... :lol:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 9 gäster