Gammal låda nya element, förstagångsfixare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

BroSuu
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2023-01-07

Gammal låda nya element, förstagångsfixare

Inläggav BroSuu » 2023-01-10 13:51

Hej! Det är mitt första inlägg här och jag blev rekommenderad denna sida av en bekant. Jag har ett par gamla "B&O type s" där högtalarna helt fallerat(dels alla kanter men så har också magneten lossnat helt från 5.5 tummaren). Lådan är fru godkänd och jag skulle vilja byta element och delningsfilter i dessa och använda dem till film och serier. Modernisera dem lite.
Hela lådan är på 47 liter.
Det stora hålet är 5,5 tum i hålet och urfräsningen är 16,5 cm.
Det lilla hålet är 2,25 tum i hålet och urfräsningen är 6,7 cm.
Min ide när jag försökt själv är:
https://www.hifikit.se/komponenter/hogtalarelement/hifi/classic-15w-8534t00.html#horizontalTab1
https://www.hifikit.se/komponenter/hogtalarelement/hifi/sb65wbac25-4.html#horizontalTab1 positiva med denna är att den är bara att montera dit direkt. Väldigt enkelt.

Och sedan ett andra ordnings butterworthfilter som bryter vid 1500 Hz. Rekommenderar ni andra filtertyper? Vad är det vanliga?
Det finns gammalt dämpmaterial i, ska detta behållas? Slängas? Är någon stenull tror jag.
Är jag helt fel ute? Vad ska jag göra om? Budget är runt 3-5 tusen.

Mvh Albin, tack för hjälpen.
Bilagor
BOTYPESFRAMSIDA.jpg
BOTYPESFRAMSIDA.jpg (275.56 KiB) Visad 1073 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Gammal låda nya element, förstagångsfixare

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-10 16:23

Det är alltså en sluten låda? Har du beteckningar på de trasiga elementen? Det är inte helt enkelt att få till ett passande delningsfilter för andra element utan att göra mätningar och beräkningar. Scan-Speak Classic 15W/8534T00 är tokdyrt och förmodligen långt över målet. Diametern är 143 mm, inte 165 mm. Dämpmaterialet behöver nog inte bytas.

BroSuu
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2023-01-07

Re: Gammal låda nya element, förstagångsfixare

Inläggav BroSuu » 2023-01-10 18:28

RogerGustavsson skrev:Det är alltså en sluten låda? Har du beteckningar på de trasiga elementen? Det är inte helt enkelt att få till ett passande delningsfilter för andra element utan att göra mätningar och beräkningar. Scan-Speak Classic 15W/8534T00 är tokdyrt och förmodligen långt över målet. Diametern är 143 mm, inte 165 mm. Dämpmaterialet behöver nog inte bytas.

Hej Roger, tack för att du svarade så snabbt och tar dig tiden. Då skippar vi Scan-Speak elementet.
Ja, det är en sluten låda.
Diskanten heter "MT 25 HFC 3.2 ohm *16"
Den större heter "J16 H 65 W 01206"
Kan tyvärr inte se något annat.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Gammal låda nya element, förstagångsfixare

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-10 19:23

Diskanterna är Peerless MT25HFC. https://beoparts.com/category/beovox/beovox-tweeters/ Finns begagnade men de lär inte vara i bra skick längre.
Kan möjligen nersättas med OBI T22 (finns hos HifiKit) men kräver ändring i delningsfiltret då impedansen är en annan.

"J16 H 65 W 01206" kolla om den liknar något på https://beoparts.com/category/beovox/beovox-woofers/

Hittar du din modell här https://www.beoworld.org/prod_results.a ... d=2&rid=17

Är lådan verkligen på 47 liter (invändigt)?

S25 ser ut så här.

S25.jpg
S25.jpg (323.39 KiB) Visad 1002 gånger


Baselementet.

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Gammal låda nya element, förstagångsfixare

Inläggav Kalejdokom » 2023-01-11 00:32

Enligt B&O är yttermåtten på type S 28x28x60 cm vilket blir just 47 liter. Invändig volym ligger troligen runt 35 liter. Om urfräsningen är 165 mm så är det ett 6,5-tums element som kan passa. Det är en mycket vanlig elementstorlek så det finns flera goda kandidater som passar, både i budget- och premiumklass. Som diskant kan du ju välja en dome-variant med frontplatta på ca 100 mm diameter så täcker det den kvadratiska urfräsningen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Gammal låda nya element, förstagångsfixare

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-11 12:36

Aha, en så pass gammal modell, producerad 61-66. Denna?

Bild

Bör kanske noteras att elementen är monterade innifrån. Det gör det lite svårare om man inte vill göra åverkan på fronten och dess tyg.

Det finns en del element som skulle kunna passa.

Bas: Dayton Audio DC160-4 ca 45€ Soundimports

https://doc.soundimports.nl/pdf/brands/ ... 60-4_1.pdf

Ser ut att kunna ge en anständig frekvensgång ner till 50-55 Hz och förmodligen ett lyft jämfört med originalet. Max ljudnivå begränsad men det var nog så även för originalet.

Diskant: kanske OBI T22 om man kan demontera gallret.

Delningsfilter förblir ett frågetecken. Baffelsteget bör noteras och diskanten har hög känslighet.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Gammal låda nya element, förstagångsfixare

Inläggav Calleberg » 2023-01-11 12:49

Jag skulle gjort en ny baffel,
Då kan man montera vad som helst från utsidan. Orginalbaffeln skulle jag gjort om till frontskydd och monterat med magnet eller plastsnäppen.
Går det inte att enkelt lossa tyget skulle jag försiktigt ha fräst bort lite av spånsivan, för att öppna upp för det nya elementen. Fräs inte helt igenom utan lämmna en millimeter eller så, som man kan bryta bort med fingrarna, så skadas inte tyget. (förutsätter att tyget bara är limmat ute vid kanterna).
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Gammal låda nya element, förstagångsfixare

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-11 13:01

Javisst kan en del göras men förmodligen ska utseendet behållas och det begränsar en del. Baffeln skulle behöva flyttas fram för att bli av med störningar från kanten runt fronten. En basreflexlösning skulle ge mera drag än den slutna låda etc.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Re: Gammal låda nya element, förstagångsfixare

Inläggav rolfzetterberg » 2023-01-11 23:31

H65W tyder på en 6.5"(165mm) Peerless.
H är beteckning på en tidig silverfärgad serie.
W=woofer utförande.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Gammal låda nya element, förstagångsfixare

Inläggav jansch » 2023-01-13 21:44

Perless diskanten är ju ingen höjdare jämfört med dagens dometweeters.
Den kan dock vara "delad" ganska lågt. Om man vill använda orginalfiltret bör man nog mäta delningsfrekvensen Alternativ satsa på en diskant som åtminstone fixar 2kHz.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Gammal låda nya element, förstagångsfixare

Inläggav Calleberg » 2023-01-14 01:47

Jag skulle tro att Visaton W170S kombinerat med en FRS8 skulle kunna bli mycket bra. Delning vid baffelstegsfrekvensen som på den där nog hamnar på ca 500Hz.

Det är billiga element så de passar bra till ett sånt här projekt. Men de har ochså mycket bra prestanda, speciellt FRS 8 är riktigt bra.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Gammal låda nya element, förstagångsfixare

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-14 10:51

FRS 8 har låg känslighet. Varken den eller W170S passar utan att göra om bafflarna. Jag tror vi möjligen har skrämt bor trådskaparen.

BroSuu
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2023-01-07

Re: Gammal låda nya element, förstagångsfixare

Inläggav BroSuu » 2023-01-17 19:48

Hej alla fina HIFI entusiaster!
Ni har inte skrämt bort mig, jag har precis flyttat mitt bohag så har inte haft tid att checka av tråden.
Oj vad mycket intressant ni har skrivit. Som ni skrivit ovan så är dessa från 1962 så det stämmer att de är den gamla "Type S".
Att göra om baffeln känns svårt för mig.
Men som jag förstår det så är ett förslag OBI T22 ihop med Daytona DC160-4. Tror att jag kan få fast OBi T22 på ett bra sätt, har en ide.

Som jag förstår tråden på carlssonplanet så ska brytfrekvensen vara på 2 kHz.
Hur dåligt blir det om jag skapar ett enkelt butterworth filter som bryter vid 2 kHz för de olika impedanserna?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Gammal låda nya element, förstagångsfixare

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-17 20:09

OBI T22 ihop med Dayton DC160-4, kräver att man har koll på de båda elementens data när de sitter i lådan. Först då kan man börja fila på ett delningsfilter. Ett "teoretiskt" filter utifrån rådata kommer bli knas. DU kanske har någon från forumet i din närhet som kan vara behjälplig? Var finns du?

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Gammal låda nya element, förstagångsfixare

Inläggav Calleberg » 2023-01-17 21:12

BroSuu skrev:.
Hur dåligt blir det om jag skapar ett enkelt butterworth filter som bryter vid 2 kHz för de olika impedanserna?


Det kan bli allt från ganska dåligt till acceptabelt. Det beror på att elementens frekvensgång, framförallt för mellanregistret TILLSAMMANS med filtret skapar den kurva som behövs för att kunna lämna över snyggt till diskanten.

Det finns similueringsmjukvara som man kan använda för att komma ganska nära om man går igång på sånt.

Ett annat alternativ är att mäta sig fram vilket är ganska enkelt om man gillar att hålla på med Datta :)

Ett tredje alternativ är att hitta ett dokumenterat byggprojekt med lämpliga element på nätet och "sno" filtret därifrån. Dock skall man ha klart för sig att lådans storlek och form påverkar hur filtret skall se ut.

Det sista och sämsta alternativet (förutom att inte göra något filter alls) är det du är inne på.

Helt klart så kommer lite välljudspotential gå förlorat om du väljer den vägen och i värsta fall blir resultatet inte speciellt njutbart alls.

Du KAN komma undan med ett skolboksfilter för diskanten, men filtret till mellanregistret behöver du alltså lägga lite möda på om det skall bli bra.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

BroSuu
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2023-01-07

Re: Gammal låda nya element, förstagångsfixare

Inläggav BroSuu » 2023-01-17 22:07

RogerGustavsson skrev:OBI T22 ihop med Dayton DC160-4, kräver att man har koll på de båda elementens data när de sitter i lådan. Först då kan man börja fila på ett delningsfilter. Ett "teoretiskt" filter utifrån rådata kommer bli knas. DU kanske har någon från forumet i din närhet som kan vara behjälplig? Var finns du?


Okej, det betyder att man sätter in filtren och sedan mäter?? Hur brukar man göra?
Jag finns i Linköpingstrakten.

BroSuu
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2023-01-07

Re: Gammal låda nya element, förstagångsfixare

Inläggav BroSuu » 2023-01-17 22:08

Calleberg skrev:
BroSuu skrev:.
Hur dåligt blir det om jag skapar ett enkelt butterworth filter som bryter vid 2 kHz för de olika impedanserna?


Det kan bli allt från ganska dåligt till acceptabelt. Det beror på att elementens frekvensgång, framförallt för mellanregistret TILLSAMMANS med filtret skapar den kurva som behövs för att kunna lämna över snyggt till diskanten.

Det finns similueringsmjukvara som man kan använda för att komma ganska nära om man går igång på sånt.

Ett annat alternativ är att mäta sig fram vilket är ganska enkelt om man gillar att hålla på med Datta :)

Ett tredje alternativ är att hitta ett dokumenterat byggprojekt med lämpliga element på nätet och "sno" filtret därifrån. Dock skall man ha klart för sig att lådans storlek och form påverkar hur filtret skall se ut.

Det sista och sämsta alternativet (förutom att inte göra något filter alls) är det du är inne på.

Helt klart så kommer lite välljudspotential gå förlorat om du väljer den vägen och i värsta fall blir resultatet inte speciellt njutbart alls.

Du KAN komma undan med ett skolboksfilter för diskanten, men filtret till mellanregistret behöver du alltså lägga lite möda på om det skall bli bra.


Har du förslag på en sådan mjukvara?
Ska försöka leta efter något liknande projekt.

BroSuu
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2023-01-07

Re: Gammal låda nya element, förstagångsfixare

Inläggav BroSuu » 2023-01-17 22:10

RogerGustavsson skrev:Javisst kan en del göras men förmodligen ska utseendet behållas och det begränsar en del. Baffeln skulle behöva flyttas fram för att bli av med störningar från kanten runt fronten. En basreflexlösning skulle ge mera drag än den slutna låda etc.


En basreflex skulle kunna göra det bättre?

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Gammal låda nya element, förstagångsfixare

Inläggav Prozac » 2023-01-18 12:01

Förslag: Med en volym om 35 liter skulle du kunna använda ett lite större element. Vill du göra det enkelt (och relativt billigt) för dig så finns ett 8 tums bredbandselement från SB som dock behöver 22 cm på baffeln och ett hål om 187mm. Det skulle kanske även funka med en basreflexlösning med ett rör mynnande i baffeln om ca 50hz. Med ett element blir det även enklare om du vill kunna använda lådorna både stående upp eller liggande.

https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... c30-8.html

här fanns en tråd om elementet med filter för att få bort nån peak. Men det går säkert att få fram nåt bättre med tex VituixCAD.

https://www.diyaudio.com/community/threads/sb-acoustics-sb20frpc30-8-8-fullrange-cheap-monster-ii.385062/post-7092968

Bild
Ha en fortsatt trevlig dag.

BroSuu
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2023-01-07

Re: Gammal låda nya element, förstagångsfixare

Inläggav BroSuu » 2023-01-18 19:43

Prozac skrev:Förslag: Med en volym om 35 liter skulle du kunna använda ett lite större element. Vill du göra det enkelt (och relativt billigt) för dig så finns ett 8 tums bredbandselement från SB som dock behöver 22 cm på baffeln och ett hål om 187mm. Det skulle kanske även funka med en basreflexlösning med ett rör mynnande i baffeln om ca 50hz. Med ett element blir det även enklare om du vill kunna använda lådorna både stående upp eller liggande.

https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... c30-8.html

här fanns en tråd om elementet med filter för att få bort nån peak. Men det går säkert att få fram nåt bättre med tex VituixCAD.

https://www.diyaudio.com/community/threads/sb-acoustics-sb20frpc30-8-8-fullrange-cheap-monster-ii.385062/post-7092968

[ Bild ]

Hej! Och tack för förslaget, jag ska kika närmare på detta.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Gammal låda nya element, förstagångsfixare

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-18 20:06

Första gången jag gör något sådant här.... Har lekt lite med Dayton DC160-4 i basen och Dayton ND28F-6 som diskant. Pillat fram ett delningsfilter i Xsim. Data har jag hämtat från Dayton. Det kräver en ny utformning av baffeln som dessutom bör flyttas fram. Bör vara en rimlig prisbild och helt åt skogen är det väl inte? Lite avrullad i diskanten, det har jag inte lyckats fixa. Hur det sedan blir när de sitter i BeO-lådan är en osäkerhetsfaktor. Å andra sidan lär det inte bli sämre än originalet.

förslag.jpg
förslag.jpg (902.95 KiB) Visad 685 gånger

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Gammal låda nya element, förstagångsfixare

Inläggav Maarten » 2023-01-18 21:21

Snyggt Roger och en bra start ur flera synvinklar.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Gammal låda nya element, förstagångsfixare

Inläggav Calleberg » 2023-01-18 21:59

RogerGustavsson skrev:Första gången jag gör något sådant här.... Har lekt lite med Dayton DC160-4 i basen och Dayton ND28F-6 som diskant. Pillat fram ett delningsfilter i Xsim. Data har jag hämtat från Dayton. Det kräver en ny utformning av baffeln som dessutom bör flyttas fram. Bör vara en rimlig prisbild och helt åt skogen är det väl inte? Lite avrullad i diskanten, det har jag inte lyckats fixa. Hur det sedan blir när de sitter i BeO-lådan är en osäkerhetsfaktor. Å andra sidan lär det inte bli sämre än originalet.

förslag.jpg


Om det där är simulerat med Daytons frd filer så har du just serverat BroSuu en riktig räkmacka på silverfat.

Det där har absolut potential att bli ganska bra även i verkligheten, oerhört mycket bättre än att bara chansa och hoppas på tur :D

Kanske lite dålig dämpning av diskanten vid fs gissar jag på. Man kan antingen lägga till en LCR impedanskompensation alternativt testa med ett 18dB filter.Troligen behövs båda om man vill sikta på ca -20dB vid fs som minimum.
Delningsfrkvensen ser ut att vara ca 2200Hz så ett 12dB filter kommer inte ner till -20 dB vid 1.1kHz.(diskantens fs)

Men för lite loungelyssning duger det säkert alldeles utmärkt som det är, den där 6,8 Ohmaren kanske innebär att mellanregistret börjar låta illa innan diskanten gör det t.ex.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

BroSuu
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2023-01-07

Re: Gammal låda nya element, förstagångsfixare

Inläggav BroSuu » 2023-01-19 11:18

RogerGustavsson skrev:Första gången jag gör något sådant här.... Har lekt lite med Dayton DC160-4 i basen och Dayton ND28F-6 som diskant. Pillat fram ett delningsfilter i Xsim. Data har jag hämtat från Dayton. Det kräver en ny utformning av baffeln som dessutom bör flyttas fram. Bör vara en rimlig prisbild och helt åt skogen är det väl inte? Lite avrullad i diskanten, det har jag inte lyckats fixa. Hur det sedan blir när de sitter i BeO-lådan är en osäkerhetsfaktor. Å andra sidan lär det inte bli sämre än originalet.

förslag.jpg

Oj wow va fint, jag ska ge mig på detta men detta som startpunkt och sedan lyssna och justera efter eget öra.

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Gammal låda nya element, förstagångsfixare

Inläggav Morgan » 2023-01-19 12:04

Helt uppriktigt är jag lite förbryllad över rekommendationerna som givits här. Om man tar en gammal låda och sätter i nya element som ska monteras bakifrån i baffeln och ha en tygfront framför sig, så är det rimligast att man planerar för ett digitalt delningsfilter och EQ-insats, samt att man inte har för höga förväntningar.

Köp ett par 6.5-tumsbasar som trivs hyggligt i 37-liters lådor och ger ett Q-värde någonstans runt 0.5 - 0.707. De bör ha rejäl utsträckning uppåt i frekvens. Varför inte ett par SB 17nbac? Jag skojar lite, men om man köper bra element kan man ju i framtiden bygga vettigare lådor åt dem ifall man fått mersmak. Ett par vettiga diskanter behövs också, men det är mer headroom man bör ta hänsyn till än frekvensgång, eftersom man ändå måste använda EQ på grund av baffeln och tygfronten.

Smäll ihop dem i lådan, dela aktivt runt 2.5 kHz som ett första startvärde, och trixa sedan med delning och EQ i den digitala domänen. Driver det hela gör man förstås med valfri hemmabioförstärkare som man inhandlar nästan gratis begagnat. Det behöver bara 5-kanalsingång.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Gammal låda nya element, förstagångsfixare

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-19 12:16

Jag antar att din ambitionsnivå ligger högre än vad jag tolkar trådskaparens. Han verkar vara ute efter att få liv i en trasig produkt till en rimlig peng och insats som har fått godkännande av hustrun. Valet är fritt.

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Gammal låda nya element, förstagångsfixare

Inläggav Prozac » 2023-01-19 14:28

RogerGustavsson skrev:Jag antar att din ambitionsnivå ligger högre än vad jag tolkar trådskaparens. Han verkar vara ute efter att få liv i en trasig produkt till en rimlig peng och insats som har fått godkännande av hustrun. Valet är fritt.


Det var min tanke också och orsaken till att föreslå ett bredbandselement som är lätt att få tag på och som flera verkar gilla. Men jag vet inte hur högt trådskaparen värderar egenskapen att slippa göra en ny baffel eller ens modifiera den existerande? Kanske är det allra viktigaste att de nya elementen passar i existerande hål?
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Gammal låda nya element, förstagångsfixare

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-19 14:46

Dayton DC160-4 kan passa i hålet om baffeln vänds och kostar småpengar. Någon diskant som passar i det andra hålet är svårare.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Gammal låda nya element, förstagångsfixare

Inläggav Calleberg » 2023-01-19 17:27

Morgan skrev:Helt uppriktigt är jag lite förbryllad över rekommendationerna som givits här. Om man tar en gammal låda och sätter i nya element som ska monteras bakifrån i baffeln och ha en tygfront framför sig, så är det rimligast att man planerar för ett digitalt delningsfilter och EQ-insats, samt att man inte har för höga förväntningar.

Köp ett par 6.5-tumsbasar som trivs hyggligt i 37-liters lådor och ger ett Q-värde någonstans runt 0.5 - 0.707. De bör ha rejäl utsträckning uppåt i frekvens. Varför inte ett par SB 17nbac? Jag skojar lite, men om man köper bra element kan man ju i framtiden bygga vettigare lådor åt dem ifall man fått mersmak. Ett par vettiga diskanter behövs också, men det är mer headroom man bör ta hänsyn till än frekvensgång, eftersom man ändå måste använda EQ på grund av baffeln och tygfronten.

Smäll ihop dem i lådan, dela aktivt runt 2.5 kHz som ett första startvärde, och trixa sedan med delning och EQ i den digitala domänen. Driver det hela gör man förstås med valfri hemmabioförstärkare som man inhandlar nästan gratis begagnat. Det behöver bara 5-kanalsingång.


Jag tänker återigen hänvisa till länken i min signatur... :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Gammal låda nya element, förstagångsfixare

Inläggav Morgan » 2023-01-19 17:35

Calleberg skrev:
Morgan skrev:Helt uppriktigt är jag lite förbryllad över rekommendationerna som givits här. Om man tar en gammal låda och sätter i nya element som ska monteras bakifrån i baffeln och ha en tygfront framför sig, så är det rimligast att man planerar för ett digitalt delningsfilter och EQ-insats, samt att man inte har för höga förväntningar.

Köp ett par 6.5-tumsbasar som trivs hyggligt i 37-liters lådor och ger ett Q-värde någonstans runt 0.5 - 0.707. De bör ha rejäl utsträckning uppåt i frekvens. Varför inte ett par SB 17nbac? Jag skojar lite, men om man köper bra element kan man ju i framtiden bygga vettigare lådor åt dem ifall man fått mersmak. Ett par vettiga diskanter behövs också, men det är mer headroom man bör ta hänsyn till än frekvensgång, eftersom man ändå måste använda EQ på grund av baffeln och tygfronten.

Smäll ihop dem i lådan, dela aktivt runt 2.5 kHz som ett första startvärde, och trixa sedan med delning och EQ i den digitala domänen. Driver det hela gör man förstås med valfri hemmabioförstärkare som man inhandlar nästan gratis begagnat. Det behöver bara 5-kanalsingång.


Jag tänker återigen hänvisa till länken i min signatur... :D


Alltså - grejen är att jag tyckte att mitt förslag var "the quick and easy way" och att förslagen tidigare i tråden var onödigt tillkrånglade. Att försöka få till ett passivt filter, exempelvis. Ohyggligt svårt för en nybörjare. Att däremot bara smälla in några element som passar och sedan dela digitalt och ekvalisera - det är enkelt som tusan och kan bli rätt bra till och med utan mätningar. Det där med att använda 17nbac var mest på skämt - det finns ju hundratals element att välja på. Jag hade köpt något på blocket/tradera om jag bara ville sparka liv i ett par gamla burkar.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster