Gammal låda nya element, förstagångsfixare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Gammal låda nya element, förstagångsfixare

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-19 17:44

Morgan skrev: Att däremot bara smälla in några element som passar och sedan dela digitalt och ekvalisera - det är enkelt som tusan och kan bli rätt bra till och med utan mätningar.


Javisst, om man nu tänker använda högtalarna i en sådan kedja. Med tanke på att högtalarna är 60 år gamla kanske de används tillsammans med något "antikt".

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Gammal låda nya element, förstagångsfixare

Inläggav Morgan » 2023-01-19 17:51

RogerGustavsson skrev:
Morgan skrev: Att däremot bara smälla in några element som passar och sedan dela digitalt och ekvalisera - det är enkelt som tusan och kan bli rätt bra till och med utan mätningar.


Javisst, om man nu tänker använda högtalarna i en sådan kedja. Med tanke på att högtalarna är 60 år gamla kanske de används tillsammans med något "antikt".


Om så är fallet, och man inte är beredd att modernisera, så ska man förstås inte göra så som jag föreslår.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Gammal låda nya element, förstagångsfixare

Inläggav Kalejdokom » 2023-01-19 18:19

RogerGustavsson skrev:Dayton DC160-4 kan passa i hålet om baffeln vänds och kostar småpengar. Någon diskant som passar i det andra hålet är svårare.

Njae, DC160 har ju en ytterdiameter på 165 mm och är gjord för att monteras bakifrån, så den passar väl utmärkt att bara ersätta rakt av. Möjligen behöver man ta bort de där metallpinnarna som sticker ut bakom baffeln, om dom nu inte passar rakt i skruvhålen på elementet.

Diskanten har jag redan föreslagit en lösning på. Välj en "vanlig" 1-tums dome med 100 mm frontplatta som kan monteras bakifrån utan att modifiera baffelns insida. Den täcker urfräsningen för den ursprungliga kvadratiska diskanten.

Ja, jag vet att det kan bli lite problem med spridning och kantdiffraktion, eller vad det nu heter, med den monteringen av diskanten, men det kan man väl strunta i på ett sådant här projekt.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Gammal låda nya element, förstagångsfixare

Inläggav Calleberg » 2023-01-19 22:41

Morgan skrev:
Calleberg skrev:
Morgan skrev:Helt uppriktigt är jag lite förbryllad över rekommendationerna som givits här. Om man tar en gammal låda och sätter i nya element som ska monteras bakifrån i baffeln och ha en tygfront framför sig, så är det rimligast att man planerar för ett digitalt delningsfilter och EQ-insats, samt att man inte har för höga förväntningar.

Köp ett par 6.5-tumsbasar som trivs hyggligt i 37-liters lådor och ger ett Q-värde någonstans runt 0.5 - 0.707. De bör ha rejäl utsträckning uppåt i frekvens. Varför inte ett par SB 17nbac? Jag skojar lite, men om man köper bra element kan man ju i framtiden bygga vettigare lådor åt dem ifall man fått mersmak. Ett par vettiga diskanter behövs också, men det är mer headroom man bör ta hänsyn till än frekvensgång, eftersom man ändå måste använda EQ på grund av baffeln och tygfronten.

Smäll ihop dem i lådan, dela aktivt runt 2.5 kHz som ett första startvärde, och trixa sedan med delning och EQ i den digitala domänen. Driver det hela gör man förstås med valfri hemmabioförstärkare som man inhandlar nästan gratis begagnat. Det behöver bara 5-kanalsingång.


Jag tänker återigen hänvisa till länken i min signatur... :D


Alltså - grejen är att jag tyckte att mitt förslag var "the quick and easy way" och att förslagen tidigare i tråden var onödigt tillkrånglade. Att försöka få till ett passivt filter, exempelvis. Ohyggligt svårt för en nybörjare. Att däremot bara smälla in några element som passar och sedan dela digitalt och ekvalisera - det är enkelt som tusan och kan bli rätt bra till och med utan mätningar. Det där med att använda 17nbac var mest på skämt - det finns ju hundratals element att välja på. Jag hade köpt något på blocket/tradera om jag bara ville sparka liv i ett par gamla burkar.


Alltså - att bara bygga ett passivt katalogfilter och sedan smacka in några valfria element för att sedan digitalt ekvalisera alltihop till skön symbios vore i såfall ännu "guickare och easyare".

Förutom det faktum att det inte är alldeles enkelt att ekvalisera hyffsat rätt i blindo utan att mäta även om det nog går med lite övning och tillgång till någon form av klanglig referens. Det och såklart att den där ekvalisatorn måste till på något sätt ochså förstås. :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

BroSuu
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2023-01-07

Re: Gammal låda nya element, förstagångsfixare

Inläggav BroSuu » 2023-01-19 22:53

Morgan skrev:
Calleberg skrev:
Morgan skrev:Helt uppriktigt är jag lite förbryllad över rekommendationerna som givits här. Om man tar en gammal låda och sätter i nya element som ska monteras bakifrån i baffeln och ha en tygfront framför sig, så är det rimligast att man planerar för ett digitalt delningsfilter och EQ-insats, samt att man inte har för höga förväntningar.

Köp ett par 6.5-tumsbasar som trivs hyggligt i 37-liters lådor och ger ett Q-värde någonstans runt 0.5 - 0.707. De bör ha rejäl utsträckning uppåt i frekvens. Varför inte ett par SB 17nbac? Jag skojar lite, men om man köper bra element kan man ju i framtiden bygga vettigare lådor åt dem ifall man fått mersmak. Ett par vettiga diskanter behövs också, men det är mer headroom man bör ta hänsyn till än frekvensgång, eftersom man ändå måste använda EQ på grund av baffeln och tygfronten.

Smäll ihop dem i lådan, dela aktivt runt 2.5 kHz som ett första startvärde, och trixa sedan med delning och EQ i den digitala domänen. Driver det hela gör man förstås med valfri hemmabioförstärkare som man inhandlar nästan gratis begagnat. Det behöver bara 5-kanalsingång.


Jag tänker återigen hänvisa till länken i min signatur... :D


Alltså - grejen är att jag tyckte att mitt förslag var "the quick and easy way" och att förslagen tidigare i tråden var onödigt tillkrånglade. Att försöka få till ett passivt filter, exempelvis. Ohyggligt svårt för en nybörjare. Att däremot bara smälla in några element som passar och sedan dela digitalt och ekvalisera - det är enkelt som tusan och kan bli rätt bra till och med utan mätningar. Det där med att använda 17nbac var mest på skämt - det finns ju hundratals element att välja på. Jag hade köpt något på blocket/tradera om jag bara ville sparka liv i ett par gamla burkar.


Hur skulle man gå tillväga då? Förstår inte riktigt det där med digital eq?
Jag har lärt mig grymt mycket om detta genom de tidigare kommentarerna.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Gammal låda nya element, förstagångsfixare

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-19 23:01

BroSuu skrev:Hur skulle man gå tillväga då? Förstår inte riktigt det där med digital eq?
Jag har lärt mig grymt mycket om detta genom de tidigare kommentarerna.


Du kanske kan ge oss en hint om vilken ambitionsnivå som gäller för dina Bang & Olufsen-lådor från tidigt 60-tal. Det känns som några lägger nivån på det som gäller helt nya utvecklingar och där hänsyn till kostnaden inte är så viktig.

BroSuu
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2023-01-07

Re: Gammal låda nya element, förstagångsfixare

Inläggav BroSuu » 2023-01-20 11:48

RogerGustavsson skrev:
BroSuu skrev:Hur skulle man gå tillväga då? Förstår inte riktigt det där med digital eq?
Jag har lärt mig grymt mycket om detta genom de tidigare kommentarerna.


Du kanske kan ge oss en hint om vilken ambitionsnivå som gäller för dina Bang & Olufsen-lådor från tidigt 60-tal. Det känns som några lägger nivån på det som gäller helt nya utvecklingar och där hänsyn till kostnaden inte är så viktig.


Som jag försökt att förklara tidigare så är budgeten inte så stor. Och jag vill få igång dem och snvända dem till lite olika saker.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Gammal låda nya element, förstagångsfixare

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-20 12:16

Mitt förslag hamnar på ca 2200 kr.

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Gammal låda nya element, förstagångsfixare

Inläggav Prozac » 2023-01-20 15:38

Mitt förslag med bredbandselement SB Acoustics SB20FRPC30-8 (588kr/st) på totalt ca 1700 kr och då ingår att

1) tillverka ny baffel (förslag på utformning på bilden nedan) inkl basreflexrör,
2) löda en liten krets med en spole, kondensator och motstånd i serie med elementet för att ta ner mellanregister och släppa igenom bas o diskant. Värden får du hjälp med här.

Bild
Ha en fortsatt trevlig dag.

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster