DIY - Subwoofer | Rumble Bee - The Space Invader

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Subban
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2023-01-17

Re: DIY - Subwoofer | Rumble Bee - The Space Invader

Inläggav Subban » 2024-03-09 10:12

Under de senaste veckorna har jag ägnat denna lilla tid jag haft till detta projekt åt att lösa utmaningen men tokptimerad expansion. Jag har försökt att skapa en jig för min överhandfräs för att underlätta bearbetningen av radien. Tyvärr verkar min plan inte fungera som jag tänkt, så jag är tacksam för eventuella tips och idéer för att lösa detta problem.

Jag bifogar bilder som illustrerar min plan, där överhandfräsen förs fram och tillbaka längs spåret i släden som glider över kammen. Den stora öppningen i släden är avsedd för att förhindra att den ska vobbla, men detta medför även att fräsningen blir för djup, vilket tydligt framgår på den andra bilden. Hur mycket för djupt påverkas gradvis beroende på hur långt ner man kommer

Det hade eventuellt varit möjligt att beräkna och justera kammen för att uppnå rätt radie. Dock inget är jag byxad till. Finns det någon som har en alternativ idé eller lösning?
Bilagor
Jig Vy2.PNG
Jig Vy2.PNG (45.95 KiB) Visad 337 gånger
Jig Vy1.PNG
Jig Vy1.PNG (167.36 KiB) Visad 337 gånger

Användarvisningsbild
Froggy
 
Inlägg: 317
Blev medlem: 2003-10-16
Ort: Paris

Re: DIY - Subwoofer | Rumble Bee - The Space Invader

Inläggav Froggy » 2024-03-09 18:00

tankegroda, fungerar inte....

Användarvisningsbild
Froggy
 
Inlägg: 317
Blev medlem: 2003-10-16
Ort: Paris

Re: DIY - Subwoofer | Rumble Bee - The Space Invader

Inläggav Froggy » 2024-03-09 18:08

Jag skulle inte lägga tid på hitta en lösning för en fräs om du bara ska göra 4 st....

En mall och lite svett:

Använda mallen för att rita formen "ändträt" (båda sidorna) sedan handhyvla / raspa. Under arbetes gång kolla gentemot mallen över hela sträckan.

Om det inte är för brett göra arbetet i en skiva och sedan klyva ned till önskat antal (4st ?).

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: DIY - Subwoofer | Rumble Bee - The Space Invader

Inläggav paa » 2024-03-09 23:54

Om man bearbetar en del färdig för hand, med sticksåg bandslip och hyvel eller vad man nu har, så kan man använda den som mall för de tre andra genom att köra en fräs med kullager som följer mallen. Alla blir lika och allt passar!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Subban
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2023-01-17

Re: DIY - Subwoofer | Rumble Bee - The Space Invader

Inläggav Subban » 2024-03-10 09:28

Nja, det är egentligen bara två initialt, men om nu det här bygget blir av någon gång och det blir så lyckat som jag hoppas på, då blir det 4 byggen till kring ett annat element, BMS 18N862 om nu någonsin detta element kan komma i lager igen.

Då blir det 2 eller 3 portar per låda med expansion på båda sidorna vilket jag skulle killgissa är något bättre än att köra en större radie på endast ena sidan. Så mellan 16 och 24 arbetsstycken på både insida och utsida med en längd 400-450mm. Det blir otroligt mycket att göra för hand. Eventuellt vill jag även försöka att på dessa lådor även expandera även höjden eller bredden beroende på orientering av porten vilket dubblerar antalet en gång till, men höjden på slitsen kommer hamna mellan 20-25 mm vilket gör att den expansionen skulle kunna göras på ett enklare sätt. Men har man jiggen färdigt så varför inte nyttja den. Jag tror mig ha löst problemet enligt nedan bild. Jag 3D-printar en mall för att kopierfräsa kammen så den blir så optimal som möjligt.

Inte riktigt med på hur det menar Paa, är det för att få fram en mall eller? :)
Bilagor
JIG V2.PNG
JIG V2.PNG (48.23 KiB) Visad 256 gånger

Användarvisningsbild
Froggy
 
Inlägg: 317
Blev medlem: 2003-10-16
Ort: Paris

Re: DIY - Subwoofer | Rumble Bee - The Space Invader

Inläggav Froggy » 2024-03-10 10:01

Släden måste i så fall utformas så att den alltid är 90° (stumt!) I förhållande till arbetsstycket

Användarvisningsbild
Froggy
 
Inlägg: 317
Blev medlem: 2003-10-16
Ort: Paris

Re: DIY - Subwoofer | Rumble Bee - The Space Invader

Inläggav Froggy » 2024-03-10 10:07

Alternativt gör den första för hand och när det blir dags för fyra till så beställ från ett snickeri med en 3-d fräs ....

Subban
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2023-01-17

Re: DIY - Subwoofer | Rumble Bee - The Space Invader

Inläggav Subban » 2024-03-10 13:26

Froggy skrev:Släden måste i så fall utformas så att den alltid är 90° (stumt!) I förhållande till arbetsstycket

Japp, men jag tror det borde gå med den öppningen i släden, den är 120mm. Sen har jag tänkt ha guider som håller kamkurvan 90° mot arbetssycket. Finns inte med på befintlig skiss. Typ 3D printa något som man kan spänna dit med klämskruv eller liknande.

Froggy skrev:Alternativt gör den första för hand och när det blir dags för fyra till så beställ från ett snickeri med en 3-d fräs ....

Jag har letat efter snickerier i närheten utan framgång. Det är klart att den dagen det eventuellt blir klart att det blir fler lådor kan man ju kanske kolla längre iväg.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: DIY - Subwoofer | Rumble Bee - The Space Invader

Inläggav RSG » 2024-03-10 17:21

Jag hade förmodligen gjort så här.

20231230_170226.jpg
20231230_170226.jpg (184.98 KiB) Visad 206 gånger


Går fortare än man tror.
Avslutas med slipmaskin får det sista lilla finliret.

Sen kan man göra så här.

från sidan_plyfa.jpg
från sidan_plyfa.jpg (1.96 MiB) Visad 206 gånger


Från soffasub tråden.
Men det känns jobbigare...

Subban
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2023-01-17

Re: DIY - Subwoofer | Rumble Bee - The Space Invader

Inläggav Subban » 2024-03-13 08:21

Tack för inspo :) ska fundera lite, lutar åt åtminstone prova jiggen nu när jag ägnat en hel del tankeverksamhet åt den :lol:

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: pontareee, xmag och 7 gäster