Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:Om man vill undvika att skarvarna skjuter så kan man ju kopiera designspråk från Magico och fräsa ett litet spå längs alla skarvar.
Behöver ju dock inte göra lika breda och djupa som de gjort men för att förstå principen.
[ Bild ]
Såhär rättfärdigar de sitt val av rejält stagad aluminium till sina lådor. Det ser man ju direkt hur mycket lådväggarna rör sig![]()
[ Bild ]
https://www.magicoaudio.com/titan
Subban skrev:Gällande skarvarna hade jag ett tag tankar på att göra som JBL i nedan bild, kanske värt att lägga lite tid för att göra något sånt.
Glöm det. Man gör så när man fabriksproducerar och CNC-fräser färdigfanérade skivor i mdf. Man kan i princip vika ihop en låda och använda packtejp istället för tvingar. Skitsmidigt i produktion. Men för DIY i ett exemplar finns det ingen större poäng eftersom man måste vara Europamästare i överhandsfräs.
/DQ-20
Some of the free air on both sides of the port adds to the oscillating mass, the actual port length needed is somewhat shorter than the effective length. Both these lengths are calculated by Basta!, but usually only the actual length is interesting for the box design.
Calleberg skrev:60-70mm är vad jag skulle ha haft som minimum fri luft bakom de där portarna så det låter väl ok, även om ett par cm till gett lite mer "feelgood"
Vad är upp och ner på den där låddan? För att slippa synliga skarvar skulle jag gjort fronten invändig. Jag hade ochså gömt botten med sidoväggarna. Som lök på laxen hade jag inte fräst ur stagen lika mycket heller.
Jag hade dessutom skippat de två som går längs med portarna ochm låtit porten vara stag istället.
Jag säger INTE att det är rätt sätt. Bara annorlunda och kanske liite bättre
Glebster skrev:Några inspel;
Bakväggen saknar stagning.
Radien på portändarna är sannolikt för stor.
Ja, du har förstått rätt med portlängd. En tumregel kan vara att hålla 1 dm fritt.
Jag tycker du gör portarna onödigt komplicerade, följ gaveln med en enkelvägg istället likt min och Sammels exempel.
Övervägt att bara ha 1 port längs bakvägg som löper ut på ena gaveln istället?
Calleberg skrev:Jag hade gjort stagningen helt annorlunda tror jag, och sannolikt så hade jag bestämt mig under byggets gång vad som skulle bli enklast och effektivast.
Men om vi utgår från din ritning så hade jag nog skippat förstärkningarna som löper parallellt med portarna och bara skruvat en eller två remsor i porten som ochså sammanbinder toppen och botten stället. Ditt "kyrkfönster" hade jag gjort med 9st fyrkantiga hål och "spröjsen" hade kanske fått var 8-9 cm, ramen kan få vara 5-6 cm. Eller vad som ser lagom ut...![]()
Jag hade ochså sett till att sätta mina förstärkningar lite offset för att i rimligaste mån undvika att de ostagade paneldelarna får samma storlek. Och Kyrkfönstret skulle jag nog inte satt parallellt med fronten...
Dessutom hade jag nog om en delningsfrekvens mycket över 80Hz är aktuell planerat för lite moff på strategiska ställen i lådan.
Jag hade gjort radien 9,5mm för jag har bara 6, 9,5 och 20mm att välja mellan
Inget tyg framför porten... om du kan undvika det. Men om du måste så måste du. Svårt att säga hur mycket det påverkar IRL. Jag hittade en del leksaker i mina gamla Baslådor när jag skrotade dem....
Glebster skrev:Jag ser inte att du skulle behöva någon CNC-fräsning. En sänksåg med skena klarar du dig med om du är noggrann. En bords/klyvsåg för vinkeln till porten förenklar men är inget tvång. En sticksåg kan vara bra till urtagen i stagen. Slutligen kan en handöverfräs vara av goda för de radier du ska göra samt för ett snyggare hål till elementet förutsatt att du vill försänka det, annars duger sticksåg fint. Lite knektar och spännband är bra vid montering. Dyckertpistol underlättar fixering.
Blir lite maskiner men vissa av dem går såklart att ersätta med handjagade dito.
DQ-20 skrev:Ju mer jag läser den här tråden desto mer tänker jag att det är svårt att ge några vettiga råd längre med tanke på hur tråden utvecklat sig. Så därför gör jag det här. Ger oombedda råd "von Oben" alltså. Det finns egentligen ingen anledning för dig att gå i svaromål eftersom det är synpunkter från en random snubbe på internet som mycket möjligt inte kan ett skit om någonting. Så:
1. Läs om hur det ska se ut OM man fått viss hjälp från ett proffs, är väldigt händig med sågen och har både råd och plats med maskiner:
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=72458
Då kommer du att se ungefär hur mycket tid, snickeriverktyg och skicklighet som krävs. Själv skulle jag aldrig givit mig på det utan lejt bort det, åtminstone för själva lådan. Portarna är det ju en hel del pill med och kan behöva prövas ut. En modulär lösning som finns i den länkande tråden är därför vettigt när man inte har en färdig lösning som man vet fungerar efter uppmätning på en provlåda.
Skicka sedan ett PM till "I-or" på forumet och hoppas han kan ha förbarmande. Jag förutsätter dock att han inte gör det helt gratis.
Redan för de monstruösa 18" element som finns i tråden jag länkade till ligger lådvolymen per element på ca 270 liter NETTO. Du har 21" och känner redan att du börjar slå i storlekstaket med ungefär samma volym. Du kommer alltså aldrig att kunna bygga en låda om "maxar" elementet om du vill att den skall passa i ditt lyssningsrum, utan det handlar om att få något som fungerar och ta ut överkapaciteten i form av lägre distorsion.
Jag tycker det vore trist om det hela blev en tumme eller eventuellt en pannkaka. Elementet är extremt stort för hemmabruk och inte riktigt lämpat för amatörer, i synnerhet inte när det som här gäller en basreflexlåda. Jag skulle själv definitivt tagit hjälp, i synnerhet om jag haft planer på att göra mer än en.
/DQ-20
En del kan undra varför element med olika Q-värde tilldelas olika lådor! Svaret är som följer:
Med egenskaper som ekvivalent volym (Vas) och resonansfrekvens (Fs) kan man räkna ut en låda, beräkna rör samt få fram lådans F-3 dB-punkt. Qts är en parameter/egenskap som svarar för "bästa lådvolymen" (optimala) och bestämmer hur frekvenskurvan kommer att se ut. Ju högre Qts desto lägre F-3 dB-punkt med den "optimala" lådan. Element med högt Qts i en basreflexlåda ger en mycket stor lådvolym, och en låg undre gränsfrekvens (F-3 dB-punkt). Lådan bör inte vara större än elementets Vas-värde och F-3 dB-punkten bör vara högre än elementets Fs, då det annars förlorar mycket effekttålighet!
Subban skrev:Tror du det behövs moff? Efter ha läst i lite andra trådar så trodde jag man inte använde det i en ordentligt stagad låda?
I-or skrev:Moffet kunde du ha hoppat över med därpå följande högre verkningsgrad (den första akustiska kavitetsmoden ligger runt 500 Hz, vilket är lååångt över passbandet), men med en så pass hög övre gränsfrekvens måste man ha god kontroll över var strukturmoderna hamnar om man använder tunnväggig plywood (som har låg förlustfaktor och låg massa). Någon form av enklare stagning blir alltså avgörande i det här fallet.
Subban skrev:Så som front baffeln och portarna är ritade just nu så blir det svårt för mig att få det tillräckligt bra, är rätt pedantisk.
Glebster skrev:Ännu en anledning att lyssna på de inputs du redan fått...
Froggy skrev:En tunn skiva, tex masonit blir väldigt styv när den böjs så jag skulle testa att tillverka "gavlar" i något styvt material och limma/skruva masonitskivor på dessa bananformade gavlar...
Antonic skrev:Jag gick på slutet bara pga portens problem helst när jag måste göra den böjd.
Kan mycket väl bli i en baffelvägg så vill ha dom rakt fram.
Har du kollat på GSGAudio dubbel 21” med 13hz tune?
Kraniet skrev:Den typen av port som ses på bilderna erbjuder ju väldigt lite fördel jämfört med rör. Höjd/breddförhållandet är helt off.
Ang masonit så blir det nog väldigt styvt om man limmar två stycken bitar mot varandra. Gäller bara att ha en bra form att spänna upp/pressa dom i medan limmet torkar.
Kan även göras med tex 4mm plywood.
Subban skrev:Froggy skrev:En tunn skiva, tex masonit blir väldigt styv när den böjs så jag skulle testa att tillverka "gavlar" i något styvt material och limma/skruva masonitskivor på dessa bananformade gavlar...
Anders provade något liknande i den här tråden, men tyvärr höll inte masoniten.
viewtopic.php?f=3&t=72458
Froggy skrev:Intressant och lärorikt! Den masonit jag har tillgång till är slät på båda sidorna. Testet ovan är endast limmat samt masonit hela portens längd. Jag skulle använda masonit för mittsektion och den delen som expanderar långsamt (I-or's 7° rekommendation). Ändarna massiv mdf som kan rundas snävt. Dessutom limma och skruva med storskallig skruv eller stor bricka. Om detta inte räcker så kan masonit av god kvalitet blötläggas och formas innan den slutgiltigt limmas/skruvas men det kan jag inte tänka mig ska behövas för en 7° vinkel....
Varför masonit? Det finns ju även tunn mdf, plywood... Klassisk masonit är nästan 100% trä, inga tillsatser, det känns bra för min del.
Edit/tillägg:
Med I-or's rekommenderade ca 7° den sista decimetern så skissade jag i Sketchup och kom fram till samma lösning som Anders visar i längre ner i tråden, dvs massiv mdf där man raspar/filar/slipar eller sågar till 7° lutning om man har materialtjocklek till det....
Maarten skrev:De där DIY-CNC-fräsarna såg ju rätt prisvärda ut! Speciellt den engelska. Om man kan nyttja dem för ett flertal byggen (av olika slag) kan de ju gå att tjäna in rätt fort. Frågan är hur enkla de är att använda?
Tittade på halva videon om T-S och det som de kom att prata om var väl mer storsignalparametrar (bla en bild på Klippel-mätningar), samt att nyttja ekvalisering istället för att suboptimera frekvensgången. Det ligger väl rätt bra i linje med det I-or proklamerat de senaste två åren.
Men kollade som sagt inte klart.
Alexi skrev:Kul projekt!
Jag förstår inte hur du tänkt kring stagning, det ser ut som massa stagning av två av väggarna, men sen nästan ingen stagning alls på de andra väggarna?
När jag byggde mina basar, så resonerade jag så att baffeln var den viktigaste att få resonansfri och bakväggen minst viktig. Jag valde också olika tjocklekar på alla väggar för att få olika densitet och olika resonanser.
Plywood valde jag bort, eftersom det har en egenresonans vid högre frekvenser som jag inte ville riskera.
DQ-20 skrev:Jag skulle föredra MDF, men inte av akustiska skäl. Det blir helt enkelt snyggare lådor. Styvheten kan ordnas medelst stag i massivträ eller plywood. Plywood är säkert bäst om man gör lådor som antingen inte syns eller som skall flyttas runt (eftersom det är starkt och lätt), men bra plywood till rimligt pris tycker jag är meckigt att få tag på. Kvaliteten på MDF verkar överlag jämnare och är lätt att få tag på i den lokala bygghandeln. Lätt att forma i oavsett riktning. Stagning komplicerar byggen om man kör löpande band men för en DIY:are tycker jag det nog kan kvitta. Generellt verkar ju stagning vara en "feelgood" grej så det görs nog i alla fall. Återstår att placera dem rätt.
/DQ-20
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster