DIY - Subwoofer | Rumble Bee - The Space Invader

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Subban
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2023-01-17

DIY - Subwoofer | Rumble Bee - The Space Invader

Inläggav Subban » 2023-01-22 18:34

Hej på Er,

Jag har länge gått funderat på att bygga en egen subwoofer och 2023 är året då jag tänkte jag göra slag i sak. Har suttit och läst och simulerat sedan i julas. Inser att det är mycket och ta in/tänka på. Jag hoppas med er hjälp undvika det vanligaste nybörjarmisstagen.

Mål:
För några år sedan så demades JBL S1S-EX på hemmabiomässan i Lund. Har inte hört något annat med den fysiken och den attacken dom subbarna hade. Så målet är bygga något som liknar eller påminner om dessa, något som kan skaka om rummet. Tror den är byggd på JBL 2242H och avstämd till 25Hz,

Aktuell status
Med det målet i sikte började jag simulera olika pro element främst i portade lådor.

Jag tittade länge på BMS 18N862 som ser ut att vara ett fint element, dock så släppte Eminence ett nytt 21" element (NSW6021-6) för ett par år sedan som också ser väldigt bra ut och Thomann har detta i lager till bra pris, lite för bra pris, aktuellt pris i USA 1199( exkl. skatt?) och Thomanns pris är 11390. Så misstänker en prishöjning när Thomann behöver fylla på lagret. Just nu är jag inne på ett sådant element om inte alla skriker här rätt ut att det inte kommer passa för ändamålet.

Nedan är länk till tillverkarens hemsida,
https://eminence.com/products/nsw6021_6#description

Data-bass recension på elementet i en sluten låda.
https://data-bass.com/#/systems/5d0beab ... ?_k=y3sodg

Vad tror ni om elementet, kan det ge mig vad jag är ute efter?

Funderingar just nu...
Grupplöptid, är beredd att låt subben ta plats, men det blir ju en liten puckel kring avstämning om man gör den stor, hur känsligt är detta? Läste någonstans att så länge man håller sig inom cykeltiden för frekvensen så är det accepterbart, siktar på avstämning vid 22Hz och lådvolym 225L-250L. Får en puckel som sträcker sig strax över 40ms (ska fixa bilder på simuleringen sen).

Sen har jag funderat ganska mycket på lufthastighet i portarna, har förstått att generellt bra maxvärde är 10m/s. Är detta lika känsligt oavsett hur låg avstämningen är? Hur ser skalan ut efter 10m/s, när blir dåligt, riktigt dåligt osv?

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 794
Blev medlem: 2012-07-15

Re: DIY - Subwoofer | Rumble Bee - The Space Invader

Inläggav Chris71 » 2023-01-23 01:29

Subban skrev:Hej på Er,

Jag har länge gått funderat på att bygga en egen subwoofer och 2023 är året då jag tänkte jag göra slag i sak. Har suttit och läst och simulerat sedan i julas. Inser att det är mycket och ta in/tänka på. Jag hoppas med er hjälp undvika det vanligaste nybörjarmisstagen.

Mål:
För några år sedan så demades JBL S1S-EX på hemmabiomässan i Lund. Har inte hört något annat med den fysiken och den attacken dom subbarna hade. Så målet är bygga något som liknar eller påminner om dessa, något som kan skaka om rummet. Tror den är byggd på JBL 2242H och avstämd till 25Hz,

Aktuell status
Med det målet i sikte började jag simulera olika pro element främst i portade lådor.

Jag tittade länge på BMS 18N862 som ser ut att vara ett fint element, dock så släppte Eminence ett nytt 21" element (NSW6021-6) för ett par år sedan som också ser väldigt bra ut och Thomann har detta i lager till bra pris, lite för bra pris, aktuellt pris i USA 1199( exkl. skatt?) och Thomanns pris är 11390. Så misstänker en prishöjning när Thomann behöver fylla på lagret. Just nu är jag inne på ett sådant element om inte alla skriker här rätt ut att det inte kommer passa för ändamålet.

Nedan är länk till tillverkarens hemsida,
https://eminence.com/products/nsw6021_6#description

Data-bass recension på elementet i en sluten låda.
https://data-bass.com/#/systems/5d0beab ... ?_k=y3sodg

Vad tror ni om elementet, kan det ge mig vad jag är ute efter?

Funderingar just nu...
Grupplöptid, är beredd att låt subben ta plats, men det blir ju en liten puckel kring avstämning om man gör den stor, hur känsligt är detta? Läste någonstans att så länge man håller sig inom cykeltiden för frekvensen så är det accepterbart, siktar på avstämning vid 22Hz och lådvolym 225L-250L. Får en puckel som sträcker sig strax över 40ms (ska fixa bilder på simuleringen sen).

Sen har jag funderat ganska mycket på lufthastighet i portarna, har förstått att generellt bra maxvärde är 10m/s. Är detta lika känsligt oavsett hur låg avstämningen är? Hur ser skalan ut efter 10m/s, när blir dåligt, riktigt dåligt osv?


Vad jag kan förstå så har du någon form av slutmål i sikte och en plan om hur du skall nå dit.

Men det jag inte riktigt hänger med på är om detta skall vara ett komplement till andra subwoofer som du redan har för att addera mer energi och svept luft i ett specifikt område?
Det ser ju inte ut som det mest konventionella valet av bio sub element, men det kan ju finnas skäl till ditt val som du inte angett här.

Personligen skulle jag nog hitta på någon lösning basera på tex eminence LAB15 och byggt fler än en låda för lättare integration i rummet och mist lika mycket användbar konarea.
Dock tror jag att det saknas en del info för att kunna ge konkretare råd.

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: DIY - Subwoofer | Rumble Bee - The Space Invader

Inläggav Maarten » 2023-01-23 07:50

18N862 är ju vida omtalad med positiva omdömen här men det andra elementet verkar ju inte dåligt i varje fall,
https://audioxpress.com/article/test-be ... ncy-woofer


Eminence’s NSW6021-6 21”
Bild


18N862 @104 dB
18N862-dist_104dB.png
18N862-dist_104dB.png (64.8 KiB) Visad 4806 gånger


18N862 @104 dB jämför mot Hifi-elemet @94 dB
Bild
Från,
https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... UvhvvwhUgn


Det enda du behöver bry dig om är kapacitet, distorsion och ifall porten får plats. Läs ALLA inlägg av I-or :wink: :)

Gällande distorsion verkar 18N862 bättre baserat på Voicecoils mätningar.
sb17nbac till alla!

Subban
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2023-01-17

Re: DIY - Subwoofer | Rumble Bee - The Space Invader

Inläggav Subban » 2023-01-23 13:39

Vad jag kan förstå så har du någon form av slutmål i sikte och en plan om hur du skall nå dit.

Men det jag inte riktigt hänger med på är om detta skall vara ett komplement till andra subwoofer som du redan har för att addera mer energi och svept luft i ett specifikt område?
Det ser ju inte ut som det mest konventionella valet av bio sub element, men det kan ju finnas skäl till ditt val som du inte angett här.

Personligen skulle jag nog hitta på någon lösning basera på tex eminence LAB15 och byggt fler än en låda för lättare integration i rummet och mist lika mycket användbar konarea.
Dock tror jag att det saknas en del info för att kunna ge konkretare råd.


Till att börja med ska denna subben komplettera två stycken slutna Procella subbar. Om resultat blir så bra som jag hoppas, kanske Procella åker ut ersätts av fler hemmabyggen, slutmål minst 4 subbar.

Angående val av element så vill jag ha (tror jag) något med hög känslighet, bra luftpumpningsförmåga och låg distortion. Procella basarna slår som en slägga i basområdet, vill behålla den känslan men ännu lite mer "oomph!" i sub-basområdet där jag tycker dom kanske kan låta lite tunnt (vilket kanske till stor del beror på integrering i rummet).

Utan att ha simulerat LAB15 ser det ut att vara ett lite mer trögdrivet element med högre diplacement men lägre känslighet varav jag är rädd att tappa kvalitet i bas/midbas(!?).

N
Maarten skrev:18N862 är ju vida omtalad med positiva omdömen här men det andra elementet verkar ju inte dåligt i varje fall,
https://audioxpress.com/article/test-be ... ncy-woofer


Eminence’s NSW6021-6 21”
[ Bild ]


18N862 @104 dB
18N862-dist_104dB.png


18N862 @104 dB jämför mot Hifi-elemet @94 dB
[ Bild ]
Från,
https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... UvhvvwhUgn


Det enda du behöver bry dig om är kapacitet, distorsion och ifall porten får plats. Läs ALLA inlägg av I-or :wink: :)

Gällande distorsion verkar 18N862 bättre baserat på Voicecoils mätningar.


NSW6021-1 verkar väldigt populärt i USA och allas "go-to" element när det ska byggas ultra high end subwoofers, men det kanske mest beror på att det är ett amerikanskt företag (dom är rätt patriotiska) och priset på t.ex. 18N862 blir ofördelaktigt i jämförelse.

Gällande distorsion så har jag kanske inte hundra koll, på data-bass finns mätningar för THD, där ser Eminence elementet snäppet bättre ut vid t.ex. 115dB svepet. Men sen skenar disten på NSW6021-6 vilket den gör även för 18N862, men den är ändå lägre. Sedan följer mätningar för "distortion by harmonic component", vad menar man med detta?

Gällande portstorlek, dom blir stora och kan nog inte undvika en böj. Läst i trådar att man ska ha en mjuk böj, de böjar jag hittat som är till för ändamålet har vad jag upplever relativt skarp inneböj. Rekommendation var man kan handla mjuka fina börjar med tillhörande inne och ytterportar mottages gärna.

Har också en fundering kring inneporten, finns det något generell regel för innerporten gällande avstånd till lådvägg/stagning etc?

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: DIY - Subwoofer | Rumble Bee - The Space Invader

Inläggav Calleberg » 2023-01-23 18:46

Kan du direktlänka Databass distmätningar? Lyckas inte hitta tillbaka till sidan...
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Subban
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2023-01-17

Re: DIY - Subwoofer | Rumble Bee - The Space Invader

Inläggav Subban » 2023-01-23 20:48

Calleberg skrev:Kan du direktlänka Databass distmätningar? Lyckas inte hitta tillbaka till sidan...


18N862
https://data-bass.com/#/systems/5c48e01 ... ?_k=ejb73u

NSW6021-6
https://data-bass.com/#/systems/5d0beab ... ?_k=ftwgsv

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: DIY - Subwoofer | Rumble Bee - The Space Invader

Inläggav I-or » 2023-01-24 02:05

Elementen är mycket lika vad gäller uppträdande för Bl(x), Kms(x) och Le(x), vilket medför att Eminence-elementet klarar ca 2,5-3 dB högre maximal ljudtrycksnivå än BMS-elementet i Data-Bass-mätningarna i kraft av en motsvarande större rörlig area. Dock är prisnivån också nästan exakt motsvarande högre räknat i dB (akustiker brukar löneförhandla i dB :mrgreen:), så någorlunda linjär luftpumpningskapacitet per krona blir i det närmaste precis lika.

Om du har råd med det högre priset och en riktigt kraftfull effektförstärkare, välj Eminence eftersom detta krävs för att utnyttja elementet till fullo. Annars, välj BMS, där du även kommer undan med mindre kavitetsvolym. Det smartaste är att sälja Procellorna och bygga två eller, om du är halvknasig och/eller har ett gigantiskt rum, möjligen fyra basreflexmoduler bestyckade med något av dessa två element. Dessa gör mos av nästan vilken kommersiellt tillgänglig konstruktion som helst (basmoduler baserade på ett JBL 2242H räcker inte på långa vägar och inte heller Procella om det handlar om slutna lådor med ett 18"-element eller mindre). Oavsett vilket element du väljer kommer basen att räcka och bli över.

- Ekvalisering är obligatoriskt för ett fullgott resultat. Inga basmoduler låter bra med frekvensgångsavvikelser om +/- 10 dB.

- Glöm grupplöptidsskillnaderna helt, hörbarheten av dessa är i praktiken noll och ekvaliseringen tar ändå hand om allt som behövs (d.v.s. frekvensgång).

- Runt 20-25 m/s (RMS) kan man klara med en optimerad slitsport, mindre med cirkulära portar. Formen på expansionen vid ändarna är avgörande och även avstämningsfrekvensen har viss inverkan.

- Välj helst plywood för lådorna eftersom detta material är betydligt styvare än MDF och lådorna därför kräver mindre stagning och dessutom blir väsentligt lättare och mindre volymstjälande.


Bästa pris för Eminence NSW6021-6 har du redan hittat.

Bästa pris för BMS 18N862-4 finner du här: https://en.toutlehautparleur.com/speaker-bms-18n862-4-ohm-18-inch.html (OBS! Specade värden gäller för 8 ohms-versionen, korrekt spec för 4-ohmsversionen finner du här: https://ibb.co/qsCKCTZ)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Subban
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2023-01-17

Re: DIY - Subwoofer | Rumble Bee - The Space Invader

Inläggav Subban » 2023-01-24 19:30

I-or skrev:Elementen är mycket lika vad gäller uppträdande för Bl(x), Kms(x) och Le(x), vilket medför att Eminence-elementet klarar ca 2,5-3 dB högre maximal ljudtrycksnivå än BMS-elementet i Data-Bass-mätningarna i kraft av en motsvarande större rörlig area. Dock är prisnivån också nästan exakt motsvarande högre räknat i dB (akustiker brukar löneförhandla i dB :mrgreen:), så någorlunda linjär luftpumpningskapacitet per krona blir i det närmaste precis lika.

Om du har råd med det högre priset och en riktigt kraftfull effektförstärkare, välj Eminence eftersom detta krävs för att utnyttja elementet till fullo. Annars, välj BMS, där du även kommer undan med mindre kavitetsvolym. Det smartaste är att sälja Procellorna och bygga två eller, om du är halvknasig och/eller har ett gigantiskt rum, möjligen fyra basreflexmoduler bestyckade med något av dessa två element. Dessa gör mos av nästan vilken kommersiellt tillgänglig konstruktion som helst (basmoduler baserade på ett JBL 2242H räcker inte på långa vägar och inte heller Procella om det handlar om slutna lådor med ett 18"-element eller mindre). Oavsett vilket element du väljer kommer basen att räcka och bli över.

- Ekvalisering är obligatoriskt för ett fullgott resultat. Inga basmoduler låter bra med frekvensgångsavvikelser om +/- 10 dB.

- Glöm grupplöptidsskillnaderna helt, hörbarheten av dessa är i praktiken noll och ekvaliseringen tar ändå hand om allt som behövs (d.v.s. frekvensgång).

- Runt 20-25 m/s (RMS) kan man klara med en optimerad slitsport, mindre med cirkulära portar. Formen på expansionen vid ändarna är avgörande och även avstämningsfrekvensen har viss inverkan.

- Välj helst plywood för lådorna eftersom detta material är betydligt styvare än MDF och lådorna därför kräver mindre stagning och dessutom blir väsentligt lättare och mindre volymstjälande.


Bästa pris för Eminence NSW6021-6 har du redan hittat.

Bästa pris för BMS 18N862-4 finner du här: https://en.toutlehautparleur.com/speaker-bms-18n862-4-ohm-18-inch.html (OBS! Specade värden gäller för 8 ohms-versionen, korrekt spec för 4-ohmsversionen finner du här: https://ibb.co/qsCKCTZ)


Tack för uttömmande och bra svar.

BMS elementet hade kanske varit det sunda och förnuftiga valet då jag i min främre baffelvägg är begränsad av höjden på subben för att få in den i baffelväggen. 18" går in i en liggande låda. 21" blir snäppet för stort. Jag blir ändå något förförd av extremiteten i 21" och den något högre kapaciteten som det elementet kommer med, även om som du säger 2 eller fler 18" subbar varit mer än tillräckligt SPL-mässigt så det blev faktiskt en beställning på ett sånt element :oops:

Har inte slutsteg som kommer kunna pusha det till max men 1200W kommer torde räcka rätt långt. Känsligheten ser något bättre ut enligt simuleringarna i Basta! också för den delen, redan vid 25V så hamnar den uppåt en 118dB med "room gain" inräknat.

Denna subben kommer därmed få hamna i bakänden av rummet

Ska läsa vidare lite på slitsport, kändes annars smidigt att köpa färdiga basreflexrör med tillhörand inner/ytterport även om jag inte hittat någon med direkt mjuk böj.
Senast redigerad av Subban 2023-01-24 21:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: DIY - Subwoofer | Rumble Bee - The Space Invader

Inläggav Glebster » 2023-01-24 20:19

Rör och färdiga böjar i alla dess vinklar hittar du hos alla större bygghandlare. Men, fördelarna med slitsport trumfar rör alla dagar i veckan. Sök på slitsport och du skola finna! :)

Subban
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2023-01-17

Re: DIY - Subwoofer | Rumble Bee - The Space Invader

Inläggav Subban » 2023-01-27 08:14

Jag sökte och jag fann, blev ändå inte helt klokt. Får läsa vidare men ni kanske kan hjälpa mig bekräfta/svara på några frågor så kanske lite snabbare kan greppa grunderna som behövs för att bygga en slitsport ämnet.

Första tråden jag hittade så säger man så här:

När man säger "slitsad" port så menar flera idag en smal port
som ofta ligger på lådans botten där tvärsnittsytan är samma
som en vanlig rund port.
Svaret på frågan är alltså= Samma längd som den runda porten och samma
tvärsnitt som den runda porten.
Ex. En rund port är 20cm lång och har ett tvärsnitt på 100cm2.
Om lådan är 30cm bred blir "slitsen" 100/30= 3,33cm hög. Längden
skall då vara 20cm.

Egentligen är ovanstående INGEN slitsad låda!
Den "slits" som jag beskrev här ovan är en helt vanlig basreflex-
port med lite ovanliga mått.

En slisad låda enligt gängse regler är en låda där man tar upp
ett antal smala springor ex.vis 10cm långa och 3-5mm breda.
Ofta används hele nedre delen av lådans bredd som slitsyta. Bakom
slitsarna placeras sedan mineralull. Mängden och packningshårdheten
används sedan för att stämma av lådan.
Förfarandet är ett alternativ till vanliga basreflex då det är svårt
att stämma av den. Finns andra orsaker åxå.

Det är viktigt med nomenklaturan!
Vi gammla nördar fattar annars ingenting om man inte håller sig
till den ursprungliga nomenklaturan för hur olika principer heter.
Tycker jag!


1. Frågan på den är då, är den vanlig basreflexport med ovanliga mått jag ska bygga? Baserat på andra trådar känns det inte som jag bygga en slits enligt ovan inlägg men kanske inte heller en fyrkantig basreflex port?

2. Det som rekommenderas i vad som kallas slitsportar verkar vara en port med max bredd på 10-15mm(?), höjden anpassas sedan för att få önskad tvärsnittsarea.

3. Sen ska denna typen av port (helst?) också ha 7° konstant expansion på 10cm vid inlopp/utlopp.

4. Kan man i denna variant av port vinkla kammaren 90° för att få plats med porten? med vilken radie bör man minst ha en sån böj om det är något som är möjligt?


Subban
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2023-01-17

Re: DIY - Subwoofer | Rumble Bee - The Space Invader

Inläggav Subban » 2023-01-28 22:50



Så 7mm är egentligen optimalt men det klarar jag inte, får inte ihop tillräcklig tvärsnittsarea på ett vettigt sett. Frågan är var man ska sätta ribban, ska man sikta på 10m/s vid nivåer man faktiskt kommer spela, på 110-115db, sen har man 6db huvudrum till 20m/s, med lite ekvalisering så kanske man snabbt äter upp detta! :?

Vilka lufthastigheter skulle en slits på 25*500 kunna tänkas klara?

Vad räknas som verklig portlängd, räknar man in hela 7° expanderingen i verklig portlängd?

Subban
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2023-01-17

Re: DIY - Subwoofer | Rumble Bee - The Space Invader

Inläggav Subban » 2023-02-01 19:51

Ett första utkast på lådan,
Bilagor
Slitsport_inzommad.png
Slitsport_inzommad.png (29.78 KiB) Visad 4225 gånger
Frontvy låda utkast.png
Frontvy låda utkast.png (73 KiB) Visad 4225 gånger

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: DIY - Subwoofer | Rumble Bee - The Space Invader

Inläggav Calleberg » 2023-02-01 21:19

Subban skrev:...Så 7mm är egentligen optimalt...


Nej verkligen inte, se till att hålla dig över 7mm.

20m/s kan nog funka i en halvskaplig slitsport. Att bygga för max 10m/s känns lite väl ambitiöst.

Visst 20m/s kan nog höras lite men bara när du kör en enda frekvens med signalgenerator. Och med två bms 18 på full patte så är det nog inte bara det som hörs/känns :wink:

Du behöver inte oroa dig för ekvaliseringen, max porthastighet hamnar strax under avstämningen. Som i ditt fall är runt 20Hz väl? Där kommer du nog inte behöva ekvalisera alls, möjligen isåfall sänka lite, gissar jag :)

Vad simulerar du med för effekt?

Angående portlängd så har jag räknat ut portens medelarea lite grovt och sedan räknat ut portens längd som om den vore ett rör med denna area.

Huvudrum...WTF :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Subban
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2023-01-17

Re: DIY - Subwoofer | Rumble Bee - The Space Invader

Inläggav Subban » 2023-02-02 20:13

Calleberg skrev:Huvudrum...WTF :)

Läste en del andra försvenskningar när jag lästa gamla trådar så spann vidare i bara farten :mrgreen:

Vid 25V peakar kurvan på 119,4dB, med 3st runda 100mm portar har jag då lufthastigheter på 10,53m/s. Där kanske då slitsportar men samma portarea kan hjälpa mig.

Jag blev dock lite osäker när jag dels snubblade på detta från Herr Öhman i en gammal tråd,

*Slitsportar har typiskt högre linjära förluster, men - de bjuder å andra
sidan på mera headroom för vortex-olinjäriteter. Labbar man med en
massa andra egenskaper i konstruktionen (eller räknar om dem) så kan
man åstadkomma ett likvärdigt resultat som med en rund port, men det
blir inte så av sig själv.

Räddningen kan vara att behärska problemet fullständigt, eller att inte
ha för höga krav. Båda fungerar lika bra. ;)


Sen skickade jag till Eminence och frågade om jag kunde få en step-fil på elementet för underlätta vid design av låda och passade samtidigt på att fråga om designrekommendationer/råd.

EDIT: Jag skrev jag tänkte effektiv lådvolym på 265L med avstämning vid 22Hz

I think you will want at least 464cm^2 worth of port area in order to avoid chuffing with that box size and tuning.
Stor port (och lång) :o

svarade han då att jag funderade på slitsportar för att tillåta högre flödeshastigheter utan få vortex-olinjäriheter varpå han svarade mig så här:
As far as port types, it’s all about volumetric air flow. Simply put, the speaker is going to displace a certain volume of air. You must size the area in such a way that the rate or velocity of that flow stays below a specific threshold. So area is the most important factor. The next thing that comes in to play are losses. The primary of these are resistive losses, by the “no slip” condition of the air which is in contact or adjacent to the walls, and abrupt discontinuities (such as the port terminating abruptly with a flush end verse a flared port which has a smoother transition to the new boundary condition). SO to minimize these issues, you would choose a port profile which minimizes the amount of surface in contact with the moving air, while also having a smooth transition, not abrupt discontinuity, on both ends. Hope this helps.


Runda portar är också överlägset vanligt på köpesubbar? Tänker på t.ex. JBL SSW1 som kostar närmare 100KSEK, två runda portar(!) Jag tänker att om slitsportar är så mycket bättre varför återfinns de inte oftare på köpesubbar?

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: DIY - Subwoofer | Rumble Bee - The Space Invader

Inläggav Calleberg » 2023-02-02 20:43

Subban skrev:Runda portar är också överlägset vanligt på köpesubbar? Tänker på t.ex. JBL SSW1 som kostar närmare 100KSEK, två runda portar(!) Jag tänker att om slitsportar är så mycket bättre varför återfinns de inte oftare på köpesubbar?


Provräkna lite på den där SSW1 med 5kW in och se vart porthastigheten hamnar :D
Skulle tro att det kan sätta lite perspektiv på hur du kan/bör dimensionera dina egna portar.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: DIY - Subwoofer | Rumble Bee - The Space Invader

Inläggav I-or » 2023-02-03 12:15

Utgående från hur de bägge kommentatorerna uttrycker sig ovan kan direkt konstateras att ingen av dem har studerat vare sig strömningsmekanik eller strömningsakustik, områden som inte är särskilt vanliga i anknytning till elektroakustik. Det finns på detta forum ganska många inlägg inom området tidigare och om man är intresserad bör man inte missa att titta på både Reynolds tal och Strouhals tal samt studera framförallt Roozens och Bezzolas arbeten.

Cirkulära portar är fortfarande vanligast eftersom de är enkla att montera och utgör en standardlösning. En enorm fördel för slitsportar i GDS-sammanhang är att det är någorlunda enkelt att få till en optimal eller nära optimal form.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 794
Blev medlem: 2012-07-15

Re: DIY - Subwoofer | Rumble Bee - The Space Invader

Inläggav Chris71 » 2023-02-03 14:11

I-or skrev:Utgående från hur de bägge kommentatorerna uttrycker sig ovan kan direkt konstateras att ingen av dem har studerat vare sig strömningsmekanik eller strömningsakustik, områden som inte är särskilt vanliga i anknytning till elektroakustik. Det finns på detta forum ganska många inlägg inom området tidigare och om man är intresserad bör man inte missa att titta på både Reynolds tal och Strouhals tal samt studera framförallt Roozens och Bezzolas arbeten.

Cirkulära portar är fortfarande vanligast eftersom de är enkla att montera och utgör en standardlösning. En enorm fördel för slitsportar i GDS-sammanhang är att det är någorlunda enkelt att få till en optimal eller nära optimal form.


Tänka sig att vissa fysikaliska sanningar fortfarande råder, det gör mig glad. :)

Subban
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2023-01-17

Re: DIY - Subwoofer | Rumble Bee - The Space Invader

Inläggav Subban » 2023-02-04 13:58

aja det får bli slitsportar :)

i brist på annat kan jag väl bjuda på en bild på elementet 8)
Bilagor
NSW6021-6.jpg
NSW6021-6.jpg (620.33 KiB) Visad 3973 gånger

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: DIY - Subwoofer | Rumble Bee - The Space Invader

Inläggav Calleberg » 2023-02-04 14:43

Smidig liten sak :)

Sökte på något helt annat, ramlade då på detta bygge och kom att tänkta på denna tråd, och kanske främst din skräck för blåsljud :D .

Här har du lite erfarenheter från verkliga livet och vad som verkar vara en något underdimemsionerad och enkel slitsport i en applikation som påminner om din.

https://www.avsforum.com/threads/alpine ... d.2958744/

Från inlägg#2 och frammåt...
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Subban
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2023-01-17

Re: DIY - Subwoofer | Rumble Bee - The Space Invader

Inläggav Subban » 2023-02-07 18:25

Tack om för omtanken Calleberg :D

Har gjort ett nytt utkast, med bara en singelport. Porten är 530mm x 53mm. Enligt simuleringar baserade på 25V kommer jag ligga på 9,2m/s som mest. Förhoppningsvis så klarar porten också högre hastigheter än dom runda motsvarigheter så man kan räkna med lite huvudrum på det.
Bilagor
Slitsport inzommad.png
Vågar man hoppas på pluspoäng av I-or m.h.p. radierna?
Slitsport inzommad.png (337.08 KiB) Visad 3890 gånger
Frontvy låda utkast 2.png
Klassisk funktionell design
Frontvy låda utkast 2.png (221.64 KiB) Visad 3890 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: DIY - Subwoofer | Rumble Bee - The Space Invader

Inläggav I-or » 2023-02-07 18:46

För ett optimalt uppträdande bör du inte ha ett mindre bredd/höjd-förhållande än ca 20:1 för slitsens tvärsnittsdimensioner. Glöm inte en minibaffel minst lika hög som portmynningen på insidan (vilken jag har för mig att Calleberg missade).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: DIY - Subwoofer | Rumble Bee - The Space Invader

Inläggav Glebster » 2023-02-07 19:42

viewtopic.php?f=3&t=71958&start=180#p2218450

En variant. Dock ska vinklarna vara 165 och inte 175 grader. Jämför uträknat porttvärsnitt i förhållande till elementstorlek/pumpförmåga för att få ett hum om hur man kan tänka och jämföra med runda portar. Har aldrig hört tillstymmelse till blåsljud trots maxning med 20 Hz ton.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: DIY - Subwoofer | Rumble Bee - The Space Invader

Inläggav Calleberg » 2023-02-08 12:40

I-or skrev:...Glöm inte en minibaffel minst lika hög som portmynningen på insidan (vilken jag har för mig att Calleberg missade).


Här glöms inget, utelämnat med flit i prototypen bara... :)
På de riktiga portarna sitter baffeln på plats:
Resized_20230207_204129.jpg
Resized_20230207_204129.jpg (230.82 KiB) Visad 3788 gånger
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 794
Blev medlem: 2012-07-15

Re: DIY - Subwoofer | Rumble Bee - The Space Invader

Inläggav Chris71 » 2023-02-08 14:42

Calleberg skrev:
I-or skrev:...Glöm inte en minibaffel minst lika hög som portmynningen på insidan (vilken jag har för mig att Calleberg missade).


Här glöms inget, utelämnat med flit i prototypen bara... :)
På de riktiga portarna sitter baffeln på plats:
Resized_20230207_204129.jpg


Det där är ett seriöst sätt att bygga rätt, kommer bli bra det där.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: DIY - Subwoofer | Rumble Bee - The Space Invader

Inläggav BellsnWhistles » 2023-02-08 14:49

Calleberg skrev:Här glöms inget, utelämnat med flit i prototypen bara... :)
På de riktiga portarna sitter baffeln på plats:
Resized_20230207_204129.jpg


Trevlig arbetsbänk!
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: DIY - Subwoofer | Rumble Bee - The Space Invader

Inläggav DQ-20 » 2023-02-08 18:39

Subban skrev:Har gjort ett nytt utkast, med bara en singelport. Porten är 530mm x 53mm. Enligt simuleringar baserade på 25V kommer jag ligga på 9,2m/s som mest. Förhoppningsvis så klarar porten också högre hastigheter än dom runda motsvarigheter så man kan räkna med lite huvudrum på det.


10 m/s klarar en cirkulär port på 10 cm så om du vill ju kunna utnytta slitsportens fördelar lite bättre tror jag du får hitta en ny metod att dimensionera med. Att resonera med "headroom" är meningslöst när man har ett simulatorprogram och kan se vad som verkligen händer när man ökar spänningen/effekten. 25 V in är ju ingenting för det där elementet och då duger 4 runda 4"-portar. Prova istället vad som händer om du trycker in typ 75 volt eller så. En slitsport som är någorlunda välgjord skall klara i runda slängar 20 m/s i öppningen så där har du ditt max. Det grundläggande problemet är att elementet är så stort, kraftigt och effekttåligt att det i princip kan köra slut på alla portar oavsett konstruktionsprincip om lådan skall vara rimligt stor. Därför blir det viktigt att välja den porttyp som klarar mest för att minimera suboptimeringen. Det blir då den största långsmala slitsport som får plats i lådan.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: DIY - Subwoofer | Rumble Bee - The Space Invader

Inläggav Kraniet » 2023-02-09 11:10

Vilken lådvolym är det tänkt? Och vilken avstämningsfrekvens?

Varför begränsa dig till 25V? du nyttjar ju inte på långa vägar det elementet kan med så låg effekt.
Ser ut som att 90 V RMS är vad som behövs för att dra nytta av elementet. Dvs ca 2000W i 4ohm

Med 200 liters låda 20 Hz avstämning och 280 cm2 slitsport ser det görbart ut.
Men du behöver nog göra två portar för att inte höjden blir för stor (tex 2st 530x26mm eller 2st 636x22). Längd ca 700 mm tror jag det kan landa på.
EQ kommer förstås att krävas för att få korrekt frekvensgång.
Mvh
Magnus

Subban
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2023-01-17

Re: DIY - Subwoofer | Rumble Bee - The Space Invader

Inläggav Subban » 2023-02-09 18:44

Nu blev det många att svara, kul :)

I-or skrev:För ett optimalt uppträdande bör du inte ha ett mindre bredd/höjd-förhållande än ca 20:1 för slitsens tvärsnittsdimensioner. Glöm inte en minibaffel minst lika hög som portmynningen på insidan (vilken jag har för mig att Calleberg missade).


Jag som läste 10:1 i någon tråd och var nöjd med designen (trots sin enkelhet). Tillbaks till ritbordet igen, blir nog en slits var sida elementet. Skulle tydligen också vara fördelaktig för att undvika "cone rocking" att inte bara ha porten på en sida. Vet inte ens exakt vad jag översätta det till men antar att den man elementet inte rör sig linjärt? (= det beteende man väntar sig utanför xmax?)

Glebster skrev:https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=71958&start=180#p2218450

En variant. Dock ska vinklarna vara 165 och inte 175 grader. Jämför uträknat porttvärsnitt i förhållande till elementstorlek/pumpförmåga för att få ett hum om hur man kan tänka och jämföra med runda portar. Har aldrig hört tillstymmelse till blåsljud trots maxning med 20 Hz ton.


Tackar för input :)

DQ-20 skrev:
Subban skrev:Har gjort ett nytt utkast, med bara en singelport. Porten är 530mm x 53mm. Enligt simuleringar baserade på 25V kommer jag ligga på 9,2m/s som mest. Förhoppningsvis så klarar porten också högre hastigheter än dom runda motsvarigheter så man kan räkna med lite huvudrum på det.


10 m/s klarar en cirkulär port på 10 cm så om du vill ju kunna utnytta slitsportens fördelar lite bättre tror jag du får hitta en ny metod att dimensionera med. Att resonera med "headroom" är meningslöst när man har ett simulatorprogram och kan se vad som verkligen händer när man ökar spänningen/effekten. 25 V in är ju ingenting för det där elementet och då duger 4 runda 4"-portar. Prova istället vad som händer om du trycker in typ 75 volt eller så. En slitsport som är någorlunda välgjord skall klara i runda slängar 20 m/s i öppningen så där har du ditt max. Det grundläggande problemet är att elementet är så stort, kraftigt och effekttåligt att det i princip kan köra slut på alla portar oavsett konstruktionsprincip om lådan skall vara rimligt stor. Därför blir det viktigt att välja den porttyp som klarar mest för att minimera suboptimeringen. Det blir då den största långsmala slitsport som får plats i lådan.

/DQ-20


Jag tänker att jag inte vågar lita på att slitsen ska klara 20m/s och simulerade således men den effekt jag faktiskt tror är troligt att jag kommer spela på och siktade då 10m/s för att ha säkerhetsmarginal. Blir porten så bra att den klarar 20m/s så klarar den 60V vilket ska med roomgain peaker 127dB vid 23Hz. Nivåer som aldrig kommer vara aktuella för mig. Dessutom kommer det bli 2 subbar om utfallet blir bra 8)

Kraniet skrev:Vilken lådvolym är det tänkt? Och vilken avstämningsfrekvens?

Varför begränsa dig till 25V? du nyttjar ju inte på långa vägar det elementet kan med så låg effekt.
Ser ut som att 90 V RMS är vad som behövs för att dra nytta av elementet. Dvs ca 2000W i 4ohm

Med 200 liters låda 20 Hz avstämning och 280 cm2 slitsport ser det görbart ut.
Men du behöver nog göra två portar för att inte höjden blir för stor (tex 2st 530x26mm eller 2st 636x22). Längd ca 700 mm tror jag det kan landa på.
EQ kommer förstås att krävas för att få korrekt frekvensgång.


Siktar på en effektiv lådvolym på 265L och avstämning på 22Hz, väldigt öppen för en diskussion och tar gärna emot input kring detta.

Nej jag kommer aldrig vara när att nyttja kapaciteten i elementet. This is pure fun!

Två portar får det nog bli nu ja för att lyckas hålla 1:20 förhållandet.

EQ absolut, även om frekvensgången inte ser katastrof dåligt ut med room gain(?).

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: DIY - Subwoofer | Rumble Bee - The Space Invader

Inläggav I-or » 2023-02-09 19:19

Subban skrev:Nu blev det många att svara, kul :)

I-or skrev:För ett optimalt uppträdande bör du inte ha ett mindre bredd/höjd-förhållande än ca 20:1 för slitsens tvärsnittsdimensioner. Glöm inte en minibaffel minst lika hög som portmynningen på insidan (vilken jag har för mig att Calleberg missade).


Jag som läste 10:1 i någon och var nöjd med designen (trots sin enkelhet). Tillbaks till ritbordet igen, blir nog en slits var sida elementet. Skulle tydligen också vara fördelaktig för att undvika "cone rocking" att inte bara ha porten på en sida. Vet inte ens exakt vad jag översätta det till men antar att den man elementet inte rör sig linjärt? = det beteende man väntar sig utanför xmax?



10:1 duger, 20:1 blir bra. Konens rotationsmoder (rocking modes) ligger en bra bit över elementets grundresonansfrekvens (ca 24-25 Hz) och kommer inte att exciteras av potentiell akustisk snedbelastning från porten som är avstämd till ca 20 Hz. För välkonstruerade/välbyggda element märker man för övrigt mycket sällan av rotationsmoderna eftersom asymmetrin i upphängning och motor är mycket låg.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster