4-vägs högtalare, Byggtråden "Inferno"

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2012-07-15

4-vägs högtalare, Byggtråden "Inferno"

Inläggav Chris71 » 2023-01-25 01:34

Hej igen

Som innehavare av en av norra Europas större samlingar av Dynaudio element och en svår fan-boy av det förtaget eftersom jag förstört ljud och högtalarkonstruktioner så länge att det var en gång i tiden det bästa man kunde köpa när man skulle bygga de där ouppnåeliga super högtalarna.

Jag har ju mot bättre vetande ett par OA projekt i slutförandefasen och en precis i planeringsstadiet, så varför inte krångla till livet ytterligare? Men det finns en baktanke som kan ge vissa synergier.

Jag har sedan alltid närt tanken på den där ouppnåeliga fulländade 2-vägaren som av en slump delar väldigt mycket med Dynaudios prestigmodeller, dessutom lurade jag ju till mig ett par helt nyproducerade D330T från de snälla danskarna så jag behöver inte bara fuska med en stor frontplåt som de själva gör.
Men det är 2 saker som skavt lite grann, det kommer ju knappast gå att klämma ut den där sista basen som jag så gärna vill trolla fram trots att lådan bara är 20liter.
Sen är det ju det där med delning i en 2-vägs konstruktion, den hamnar ju nästan aldrig optimalt för att bägge elementen skall få göra det som de är bäst på.

Så som ett tecken från nedan så kastade slumpen ut ett välvilligt krokben när jag lämpade av en säck med skjortor som krympt i tvätten, där låg de, så oförskämt välbevarade med sitt vackra jackaranda fanér.
Luxor Skantic SH 104, 36liter svensk industri historia.
Plötsligt var det så självklart, skit i danska 2-vägare, bygg det bästa som går att göra med nordiska komponenter.
Så nu kommer ytterligare ett sidoprojekt, den inte alls så feta 3-vägaren i en 50liters jakaranda kostym. Så nu kommer lådan expanderad på något vis, den kommer troligen få en slits, en ny baffel kommer ju att byggas och sen skall det bestyckas och filtreras, det skall bli kul och det skall gå att spela lagom idiothögt med en närvaro som ett par icke-golvhögtalare bara kunnat drömma om.

Så även om det kommer påminna om någon slags blodigt mord ala Noir genren så är slutmålet en otroligt välpolerad djävul i högklackat, lite som en chili tryffel, eller en Nordic Delight.

Välkommen till ännu en reda och inblick i hur förbannat stolta hantverkare vi hade en gång i tiden även om de inte hade en aning om hur man byggde delningsfilter.
Bilagor
3BF2D66C-E82E-4F6E-BB27-0CA2A108281B.jpeg
3BF2D66C-E82E-4F6E-BB27-0CA2A108281B.jpeg (118.43 KiB) Visad 2954 gånger
85E7C41B-9FF5-4888-A160-26930FBE6F63.jpeg
85E7C41B-9FF5-4888-A160-26930FBE6F63.jpeg (185.38 KiB) Visad 2954 gånger
C1D73BE8-DC78-4DA8-A230-A6FD9D0F090D.jpeg
C1D73BE8-DC78-4DA8-A230-A6FD9D0F090D.jpeg (123.55 KiB) Visad 2954 gånger
Senast redigerad av Chris71 2023-06-19 18:26, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Nordic Noir (Delight)

Inläggav Prozac » 2023-02-14 18:48

Fantastiskt faner...lite synd att såga i dem?

(fast jag ser förstås fram mot ett spännande projekt)
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Nordic Noir (Delight)

Inläggav Chris71 » 2023-02-15 00:18

Prozac skrev:Fantastiskt faner...lite synd att såga i dem?

(fast jag ser förstås fram mot ett spännande projekt)


Den initiala planen är faktist att i princip inte alls göra något irreversibelt alls och hade mina CAD skills var på en 3-årings nivå skulle jag lagt in en snygg skiss som förklarar hur, men så här är den verbala versionen.

Det kommer byggas en "stol" den har ett botten fundament som skall husera en 12" bas och bidra med ca 50liter volym, denna får sen ett högt och ganska grunt "ryggstöd i form av en grund rektangulär låda som är precis lika bred invändigt som luxorburken är utvändigt och samma höjd + lock.

Sen kommer en mellan box konstrueras för att ge den volymen som mellanregistret behöver och resten av volymen efterskänks när luxorlådan "dockas" in utan sitt bakstycke.
Sedan kommer en ny barbapappa tjock ny baffel fästas inifrån i de stag som befintlig baffel suttit i.

Om jag tänkt rätt så kommer man i den nya konstruktionen kunna se 90% av sidor och överdel och endast botten blir gömd och sågen kan förskona lådorna helt.

Bestyckning är inte helt skriven i sten eftersom jag helt ogenerat kommer följa feta 3-vägarens utvecklings arbete väldigt nära.

hypotesten är BMS 12N630 i botten, något SB/Satori 4-5" mellan och sen ligger bliesma bra till om jag inte väljer att gå ATM vägen.

100-ish liter, tillräckligt med luftflyttnings kapacitet för att bli vräkt och en anständig distortion, aktivt filtrering och förstärkning i bas domänen och mer traditionell passiv för över registret.

Nån som erbjuder CAD skola för autodidakt konstruktör uppväxt med blyertspenna?

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Nordic Noir (Delight) become Inferno

Inläggav Chris71 » 2023-06-02 14:45

Jaha då hände det tydligen igen, förnuftet har officiellt lämnat rummet för gott.

Nordic Noir har transformerat till Nordic Inferno, tänk lite som en vikinga arme höga på flugsvamp och mjöd.

Lite för mycket surfning och högtalar tankar på senaste tiden fick mig att fastna lite på Duntechs sida och jag gillar vad jag läser och hur John Dunlavy tänkt, så varför inte hämta lite galen inspiration och det ledde till följande recept:

20-20.000Hz +- 1,5dB
känslighet minst 90dB
SPL på rätt sida om 110dB

Helt enkelt en högtalare som klarar sig utan sub, och det här är delarna jag tror att jag behöver, mid kan vara öppet för andra förslag men det vore trevligt att använda lite av det som redan ligger på hyllan.

Bas 4 x SB42
Midbass 4 x Satori WOP24
Mid 4 x Satori 13TX
Tweeter Belisma 2 x T34B

delning:

Low 20-60
Mid woofer 60-400
Mid 400-2000
Tweet -2000

Volymer

Low 362liter
Woofer 37,5 x2
Mid 36liter
total 475liter

luft flyttad vid Xmax.

Mid 140cm3
woofer 868 cm3
low 3908 cm3

Så med ett sånt här galet projekt så kommer det behövas lite plats både i byggnader och i plånboken så alla som vill sponsra genom att skambuda på befintliga högtalare som behöver nya hem är hjärtligt välkomna.
Jag tror vi börjar där,

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3645
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Nordic Noir (Delight) become Inferno

Inläggav juanth » 2023-06-02 17:10

Ja nu har förnuftet gått i exil.. :D

SB42, vad är det för något?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Nordic Noir (Delight) become Inferno

Inläggav Chris71 » 2023-06-02 17:12

juanth skrev:Ja nu har förnuftet gått i exil.. :D

SB42, vad är det för något?


https://sbacoustics.com/product/15in-sb42fhcl75-6/

en söt liten sub

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2012-07-15

4-vägs högtalare, Byggtråden "Inferno"

Inläggav Chris71 » 2023-06-19 18:04

Tomrum pga dubbelpost.
Senast redigerad av Chris71 2023-06-19 18:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2012-07-15

4-vägs högtalare, Byggtråden "Inferno"

Inläggav Chris71 » 2023-06-19 18:25

Ja då är väl proppen ut eller handsken kastad eller vad det kan heta när alla spärrar släppt, när andra kryddar snapsen och klipper gräslöken så kommer jag bemöda mig med logistiken att förflytta dryga 60kg högtalarelement från hufvudstaden till min lilla snickarbod.
Väl där så skall väl basarna kopplas upp och börja motioneras samtidig som en ohemul massa MDF skall få sätta livet till, för även om det är en hel del vikt på elementen så räknar jag med att det knappt kommer motsvara mer än 20% av de färdiga högtalarnas vikt.

Hur vi hamnade här vet jag inte riktigt, jag skulle ju bara bygga ett par vettiga bokhyllehögtalare som sen drog ner mig i OA träsket vilket sen inspirerade iden om 4-Väggarna som nu tydligen blev ett par kapabla 4-vägs golvstående varianter efter att ha hängt ohälsosamt mycket i Jonas 3-vägstråd.

Men nu är målet satt förutsättningarna ganska spikade, element valda om viss diskant vånda kvarstår pga det där gamla ilandproblemet att det finns för mycket att välja på.

Skönt att man köpte den där släpvagnen för jag har en känsla av att den kommer att bli användbar, dock tror jag att traktorgrävaren får vila då de där SB basarna verkar kunna gräva en del på egen hand.

Om den lokala elementbecknaren är så glad för att han vet vad det står på fakturan eller om det är tanken att någon dag få vrida på volymknappen och uppleva vad han varit med att ställa till med.
Bilagor
image0-2.jpeg
image0-2.jpeg (109.22 KiB) Visad 2497 gånger

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2012-07-15

4-vägs högtalare, Byggtråden "Inferno"

Inläggav Chris71 » 2023-06-19 18:26

Tomrum pga dubbelpost

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2038
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: 4-vägs högtalare, Byggtråden "Inferno"

Inläggav sammel » 2023-06-20 07:32

Nu blir det att titta på ”serie” på faktiskt där Chris71 har huvdrollen :)
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2012-07-15

Re: 4-vägs högtalare, Byggtråden "Inferno"

Inläggav Chris71 » 2023-06-20 09:08

sammel skrev:Nu blir det att titta på ”serie” på faktiskt där Chris71 har huvdrollen :)


Nu är jag inte den blygsamma typen, men den här tråden kommer inte bli bättre än andra hjälper till att göra den, logistik och limning är nog inslag som kommer vara vanliga om allt skall hänga på min egna förmåga, så jag räknar iskallt med att andra bidrar med kunskap och kluriga funderingar.

Nu har jag ju renoverat lite hus och klurat med lite andra stora saker men som kort i rocken så är jag minst sagt ödmjuk inför uppgiften när jag inser att vi pratar om högtalare som kommer vara minst ett huvud högre än mig, 0,5 kbm i volym och väga mer än mig.

Det är ingen hård tidsplan men som vanligt en knäpp ambition, första delmålet är att komma hem med en spelbar topp och mellanbas det så att mätning och filterdesign kan ske på hemma plan även när jag inte kan snickra, sen får vi ta det därifrån.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3284
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: 4-vägs högtalare, Byggtråden "Inferno"

Inläggav Calleberg » 2023-06-20 09:45

Chris71 skrev:
sammel skrev:Nu blir det att titta på ”serie” på faktiskt där Chris71 har huvdrollen :)


Nu är jag inte den blygsamma typen, men den här tråden kommer inte bli bättre än andra hjälper till att göra den, logistik och limning är nog inslag som kommer vara vanliga om allt skall hänga på min egna förmåga, så jag räknar iskallt med att andra bidrar med kunskap och kluriga funderingar.

Nu har jag ju renoverat lite hus och klurat med lite andra stora saker men som kort i rocken så är jag minst sagt ödmjuk inför uppgiften när jag inser att vi pratar om högtalare som kommer vara minst ett huvud högre än mig, 0,5 kbm i volym och väga mer än mig.

Det är ingen hård tidsplan men som vanligt en knäpp ambition, första delmålet är att komma hem med en spelbar topp och mellanbas det så att mätning och filterdesign kan ske på hemma plan även när jag inte kan snickra, sen får vi ta det därifrån.



Var e 18 tummarna? Faktiskthögtalaren i 2023 består såklart av en eller flera BMS18 tummare i botten och sedan SB17CAC och Motsvarande SB26 Diskant med såklart VIT kalott... :)
Tänker du frångå normen? :wink:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Kermit116
 
Inlägg: 1258
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: 4-vägs högtalare, Byggtråden "Inferno"

Inläggav Kermit116 » 2023-06-20 10:06

Calleberg skrev:... och Motsvarande SB26 Diskant med såklart VIT kalott... :)
...

Vänta nu, VIT kalott!
CalleB, har Du bytt skor också?
Bilagor
bild_2023-06-20_100536993.png
bild_2023-06-20_100536993.png (63.84 KiB) Visad 2399 gånger
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2012-07-15

Re: 4-vägs högtalare, Byggtråden "Inferno"

Inläggav Chris71 » 2023-06-20 11:27

Calleberg skrev:
Chris71 skrev:
sammel skrev:Nu blir det att titta på ”serie” på faktiskt där Chris71 har huvdrollen :)


Nu är jag inte den blygsamma typen, men den här tråden kommer inte bli bättre än andra hjälper till att göra den, logistik och limning är nog inslag som kommer vara vanliga om allt skall hänga på min egna förmåga, så jag räknar iskallt med att andra bidrar med kunskap och kluriga funderingar.

Nu har jag ju renoverat lite hus och klurat med lite andra stora saker men som kort i rocken så är jag minst sagt ödmjuk inför uppgiften när jag inser att vi pratar om högtalare som kommer vara minst ett huvud högre än mig, 0,5 kbm i volym och väga mer än mig.

Det är ingen hård tidsplan men som vanligt en knäpp ambition, första delmålet är att komma hem med en spelbar topp och mellanbas det så att mätning och filterdesign kan ske på hemma plan även när jag inte kan snickra, sen får vi ta det därifrån.



Var e 18 tummarna? Faktiskthögtalaren i 2023 består såklart av en eller flera BMS18 tummare i botten och sedan SB17CAC och Motsvarande SB26 Diskant med såklart VIT kalott... :)
Tänker du frångå normen? :wink:


Antingen är du tankeläsare? eller så är det bara jag som är trendbrytare.

Självklart så fanns det en 18N version under simuleringsprocessen, men 2 vägande argument fick spela in, vem vill ha en PA högtalare i vardagsrummet?
Det var i relation till basens subjektiva "klang" och sen låter ju honeycomb som något som är lite av en vattendelare, i många år närde jag tanken på att bygga en högtalare i det alu honeycomb material som används inom flygindustrin tills jag fick se prislistan, nu kan jag iaf ha lite honungslena toner under 60Hz.

Om det mot förmodan skulle vara så att SB utklassar Bliesman i slutrundan så skulle jag gissa att det blir ett lätt grågrönt membran som kommer förmedla den ljudvågen.

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2012-07-15

Re: 4-vägs högtalare, Byggtråden "Inferno"

Inläggav Chris71 » 2023-06-20 11:34

Calleberg skrev:
Chris71 skrev:
sammel skrev:Nu blir det att titta på ”serie” på faktiskt där Chris71 har huvdrollen :)


Nu är jag inte den blygsamma typen, men den här tråden kommer inte bli bättre än andra hjälper till att göra den, logistik och limning är nog inslag som kommer vara vanliga om allt skall hänga på min egna förmåga, så jag räknar iskallt med att andra bidrar med kunskap och kluriga funderingar.

Nu har jag ju renoverat lite hus och klurat med lite andra stora saker men som kort i rocken så är jag minst sagt ödmjuk inför uppgiften när jag inser att vi pratar om högtalare som kommer vara minst ett huvud högre än mig, 0,5 kbm i volym och väga mer än mig.

Det är ingen hård tidsplan men som vanligt en knäpp ambition, första delmålet är att komma hem med en spelbar topp och mellanbas det så att mätning och filterdesign kan ske på hemma plan även när jag inte kan snickra, sen får vi ta det därifrån.



Var e 18 tummarna? Faktiskthögtalaren i 2023 består såklart av en eller flera BMS18 tummare i botten och sedan SB17CAC och Motsvarande SB26 Diskant med såklart VIT kalott... :)
Tänker du frångå normen? :wink:


Vitt är väl typ det värsta jag vet på en högtalare om det inte skall bli en JBL som slutresultat, så som svar på vart CAC17 försvunnit är i den lägre domänen till en riktig mellan bas som kallas Wooop och får tillföra det som jag vet att SB17 element inte klarar av och sen är 13TX en så mycket snyggare skapelse som kommer passa så mycket bättre på en kolfiberbaffel.

Så här ser förresten elementen ut simulerade i tänkta slutna lådor som de skall få bo i:
Bilagor
Skärmavbild 2023-06-02 kl. 20.05.24.png
Skärmavbild 2023-06-02 kl. 20.05.24.png (178.09 KiB) Visad 2377 gånger

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2012-07-15

Re: 4-vägs högtalare, Byggtråden "Inferno"

Inläggav Chris71 » 2023-06-20 11:36

Andreas har lite lekstuga med tongeneratorn:

https://www.facebook.com/groups/DIYLoud ... up_comment

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3284
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: 4-vägs högtalare, Byggtråden "Inferno"

Inläggav Calleberg » 2023-06-20 20:17

Chris71 skrev:Vitt är väl typ det värsta jag vet på en högtalare....


Det gläder mig broder, även jag avskyr vita koner... :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2012-07-15

Re: 4-vägs högtalare, Byggtråden "Inferno"

Inläggav Chris71 » 2023-07-11 18:29

Med en vecka kvar till semestern så jobbas det från landet så att man kan skruva lite högtalare mellan varven.

Av logistiska skäl så börjar jag i mitten då de lådorna redan finns och bara kräver lite baffel modifikationer för att börja testa, Bliesma diskanterna har inte heller kommit så en SS 700000 får fylla det hålet tills vidare.

Men det är ju inte utan en viss antiklimax när man inser hur dyra prylar man leker med och ändå är det inte mycket annat än en falsett som strömma ut ut de där snygga Skandic burkarna.
Kanske inte så konstigt när den lägsta frekvensen är vald till 400Hz.

Men det är ju inte utan att man får en väldig lust att slänga ihop en låda till en SB24 wop så att man får lite mer kropp i det lägre mellanregistret iaf. Förbaskat svårt att bedöma om det låter bra eller riktigt bra när man saknar bottenfundamentet.

Dock är projektet igång och jag ser med spänning fram till vart det skall ta vägen.
Bilagor
8FC6AED2-D610-4A9E-8019-048503C53F49.jpeg
8FC6AED2-D610-4A9E-8019-048503C53F49.jpeg (109.99 KiB) Visad 2122 gånger

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3284
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: 4-vägs högtalare, Byggtråden "Inferno"

Inläggav Calleberg » 2023-07-11 18:35

Kermit116 skrev:
Calleberg skrev:... och Motsvarande SB26 Diskant med såklart VIT kalott... :)
...

Vänta nu, VIT kalott!
CalleB, har Du bytt skor också?


Ironi förfaan, hur svårt ska de va?!..... :mrgreen:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Kermit116
 
Inlägg: 1258
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: 4-vägs högtalare, Byggtråden "Inferno"

Inläggav Kermit116 » 2023-07-11 21:49

Calleberg skrev:
Kermit116 skrev:
Calleberg skrev:... och Motsvarande SB26 Diskant med såklart VIT kalott... :)
...

Vänta nu, VIT kalott!
CalleB, har Du bytt skor också?


Ironi förfaan, hur svårt ska de va?!..... :mrgreen:

Aaa, Do dänker såååå...
https://m.youtube.com/watch?v=D9Sv4XHWc ... JuYQ%3D%3D
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2012-07-15

Re: 4-vägs högtalare, Byggtråden "Inferno"

Inläggav Chris71 » 2023-07-24 21:06

Lite Semester måste man väl ha eller så kanske verkligheten hann upp mig för det har varit lite paus i projektet efter att ha fraktat delar fram och tillbaka.

Men idag sken solen och det kändes som ett lämpligt väder att transportera lite MDF utan att utmana vädergudarna allt för mycket, sagt och gjort på med släpet och full fart mot brädgården.
Väl hemkommen så kom nästa nykterhets koll, skiten skall ju in under tak och då är det ju lämpligt om bitarna är hanterbara, har burit min beskärda del hela MDF skivor för att inte uppskatta det, så nu var man ju tvungen att snabbt räkna ut hur man borde kapa för att inte få allt för mycket spill.
Hur väl det gick får väl framtiden utvisa, det är förhoppningsvis första och sista gången som man släpar hem 20kvadrat mdf bara för bas och mellan baslådorna i ett högtalarbygge, men nu står det där grovstyckat alla 220kg som skall bli 8st lådor.

Nu firas den lilla men ändå viktiga framgången med en riktigt torr dry martini för det var jag värd.

Jag tror dock att den initiala kalkylen gällande slutvikt kommer spricka men den som lever får se, prio 1 är att få ihop en mellanbas låda att montera WOP'en i för då bör man ju kunna göra de första vettiga mätningarna tillsamman med topparna och få någon slags uppfattning vad vi har att gör med.
Bilagor
MDF lass.jpeg
MDF lass.jpeg (96.56 KiB) Visad 1698 gånger

momotom
 
Inlägg: 163
Blev medlem: 2023-07-04

Re: 4-vägs högtalare, Byggtråden "Inferno"

Inläggav momotom » 2023-07-24 21:40

Har du tid, lust eller ork kan du rulla förbi om du vill ha såghjälp. Så kan vi ta lite av OA pratet också.

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2012-07-15

Re: 4-vägs högtalare, Byggtråden "Inferno"

Inläggav Chris71 » 2023-07-24 22:32

momotom skrev:Har du tid, lust eller ork kan du rulla förbi om du vill ha såghjälp. Så kan vi ta lite av OA pratet också.


Självklart skall jag det, dessa obelisker är mest en massa raka snitt så tror att bordsågen fixar det lika snabbt som det tar att skeppa 200kg mdf över landet, men då jag lovat bort de senaste OA51 lådorna jag har så är jag ju gärna med på lite sån sågning medans vi snor ihop ett passande filter.
Vet inte heller om du lyckats säkra upp ett par korrekta wavecore element till ditt bygge annars kanske vi skall göra det oxå.

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2012-07-15

Re: 4-vägs högtalare, Byggtråden "Inferno"

Inläggav Chris71 » 2023-07-25 19:15

Inte blev det 2 dagars utomhusväder så det var bara att bokstavligt bita ihop och gå loss med sågen inomhus som så många ggr förr.

Jag har ju aldrig varit den snabbaste snickaren men med åren så har iaf verktygsarsenalen vuxit såpass att jag hjälpligt kan få till det mesta, här är ju dock den största utmaningen formatet, trots att jag kapat upp skivorna i "portionsbitar" så är det relativt sett inga smålappar som skall limmas ihop.
Men utmaningens omfång klart för mig så gav jag mig på Midbas lådorna förs, dels för att de tillför mest i testandet och sen av rent utrymmesskäl, skall jag börja producera 4st 120literslådor så vill jag nog ha ett utrymme åtminstone i närheten av vart det till slut skall hamna så att man inte behöver kånka runt på dem allt för mycket.

När jag får lite koll på hur väl mina skisser stämmer med verkligheten så kan det bli någon mer matnyttig beskrivning, men nu handlar det mest om att testa ut måtten och konstruktions idéerna i verkligheten och göra justeringar allt eftersom så att jag får en känsla för vart jag befinner mig.
Med nuvarande tempo känns det som att det skulle behövas ca 2 veckors tid bara till snickeriet men kanske det går lite fortare när man har en fungerande mall och bara kan kopiera, den som lever får se.

Det som känns mest kul är att nu när låda 1 fått torka till sig så kommer jag kunna koppla ihop mellanbas och topp och för första gången få en uppfattning om hur det kan komma att låta och om teorierna runt filtret ens är realistiska.

Så nu kör vi på så länge vädret och orken tillåter.
Bilagor
Midwoofer.jpeg
Midwoofer.jpeg (70.25 KiB) Visad 1591 gånger
Midwoofer2.jpeg
Midwoofer2.jpeg (76.99 KiB) Visad 1591 gånger
Midwoofer3.jpeg
Midwoofer3.jpeg (67.68 KiB) Visad 1591 gånger

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2012-07-15

Re: 4-vägs högtalare, Byggtråden "Inferno"

Inläggav Chris71 » 2023-07-26 00:12

Så fick man äntligen lyssna lite så att man får en aning om man håller på med något vettigt eller som vanligt bara vanvettigt.

Systemet är ju knappt 1/4 av färdigt så det skulle erbjuda en så imponerande ljudbild var förvånande, som vanligt så flackar man mellan favoritlåtar vrider på lite ibland men hade ingen aning om hur mycket innan jag skulle kalibrera filten och gjorde några snabba svep på REW.

utrymmet där jag lyssnar är allt annat än lämpligt med snedtak, låg takhöjd, trappor och dörrar, men ett helt skolboksfilter enligt designen och lite eq med ganska råa eller helt oinspelade element lät inte alls dumt, skulle lätt kunnat leva med en 3-vägshögtalare som lät så här efter lite pill med filtren, nu är jag riktigt taggad att plocka ihop en basmodul och kånka ut alltihop i trädgården och skrämma slag på grannarna.

Jag dra inga jätteslutsatser av detta enkla test mer än att med ordentligt med volym så kan man få något att låta ganska mycket utan att det låter det minsta ansträngt, så grundtanken verkar hålla än så länge.
Bilagor
1aKurva.jpeg
1aKurva.jpeg (308.54 KiB) Visad 1561 gånger
Midtopp mocup.jpeg
Midtopp mocup.jpeg (61.82 KiB) Visad 1561 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: 4-vägs högtalare, Byggtråden "Inferno"

Inläggav I-or » 2023-07-26 10:54

Jag antar att du mäter med långt tidsfönster (500 ms). När man konstruerar högtalare klarar man sig inte utan noggranna mätresultat och detta betyder att man vid normala inomhusmätningar måste fönstra impulssvaret efter några millisekunder för att eliminera rumsinverkan, även känt som gating. Om du placerar högtalaren så långt från rummets begränsningsytor som möjligt så kan du på detta sätt mäta ned till ca 200-300 Hz, något beroende på rumsstorleken. Sedan kompletterar man lämpligen med närfältsmätningar för lägre frekvenser.

Här finner man en mycket omfattande beskrivning av metoden (även om man naturligtvis inte är tvungen att göra en fullständig spinoramamätning): https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/how-to-make-quasi-anechoic-speaker-measurements-spinoramas-with-rew-and-vituixcad.21860/.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2012-07-15

Re: 4-vägs högtalare, Byggtråden "Inferno"

Inläggav Chris71 » 2023-07-26 13:15

I-or skrev:Jag antar att du mäter med långt tidsfönster (500 ms). När man konstruerar högtalare klarar man sig inte utan noggranna mätresultat och detta betyder att man vid normala inomhusmätningar måste fönstra impulssvaret efter några millisekunder för att eliminera rumsinverkan, även känt som gating. Om du placerar högtalaren så långt från rummets begränsningsytor som möjligt så kan du på detta sätt mäta ned till ca 200-300 Hz, något beroende på rumsstorleken. Sedan kompletterar man lämpligen med närfältsmätningar för lägre frekvenser.

Här finner man en mycket omfattande beskrivning av metoden (även om man naturligtvis inte är tvungen att göra en fullständig spinoramamätning): https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/how-to-make-quasi-anechoic-speaker-measurements-spinoramas-with-rew-and-vituixcad.21860/.


Tackar för tipsen, jag är verkligen ingen mät virtuos och skulle behöva sätta mig ner med REW och lära mig grunderna betydligt bättre, i detta fallet visste jag att oavsett om allt hade varit prefekt så skulle det inte synts på mätningen i detta lilla krypin med vinklar vrår och öppningar i alla riktningar.
Mätningen var mer för min egna känslas skull att jag justerat in alla nivåer hyggligt då det fortfarande fattas avsevärda delar av ens den ena högtalaren, men med DSP så ville jag åtminstone nivåerna var lite inställda innan jag lyssnade.

När saker är på plats så kommer ju alla register utom diskanten vara parallella element men ut ur lådan är det 7,5dB skillnad i känslighet på diskant och mellanregister.

Precis som du antog så var det standard default 500ms som gällde vid mätningen, men om vädergudarna är snälla så finns det en chans att kunna bära ut hela riggen på fredag och kanske få siffror som är lite mer relevanta.
Har du något tips om jag faktiskt vill testa mina teorier hur elementen faller av över hela bandbredden om de lägre frekvenserna gör sig dåligt att mäta på avstånd, allt är ju för stunden ett 1:a ordningens aktivt filter.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: 4-vägs högtalare, Byggtråden "Inferno"

Inläggav I-or » 2023-07-26 14:15

Mätningar i det extrema närfältet (d.v.s. med mikrofonkapseln någon mm ifrån dammkåpan) fungerar utmärkt för låga frekvenser även om man måste kompensera för det s.k. baffelsteget om dimensionerna för baffeln går från att vara betydligt mindre än våglängden till att bli någorlunda jämförbara med desamma. I ditt fall handlar det nog om sådär +5 dB från ca 80 till 250 Hz med en uppställning som på bilden ovan.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2038
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: 4-vägs högtalare, Byggtråden "Inferno"

Inläggav sammel » 2023-07-26 22:37

Kul att följa ditt projekt Chris71.
Det kommer att trycka ordentligt :)
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2012-07-15

Re: 4-vägs högtalare, Byggtråden "Inferno"

Inläggav Chris71 » 2023-07-27 00:06

sammel skrev:Kul att följa ditt projekt Chris71.
Det kommer att trycka ordentligt :)


Stötte på ett litet aber, hade trott att jag skulle få addera ”källarvåningen” idag och lyssna på 1/2 högtalare, men för första gången i livet så hade jag inte nog med baffel för att försänka elementet.

Jag försökte gena lite i byggprocessen och hoppa över sista bottenskivan i baslådan med resultatet att det inte fanns nog med trä för att försänka basen :)
Men nya tag imorgon så skall vi få se om vi kan ha ett smakprov dugligt att lyssna och mäta lite på innan det är dags att ta en paus i byggandet.

Men jag förstår att du gillar dina högtalare, med bara satori basen inkopplad så låter det förbaskat trevligt, skall bli kul att se hur det utvecklar sig med en rejäl 16” som fundament.

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster