Bygga två subbar till filmrum

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

NerevarReborn
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2023-01-25

Bygga två subbar till filmrum

Inläggav NerevarReborn » 2023-01-26 11:52

Jag funderar skarpt på att ge mig på mitt livs första DIY sub-bygge framöver. Håller på att göra ett film/spel-rum i källaren, och vill se över botten i ljudet sedan när allt är på plats. Akustikbehandlar rummet en del med hemma-fix så som hörnabsorbenter i tjock rockwool på diagonalen och ska sedan ge mig på väggabsorbenter och eventuellt takabsorbenter med. Rummet är rektangulärt, ca 2,5x5 meter och enbart 2m i tak. Så vi pratar litet rum. Soffan kommer stå ganska mitt i rummet med storbildsteven mot ena kortsidan. Är lite orolig att det kommer bli en rätt basfattig håla vid soffan, och starkt enbart mot bakvägg. Men hoppas basfällorna hjälper lite med sånt också… men oavsett, ett par ordentliga subwoofrar i rummet i varsin ände borde hjälpa en hel del väl? Då rummet är dedikerat till detta syfte är det ändå okej med lite skrymmande byggen.

Nu till de specifika frågorna. Jag är redan över budget på rummet så jag kan inte låta detta bygge kosta mycket. I ett första skede får jag nöja mig med enbart okej delar, riktigt kul får komma sen. Bör jag för det lilla rummet ändå satsa på två 15 tummare för att få mer botten och låta de spela mindre ansträngt? Eller skulle ett par 12-tummare bli mer ”prisvärt”? Jag vill bygga två slutna lådor. I allra första skedet funderade jag om man kan driva de med varsin billig förstärkare helt utan lågpassfilter eller sådant och enbart köra LFE från receivern? Det roligaste hade varit om jag kunde både få dom att filtrera in sig i högnivå med golvstående frontarna även för musik, plus LFE vid film/spel, men det kommer väl kräva mycket mycket mer?

Finns det dugliga 12/15 tums element som spelar ok i en sluten låda under dessa förhållanden för max 2000kr styck? Jag vet att det är tajt budget men det får börja där.. förstärkare som kan driva detta ok? Gärna så billigt som möjligt? Kan man hålla det under 1500kr styck där vore det toppen.

Om detta är möjligt att lösa kommer vi komma till mer tekniska frågor om hur man beräknar och konstruerar sin låda..

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Bygga två subbar till filmrum

Inläggav Kraniet » 2023-01-26 13:35

Det ska nog gå utmärkt. Men varför begränsa dig till slutna lådor? Basreflex ger ju mer kapacitet vilket är en fördel då du har begränsad budget.

Scan-Speak 26W är kanske ett av de bättre alternativen för 1500 kr/st

https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 34g00.html
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 34g00.html

Men ett kanske bättre alternativ är att bygga en låda med ett dyrare/bättre element.
Tex detta
https://en.toutlehautparleur.com/speake ... -inch.html

Att köpa en apparat för EQ är förstås givet. :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Bygga två subbar till filmrum

Inläggav Morgan » 2023-01-26 14:12

Enklaste och billigaste lösningen för system av det här slaget tycker jag är denna:

Signalkälla (ofta dator eller en TV nuförtiden) --> MiniDSP för delning och EQ --> lågnivåingången på en begagnad hemmabioförstärkare --> ut till höger+vänster+två subbar.

"Basfattig håla" i mitten av rummet är tyvärr nästan oundvikligt, men mycket riktigt kan basfällor och subbar hjälpa till med detta, och ju mindre man behöver fixa med EQ desto bättre, eftersom det kräver effekt och ökar distorsion när man försöker ekvalisera upp utsläckningar. Här på faktiskt.se brukar man mest få råd om de allra bästa elementen som finns på marknaden, och för max 2000:- per element pratar vi nog om 10" som högst i så fall. 26W/4534G00 är en trevlig 10-tummare, SB23MFCL45-8 är en fin 8". Men det var ju inte detta frågan gällde - du vill svepa mycket luft :) BMS12S305 som du fått tips om är ett väldigt fint element och här finns redan fina byggprojekt beskrivna, som går att anpassa efter dina förutsättningar.

Om du förenklar drivkedjan enligt vad jag beskrivit så sparar du in lite pengar på drivning, som du istället kan lägga på BMS-basarna och material till basreflexlådor.

Om man inte har råd med mer än 2st 12" eller 15" så tycker jag det är solklart att man satsar på basreflex för att få tillräcklig kapacitet över 25Hz istället för att satsa på slutna lådor och utsträckning ner till infraljudsområdet. 2st BMS12-or i basreflex med slitsport räcker oerhört långt.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

NerevarReborn
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2023-01-25

Re: Bygga två subbar till filmrum

Inläggav NerevarReborn » 2023-01-29 00:25

Tackar så mycket för era svar! Ni har gett mig en del att fundera på. Kanske är mindre element ändå vettigare för budgeten, och jag får nog tänka om även kring sluten låda. Jag har tänkt mig att sluten låda spelar musik bättre, medans basreflex mest öser på mer. Det är nog inte hela sanningen, och troligtvis ännu mindre så när vi pratar tajt budget.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Bygga två subbar till filmrum

Inläggav Kraniet » 2023-01-30 09:24

Det är en seglivad myt att sluten låda ska vara mer "musikalisk".

Basreflex har många fördelar så länge den utformas korrekt. I området där porten jobbar som mest kan en basreflex ge nästan tre gånger så högt ljudtryck som en sluten låda, dvs en basreflexlåda kan ersätta 3st slutna lådor med samma element.
Däremot blir lådan ofta lite större och det är lite mer jobb att bygga eftersom du ska ta hänsyn till en port också.
Vilket element man väljer blir också lite mer kritiskt, en del element går inte använda i basreflex helt enkelt.
Mvh
Magnus

Subban
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2023-01-17

Re: Bygga två subbar till filmrum

Inläggav Subban » 2023-02-01 08:25

Men ett kanske bättre alternativ är att bygga en låda med ett dyrare/bättre element.
Tex detta
https://en.toutlehautparleur.com/speake ... -inch.html


Håller med Kraniet här, har du långsiktig plan eller dröm om att nå en hög nivå så är det kanske bättre att satsa på en bra nu och sen när budgeten tillåter bygga ytterligare en osv :)

Användarvisningsbild
Egerwood
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 2006-11-05
Ort: Norrköping

Re: Bygga två subbar till filmrum

Inläggav Egerwood » 2023-08-19 00:38

Jag hade länge 4x 10” från fynda
Spelade först med över lfe + analog Eq - Pa steg
Men det blev en klar förbättring när jag tog L + R till en mini DSP
Och kunde släcka / dämpa 2 problem frekvenser rum L & rum H
För pengarna lätt det galet bra
Om du inte har en Dsp att bryta kurvan tror jag att fyra billiga lådor
Bra placerade på front väggen kan prestera lika eller bättre än en dyr.
Det blir rätt stökigt pukar/noder ståendevågor i en källare
Tomas Egerskog
Chronos 509|| Canton Smart Connect 5.1 | IB 2x18 AE|

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Bygga två subbar till filmrum

Inläggav Glebster » 2023-08-25 12:43

NerevarReborn skrev:Tackar så mycket för era svar! Ni har gett mig en del att fundera på. Kanske är mindre element ändå vettigare för budgeten, och jag får nog tänka om även kring sluten låda. Jag har tänkt mig att sluten låda spelar musik bättre, medans basreflex mest öser på mer. Det är nog inte hela sanningen, och troligtvis ännu mindre så när vi pratar tajt budget.


Hur går det här då? :)

Jag hade liknande tankar inför mitt senaste bygge och det slutade med två st tolvor med basreflex samt ett "billigt" PA-steg och en dsp ör ekvalisering. En lösning som visat sig mycket potent och bas är mitt sista bryderi nu när allt är på plats och kalibrerat.

- 2 st bra tolvor tex BMS eller Dayton i underavstämd br-konfiguration
- 1 st pa-slutsteg tex Behringer a800
- 1 st dsp tex minidsp eller dsp-lf

Byggtråd för basar finns så lösningen är vid intresse enkel att kopiera.

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Bygga två subbar till filmrum

Inläggav MorganM » 2023-08-25 13:07

2st Ino Audio 10” (w104x) pris:3000kr/st.Gör bs22 av dom=22liter slutet med skummadradd f30 från jyst fyllt till 75%.Bättre bas för dom pengarna finns inte.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Bygga två subbar till filmrum

Inläggav Glebster » 2023-08-25 14:05

MorganM skrev:Bättre bas för dom pengarna finns inte.


Håller inte med dig men du får gärna motivera varför du tycker som du gör, hur du defininierar "bättre" och vad du baserar din åsikt på.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Bygga två subbar till filmrum

Inläggav MagnusÖstberg » 2023-08-25 23:09

Glebster skrev:
MorganM skrev:Bättre bas för dom pengarna finns inte.


Håller inte med dig men du får gärna motivera varför du tycker som du gör, hur du defininierar "bättre" och vad du baserar din åsikt på.


+1
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Bygga två subbar till filmrum

Inläggav Helmut » 2023-09-03 21:49

Har tre av dessa https://audioxpress.com/article/hideawa ... -revisited
med Scan speak 10 tumare. Valde att behålla samma innermått men valde att använda 22 mm golvspånskivor som jag hade liggande i garaget.
En av de tre lådorna byggde jag med ett bredare horn för att testa och så behöver jag inte dölja kådorna under soffan. Har placerat lådorna stående ca 1 meter framför filmduken.
Kanske inte en dunderbas men i min biograf med måttet 4x6 meter händer det att hela biografen vibrerar man man kan knappast höra en öronbedövande bas. Använder en QSC GX 5 till två kanelen och basen längst bak i salongen drivs av en överbliven kanal från en QSC GX 3.
Kanske kan man få bättre bas om man modifierar hornet lite och så kanske man behöver testa mängden fårull.
Kanske någon som har förslag på hur man kan modifiera denna låda.
I byggbeskrivning har man valt en bas med FS på 33,3. har för mig att det var FS på ca 20 hz i basarna jag valde.
När jag jobbade som biografmaskinist var det en ljudtekniker som påstod att salongen skulle vara lika lång som lägsta tonen man vill återge rent. Vill man ha en bas ner till 20 Hz ska salongen vara 20 meter djup annars blir det bara högtalarmuller som inte låter som en ren bas.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bygga två subbar till filmrum

Inläggav I-or » 2023-09-04 11:11

Om du vill ha en enkel lösning så plockar du bort all fårull ur lådan och ekvaliserar bort eventuella ovälkomna toppar i frekvensgången i passbandet. Detta maximerar verkningsgraden.

Generellt sett gäller att om du vill maximera den bas som du kan få ut av en låda med given volym så bör du utnyttja basreflexprincipen. Kvartsvågspipor blir i praktiken alltid mindre effektiva än basreflexlådor p.g.a. dämpmaterialet.

Påståenden om att basen "inte får plats" i mindre rum kommer ofta fram i olika sammanhang men är fullständigt fel. Rummet behöver alltså inte vara lika långt som den största våglängden som man vill återge. Ett stort rum leder dock till jämnare bas (mindre muller) men också till mindre bas. För att uppnå en jämn bas oavsett rumsstorlek utnyttjar man lämpligen ekvalisering.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Bygga två subbar till filmrum

Inläggav Zappa » 2023-09-04 13:12

I-or skrev:Påståenden om att basen "inte får plats" i mindre rum kommer ofta fram i olika sammanhang men är fullständigt fel.


Ja, om det vore så att basen inte får plats i ett litet rum skulle det bli svårt med lyssning i hörlurar. :)
"Without deviation from the norm, progress is not possible."


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster