Min första exciter högtalare!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Min första exciter högtalare!

Inläggav LeifB » 2023-01-29 00:47

Jag ville så gärna testa denna typ av högtalare.
Fick kontakt med en kille som har hållt på i 10år med denna typen av högtalare. Består av en panel. Han sa att panelen skulle vara typ 120x60cm Höjdxbredd. Men jag valde att göra den lite större. Min blev 120x78cm.
Panelen består av kartong. Limmat ihop 2 stycken så tjockleken är ~6mm.
Resultet är väl ok.. Om man tar hänsyn till priset (1000kr) så får man säga att det väldigt bra.
Har bara lyssnat en stund.
Sent nu.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Min första exciter högtalare!

Inläggav LeifB » 2023-01-29 10:39

Har ett par Magnetplanar sedan tidigare.
Får väl lite av den känslan nu att det är liknande utseende. Stor yta som strålar fram och bak.
Ska prova att ställa dom en bra bit från bakväggen.
Siktar mot 1 meter ut i rummet.
Vill inte att bakväggen ska störa intrycket.
Det tog någon timme att bygga dom.
En ram av virke. Löda på kablar till excitern och limma ihop 2 wellpapp (fick ta så mycket som ville hos en möbelaffär) kartonger.
Fick beställa 2 exciter lite kabel och 2 kopplingsuttag till inkoppling av högtalarna till förstärkaren.
1 styck trälim till panelen och lite virke till ramen.
Det var allt.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Min första exciter högtalare!

Inläggav jansch » 2023-01-29 16:32

En exiter med tillhörande monteringsyta fungerar ju i stort som en dynamisk högtalare.

Nackdelen är ju att memranet ( din wellpapp) inte alls har den styvhet och kontrollerade uppbrytning som en högtalarkon har. Uppbrytning, d v s att hela memranytan inte följer exiterns rörelse, sker långt ner i frekvens. För din wellpapp sker det säkert för alla frekvenser, även lägsta bas. Resultatet blir extremt taskig frekvensgång.
Det finns många fler brister med exiters, t.ex att dom inte har någon fast referenspunkt som en normalt fastskruvad högtalare har.

Vill du uppleva den främsta "egenskapen" med exiter ska du skruva fast den i din lyssningsfåtöljs träram, helst under sitsen och helst bara köra ut basregister, upp till sådär150Hz. Alltså tillsammans med dina vanliga stereohögtalare
Du kan normalt koppla in den parallellt med ena högtalaren för att testa.

Mer kraft i basen har du sällan upplevt tidigare!
Då du stimulerar ett sinne till förutom hörseln (vibrationer i rumpan/ryggen) blir det en väldigt häftig upplevelse. Då vi är i princip värdelösa på att värdera vibrationers frekvensgång kommer inte ljudet totalt sett från din anläggning att försämras.

Prova! Åtminstone kommer du att uppleva hur våra sinnen samverkar.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Min första exciter högtalare!

Inläggav LeifB » 2023-01-29 17:21

jansch skrev:En exiter med tillhörande monteringsyta fungerar ju i stort som en dynamisk högtalare.

Nackdelen är ju att memranet ( din wellpapp) inte alls har den styvhet och kontrollerade uppbrytning som en högtalarkon har. Uppbrytning, d v s att hela memranytan inte följer exiterns rörelse, sker långt ner i frekvens. För din wellpapp sker det säkert för alla frekvenser, även lägsta bas. Resultatet blir extremt taskig frekvensgång.
Det finns många fler brister med exiters, t.ex att dom inte har någon fast referenspunkt som en normalt fastskruvad högtalare har.

Vill du uppleva den främsta "egenskapen" med exiter ska du skruva fast den i din lyssningsfåtöljs träram, helst under sitsen och helst bara köra ut basregister, upp till sådär150Hz. Alltså tillsammans med dina vanliga stereohögtalare
Du kan normalt koppla in den parallellt med ena högtalaren för att testa.

Mer kraft i basen har du sällan upplevt tidigare!
Då du stimulerar ett sinne till förutom hörseln (vibrationer i rumpan/ryggen) blir det en väldigt häftig upplevelse. Då vi är i princip värdelösa på att värdera vibrationers frekvensgång kommer inte ljudet totalt sett från din anläggning att försämras.

Prova! Åtminstone kommer du att uppleva hur våra sinnen samverkar.

Intressant ide. Det där med stolen.
Ja det är väl inte bästa frekvensgången.
Men vanliga högtalare är rätt dåliga i ett hem.
Tycker det är kul att prova nya saker.
Har lyssnat några timmar och tyckte i början att jag inte var imponerad. Nu när jag har flyttat runt högtalarna och lyssningsplatsen har det blivit bättre.
Jag har lite att pyssla med panelerna. Dom är styvare än man tror.. Limmet mellan har stärkt upp dom betydligt.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Min första exciter högtalare!

Inläggav LeifB » 2023-02-12 13:40

Verkligen kul och billig teknik med exciter.
Man kan labba med olika matrial på panelerna.
Det skiljer i ljud.
Nu kör jag med wellpapp med en beläggning på ena sidan. Ska testa foam också.
Panelerna blir rätt stora... Vill ha ett större rum.. :)


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster