Moderator: Redaktörer
xmag skrev:Realtidsanalys:
Bilderna talar själva.
.
.
jansch skrev:Du kör väl inte opam:ar på +/- 24 volt?
Enklast drar du ner 24volten med 7815 och 7915 reglerkretsar för att få +/- 15 volt eller 7812/7912 för +/-12 volt.
Inga stora kondingar på spänningsutgången, då krävs skyddsdiod över reglerkretsarna.
jansch skrev:xmag skrev:Realtidsanalys:
Bilderna talar själva.
.
.
Är kopplingen i "labbmiljö"?
Gissar att störningarna "läcker" genom långa ledningar etc.
xmag skrev:jansch skrev:Du kör väl inte opam:ar på +/- 24 volt?
Enklast drar du ner 24volten med 7815 och 7915 reglerkretsar för att få +/- 15 volt eller 7812/7912 för +/-12 volt.
Inga stora kondingar på spänningsutgången, då krävs skyddsdiod över reglerkretsarna.
Nej, jag testade med enkelström först. Alltså 36 volt som högst vilket motsvarar +-18 volt vilket är högsta nivån som ampen tillåter.
Jo, jag använder befintligt nätaggregat för slutsteget med 2x6600uF. Behöver jag dioder då?
Jag har funderat på någon form av reglerkrets. Skall titta på 7815 och 7915 .
jansch skrev:xmag skrev:jansch skrev:Du kör väl inte opam:ar på +/- 24 volt?
Nej, jag testade med enkelström först. Alltså 36 volt som högst vilket motsvarar +-18 volt vilket är högsta nivån som ampen tillåter.
Jo, jag använder befintligt nätaggregat för slutsteget med 2x6600uF. Behöver jag dioder då?
Jag har funderat på någon form av reglerkrets. Skall titta på 7815 och 7915 .
Nej,
Reglerkretsar (alla halvledare)* är känsliga för för mycket backspänning/backström. Det är möjligt att de reglerkretsar du kommer att använda har skydd för backström, det framgår av databladet hur mycket de tål. såhär är det:
Om du matar den med 24volt på "primärsidan" och du får ut 15volt på sekundärsidan har du spänningsfallet åt rätt håll.
Om du nu stänger av 24volten kommer späningen "långsamt" sjunka genom att filterkondensatorerna laddas ur.
På sekundärsidan, efter reglerkretsen, har du också en kondensator den laddas också ur "långsamt". om nu "15volts konensatorn laddas ur långsammare kommer det till slut ligga backspänning över reglerkretsen.
T.ex 24voltaren har laddat ur till t.ex 3volt och 15voltaren bara till 13volt har du10volts backspänning.
Om du nu lägger en diod i riktning mot 24voltsspänningen öve reglerkretsen kommer den se till att backspänningen aldrig kan bli mer än sådär 0,7 volt.
* när man använder en zenerdiod är det ju precis det du nyttjar när den t.ex "öppnar" vid 6,3 volt och då får man vara försiktig så att strömmen inte blir för hög.
Tål opamparna +/- 18volt, lägg dej lite under. Opampar är väldigt kinkiga om spänningen blir för hög ochdu har ingen nytta av så hög matningspänning, eldar bara onödig effekt i opamp:arna även om det är lite.
RogerGustavsson skrev:Brukar väl sättas ett par mindre kondensatorer över matningsspänningarna vid OP-ampen?
RogerGustavsson skrev:Brukar väl sättas ett par mindre kondensatorer över matningsspänningarna vid OP-ampen?
jansch skrev:RogerGustavsson skrev:Brukar väl sättas ett par mindre kondensatorer över matningsspänningarna vid OP-ampen?
Javisst, du menar reglerkretsen....
Både den oreglerade spänningen och den relerade spänningen bör ha bra kondensatorer (helst keramiska) parallellt över elyterna*. Ju "bättre" diodbryggan är desto mer högfrekventa spikar.
Dessutom bör även opampar och integrerade slutsteg ha keramiska kondingar direkt vid spänningsanslutningarna/benen.
*Elyter är inte "linjära/ideala" kondensatorer vid högre frekvenser.
Morello skrev:Man bör implementera dioder (1N4148 tex) mellan utgångarna och jord. Annars kan regulatorn "låsa sig" om tex den övre regulatorns utgång ser en negativ spänning innan den oreglerade, positiva matningen hunnit stiga tillräckligt.
BellsnWhistles skrev:Jag tror att de små 100 nF-kondingarna på ingången till stabbarna också ska sitta precis i anslutning till kapseln, precis som du gjort på utgångssidan.
Varför man rekommenderar keramiska i detta fall vet jag inte men jag har sett rekommendationen förr. Jag har dock byggt med polypropar och det har fungerarat utmärkt också.
RogerGustavsson skrev:Han syftar på den integrerade kretsens kapsling, alltså så nära anslutningarna till den placerar man kondensatorerna. Det kan vara plastfilms eller keramiska dito. Keramiska typ NPO har väl bäst förmåga att filtrera högfrekvensskräp?
Michael skrev:För högfrekvens, så är ytmonterat mycket bättre än hålmonterat.
Skillnad på plast och keramisk skulle vara intressant få reda på i detta fall.
//Michael
xmag skrev:Kommentera gärna nätaggregatet mer men tråden handlar om min nya mikrofonförstärkare så här kommer lite bilder på den.
Kopplingsschema:
Kretsschema:
jansch skrev:xmag skrev:Kommentera gärna nätaggregatet mer men tråden handlar om min nya mikrofonförstärkare så här kommer lite bilder på den.
Kopplingsschema:
Kretsschema:
När du nu nyttjar dubbel matningspänning behöver du inte använda kondensatorer för att isolera bort DC-spänningar.
- C5 behövs inte om du inte vill skapa ett högpassfilter för att skära av "subbas". R7 kan kopplas till signaljord, du vinner då stabilare 0-punkt.
Personligrn hade jag alt att lägga högpassfiltret innan ingången till opampen om det behövs.*
- hela örvre opampkretsen är till för matningsspänning till elektretmikrofonen, lite komplex men ger nog bra/stabil matning. Välj spänning så hög som möjligt utan att det går åt fanders. T.ex 10-15% under mikrofonkapleln max spänning enligt datablad. Vill man ha en så stabil Zenerdiod som möjligt väljer man enmed ca 6volt zenerspänning.
- Vill man ha ett tydligt definierat högpassfilter på ingången lägger man ett motstånd (vi kallar det t.ex för Ri)efter C3 till signaljord. Då mår också opampen bra och har tydlig 0-referens. Ungefär lika stort som R7. Då kan du välja undre gränsfrekvens medhjälp av RC-filtret som bildas av detta motstånd och C3 och C3 blir då också sannolikt mindre.
Då har du en ingångsimpedans på Ri // R5 = 3,3k // 3,3k = 1,65kohm. tål mikrofonen den belastningen?
Genom Ri förbättrar du också brusgolvet, framför allt vid väldigt låga frekvenser.
*Du har ju redan ett -6dB/oktavfilter högpassfilter då genom C3 och Ri.
xmag skrev:Vet inte vad kapseln tål, får väl testa den. Har upp mot 100 kapslar så om en viker ner sig är det inga problem.
RogerGustavsson skrev:xmag skrev:Vet inte vad kapseln tål, får väl testa den. Har upp mot 100 kapslar så om en viker ner sig är det inga problem.
Om det är de där vanliga Panasonic-kapslarna kan du kolla på Linkwitz hemsida, https://www.linkwitzlab.com/sys_test.htm#Mic Ham körde med 9 V.
Då har du en ingångsimpedans på Ri // R5 = 3,3k // 3,3k = 1,65kohm. tål mikrofonen den belastningen?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster