Sökes Hemmabygge av riktigt bra stativare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
janixa
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 2007-10-13

Sökes Hemmabygge av riktigt bra stativare

Inläggav janixa » 2023-02-05 19:16

Sökes Ritningar till Hemmabygge av riktigt bra stativare

/janixa
Line Magnetic 518ia, Marantz CD6004, Arcam ir-dac, Högtalare: Carlsson OA-50.XLR

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35508
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Sökes Hemmabygge av riktigt bra stativare

Inläggav paa » 2023-02-05 19:53

janixa skrev:Sökes Ritningar till Hemmabygge av riktigt bra stativare

/janixa

Det är väl dom här du vill ha?
viewtopic.php?f=3&t=73409
viewtopic.php?f=3&t=73452
https://user.faktiskt.io/Maarten/Divers ... %e4v-L.pdf

Eller vill du bygga någon variant av OA51?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
janixa
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 2007-10-13

Re: Sökes Hemmabygge av riktigt bra stativare

Inläggav janixa » 2023-02-05 21:27

Verkar vara lite för avancerade för mitt kunnande gärna något enklare "paa", dock riktigt bra

/janixa
Line Magnetic 518ia, Marantz CD6004, Arcam ir-dac, Högtalare: Carlsson OA-50.XLR

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7335
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Sökes Hemmabygge av riktigt bra stativare

Inläggav Kalejdokom » 2023-02-05 23:17

janixa skrev:Verkar vara lite för avancerade för mitt kunnande gärna något enklare "paa", dock riktigt bra

/janixa

Jag skulle säga A4 Monitor. Mycket bra trots ringa storlek. Jag har byggt med samma element i något större låda.
Finns ritningar på flera sajter och byggsats går nog att köpa på Hifi-kit.

Edit:
https://diyaudiocart.com/forum/uploads/ ... 81031c.pdf
https://www.hifikit.se/a4-monitor.html#horizontalTab2

Kraniet
 
Inlägg: 12557
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Sökes Hemmabygge av riktigt bra stativare

Inläggav Kraniet » 2023-02-06 11:43

Vilken prisklass eftersöks?
Storlek?
Ska den användas med en separat baslåda? (rekommenderas)
Hur högt brukar du spela?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Sökes Hemmabygge av riktigt bra stativare

Inläggav Morgan » 2023-02-06 15:12

Kraniet skrev:Hur högt brukar du spela?


Vanligtvis brukar väl de flesta spela upp till åtminstone 20kHz nu för tiden? Menade du möjligen hur starkt? :D (Ledsen, men vi förväntas ju ha dryg humor på det här stället så jag kände mig tvungen)

Jag tycker inte alls Maartens stativare är särskilt avancerad - tvärtom är den väl en rätt normal tvåvägare, och det enda som är klurigt med bygget är att fila till avrundningen på baffeln. När det gäller bang-for-the-buck är den garanterat svårslagen, och den har ju en väldigt komplett byggbeskrivning som kommer gå lätt att följa. Jag uppmanar därför TS att ta en titt till på Maartens Räv-L och fundera på vad det är som skrämmer och hur det kan bemästras. En vinkelslip med "flap disc" (lamellrondell med slippapper) tar hand om grovjobbet, och med en handfil och sandpapper tar man hand om resten. Om det inte blir helt identiskt på båda sidorna gör det inte så mycket - en millimeter hit eller dit syns inte på håll och effekten på tonkurvan blir ändå inom feltoleransen från element till element.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
janixa
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 2007-10-13

Re: Sökes Hemmabygge av riktigt bra stativare

Inläggav janixa » 2023-02-06 19:15

Det är väl närmast filterbygget som jag kommer att få problem med är jag rädd för, låd bygget kan jag nog fixa
Line Magnetic 518ia, Marantz CD6004, Arcam ir-dac, Högtalare: Carlsson OA-50.XLR

rigi
 
Inlägg: 258
Blev medlem: 2019-01-07

Re: Sökes Hemmabygge av riktigt bra stativare

Inläggav rigi » 2023-02-06 19:18

janixa skrev:Det är väl närmast filterbygget som jag kommer att få problem med är jag rädd för, låd bygget kan jag nog fixa


Bygg med wago till och börja med.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3668
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Sökes Hemmabygge av riktigt bra stativare

Inläggav juanth » 2023-02-06 19:36

janixa skrev:Det är väl närmast filterbygget som jag kommer att få problem med är jag rädd för, låd bygget kan jag nog fixa


Att du är osäker på hur det ska kopplas eller är det något annat?

Jag är helt övertygad om att du kan få all hjälp du behöver här.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35508
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Sökes Hemmabygge av riktigt bra stativare

Inläggav paa » 2023-02-06 19:44

janixa skrev:Det är väl närmast filterbygget som jag kommer att få problem med är jag rädd för, låd bygget kan jag nog fixa

Kan man löda ett första ordningens filter så kan man nog löda det där filtret också. Det är ju bara att numera upp alla hopkopplingspunkter på schemat och rita upp det schematiskt på t.ex en hålmasonitplatta. Limma fast komponenterna på plattan med t.ex smältlim. Se sedan till att rätt komponenter är hoplödda i varje sålunda numrerad kopplingspunkt. Markera plus med rött överallt där det är aktuellt och markera anslutningskablarna med rött på plus i båda ändar, så kommer det att göra sig själv!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
janixa
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 2007-10-13

Re: Sökes Hemmabygge av riktigt bra stativare

Inläggav janixa » 2023-02-06 20:03

A4-Monitor har nog lite för låg känslighet för min rörförstärkare bara 85.5 db endast 8 w 300 B rör.
Line Magnetic 518ia, Marantz CD6004, Arcam ir-dac, Högtalare: Carlsson OA-50.XLR

Användarvisningsbild
janixa
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 2007-10-13

Re: Sökes Hemmabygge av riktigt bra stativare

Inläggav janixa » 2023-02-06 23:29

Jag tackar "paa" och ni andra som har hjälpt mig med förslag på bra högtalarbyggen något blir det men just nu vet jag inte vad ,det lutar nog mot Maartens Räv-L :| :|
Line Magnetic 518ia, Marantz CD6004, Arcam ir-dac, Högtalare: Carlsson OA-50.XLR

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Sökes Hemmabygge av riktigt bra stativare

Inläggav Adhoc » 2023-02-07 02:44

Om du har en hyvel (helst el) så går det ganska smidigt och snabbt att få till en stor rundning av baffeln. Rejält stora avrundningsfräsar är dels väldigt dyra och kan dels vara riktigt farliga att använda. Jag limmade ihop ett gäng limträskivor i trappstegsform för att fixa till en "adapter" för önskad invinkling av fronthögtalare mot lyssningsplats. Siffrorna är för antal trappsteg och deras respektive längd. Rundningen av fronten på "hundkojan" (där högtalaren är inskjuten) är på bilden in mot centrum på rummet.

Ritade upp önskad avrundning på en pappbit som sen klipptes ut. Undre halvan på bilden = önskat baffelutseende. Övre halvan användes som kontrollmall vid finputsningen med bandslip, efter att ha hyvlat bort det värsta överskottet. (Storlek ca 25 x 12 x 100 cm)

Mall för baffelavrundning.jpg
Mall för baffelavrundning.jpg (870.78 KiB) Visad 891 gånger

Bild

Maarten
 
Inlägg: 3843
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Sökes Hemmabygge av riktigt bra stativare

Inläggav Maarten » 2023-02-07 09:58

Håller med Morgan och Adhoc, - Rävarna är inte så svåra att få till. Dessutom är baffelprofilen till bara för att få ner toppen i sb26adc, och man inte bryr sig om den så räcker det gott med kantrunding.
En vän gör för övrigt en förenklad baffelprofil, ska mäta på den i mars.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35508
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Sökes Hemmabygge av riktigt bra stativare

Inläggav paa » 2023-02-07 10:13

Maarten skrev:Håller med Morgan och Adhoc, - Rävarna är inte så svåra att få till. Dessutom är baffelprofilen till bara för att få ner toppen i sb26adc, och man inte bryr sig om den så räcker det gott med kantrunding.
En vän gör för övrigt en förenklad baffelprofil, ska mäta på den i mars.

Har du några tips för att bygga filtret på ett enkelt sätt?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Maarten
 
Inlägg: 3843
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Sökes Hemmabygge av riktigt bra stativare

Inläggav Maarten » 2023-02-07 10:27

Jag tycker du gav bra tips ovan; viewtopic.php?f=3&t=73807#p2264244
Själv har jag fuskat med att bara limma komponenterna med något fyllande lim på en platta så att trådarna når varandra och därefter löda och isolera med tejp.
Bättre vore att dra trådarna genom masonit i små borrade hål (ev hålmasonit) och löda ihop på baksidan, utan slack på trådarna. Då blir allt mer stabilt, man slipper limma komponenter och minskar risk för kortslutning. Sen sätter man fast plattan i botten på lådan med kardborretejp.

Tydliga markeringar av polaritet och trippelkoll av kopplingar är bra innan man bygger ihop.

Svårt är det inte!
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1220
Blev medlem: 2006-04-29

Re: Sökes Hemmabygge av riktigt bra stativare

Inläggav Eri » 2023-02-08 10:14

Bild

Här ett exempel på filter byggt på en tunn plywood skiva. Enklare kan det knappast bli.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Sökes Hemmabygge av riktigt bra stativare

Inläggav Prozac » 2023-02-08 11:16

Hålmasonit underlättar betydligt eftersom man enkelt kan flytta runt komponenterna för att få det smidigt eller snyggt (i mitt fall är det mest smidigt och inte så snyggt :) )

1-5-1.jpg
1-5-1.jpg (307 KiB) Visad 756 gånger
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35508
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Sökes Hemmabygge av riktigt bra stativare

Inläggav paa » 2023-02-08 19:48

janixa skrev:Det är väl närmast filterbygget som jag kommer att få problem med är jag rädd för, låd bygget kan jag nog fixa

Är det själva lödningen som du drar dig för när det gäller filtret, eller är det mer att få allt att stämma mot schemat?
Så här såg det ut när jag byggde ett filter en gång, jag har dragit in en grov enkardelig ledare som ledning mellan vissa punkter i "kretskortet", bl.a har jag vridit till några lödöron för kablarna med den:

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
janixa
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 2007-10-13

Re: Sökes Hemmabygge av riktigt bra stativare

Inläggav janixa » 2023-02-08 21:32

Lödningen i sig inte något broblem det är väl ihpkopplingen av alla komponenterna som kan bli lite knepigt,sen är väl känsligheten hos räven för låg för mina 8 w tror jag.
Line Magnetic 518ia, Marantz CD6004, Arcam ir-dac, Högtalare: Carlsson OA-50.XLR

Maarten
 
Inlägg: 3843
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Sökes Hemmabygge av riktigt bra stativare

Inläggav Maarten » 2023-02-08 22:27

Bra bildexemplet ovan på filterbyggnad!

Du lär få svårt att hitta en stativhögtalare med hög känslighet, som dessutom låter bra. Det är en ekvation som inte går ihop av förklarliga skäl (lådans volym, känslighet, area på element, elementens slaglängd och konens egenskaper såsom styvhet och dämpning sätter restriktioner). Ofta ligger den verkliga känsligheten nånstans mellan 82-86 dB @2,83 V för en mindre högtalare. En enkel tumregel är att dra av 6 dB från elementens datablad (för baffelstegskompensation), förutsatt att de medger en 'naturlig' avstämning av basen. Annars får man dra av mer. Nästan alla datablad för mindre hifi-element brukar ange ca 85-88 dB @ 2,83 V för 8 ohms hifi-element och 89-91 dB @ 2,83 V för 4 ohms-element. Undantag finns men då får de andra begränsningar.
Senast redigerad av Maarten 2023-02-08 22:38, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35508
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Sökes Hemmabygge av riktigt bra stativare

Inläggav paa » 2023-02-08 22:38

Varför ska det vara stativhögtalare?
Men i vilket fall så var det därför jag byggde mina stativare, för att få extra hög känslighet. Det kräver dock ett par basmoduler.
Här ligger presentationen av mina stativare med en 12" och en kompressionsdriver:

viewtopic.php?p=1650826
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Sökes Hemmabygge av riktigt bra stativare

Inläggav Prozac » 2023-02-09 14:33

janixa skrev:Lödningen i sig inte något broblem det är väl ihpkopplingen av alla komponenterna som kan bli lite knepigt,sen är väl känsligheten hos räven för låg för mina 8 w tror jag.


Aha...åtta watt. Där har du en begränsning i möjliga högtalare som är ganska stor. Du blir nog hänvisad till PA-element och hornhögtalare.
Ha en fortsatt trevlig dag.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster