Belker skrev:PS: Snyggt jobbat, förresten! Är det du eller Morello som ritat de välavvägda fasningarna?
Fasning skall optimalt vara bara på yttersidan. Men det skadar inte farligt att ha det på innersidan också, men den bör egenligen vara inte bara innanför diskanten utan innanför mellanregistret också. Men det skadar nog inte farligt att göra annorlunda där heller.
Max_Headroom skrev:Mer frågor:
Varför har baffeln den aktuella bredden? Jag tycker den ser lite smal ut. Hänger "smalheten" ihop med den assymetriska placeringen av mellanregister och diskant?
Vad har du räknat med att rummet den ska placeras i har för egenskaper när det gäller dämpning?
Vad är det är det förtalspolelängd resp magnetgapslängd på mellanregistret?
Baffelbredden passar konstruktionen. Men om du tycker den ser för smal ut, så passar den förstås inte dina ögon.
De är utvecklade i ett rum med bra absorption i basen (mjuka väggar).
Det är +/- 4,5 mm överhäng på mellanregisterelementet om jag minns rätt. Gustaf tyckte de hade hyggligt låg distorsion...
Dimitri skrev:Jag har mina högtalare med diskanterna utåt. Varför är det fel?
D
Det beror på att man för det mesta vill att högtalarelementen skall arbeta så ba i fas med varandra som möjligt inåt rummet, eftersom det är en viktig förutsättning för att komma få en väl fungerande stereobild även när man sitter lite snett.
En positiv bieffekt är att man får större frihet att hitta placeringar för både mellanregisterelementet och diskantelementet som arbetar i harmoni med baffelns former.
Som synes på bifogade lilla skiss ger sendplaceringen bättre integration i vinklar inåt.
(bild kommer så snart jag fått stil på ftp-inloggningen)
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).