Vill snabbt sticka in med ett litet inlägg. Jag har jobbat med centerkanal sedan 1989 d v s jag har mer än 30 års erfarenhet. Jag har vänt på i stort sett alla stenar man kan vända på. Jag har gripit mig an problematiken gällande stereo från alla tänkbara infallsvinklar. Jag har analyserat hörseln rätt ingående och läst allehanda böcker i ämnet och under några år forskat och simulerat tillsammans med lilltroll, som var anställd i Bremen.
Det har lett till en egen och ny inblick i problematiken gällande stereo och det man kallar fantomprojicering. Med gängse definition på fantomprojicering av ljudkällor, som är en helt annan definition än virtuell projicering av ljudkällor som i båda fall är en helt annan definition än reell projicering av ljudkällor. Det är definitionsmässigt 3 helt väsensskilda projiceringar av ljudkällor.
Det som framgått i böcker och i vetenskapliga artiklar och i doktorsavhandlingar, är att man ännu inte vet hur stereo fungerar. Därför ställer man upp hypoteser. Inom vetenskapen fungerar det så att man kan välja att godkänna vissa hypoteser i brist på andra även fast man vet att de hypoteser man godkänt är felaktiga. Det finns helt enkelt inga bättre att tillgå. Då blir det en form av konsensus som används temporärt, som i och för sig kan vara under lång tid.
Vad gäller ljudåtergivning av reella ljudhändelser som skall ske med 2 kanaler och 2 högtalare och dessutom i slutna små utrymmen d v s i rum med volym mellan 30 - 200 kubikmeter där de flesta rum är 50 - 70 kubikmeter, så blir saken ganska komplicerad.
Jag har faktiskt förkastat mycket av det jag läst och har helt egna idéer över hur stereo fungerar i samband med högtalare och hörseln som mätinstrument.
Den fysikaliska världen innehåller betydligt mera information än gängse uppfattning och betydligt mer än vad som ännu har redovisats i böcker och vetenskapliga artiklar. Åtminstone vad jag läst.
Jag har fram tills 3 år tillbaka haft liknande eller samma uppfattning som gängse vetenskaplig konsensus. Jag har dock haft vissa dubier. Det har dock varit alltför många frågetecken gällande stereo och fantomprojicering av ljudkällor för att jag skall kunna släppa frågetecknen.
Vad är fantomprojicering av ljudkällor?
Enligt gängse definition eller förklaringsmodell så finns följande begrepp på engelska:
Phantom sound source illusions.
Det viktiga är ordet *illusions* - illusioner på svenska. Något som kan beskrivas som illusoriskt. Men vad är det?
Wiki skrev:En illusion är en falsk uppfattning av verkligheten, ofta orsakad av flertydiga sinnesintryck. En illusionist är en person som i underhållningssyfte utför trolleri men som medger att dessa är just illusioner, till skillnad från häxor, siare med flera som påstår sig utöva magi med övernaturliga effekter.
Illusioner kommer från något i den verkliga omgivningen medan hallucinationer skapas helt och hållet av hjärnan. Illusion är ett relativt vanligt symtom vid konfusion medan hallucinos är ett centralt symtom vid psykos.
Illusioner kräver fysikalisk input som hjärnan skapar en falsk uppfattning av verkligheten från.
En hallucination behöver ingen input för att kunna uppstå och skapa en slags upplevd 'verklighet'.
Wiki skrev:An illusion is a distortion of the senses, which can reveal how the mind normally organizes and interprets sensory stimulation. Although illusions distort the human perception of reality, they are generally shared by most people.
Illusions may occur with any of the human senses, but visual illusions (optical illusions) are the best-known and understood. The emphasis on visual illusions occurs because vision often dominates the other senses.
An auditory illusion is an illusion of hearing, the auditory equivalent of a visual illusion: the listener hears either sound which are not present in the stimulus, or "impossible" sounds.
In short, audio illusions highlight areas where the human ear and brain, as organic, makeshift tools, differ from perfect audio receptors.
Så här skriver Dirac:
Dirac skrev:Is there any real physical sound experience that can be exactly replicated through a stereo system? Probably not. Why? Because the sound engineer who’s making the recording is limited to coding a complex three-dimensional sound field using only two channels, which are then played back from two distinct locations in a probably less than perfect listening room.
There is however, one listening situation that bears a nice similarity to stereo listening. Imagine yourself at a concert hall, seated inside a private loge, or theatre box. Three walls are surrounding you, and the front of the room is open to the concert hall. As you listen to the performance, you are getting the same kind of acoustic experience as when you listen to a pair of speakers in your own living room. The sound stage is confined to the size of the “opening” in the front wall, or the distance between the speakers. And both direct sounds and reverberation tend to come from the front.
The point is that stereo is perhaps better at replicating the experience of “listening in” on another world, than the feeling that you’ve actually been transported there.
Viket är ett exempel på beskrivning av LOGE-tänkande.
Sedan skriver Dirac:
Dirac skrev:One key to the success of the stereophonic system is that it’s possible to achieve a sound stage of fantastic precision while using only two speakers.
The basic method behind the placement of sounds in the sound stage involves the use of phantom sources. Sounds can be made to seemingly appear between the two speakers, floating in the air where there is, in fact, no speaker at all. This is accomplished by varying the amplitude and time delay of the signals to the left and right speakers.
There are a few problems associated with phantom sources, however:
1. The “Sweet Spot”
The sweet spot is the spot between the speakers where the sound is the best. For the sake of simplicity, let’s assume you are listening to an instrument that’s playing equally loud, and with the same time delay, in both speakers. Let’s also assume that you’re sitting in the “sweet spot,” within equal distance to both speakers. You will then experience a phantom image between the speakers, causing you to perceive that the sound is coming from straight ahead.
Phantom sources don’t work as well outside the sweet spot. If you move slightly closer to one speaker, then the phantom source will seem to move closer to it. If you move closer still, then all the sound will appear to be coming from the closer speaker. This is due to the Precedence Effect, which states that human beings localize sounds to the direction from which they first come, regardless of whether a later echo comes in from another direction. We are lucky that our hearing system is this smart, but the Precedence Effect is apparently the enemy of the stereo system, and one of the reasons behind the “sweet spot.”
2. Coloration
A second problem with phantom sources is that they inherently result in some unnatural coloration of the sound, compared to if a real speaker were sitting where the phantom source is located.
Sedan kommer ett exempel med 2 högtalare som skall projicera en ljudkälla mitt emellan högtalarna.
Dirac skrev:There is quite a big lack of energy in the frequency response around 2 KHz, and this will be audible on center panned sounds like voices or snare drums. In fact, the coloration will be different depending on where in the sound stage the phantom image is located. Luckily, the effect of the cancellation dips becomes a bit less severe in a listening room where some room reflections are able to partly ‘fill them in.’ Of course, the sound engineer mixing the recording could partly compensate for the timbral coloration, but not for the time-smearing of transient sounds caused by the sound reaching the ears at slightly different delay times.
3. Sound Positioning
Depending on the listener, a phantom source tends to sound like it’s coming from a point slightly higher in elevation, rather than the line between the speakers. The reason for this is quite complex, but has to do with the fact that humans localize sounds in the height direction by subconsciously analyzing the spectral coloration inflicted by our outer ears— which selectively boost some frequencies, and cut others, in a unique way for each height direction. This height information is distorted when two speakers are playing the same sound simultaneously from different directions.
Sedan kommer slutklämmen! Då vill de åstadkomma en förbättring. Förbättringen består i att frångå LOGE-tänkandet!!!
Dirac skrev:Can stereophonic listening get any better?
All of this said, after listening to many 3D-sound music demos using various numbers of speakers, I’ve almost come to appreciate stereo listening even more.
I do believe there exists great potential to improve on the stereo system using a larger number of speakers. With a surround/3D sound system, it becomes possible to transport the listener out of the loge of the stereo system, and out into the space of the recording venue.
But I also believe that for pure musical enjoyment, the direction of improvement may not lie within the ability to pan musical instruments to weird places above or behind the listener. But rather, a better listening experience may come down to reducing the adverse effects of phantom image sources, enlarging the sweet spot, and producing a more convincing and enveloping recorded room/ambient sound.
Det är intressant att läsa. Jag har haft detta sedan 1990 ungefär.
Men, frågeställningen är huruvida stereo med 2 kanaler skapar illusion av projicerade ljudkällor eller snarast ljudobjekt eller om det faktiskt är så att systemet skapar projicerade reella ljudobjekt?
Här är differensen mellan illusion och fysik. Mellan Illusorisk verklighet kontra fysikalisk verklighet. Är ljudåtergivning med stereo en fysikalisk verklighet gällande projicering av inspelade ljudkällor, så innebär stereo ingen fantomprojicering av ljudobjekt om fantomprojicering definieras som en illusion.
Man måste i så fall definiera om begreppet fantomprojicering om man vill använda ordet för en fysikalisk korrekt projicering som i så fall hörseln som mätinstrument detekterar. Det är i så fall en fysikalisk akustisk storhet som hörseln detekterar utan "distortion of the senses". I så fall är det inte inte något som hörseln psykologiskt framkallar genom "distortion of the senses" för att ge något illusoriskt som upplevelse.
MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.